Gå til innhold

Ice kjøper Komplett Mobil


Anbefalte innlegg

Jeg har ICE mobilt bredbånd. Nå er det sånn at ruteren automatisk velger mellom 450/800/1800 frekvensbånd, uten at jeg kan velge dette selv. De kaller ruteren sin for en Smart-ruter, selv om jeg mener den burde vært kalt Dum-ruter. Det har seg sånn at jeg har best dekning på 450 båndet, men best hastighet på 800 båndet. På 450 har jeg 4 av 5 streker i dekning og ca 0,5 Mbps nedlasting, men på 800 har jeg 2 av 5 streker og ca 10 Mbps nedlasting. Ruteren velger dekning fremfor hastighet, altså 450 båndet. Så i dette tilfelle har det veldig stor betydning. Så hvor stor betydning dette har kommer nok an på hvor man befinner seg.

 

450 mhz er i en helt egen kategori med dårlig båndbredde som skal dekke svæært mange som bruker mobilt bredbånd. Om du ikke kan låse til 800 mhz, så tror jeg det skal gå fint å bruke router ment til Telenor og Telia sine simkort som ikke har 450 mhz.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Men rett meg om jeg tar feil. Men er det slik at om man befinner seg ett sted med perfekt telia dekning hvor også ice har dekning, men f.eks bare middelmådig styrke. Vil telefonen da koble seg til ice eller telia sitt nett? Risikerer man da å ha middelmådig dekning på steder hvor telia har veldig god dekning fordi nettet til ice blir prioritert? Hvis ja blir det jo etter min mening ice sitt største ankepunkt.

 

Så lenge dekningen er bra nok så velger den Ice. Med bra nok så mener jeg ingen forskjell på streaming, surfing, tale, sms. Så ja, den velger Ice 4 streker over 5 Telia, men det har ingen betynding i praksis. Nedlasting av store filer vil gå raskere hos Telia. Men du kan alltids låse mobilen til Telia permanent eller midlertidig.

Jeg har ICE mobilt bredbånd. Nå er det sånn at ruteren automatisk velger mellom 450/800/1800 frekvensbånd, uten at jeg kan velge dette selv. De kaller ruteren sin for en Smart-ruter, selv om jeg mener den burde vært kalt Dum-ruter. Det har seg sånn at jeg har best dekning på 450 båndet, men best hastighet på 800 båndet. På 450 har jeg 4 av 5 streker i dekning og ca 0,5 Mbps nedlasting, men på 800 har jeg 2 av 5 streker og ca 10 Mbps nedlasting. Ruteren velger dekning fremfor hastighet, altså 450 båndet. Så i dette tilfelle har det veldig stor betydning. Så hvor stor betydning dette har kommer nok an på hvor man befinner seg.

Jeg har samme problem. Skru av antennene så har du større sjanse for stabil 800-dekning, De eksterne antennene brukes bare til 450 :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er fint med hver eneste nettoperatør som legger inn årene. Det bidrar til å senke den samlede kostnaden knyttet til å levere mobiltjenester. Vi har 3 mobile nettverk med utallige operatører som selger adgang til de samme tjenestene. Kuttes det til beinet med 3 nettoperatører med hvert sitt nett som konkurrerer om kundene senkes kanskje den totale kostnaden for å produsere telefontjenester til det halve, med potensiale for betydelig reduserte priser til abonnentene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er fint med hver eneste nettoperatør som legger inn årene. Det bidrar til å senke den samlede kostnaden knyttet til å levere mobiltjenester. Vi har 3 mobile nettverk med utallige operatører som selger adgang til de samme tjenestene. Kuttes det til beinet med 3 nettoperatører med hvert sitt nett som konkurrerer om kundene senkes kanskje den totale kostnaden for å produsere telefontjenester til det halve, med potensiale for betydelig reduserte priser til abonnentene. 

 

Ja. Tenk om vi bare hadde hatt Telenor (Telenor-nettet), Telia (Telia-nettet) og ICE (ICE-nettet). Da hadde det jammen meg blitt billig da! :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg KAN vurdere å bli med over til Ice dersom de garanterer at samme EU+ er på plass i Ice-abonnementet fra overtagelsen.

Hvis ikke er det garantert bye-bye og rett over som kunde til en av deres hardeste konkurrenter.

