Gå til innhold

Erna har rett: Teknologi-Norge trenger flere kvinner. Det gjelder også TU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kompetanse er kompetanse, uavhengig av hva man har mellom bena, men hvilke fordeler har kvinner med seg som er spesielt for dem I et arbeidsmiljø? Samme spørsmålet kan stilles om menn også, for den del. Fleste poeng rundt dette synes litt ut I det blå, uten noe konkret,

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor trenger man flere kvinner innen teknologi?

Hvorfor ikke? Jeg vil tørre å påstå at nye tanker, ideer og perspektiver vil være særs nødvendig i tiden som kommer. I tillegg blir det en helt annen (og bedre oftest) dynamikk på arbeidsplassene hvor det er mer enn et type kjønn.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

 

Hvorfor trenger man flere kvinner innen teknologi?

Hvorfor ikke? Jeg vil tørre å påstå at nye tanker, ideer og perspektiver vil være særs nødvendig i tiden som kommer. I tillegg blir det en helt annen (og bedre oftest) dynamikk på arbeidsplassene hvor det er mer enn et type kjønn.

Jo nye tanker, ideer og perspektiver trenger man. Men disse egenskaper innehar vel alle kjønn? Vil nok tro at alder er det mer utslagsgivende her.

Annen\bedre dynamikk: jo det kan nok stemme. Men kanskje ikke hvis det er kjønnskvotering (bjørnetjeneste), da kan det bli en nedlatende holdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Jeg vil tørre å påstå at nye tanker, ideer og perspektiver vil være særs nødvendig i tiden som kommer.

Det er vel en styrke man heller henter inn ved å få inn de som er mest kapable innen emnet, samt de som er mest interesserte og motiverte. At man løfter opp genitalia som kriterium kan umulig hjelpe på å få de beste hodene inn i disse jobbene.

Det er klart man kan sikkert gjøre mer for å få kvinner til å ha lyst til å søke seg til slike undanninger, uten at jeg vet hva det skulle vært.

Sist gang (R94 og R98) man forsøkte kunstig påvirke utdanningslinjene i Norge førte det til dårligere utdanning. Det hadde ikke forundret meg om Norge raserte teknologiutdanningene for å tekkes noe så tullete som genitaliakvotering.

 

I tillegg blir det en helt annen (og bedre oftest) dynamikk på arbeidsplassene hvor det er mer enn et type kjønn.

Enig i det.
Lenke til kommentar

Trenger vi ikke flere kvinner innen f.eks murer og rørleggeryrket? Eller er det slik at likestilling og kjønnskvotering er viktig kun i profilerte yrker?

Det er sånn det er.

Selv venter jeg på at kvinner må på sesjon.

 

Og et spørsmål til alle:

Når så dere sist en kvinnelig søppeltømmer? Jeg vil påstå krisa er større der enn innen teknologi. Burde vi ikke fokusere på de områder som virkelig lider? I teknologi (i følge artikkelen) er 29% av søkerene kvinner. Ingen kjempekrise i forhold til mange andre aspekter ved samfunnet.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Man må se det positive i dette, er det en kjønnskvotert stilling som du som mann har lyst på er det bare og skifte kjønn på papiret "transkjønnet" og søke stillingen som en kvinne, veldig enkelt og fikse det, og får du ikke jobben kan du anmelde de for trakassering.

 

Andre fordeler med og bytte kjønn er at du kan gjøre det bra i konkurranser, bruke kvinnedusjen i svømmehallen, etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, men en kvinne er ikke så sterke som vi gutter er, jobbet med jenter som sveisere.

De jeg jobbet med er ikke sveisere lenger, samme med meg.

 

Det er ikke så fysisk slitsomt å tømme søppel; Trille dunken bort til søppelbilens løfteaggregat, trykke på en knapp for å tømme dunken.

Lenke til kommentar

Vi trenger også flere kvinner innen gruvearbeider yrket. Dette er en skitten, fysisk krevende og risikofylt jobb, og nesten helt mannsdomminert. Her har Erna en jobb å gjøre med å rekrutere flere kvinner. Faktisk føler jeg meg krenket at staten ikke har gjort mer for å jevne ut kjønnskjevheten i denne bransjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger også flere kvinner innen gruvearbeider yrket. Dette er en skitten, fysisk krevende og risikofylt jobb, og nesten helt mannsdomminert. Her har Erna en jobb å gjøre med å rekrutere flere kvinner. Faktisk føler jeg meg krenket at staten ikke har gjort mer for å jevne ut kjønnskjevheten i denne bransjen.

 

Det er også mannsdikriminerende, at jobber i helsevesenet er små deltidsstillinger, slik at de ikke er nok lønn for en forsørger.

Dermed må vi menn søke andre jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...