Gå til innhold

Vil ikke automatisere: Norges siste manuelle bomstasjon kan være bemannet til 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi fordeler de 5 millioner i investering over 5 år blir det 5 millioner årskostnad for autopass. Da kan omsetningen gå ned med 5 millioner og de vil fortsatt ha samme inntjening. Det står ikke hvor mye av omsetningen som er fra ekstra passasjerer, eller om 16 millioner er brutto omsetning eller netto fortjeneste, men det må være nesten 10 millioner i fall 16 mill er brutto omsetning og over 10 millioner i fall det er netto fortjeneste. Jeg får bare tallene til å gå opp om prisen per person er mye høyere enn prisen per bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Over 20 elbiler pr innbygger i Finnøy... Ikke verst :)

20 bilar pr innbyggjar? Då trur eg du må rekne på nytt. So god plass har ikkje folk på Finnøy, at ein vanleg husstand med 4 personar kan ha 80 bilar parkert rundt huset..

Bjørnar viser kun til grafen som er presentert i artikkelen.

Lenke til kommentar

Det må da være et eller med galt med utregningene her?

Hvis betaling for passasjerer utgjør 16 mill, og hvis dette bortfaller så må satsen på selve kjøretøyet med 40%. Vil ikke det bety at dette altså utgjør ca 40% av innkrevingen? Altså er den totale innkrevingen være på rundt 40 millioner i året? Det høres fryktelig lite ut med ca 850 000 passeringer per år. Spesielt når satsene er ganske høye.... oppimot 750,- for tungtransport... per passering...

Lenke til kommentar

Ifølge flere kilder på nett så er innkrevingen fra Atlanterhavstunnelen i størrelsesordnen 60-70 millioner (sic!) årlig. Da fremstår det som det rene galskap bruke 10 millioner i året bare i lønn for å ha bemannede bomstasjoner. Det at Autopass koster 4 millioner i året å drifte har jeg liten tro på, men selv da er det en ganske heftig besparelse. Det er faktisk helt sjukt at 10% av hver eneste krone som blir krevd inn blir unødvendig borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avvisningseffekt?

Skal vi ikke kjøre mindre med bil?Klima?

 

Ja det virker som om kommunene Kristiansund og Averøy er redde for at folk skal samkjøre for å spare utslipp og penger. Og andre steder forsøker man å oppfordre folk til å samkjøre for å spare utslipp og penger...

 

 

Med autopass vil man måtte ha en flat takst, uavhengig av hvor mange man er i bilen. Da vil det bli dyrere å kjøre alene.

 

 

– Med Autopass kunne vi oppnådd en miljømessig gevinst med mer samkjøring, men det er en stor økonomisk risiko. Jeg vil ikke be kommunene ta den risikoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Atlanterhavsveien litt lenger sør var da vitterlig bemannet den også, da jeg kjørte over den i sommer. I tillegg til meg selv og bilen måtte jeg betale for passasjeren. Det er ganske teit.

 

Der betalte du nok ingenting og husker helt feil. Det har ikke vært noen bom på Atlanterhavsveien på flere år. Jeg kjører der daglig og har ikke funnet noen.

Lenke til kommentar

" Å innføre Autopass vil koste en éngangssum på 5 millioner, pluss at drift av systemet er beregnet å koste 4 millioner kroner i året". Hvordan er det mulig at drift av systemet (to passeringer/sensorer) skal koste 4 millioner per år. Her aner jeg en uhyrlig fortjeneste et eller annet sted!

Nå skal det også sendes ut et utall bompengebrikker til ulike adresser, folk som sier opp avtalene sine skal administreres, folk med problemer med brikkene må ha support, noen må kunne ta i mot feilmeldinger midt på natta, typisk vaktselskaper som har fått autorisasjon til å styre bommene hvis det skulle være noen med problemer, så må uteblivende betaling gies inkassovarsel og selges til inkassoselskaper osv. Så kommer selvsagt vedlikehold på selve stasjonene, med oppdatering av satser, skifting av skilt, reparasjon av nedkjørte/skadde ting, fjerning av kråkereir, søk etter jordfeil, vedlikeholde datasystemet, regnskap og revisjon.

 

Altså en hel masse ting folk flest ikke tenker på, men som koster penger. Ting som kunne vært eliminert hvis pengene ble tatt inn ved å øke skatten med 0,x% i stedet for.

 

Det er jo en grunn til at vi er et av verdens dyreste land å bo i. Vi godtar ørten "ubetydelige" påslag fordi det "koster så lite per gang" at vi driter i å kritisere det. Men summerer vi opp alle disse ørten små kostnadene blir det veldig mye til sammen.

Lenke til kommentar

Landets nedrigste bomstasjon, der elbiler betler fullpris, stikk i strid retningslinjer fra stortingen. Og motorsykler betaler en ganske stiv pris også.

Tenk når det kommer et følge på 50 motorsykler. Alle skal stoppe, av med hanskene, åpne jakken, finne lommeboka, betale, putte tilbake lommeboka, stenge jakken, ta på hanskene, starte motorstkkelen, og kjøre frem.

Hvordan er det mulig å vurdere at dette er en bedre løsning? Det er helt latterlig tregt og uøkonomisk. Den eneste grunnen jeg kan se, er sysselsetting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, elbiler er gratis, men man betaler for passasjerer.

Landets nedrigste bomstasjon, der elbiler betler fullpris, stikk i strid retningslinjer fra stortingen. Og motorsykler betaler en ganske stiv pris også.
Tenk når det kommer et følge på 50 motorsykler. Alle skal stoppe, av med hanskene, åpne jakken, finne lommeboka, betale, putte tilbake lommeboka, stenge jakken, ta på hanskene, starte motorstkkelen, og kjøre frem.
Hvordan er det mulig å vurdere at dette er en bedre løsning? Det er helt latterlig tregt og uøkonomisk. Den eneste grunnen jeg kan se, er sysselsetting.

Lenke til kommentar

Det var betaling på Atlanterhavsveien i årene 1989-1999, så det er 20 år siden det kostet noe å kjøre på den veien.

Atlanterhavsveien litt lenger sør var da vitterlig bemannet den også, da jeg kjørte over den i sommer. I tillegg til meg selv og bilen måtte jeg betale for passasjeren. Det er ganske teit.

Lenke til kommentar

Nei, elbiler er gratis, men man betaler for passasjerer.

Så når valget er: 2 personer i hver sin elbil vs 2 personer i samme elbil, så ønsker veimyndighetene at man velger hver sin elbil?

 

Den eneste "logikken" i det må være å maksimere melkingen av bilistene. Man burde vært premiert for å kjøre flere sammen. Samkjøring er økonomisk effektivt, bedre for miljø og klima, bedre for trafikkflyten osv. Betaling for passasjerene er helt på tryne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...