Gå til innhold

Vil lage utslippsfri asfalt med hydrogen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor ikke bare bruke strøm til oppvarming?

De oppnår ikke høye nok temperaturer med strøm.

Kor høg temperatur trengst? Elektrisk oppvarming vert brukt i støyperi for å lage temperaturar på opp til eit par tusen grader. Det er enklare å varme metall elektrisk enn å varme olje og grus, men forklaringa er likevel mangelfull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Å så mange som utbasunerer her at de ikke vet hvordan man lager utslipps-fri hydrogen.

Utslipps-fri av co2 iaffa.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

Tror de virkelig hydrogen er utslippsfritt??

Like utslippsfritt som strøm??

For det fyrste er ikkje straumproduksjon utsleppsfritt. For det andre er ikkje elektrolyse, kompresjon og frakt tapsfitt. Ergo vert utsleppa høgare ved bruk av hydrogen frå elektrolyse enn ved bruk av straum direkte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er godt det begynner å ta form en hydrogensatsing. Ikke bare i Norge, men man ser dette tar form i hele verden. Det går ikke èn dag nå uten at det er nyheter om bruk av hydrogen innen både transport og industri. Norge har spisskompetanse på dette området, og vi kan bli eksportører av både hardware og kompetanse.

 

Enkelte lesere av TU har en tendens til å få raserianfall der de risikerer alvorlige helseproblemer pga høyt blodtrykk bare de leser ordet hydrogen. De mener selv de har en større kompetanse på emnet enn forskere på SINTEF, IFE og Max Planck til sammen. Det er jo ganske underholdende, men harmløst uinteressant.

 

De som ikke klarer tanken på at hydrogen/brenselsceller er en teknologi for fremtiden (sammen med batterier) går en lite lystig fremtid i møte. Dette er markedsdrevet og umuig å stoppe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er godt det begynner å ta form en hydrogensatsing. Ikke bare i Norge, men man ser dette tar form i hele verden. Det går ikke èn dag nå uten at det er nyheter om bruk av hydrogen innen både transport og industri. Norge har spisskompetanse på dette området, og vi kan bli eksportører av både hardware og kompetanse.

 

Enkelte lesere av TU har en tendens til å få raserianfall der de risikerer alvorlige helseproblemer pga høyt blodtrykk bare de leser ordet hydrogen. De mener selv de har en større kompetanse på emnet enn forskere på SINTEF, IFE og Max Planck til sammen. Det er jo ganske underholdende, men harmløst uinteressant.

 

De som ikke klarer tanken på at hydrogen/brenselsceller er en teknologi for fremtiden (sammen med batterier) går en lite lystig fremtid i møte. Dette er markedsdrevet og umuig å stoppe.

 

:confused:

 

 

Insiders report the trio being in agreement that the future belongs to battery-electric vehicles.

 

In the coming decade, battery electric mobility will be the only technology to enable carmakers to comply with environmental laws in the EU, claim the Germans. Apparently now, the bosses of the big three, VW, BMW and Daimler jointly agree that the focus will be on battery-electric cars. The trio do not think fuel cell cars will be ready for market in the next ten years.

 https://www.electrive.com/2019/03/21/german-carmaking-giants-agree-on-strategy/

Lenke til kommentar

Kor høg temperatur trengst? Elektrisk oppvarming vert brukt i støyperi for å lage temperaturar på opp til eit par tusen grader. Det er enklare å varme metall elektrisk enn å varme olje og grus, men forklaringa er likevel mangelfull.

Normalt så lages asfalten når bilene er der for og laste eller lagres i siloer ved større veiprosjekter "rask omsetning". Asfalten blandes utifra spesifikasjonene asfalten skal ha for spesifikke veidekke og regner med at elektrisk ikke klarer og varme/tørke steinmaterialene "grus" opp til 180 grader på en fornuftig måte.

 

Grusen går i en trommel og blir varmet med åpne flamme for å tørke og få rette temperatur før blanding.

 

 

Asfalt kan produseres "varmt" eller "kaldt". Ved varmproduksjon gjøres bindemidlet flytende ved å varme steinmaterialet og bindemidlet fra 140 til 180 °C. Asfalten kan mellomlagres i isolerte siloer på produksjonsstedet fra noen timer og opp til flere døgn uten vesentlig temperaturfall. Det er pr i dag ca 100 asfaltblandeverk i Norge. Ved de kalde prosessene behøver ikke steinmaterialet varmes opp, bindemidlet gjøres flytende enten ved å emulgere det med vann eller tilsette løsemidler. I dag benyttes ikke løsemiddelbaserte bindemidler av hensyn til arbeidsmiljøet. Alternativt kan asfalt produseres kaldt ved å "skumme" inn bindemidlet. Bindemidlet varmes da opp til ca 160 °C og deretter tilsettes en liten mengde vann (vanligvis 3 %) under trykk rett før blanderen. Vannet koker og får bindemiddelet til å skumme opp og finfordele seg i steinmaterialet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Kor høg temperatur trengst? Elektrisk oppvarming vert brukt i støyperi for å lage temperaturar på opp til eit par tusen grader. Det er enklare å varme metall elektrisk enn å varme olje og grus, men forklaringa er likevel mangelfull.

Normalt så lages asfalten når bilene er der for og laste eller lagres i siloer ved større veiprosjekter "rask omsetning". Asfalten blandes utifra spesifikasjonene asfalten skal ha for spesifikke veidekke og regner med at elektrisk ikke klarer og varme/tørke steinmaterialene "grus" opp til 180 grader på en fornuftig måte.

 

Grusen går i en trommel og blir varmet med åpne flamme for å tørke og få rette temperatur før blanding.

 

180 grader er då ikkje meir enn ei vanleg frityrgryte? Til tørking er straum utmerka. Brenning av gass, spesielt hydrogen, genererer mykje vassdamp. Eg er ikkje overtydd om årsaka til at ikkje straum kan brukast direkte. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

180 grader er då ikkje meir enn ei vanleg frityrgryte? Til tørking er straum utmerka. Brenning av gass, spesielt hydrogen, genererer mykje vassdamp. Eg er ikkje overtydd om årsaka til at ikkje straum kan brukast direkte.

Nå blir det brukt gass til tørking av grus, gir mye kondens den også, men grusen går i en trommel og i andre enden av trommelen er nok grusen blitt tørr.

 

Om hydrogen er bedre en gass har jeg ingen formening om "mer tror de utad ønsker og fremstå som en mer "grønn bedrift" derfor er hydrogen nevnt som et alternativ, men regner med at elektrisk ikke er aktuell siden de ikke nevner det som en alternativ varmekilde.

 

 

Mulighetsstudien skal også se på alternativer som biogass, biooljer, tre og ulike energieffektiviseringstiltak.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...