Gå til innhold

Stammer vi virkelig fra fiskene eller har den teorien en logisk forklaring?


Anbefalte innlegg

Trenger ikke dra ut til kysten for at jeg skal være overbevist at jorden er flat. 

 

Da er resultatet gitt. Du er overbevist. Var det ikke du som nettopp skrev at du lytter til hvem som helst om de har noe fornuftig de kan melde, fordi du ikke har noen forutinntatte meninger? 

 

La oss anta at jeg er forutintatt. Jeg er overbevist om at jorden er sfærisk. Hvilket praktisk forsøk bør jeg gjennomføre for å skjønne at jorden er flat? 

 

Edit:

 

Forstår jeg deg rett:

 

Da spør jeg igjen: Er du interessert i å reise ut til kysten og observere at jorden er rund? Nei.

 

Eventuelt hvorfor ikke? Jeg er overbevist om at jorden er flat. Kysten beviser ikke noe annet enn at vi har begrensinger for synet.

 

Godtar du nå at jorden er rund fordi det står på Wikipedia? Nei. Wikipedia forklarer teorien godt, ikke noe annet.

 

Korriger meg hvis jeg tolker deg feil.

Endret av Omnithunder
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er resultatet gitt. Du er overbevist. Var det ikke du som nettopp skrev at du lytter til hvem som helst om de har noe fornuftig de kan melde, fordi du ikke har noen forutinntatte meninger? 

 

La oss anta at jeg er forutintatt. Jeg er overbevist om at jorden er sfærisk. Hvilket praktisk forsøk bør jeg gjennomføre for å skjønne at jorden er flat? 

 

Edit:

 

Ingen korrigering nødvendig.

 

Du trenger ikke være forutinntatt selv om du er overbevist om noe. Kommer det bevis som ikke kan motstrides kan man fint forandre mening. Slik jeg har vist deg vedr. Wikipedia. Selv om jeg vet at de som står bak er personer jeg har fint lite til overs for, betyr det ikke at de er 100% feil eller 100% rett. 

 

Kan seile rundt 56º i SH og måle distansen. Ta med utrolig mye mat ettersom jeg har en mistanke om at denne distansen er enormt mye lengre enn hva kartet (globeversjonen) tilsier.

Lenke til kommentar

Kan seile rundt 56º i SH og måle distansen. Ta med utrolig mye mat ettersom jeg har en mistanke om at denne distansen er enormt mye lengre enn hva kartet (globeversjonen) tilsier.

 

Hva slags flat-jord-teknologi skal du benytte for å måle hvor langt du seiler, da? Uansett, god tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva slags flat-jord-teknologi skal du benytte for å måle hvor langt du seiler, da? Uansett, god tur!

 

Var det ikke du som skulle ut på tur? Siden det var du som ba om en metode som skulle bevise at jorden er flat.

 

Er det forskjell på teknologien imellom flat jord og globen? Opererer vi på forskjellige planeter? Dette er virkelig science fiction i tilfellet! Selv om vi er uenige mener jeg bestemt at jeg ser folk som vandrer rundt her daglig som tror verden er som en ball. Skal jeg ikke tro mine egne øyne?

Lenke til kommentar

Var det ikke du som skulle ut på tur? Siden det var du som ba om en metode som skulle bevise at jorden er flat.

 

Er det forskjell på teknologien imellom flat jord og globen? Opererer vi på forskjellige planeter? Dette er virkelig science fiction i tilfellet! Selv om vi er uenige mener jeg bestemt at jeg ser folk som vandrer rundt her daglig som tror verden er som en ball. Skal jeg ikke tro mine egne øyne?

 

Nei, det var ikke meg, men det spiller ingen rolle. Det er forskjell, ja. Hvordan har du tenkt til å finne ut hvor du er når du ikke kan se land? En sekstant funker vel bare om jorda er rund, og tabellene for lengdegrader er regnet ut for rund jord. Hvordan skal du måle hvor langt du har seilet og hvor du er? Jeg går ut ifra at du ikke stoler på GPS?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Var det ikke du som skulle ut på tur? Siden det var du som ba om en metode som skulle bevise at jorden er flat.

 

Er det forskjell på teknologien imellom flat jord og globen? Opererer vi på forskjellige planeter? Dette er virkelig science fiction i tilfellet! Selv om vi er uenige mener jeg bestemt at jeg ser folk som vandrer rundt her daglig som tror verden er som en ball. Skal jeg ikke tro mine egne øyne?

 

Du har akkurat sittet og skrevet, 2 poster lenger tilbake, at øynene våres har begrensninger?

 

Hvorfor setter du da din fulle lit til øynene dine når de ser ut til å bekrefte det du har bestemt deg for å tro??!

Endret av JTHammer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har akkurat sittet og skrevet, 2 poster lenger tilbake, at øynene våres har begrensninger?

 

Hvorfor setter du da din fulle lit til øynene dine når de ser ut til å bekrefte det du har bestemt deg for å tro??!

Klassiker. Øynene er begrenset.

...bortsett fra når ting ser flatt ut.

Ingen forutinntatthet i det hele tatt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du har akkurat sittet og skrevet, 2 poster lenger tilbake, at øynene våres har begrensninger?

 

Hvorfor setter du da din fulle lit til øynene dine når de ser ut til å bekrefte det du har bestemt deg for å tro??!

 

Kvalifiserer det at man ser andre mennesker med helt annen tro enn seg selv som en begrensning av øynene? Derimot at man ikke klarer se objekter 30-40km framover faller inn under denne kategorien for meg.

Lenke til kommentar

Kvalifiserer det at man ser andre mennesker med helt annen tro enn seg selv som en begrensning av øynene? Derimot at man ikke klarer se objekter 30-40km framover faller inn under denne kategorien for meg.

 

Ehm, ok?? .... hva skjedde nå med de minst 3000 kilometrene fra tidligere? Er det bare 30-40 km nå altså? Eller manglet det noen nuller her?

Endret av JTHammer
Lenke til kommentar

Hvor langt unna er stjernene du ser på himmelen 30km?

 

Den fjerneste stjernen vi kan se med det blotte øyet , er V762 Cas i Cassiopeia  16308 lysår unna. Med en lysstyrke på 5,8 Mag.Men ved gode forhold kan en faktisk skimte Andromeda galaksen 2.5 million lysår borte.Men ingenting av dette stemmer regner jeg med ihht. flat jord ideen

Endret av Mudmann
Lenke til kommentar

Om du klarer se en bil eller båt som er 30-40 km unna deg har du bedre syn enn meg tydeligvis.

 

Kanskje ikke. Ikke uten en kikkert. Men det er ikke en begrensning på hvor langt vi kan se slik du hevder.

 

Hvor langt vi kan se og hvor lite noe er før vi ikke klarer å plukke det opp med nakne øyne er ikke det samme.

 

Så jeg spør igjen: Hva skjedde nå med de minst 3000 kilometrene fra tidligere?

Endret av JTHammer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En lenke til Blindeforbundet om skader på øyet som kan føre til nedsatt syn svarer ikke på spørsmålet i denne konteksten. Siden du åpenbart har så tungt for det, eventuelt at du prøver å ro deg rundt spørsmålet: Kan du forklare hvilke egenskaper ved som øyet avgjør hvor langt unna en ting kan være før vi ikke ser det? Hvilke egenskaper med øyet avgjør hvor små ting må være før vi ikke ser dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...