Gå til innhold

Hva kan gjøre deg en millionær?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag er ikke det å bli millionær (aka besitte verdier for mer enn 1 million kr) spesielt vanskelig. I prinsippet kan en butikkarbeider eller ufaglært bli millionær ved å spare, altså forbruke mindre enn man tjener. Kronene til overs kan da settes i indeksfond, og voila, etter 10-20 år kan selv en som lever på minstelønn sitte igjen med et millionbeløp på konto. Men selvsagt så er en million kroner mye mindre verdt om 20 år enn i dag, så her tas det ikke hensyn til effekten av inflasjon.

 

Mer realistisk bør man først investere i et levebrød/utdannelse som gjør at man tjener godt. Deretter kan man gjøre som beskrevet ovenfor, leve nøkternt og sette overskuddet i (indeks) fond/evt eiendom. Jeg vil påstå at en stor andel av dagens millionærer har blitt det utilsiktet, ved å eie egen bolig.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

I dag er ikke det å bli millionær (aka besitte verdier for mer enn 1 million kr) spesielt vanskelig. I prinsippet kan en butikkarbeider eller ufaglært bli millionær ved å spare, altså forbruke mindre enn man tjener. Kronene til overs kan da settes i indeksfond, og voila, etter 10-20 år kan selv en som lever på minstelønn sitte igjen med et millionbeløp på konto. Men selvsagt så er en million kroner mye mindre verdt om 20 år enn i dag, så her tas det ikke hensyn til effekten av inflasjon.

 

Mer realistisk bør man først investere i et levebrød/utdannelse som gjør at man tjener godt. Deretter kan man gjøre som beskrevet ovenfor, leve nøkternt og sette overskuddet i (indeks) fond/evt eiendom. Jeg vil påstå at en stor andel av dagens millionærer har blitt det utilsiktet, ved å eie egen bolig.

Hvis jeg vil bli millionær før jeg blir 30, Burde jeg investere i fast food sjapper eller fond? 

Lenke til kommentar

Hvis jeg vil bli millionær før jeg blir 30, Burde jeg investere i fast food sjapper eller fond? 

 

Å starte sin egen bedrift innebærer en del risiko. Det er en viss risiko for at ender opp med å tjene mindre som selvstendig næringsdrivende enn som vanlig lønnsmottaker, særlig hvis man justerer for antall arbeidstimer. Men hvis man er flink og har flaks kan man tjene mye penger. 

 

Å være en vanlig arbeider som sparer smart innebærer lav risiko, og man kan derfor ikke regne med å bli voldsomt rik på denne måten. Men over tid vil man se beløpene vokse sakte men sikkert. 

 

Hadde jeg vært deg ville jeg fokusert på å få meg en utdannelse først.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag da jeg var ungdom, så hadde jeg begynt å studere markedsføring, økonomi, ledelse og psykologi.

 

Målet er å vite hva du må gjøre hvis du hadde hatt 100 mill. Da er du i prinsippet alleréde rik, du må bare lære deg kunsten. Og jeg er dessverre tilbøyelig til å tenke at utdannelse er nesten den eneste måten å få det til på, i hvert fall på en mye lettere måte.

 

Noen innfallsvinkler hvis du skal gjøre det selv:

 

1) Begynne som ansatt, vise ekstrem ansvarsfølelse, bli kjent med eierne/lederne og be om lederansvar hele tiden. Du må også være respektfull og ikke tråkke på folk, selv om det sikkert er lett for mange. Du skal ha folk til å jobbe for deg etterpå, så da må folk respektere deg, og det gjør de ikke hvis du behandler dem som dritt.

 

2) Ha store ideer og hele tiden tenke stort. En som tenker smått, tenker "jeg skal investere i én fast food-restaurant", en som tenker stort, tenker "jeg skal bygge fast food-restaurant over hele landet/verden".  Sånn må du tenke hele tiden. Så må man knytte kontakt med distributører og investorer og begynne å lære kunsten.

 

3) Virker nok litt urealistisk og urettferdig, men å være født inn i en familie med rikdom og slik suksess. Det er fremdeles opp til en selv, 50/50, men da har man jo muligheten rett foran seg.

