Gå til innhold

kan jeg gå service og samferdsel vg1 med personligheten min?


Anbefalte innlegg

hei, til høst skal jeg begynne på service og samferdsel vg1 og her er noen av mine personlighetstrekk

 

- hater å snakke med folk

- er ikke utadvendt

- er introvert og usosial

- er litt mentalt syk

- klarer ikke snakke med jenter

 

skal gå service og samferdsel vg1 til høst. har gått TIP og bygg og anlegg tidligere, men jeg hatet dem og klarte ikke bestå

 

så jeg skal gå vg1 på nytt til høst og ser ikke en annen linje jeg kan velge enn service og samferdsel. gidder ikke gå TIP eller bygg og anlegg igjen og vil ikke velge noen av de andre linjene

 

hvordan blir det å gå service og samferdsel med personligheten min?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et svært dårlig utgangspunkt ja, om du er introvert og syns det er vanskelig å snakke med andre kan det være vanskelig å gjøre det bra i service.

 

Men!

Det er fullt mulig å lære seg å "være utadvent", vil jeg (som er en relativt introvert person) påstå. Jeg vil faktisk gå så langt å si at jeg har utviklet meg som menneske av å jobbe i servicebransjen. Det å måtte snakke med mennesker av alle typer hver dag kan være utfordrende (og slitsomt), men du lærer deg også ferdigheter du vil ha nytte av resten av livet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette her gjelder jo ikke bare service men også de andre linjene.. Synes du skal snakke med en rådgiver og en psykolog.

snakke med rådgiver eller psykolog kommer ikke til å hjelpe noe som helst. det kommer ikke til å forandre noe

 

jeg er en pessimist. det er bare den jeg er

Lenke til kommentar

Støtter N o r e n g på denne, utgangspunktet ditt er ikkje veldig godt, men det er fullt mulig å lære deg snakke med folk (også jenter) i ein profesjonell setting.

Ein del av dette kjem med trenging og tilvenning, og ein anna del kjem av å være trygg på den faglege kunnskapen din.

 

Det er ikkje nødvendig å være sosial og utadvent for å gjere ein god jobb som servicemedarbeider så lenge du har kunnskap om det du driver med.

Lenke til kommentar

Spesielt den biten med "Utadvendt" er gjerne blast litt utav proposjoner I dagens arbeidsmarked, er ingen påtrengende nødvendighet I absolutt alt.

Man kan lære seg å takle det med erfaring, og fremdeles være innadvendt, man lærer seg hvor ofte og mye man skal "skru på" utadvendhet, uten å egentlig være det. Selv om man er innadvendt vil man fremdeles være nødt til å omgås andre mennesker fra tid til annen.

Lenke til kommentar

snakke med rådgiver eller psykolog kommer ikke til å hjelpe noe som helst. det kommer ikke til å forandre noe

 

jeg er en pessimist. det er bare den jeg er

 

hva burde jeg gjøre

Hva tror du? du må være villig til å akseptere endring for at du skal komme noen vei. Kom deg ut fra komfortsonen din. Snakk med rådgiver eller psykolog. Du kan ikke gå hele livet og unngå å gjøre ting fordi du er redd for å snakke med jenter.

Endret av salamishit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er i hvert fall ærlig!

 

Du er Kreps tredje dekan også, så du er sensitiv, det er tydelig at du er blitt såret eller skuffet over ting i livet.

 

Jeg aner at du kan ha en sterk tillits- og ansvarsfølelse under denne tilsynelatende forakten for mennesker. Da mener jeg en forretningsmessig tilnærmelse, en profesjonell avstand til mennesker. Det kan hende du har et skjult talent for service til andre mennesker. Det er mange som tar slik jobb for personlig. Jobb skal jo være jobb.

 

Det kan hende ting "løsner" litt når du får erfaring og mestringsfølelse.

 

Bjørn Kjos og Olav Thon er begge Krepser. Kjos kan jo være litt av en råtass. Thon kan "virke" som en "god gammel" fyr, men han er nok ikke bare godtroende ham heller. Røkke er Skorpion, et annet Vanntegn. Vann kan ha nese for forretninger, men kan være harde utenpå. Krepsen har jo harde skall. Hvis du har sett på Gold Rush, så er den gutten Parker Schnabel en erketypisk Kreps ^^

 

Det kan hende du overanalyserer deg selv en smule også. Jeg tipper du har empati og medfølelse for mennesker også. Du har kanskje bare ikke fått mulighet til å bruke de følelsene enda. Men hvis du fortsetter, er jo sjansene der for at du får det. Hvis du gir opp, tror du sjansene øker da? Alt i livet er odds og prosenter, og det gjelder å ta valg som øker de prosentsjansene, gi seg selv muligheter så mye man kan. Så jeg føler du bør prøve. En sjanse tapt er en sjanse forspilt. Men det finnes alltid nye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

 

Ein del av dette kjem med trenging og tilvenning, og ein anna del kjem av å være trygg på den faglege kunnskapen din.

Helt enig med dette. Tenker på egne erfaringer med min kommunikasjon. Det er mye trygghet å hente i god fagkunnskap, det har enormt mye å si. Sånt sett er den BI-reklamen veldig god, den reklamen hvor folk letter som en heliumballong når de blir spurt om noe vanskelig.

 

I den bransjen du har sett deg fore blir du nok ikke så lett å vippe av pinnen når det er du som sitter med god kunnskap. Du har kanskje litt å jobbe med når det kommer til serviceinnstilling, men det er godt mulig at du vil ha et mer positivt utgangspunkt når du ikke lenger er skoleelev og sitter igjen med en stødig jobb og penger til salt i grøten.

Lenke til kommentar

er ikke sikker på om jeg gidder å gå vg1 på nytt eller dra til NAV. hva burde jeg gjøre?

 

føler det er ingen linje som jeg vil gå, og service og samferdsel tror jeg kommer ikke til å gå bra

 

så hva er det jeg skal gjøre??

 

Du bør også vurdere om du bør gå eit eller anna, berre for å gjere det som grunnlag for framtida.

All erfaring tilseier at det berre blir tyngre og tyngre å kome igang med jobb og utdanning når du blir eldre, og utan utdanning så er det ikkje det heilt store av arbeidsplassar du har å velge i, noke som ytterligare gjer det vanskelig å finne ein jobb som du liker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...