Gå til innhold

Google lanserer spillstrømmetjeneste kalt Stadia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nesten Garantert flopp.

Å spille via nettet byr på ubehagelig lag og bevegelsene på karakterene dine blir ikke helt realistisk, er en grunn til at man har en datamaskin som viser deg hvordan figuren din beveger seg rundt sånn at det ikke føles "tregt".
En person som har 12ms med "latency" fra sin pc vil trolig oppleve det dobbelte, altså 24ms minst da signalet må komme til ham først fra en proxy og så tilbake til proxyen...
Hvis proxyen er i statene ugh...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten Garantert flopp.

Å spille via nettet byr på ubehagelig lag og bevegelsene på karakterene dine blir ikke helt realistisk, er en grunn til at man har en datamaskin som viser deg hvordan figuren din beveger seg rundt sånn at det ikke føles "tregt".

En person som har 12ms med "latency" fra sin pc vil trolig oppleve det dobbelte, altså 24ms minst da signalet må komme til ham først fra en proxy og så tilbake til proxyen...

Hvis proxyen er i statene ugh...

 

Det er mange tver som har høyere input latency enn det
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Testa GeForce Now på en 1000/1000Mbit linje med 1ms latency mot NIX og det var ikke spesielt behagelig, selv med en pc som tross mangelen på gpu hadde en kraftig intel-cpu innabords. Kvaliteten (og derfra adposjonsraten) på tjenesten kommer til å avhenge sterkt av hvor lang og crowded fiberkabel er og hvor mange hops pakkene må ta til nærmeste datasenter med en renderfarm.

 

Jeg er enig i at virtualisert hardware er fremtiden, men spørsmålet er om infrastrukturen er klar?

 

We shall see.

 

I mellomtiden må jo dette testes ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testa GeForce Now på en 1000/1000Mbit linje med 1ms latency mot NIX og det var ikke spesielt behagelig, selv med en pc som tross mangelen på gpu hadde en kraftig intel-cpu innabords. Kvaliteten (og derfra adposjonsraten) på tjenesten kommer til å avhenge sterkt av hvor lang og crowded fiberkabel er og hvor mange hops pakkene må ta til nærmeste datasenter med en renderfarm.

 

Jeg er enig i at virtualisert hardware er fremtiden, men spørsmålet er om infrastrukturen er klar?

 

We shall see.

 

I mellomtiden må jo dette testes ;)

Tror vi må rydde opp i litt her, rent nettverksmessig. Er ellers enig i resonnementet ditt.

 

Lite trafikk går over NIX. De aller fleste ISP-er sender trafikken sin upstream til sin IP transit-leverandør. Så responstid mot NIX er veldig ofte ikke relevant. Se hvem som er tilkoblet til NIX her: https://www.nix.no/who-is-connected/ - og partene på NIX må inngå avtaler seg imellom for å kunne utveksle trafikk. Så det er ingen "full mesh" over NIX.

 

Hvor mange hop det er mellom deg og det som serverer innholdet er i stor grad irrelevant - de fleste hopp i ISP-ene sine backbone gir noen få mikrosekunder delay. Det som gir den største delay er suboptimale trafikkutvekslingspunkter mellom ISP-er, og avstand mellom innholdsleverandør og kunde.

 

Hvor "crowded en fiberkabel" er gir ikke helt mening. Om du mener at ISP-en har overbooket såpass at det blir problemer med å få båndbredde så er det en utfordring. I praksis blir ikke selve fiberkabelen overbooket, men ISP-ene velger å ikke sette på endeutstyr som gir nok kapasitet i forhold til kapasiteten de igjen har solgt til hver kunde. I realiteten blir alle nett overbooket, ettersom snittbåndbredden per husstand ikke er store mengden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

Beta'en var overraskende bra. Trodde virkelikg at det skulle bli trøbbel med lag etc, men det gikk ganske så smertefritt. Hvordan battle royale type spill vil bli i en sånn setting er et spørsmål i seg selv, men spill som AC Oddysey fungerte ihvertfall flott.

Lenke til kommentar

Beta'en var overraskende bra. Trodde virkelikg at det skulle bli trøbbel med lag etc, men det gikk ganske så smertefritt. Hvordan battle royale type spill vil bli i en sånn setting er et spørsmål i seg selv, men spill som AC Oddysey fungerte ihvertfall flott.

Den ultimate testen må være å kunne levere like lite lag som pro PC spillere er vant med, som feks CS:GO på PC med 240 Hz skjerm. Om de kan konkurrere med det, så er de kommet godt på vei.

Lenke til kommentar

Den store oppsiden med dette her, er friheten spillutviklerne nå får om en forestiller seg at spill utvikles eksklusivt til Stadia. Regner med at Google vil installere og eskalere datakraft raskere enn det fysiske konsoller har klart, og da vil Ray Tracing og andre teknologier kunne bli forbedret langt raskere. 8k og 120FPS er noe konsoller ellers er rimelig langt unna.

Lenke til kommentar

Nei huff, dette blir ikke greier. Trenger ikke enda mer streaming tjenester å abonnere på.

Synes Microsoft går i rett retning og vil fjerne differansen mellom konsol og PC. De fokuserer på at det ikke lenger blir Xbox exclusivs, men heller Microsoft Store exlusives som vil være tilgjenglig på både PC og XBOX. 

Lenke til kommentar

Problemet med lag kan vel egentlig ikke løses uten å flytte datasentrene nærmere brukerene. For områder med tett befolkning er ikke dette så alt for vanskelig, men her i Norge blir det vel til at hele landet i beste fall blir koblet til servere i Oslo, som er temmelig subopimalt for alle i Midt-Norge og nordover. Mer båndbredde eller bilder i sekundet kan ikke kompensere for tiden der fysisk tar å sende signaler over lange distanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Nesten Garantert flopp.

Å spille via nettet byr på ubehagelig lag og bevegelsene på karakterene dine blir ikke helt realistisk, er en grunn til at man har en datamaskin som viser deg hvordan figuren din beveger seg rundt sånn at det ikke føles "tregt".

En person som har 12ms med "latency" fra sin pc vil trolig oppleve det dobbelte, altså 24ms minst da signalet må komme til ham først fra en proxy og så tilbake til proxyen...

Hvis proxyen er i statene ugh...

 

Dette er en faktor dere gamere overdriver viktigheten av, da dere selv ikke er klar over deres egen reaksjon. Fra du ser en skjermbilde til du reagerer og trykker på musen tar det minst 150 ms (tallet er nærmere 250 for gjennomsnittet). Hvor stor rolle spiller da 24ms i en slik sammenheng? Knapt noe. Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar

Problemet med lag kan vel egentlig ikke løses uten å flytte datasentrene nærmere brukerene. For områder med tett befolkning er ikke dette så alt for vanskelig, men her i Norge blir det vel til at hele landet i beste fall blir koblet til servere i Oslo, som er temmelig subopimalt for alle i Midt-Norge og nordover. Mer båndbredde eller bilder i sekundet kan ikke kompensere for tiden der fysisk tar å sende signaler over lange distanser.

Avstanden mellom Oslo og Kirkenes er 1412 km. Dersom det ligger fiber på hele strekningen bruker dataene 4,7 millisekunder på den avstanden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...