 

4) Finne din stil, din personlighet. Er du kreativ, stabil, solid, entusiastisk, emosjonell, inspirerende? Hva er dine styrker og svakheter? Alle slags personligheter har blitt rike. Men jeg føler at hvis man vet hvem man er, så slipper man å bruke energi på å tvile på seg selv hele tiden. Hvis man skal lede andre, så må man vite hvem man er selv og kunne litt om psykologi.

 

 

Sikkert mange flere punkter jeg ikke kommer på nå. Å se på Dragon's Den-episodene fra UK kan være morsomt, dog det er nok skuespill mye av det, så er det noen av idéene som har gjort noen av de gründerne rike. Og nok en gang, mye av det er nok skuespill, men man kan lære litt om sjargong og personligheter.

 

 

 

 

Invester i din bolig. Jobb en helt vanlig jobb, og lev sparsomt. Det er ikke spesielt vanskelig.

Nordmenn flest er født inn i en situasjon som gjør at rikdom er veldig lett tilgjengelig.

 

5) Ja, som et femte punkt så er jo dette også en innfallsvinkel for mange. Å betale ned egen bolig, for dermed å kjøpe bolig nr 2, og begynne med ansvarlig utleie, er en måte å gjøre det på. Kanskje den letteste for folk flest.

 

6) Hvis man har en konkret plan, og trenger å bygge seg opp kapital, så er det som nevnt under en idé å jakte jobber som betaler godt over kort tid. Fisker på båt er noe, og man har jo artiklene om torsketungeskjærer på NRK som nettopp har vært, hvor ungdom tjener opp mot 1200 kr i timen. Da kan man bygge seg opp en temmelig god kapital over et par/noen år.

 

7) Men om målet er å leve på renter, så må du ha omtrent 100 millioner for å sitte igjen med ca 500 000 i året, etter formueskatt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Om du mener taxisjåfør er et truet yrke ved å eksemplifisere ulovlige aktiviteter tror jeg ikke vi kommer særlig langt.

Annet enn det offentlige så finnes det ikke noe mer vernet og ivaretatt yrke enn taxisjåfør. Et yrke som har blitt stadig bedre betalt, på tross av proposjonalt reduserte antall turer i året.

Lenke til kommentar

Skaff deg ein jobb.

Ein butikkjobb med lavaste tarifflønna som 18 åring gir deg ei årslønn på 288 000 dersom du jobber 100% og utan ein einaste arbeidstime på kvelden eller i helga.

Etter skatt så gir dette deg ein netto utbetaling på 19 200 kr i måneden.

 

Lever du etter SIFO sitt standardbudsjett så vil du som 18 åring ha eit månedlig forbruk på 8 888 kr. Dette gjer at at du kan spare litt over 10 000 kr i måneden.

Du har du 1 000 000 kr på sparekontoen etter berre 8,3 år.

 

I dette reknestykket så har eg for enkelheitsskuld tatt utgangspunkt i at all lønnsaukning går tapt i prisoppgang for varer å tenester.

I realiteten så vil du få ei lønnsaukning som gir deg auka kjøpeemne på sikt.

Du vil også lett kunne få ein del ekstra utbetalt dersom du jobbar kveldsskift, nokre timar med overtid, og liknande.

 

Med litt utdanning så burde det også være overkomeleg å få seg ein jobb som er betre betalt enn det absolutt minste ein butikk med tariffavtale har lov til å betale ein voksen person.

 

 

Så det å skaffe seg ein jobb, inkludert ein dårleg betalt jobb er det absolutt sikraste måten å bli millionær på.

Betre jobbar gjer at du kan bli millionær raskare.

 

Alle andre metoder enn ordinært arbeid krever at du er villig til å ta risiko, og då kan det gå begge vegar alt etter om du har flaksen på din side eller ikkje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, en ting til jeg tenkte på angående det her da jeg stod og vasket opp (ironisk nok), er at det er alltid bare 24 timer i døgnet for alle. Hva gjør eller har mangemilliardærer gjort annerledes? Dette spørsmålet kan man stille seg selv hver eneste dag, så finner man noen vise svar etter hvert.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...