 

Her mistenker jeg at ICE har betalt for det som vil vise seg å være en mye mindre kundemasse enn de hadde kalkulert med...

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sjekket gjennom hele tråden men: Er det noen andre operatører som har noe liknende EU+? Eller som ihvertfall dekker Sveits?

 

Operatører med Telia-dekning inkluderer Sveits, jeg kjenner ikke til noen med Telenor-dekning som gjør dette nå som Komplett Mobil legges ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gikk innom en Telia-butikk etter jobb og bestilte overgang fra Komplett til dem i løpet av neste uke.

 

Fikk kort tid etter en sms fra Komplett Mobil om at det var synd jeg valgte å forlate dem og en spørreundersøkelse. Mulig det bare er hos meg men sist jeg forlot dem i fjor så mener jeg at jeg kunne velge "Annet" og skrive årsaken til byttet. Denne gangen dukket det kun opp mulighet for å skrive kommentar når man valgte datamengde som årsak for operatørbytte. Tipper de uansett ikke lengre er interessert i denne informasjonen nå som de har solgt kundene og det skulle ikke overraske om at de har begrenset muligheten for å fortelle dem i fritekst hvorfor man går over til ny operatør.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Operatører med Telia-dekning inkluderer Sveits, jeg kjenner ikke til noen med Telenor-dekning som gjør dette nå som Komplett Mobil legges ned.

vell om man er under 29 så er telenor yng roam verden det eneste som inkluderer alt på telenor sitt nettverk nå. verdt å nevne vertfall

Lenke til kommentar

vell om man er under 29 så er telenor yng roam verden det eneste som inkluderer alt på telenor sitt nettverk nå. verdt å nevne vertfall

Stemmer, det er vel en såkalt goodie og inkluderer 5 GB data og Music Freedom men ikke fri bruk av ringeminutter eller meldinger såvidt jeg kan se. Og du må velge minimum Yng 6 GB til 349 kr for å kunne legge til en slik goodie.

 

https://www.telenor.no/privat/mobil/yng/goodie/roam-i-verden/

 

Så det er jo selvsagt et alternativ om du er ung nok til å få et slik abonnement men dessverre inkluderer det kun databruk så det blir ikke helt likt som EU-roaming.

Lenke til kommentar

Stemmer, det er vel en såkalt goodie og inkluderer 5 GB data og Music Freedom men ikke fri bruk av ringeminutter eller meldinger såvidt jeg kan se. Og du må velge minimum Yng 6 GB til 349 kr for å kunne legge til en slik goodie.

 

https://www.telenor.no/privat/mobil/yng/goodie/roam-i-verden/

 

Så det er jo selvsagt et alternativ om du er ung nok til å få et slik abonnement men dessverre inkluderer det kun databruk så det blir ikke helt likt som EU-roaming.

Nå kan du streame så mye musikk du vil og bruke mobilen som vanlig på flere populære reisemål utenfor EU.

Du får automatisk 5 GB hver måned, som du kan bruke..

 

Tar vanlig som at ringeminutter og sms/mms og er inkludert da det er normal bruk. men det kan man jo forsåvidt forhøre seg om. det er og 5gb extra i følge siden. så tar det som at man faktisk får 11gb å bruke for 349 om man velger roam verden.

 

Ville jo vert rart om det ikke er det

Endret av EmLeX
Lenke til kommentar

Nå kan du streame så mye musikk du vil og bruke mobilen som vanlig på flere populære reisemål utenfor EU.

Du får automatisk 5 GB hver måned, som du kan bruke..

 

Tar vanlig som at ringeminutter og sms/mms og er inkludert da det er normal bruk. men det kan man jo forsåvidt forhøre seg om. det er og 5gb extra i følge siden. så tar det som at man faktisk får 11gb å bruke for 349 om man velger roam verden.

 

Ville jo vert rart om det ikke er det

Det kan se ut som om du har rett, jeg la ikke merke til den setningen om å bruke mobilen. De fokuserte så mye på databruken og Music Freedom at det gikk meg hus forbi. :)

Lenke til kommentar

Det ser ut at Saga Mobil øker datamengden med 1 GB fra 1. april for 5 GB-abonnement og 2 GB for 10 GB-abonnement, så jeg vurderer å gå over til det. Men er usikker fortsatt. 

Men det ser ut til at Saga Mobil ikke har app som Komplett Mobil har.

Endret av mads1153
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...