Gå til innhold

Salg av tjenester i EØS land


Anbefalte innlegg

Jeg er i en situasjon hvor jeg har mulighet til å selge tjenester til andre selskaper som befinner seg i andre EØS-land. I den forbindelse vil små deler av tjenestene bli utført i mottagerlandet. Er det noen problemer knyttet til dette?

Jeg ser på https://www.nho.no/tema/eos-og-internasjonal-handel/nho-brussel/artikler/eos-hjelp-for-bedrifter/ så står det

Når det gjelder midlertidig tjenesteyting, skal man i utgangspunktet fritt kunne yte tjenester i et av de andre EØS-landene.

 
Er det så enkelt? Kan jeg jobbe en uke i et annet EØS-land en uke uten noe rapportering til det landet eller noe annet? I så fall er jo det supert :)

 

Så vidt jeg kan forstå så vil det hele gå under eksport av tjenester og dermed være fritatt for mva. Kan det være at jeg må betale mva i EØS-landet for tjenestene jeg utfører i EØS-landet?

 

Setter pris på all hjelp. Pekere til god dokumentasjon mottas også med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk!

 

I denne omgang er det kun aktuelt med bedrifter som kunder. VAT/MVA bør dermed ikke være et problem.

 

I følge denne https://europa.eu/youreurope/business/selling-in-eu/selling-goods-services/provide-services-abroad/index_en.htm så ser det ikke ut til å være noe problem.

Merker jeg blir litt skeptisk, det er alltid noen steder man skal registrere seg, noen skjemaer som skal fylles ut og gjerne noe som skal betales - det kan jo ikke være så lett :)

Lenke til kommentar

Takk!

 

I denne omgang er det kun aktuelt med bedrifter som kunder. VAT/MVA bør dermed ikke være et problem.

 

I følge denne https://europa.eu/youreurope/business/selling-in-eu/selling-goods-services/provide-services-abroad/index_en.htm så ser det ikke ut til å være noe problem.

Merker jeg blir litt skeptisk, det er alltid noen steder man skal registrere seg, noen skjemaer som skal fylles ut og gjerne noe som skal betales - det kan jo ikke være så lett :)

Moms er definitivt et problem selv om du selger til bedrifter. Bedrifter må også betale moms, men i motsetning til privatpersoner får de fradrag. Dermed blir regelverket enda viktigere, fordi enkelte vilkår må være oppfylt for at man skal få fradrag.
Lenke til kommentar

Moms er definitivt et problem selv om du selger til bedrifter. Bedrifter må også betale moms, men i motsetning til privatpersoner får de fradrag. Dermed blir regelverket enda viktigere, fordi enkelte vilkår må være oppfylt for at man skal få fradrag.

 

 

Bedrifter innen EU er vanligvis selv ansvarlig for å håndtere sitt lands merverdiavgift på tjenester kjøpt fra land utenfor EU.

 

Så når https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/cross-border-vat/index_en.htm sier

If you sell services to businesses based in another EU country you don't usually need to charge your customers VAT. Your customers will pay VAT on the services received at the applicable rate in their country (using the reverse charge procedure).

så betyr det at jeg ikke skal betale VAT, men at det evt er bedriften jeg selger til som skal betale VAT? Og at det er viktig for dem at alle vilkår er oppfylt slik at de får riktige fradag?

 

 

Hvor er det man kan henvende seg for å få proff hjelp til avklaring og evt registrering vdr slikt?

Lenke til kommentar

Så når https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/cross-border-vat/index_en.htm sier

så betyr det at jeg ikke skal betale VAT, men at det evt er bedriften jeg selger til som skal betale VAT? Og at det er viktig for dem at alle vilkår er oppfylt slik at de får riktige fradag?

Så vidt jeg forstår så er ikke den informasjonen for non-EU bedrifter som selger tjenester til bedrifter i EU. Det blir derfor ikke riktig å basere seg på den informasjonen.

 

Hvilke land er det det dreier seg om å selge tjenester til?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår så er ikke den informasjonen for non-EU bedrifter som selger tjenester til bedrifter i EU. Det blir derfor ikke riktig å basere seg på den informasjonen.

 

Hvilke land er det det dreier seg om å selge tjenester til?

Tyskland og Nederland

Lenke til kommentar

Jeg tror det er for EU bedrifter som for Norske bedrifter:hvis man kjøper tjenester fra utlandet så er man selv ansvarlig for å registrerte og evt betale moms.

Det som gjør din sak litt annerledes er at du skal utføre arbeid i et EU land, og da må du sjekke dets land regler for når du må registrere deg der.

Lenke til kommentar

Mva kommer vel an paa om tjenesten eksporteres? Ikke sikker. Jeg har ett firma hvor jeg fakturerer tjenester til EU (uten mva saa lenge vi begge er bedrifter med EU VAT-ID), og har et kontorbygg i Spania hvor jeg leier ut, men da fakturerer jeg med mva selv om selskapet er fra Italia, Tyskland osv. siden tjenesten blir levert i Spania (fakturerer spansk mva). 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dreier det seg om salg av tjenester for mer enn 100.000 euro pr år eller 12 måneders periode til noen av landene?

Har det stor betydning for om det er over/under 100.000? Hvordan skal det evt gjøres?

 

 

Er også takknemlig om noen har kjennskap til advokater/økonomer som har kompetanse innenfor området. Jeg betaler gjerne for å få klarhet i hva/hvordan jeg skal gjøre ting.

Lenke til kommentar

Det er grensen for å mva registrere bedriften (i Tyskland og Nederland) ved fjernleverbare tjenester.

 

Dersom bedriften faktisk utfører tjenester i Nederland for en bedrift som er mva registrert i Nederland, så skal tjenestemottaker selv håndtere mva.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontenten/belastingdienst/business/vat/vat_in_the_netherlands/vat_relating_to_services/reverse-charging_vat

 

 

Tyskland må sjekkes nærmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...