Gå til innhold

Råd til min gjeld


Sixstars

Anbefalte innlegg

Hei, da hopper jeg rett på sak. Har en månedslønn på 24 - 27k -

Har ellers 15k i utgifter til annet. Med lån ca; 20k

Foreløpig betaler jeg 4k til forbukslån, og 600,- på kreditt hver måned. Pågrunn av årsaker og andre uheldige hendelser, har jeg ikke klart å betale mer på kreditten.

 

Jeg har nå kreditt på 20k

 

Og en forbrukslån på 40k

 

I løpet av sommeren Håpet jeg på at jeg mer eller mindre vil klare å kvitte meg med mye av gjelden, men så lurte jeg på;

 

Er det lurt av meg å søke om refinansiering? Og samle dette til ett lån?

 

Eller

 

Bare la det ligge, da det ikke er ett så stort beløp?

 

Hvis dere har noe andre tips, er jeg veldig mottakelig for det.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får mindre renter på å samle/refinansiere inn i ett lån, så ville jeg gjort det.

Snakk med banken først om du kan få et lite forbrukslån der, bankene har som regel lavere rente enn alle disse svada-selskapene (Lendo, OppFinans osv).

 

Det aller beste er jo om du kunne fått et privat lån av foreldre e.l. hvis de har mulighet til dette, og så sette opp en nedbetalingsplan med dem. Da slipper du mye renteomkostninger.

Lenke til kommentar

Privat lån er det beste om dette er en mulighet.

Dersom du har boliglån, søk om å få fryst lånet i tre måneder, slik at du kun betaler renter disse månedene, bruk gjenværende midler på å betal ned forbrukslånet.

Om privat-lån ikke er mulig, ville jeg undersøkt å samle alle forbrukslån i ett og samme lån, helst i regi med banken da de tilbyr best rente.

Endret av Kaffekong1
Lenke til kommentar

Hvis du har 10 000 til overs etter faste utgifter hver måned, hva er grunnen til at du ikke kan betale 3000 til kredittgjelda hver måned?

Jeg har ikke 10k hver måned. Hvis jeg er heldig har keg 4K og litt mer. Men når du har familie, og barn er det alltid ekstra utgifter.

 

Noe jeg ikke har nevnt er at jeg har betalt ned 15k på tre måneder på lån på noe annet. Uheldig kostnad. Men er ferdig med det nå.

Lenke til kommentar

Så tøft løp går utover stabil likviditet, dog relativ kort tid da. Burde ikke være noe problem med å få refinansiering med dine inntekter, slik at du betaler ca. 3000,- i mnd for begge lånene.

I tillegg får du ca. 13K tilbake på skatten så det vil også letta din situasjon :)

 

helst i regi med banken da de tilbyr best rente.

 

 

Ikke sjans i banken min i alle fall. De aller fleste forbrukslånene er billigere i banker som er spesialister med forbrukslån. ;)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Å flytte rundt på lånet gir deg kanskje en følelse av at du gjør noe med problemet. Der gjør det i veldig liten grad. Det som gjør noe med problemet, er å betale ned lånet ved å kutte kostnader og jobbe ekstra slik at du kan betale så mye som mulig på lånene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å flytte rundt på lånet gir deg kanskje en følelse av at du gjør noe med problemet. Der gjør det i veldig liten grad. Det som gjør noe med problemet, er å betale ned lånet ved å kutte kostnader og jobbe ekstra slik at du kan betale så mye som mulig på lånene.

Tja, hvis man har 60k i kortsiktig forbruksgjeld til 20% rente sparer man faktisk sånn ca 12'000 på å låne den summen av arbeidsgiver og betale det ned over 12mnd. Dersom lånet er tilbakebetalt innen ett år er det skattemessig rentefritt. 

Man kan også hente ut forskudd på feriepenger for å rydde opp i gammelt økonomisk rot. Selvfølgelig fint å jobbe ekstra også, samt være meget strukturert med forbruket. 

Men å si at det ikke hjelper å flytte litt rundt på lån er feil

Lenke til kommentar

Takk til alle som hjelper meg med å bli ferdig med gjelden min! ?

 

@jarmo - ja, jeg skal bruke de 13k jeg får av restskatten til å betale ned på kredittlånet. Til juni burde jeg fint ha klart å nedbetale hele det lånet.

 

Også får jeg jo også feriepenger. Det skal rett på forbrukslånet. Jeg har også søkt om tre uker fri i sommeren.

Jeg tenker jeg skal bruke ferien på å jobbe ett annet sted, slik at jeg blir ferdig med all den unødvendige lånet.

 

Så til September skal jeg ikke ha noe lån! Det eneste jeg skal ha framover er hus og billån.

 

Så skal jeg prøve å snakke litt rundt med rådgivere for å se om det er mulig å få refinansiert alt til ett lån. Kanskje jeg blir ferdig til høsten! ? Det hadde vært konge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hurra. Jeg får 30k i feriepenger.

 

Da betyr det at 42-43k går rett til nedbetaling av lån.

 

Da har jeg ca: 12k i kreditt igjen å betale. Noe som er betraktelig mye bedre enn å ha 60k i lån.

Lykke! Krysser fingrene for at ikke noe uheldige kostnader dukker opp.

Lenke til kommentar

Ta dette som en mulighet.

 

Åpne et notisblokk-ark. Kall tittelen "Økonomi 6.04.2019", datoen skriver du også før infoen. Her skriver du alle forutsette utgifter du klarer å tenke deg per i dag. Du skriver også hvor mye penger du har totalt.

 

Så lukker du arket. Så, når tiden går, så kommer du på flere utgifter, både forutsette og uforutsette! Da fører du dem opp etter hvert som tiden går. Du skriver ny dato hver gang du åpner arket.

 

Dét er alt som trengs for å ha en viss oversikt over økonomien.

 

Nøkkelen er å se så langt frem i tid du klarer. Da sover du litt bedre om natten. Til slutt vil du se så langt frem i tid at du vet hvor smertegrensen går. Da vil du overbevise deg selv psykologisk om at du ikke bør bruke mer enn du har råd til. Du tar kontroll over egen skjebne.

 

Dette burde vi lære om i skolen, men man er nødt til å gjøre deg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...