Gå til innhold

Nå blir førerkortet digitalt


Anbefalte innlegg

De har jo førerkortene i databasen sin. Hvordan ellers tror du politiet sjekker om folk har gyldig førerkort osv.

 

Regelen om at du må ha med deg førerkort er rett og slett en form for arroganse i fra Staten? Eller nok en måte å håve inn bøter på..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, og for å få pass er det nok med — førerkort! Dette er jo en helt tullete ordning. De private bankene innfører defacto passtvang, helt unødvendig.

Det er kanskje snart på tide at alle får en digital identitet fra fødselen som bl.a. kan brukes i bank, passkontor etc.

Ja, vi er alle i "systemet", men det er gammeldags og fragmentert

 

'Welcome to the world – you are now on the blockchain'

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor jeg i det hele tatt trenger å ha med førerkortet engang. Det burde jo vært nok med en eller annen form for godkjent ID-bevis så kan jo politiet sjekke om jeg har gyldig førerkort... Men egentelig spiller det ingen rolle for meg siden jeg kun har førerkortet som er gyldig ID-bevis uansett da jeg ikke gidder å ha med meg passet mitt. Men i det øyeblikket det blir innført en nasjonalt ID-kort så burde jo det holde da... Jeg regner jo med at når jeg blir stoppet i en kontroll og viser fram mitt førerkort er jeg sikker på at de vil sjekke i registeret og førerkortet er gyldig... ;)

Lenke til kommentar

"Vil gjøre hverdagen enklere for bilistene" hva er det som blir så mye enklere med det da?? man har da alltid med førerkortet med seg i alle tilfeller så ser det heller mer til bry en hjelp å forholde seg til enda en ting som skal bevise at du kan kjøre bil!

Lenke til kommentar

Enda et verdiløst tiltak som koster samfunnet uhorvelig mye penger i utvikling og gjennomføring. 

 

Hvorfor? Så folk skal slippe å ha med seg førerkortet i lomma? Det er vel ingen med fornuften i behold som reiser ut med bil uten betalingskortet sitt? Hvorfor ikke da også førerkortet?

 

Jeg er for digitalisering, om det har noen praktisk hensikt - men dette vil koste noen hundre milioner å gjennomføre og har INGEN samfunnsnytte.

 

Om ikke lenge vil vi, før vi får starte bilene, måtte mate inn vårt elektroniske førerkort, blåse i en alkolås som både sjekker for opoider, medisiner og bakfyll-promille. Da ser jeg hensikten med elektroniske førerkort.

Denne innføringen av digitale førerkort gjelder uansett bare for noen av oss som ferdes langs veiene.

Hva med tusenvis av utenlandske trailersjåfører som ikke har elektroniske kort? 

Lykke til, kjør forsiktig !

 

Halvor S. Hjelde

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Regner med det digitale førerkortet da kan brukes som legitimasjon i f.eks. bank?

 

 

 

Nå er jo ikke vanlig førerkort godkjent som legitimasjon i bank da...

Eneste gyldige legitimasjonen vi egentlig har her til lands er jo pass. ;)

 

 

- Pass er nok et gyldig alternativ til legitimasjon, men personlig så har jeg aldri måttet vise Pass i banken.

 

Visa'en min med bilde og annen relevant info er alt jeg har trengt så langt.

 

Det er vel bare et spørsmål om tid siden alt blir digitalisert nå til dags.

Og at det blir bare strengere og strengere rutiner når det kommer til sikkerhet og legitimering.

 

Slik jeg oppfattet artikkelen så er dette med digitalt-førerkort i første omgang en tilleggsordning.

Men det forundrer meg ikke om det med tiden skal totalt erstatte den fysiske utgaven.

 

Som sagt så blir jo bare mer og mer digitalisert.

 

En morsom, men dog halvt skremmende tanke slo meg...

ID-chipping av mennesker...!!!

"Visa'en min med bilde og annen relevant info er alt jeg har trengt så langt."

Om du f.eks har visa med bilde fra Nordea, hjelper det lite i DnB's bank-i-butikk.

Så om du bruker flere banker til forskjellige ting, må du faktisk ha kort med bilde fra hver bank...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regner med det digitale førerkortet da kan brukes som legitimasjon i f.eks. bank?

 

 

 

 

Nå er jo ikke vanlig førerkort godkjent som legitimasjon i bank da...

Eneste gyldige legitimasjonen vi egentlig har her til lands er jo pass. ;)

 

 

 

- Pass er nok et gyldig alternativ til legitimasjon, men personlig så har jeg aldri måttet vise Pass i banken.

 

Visa'en min med bilde og annen relevant info er alt jeg har trengt så langt.

 

Det er vel bare et spørsmål om tid siden alt blir digitalisert nå til dags.

Og at det blir bare strengere og strengere rutiner når det kommer til sikkerhet og legitimering.

 

Slik jeg oppfattet artikkelen så er dette med digitalt-førerkort i første omgang en tilleggsordning.

Men det forundrer meg ikke om det med tiden skal totalt erstatte den fysiske utgaven.

 

Som sagt så blir jo bare mer og mer digitalisert.

 

En morsom, men dog halvt skremmende tanke slo meg...

ID-chipping av mennesker...!!!

 

 

 

"Visa'en min med bilde og annen relevant info er alt jeg har trengt så langt."

Om du f.eks har visa med bilde fra Nordea, hjelper det lite i DnB's bank-i-butikk.

Så om du bruker flere banker til forskjellige ting, må du faktisk ha kort med bilde fra hver bank...

 

 

 

- Pussig...

Sist jeg var innom en slik en så hadde dem ingenting imot at jeg legitimerte meg med et Visa-kort fra den lokale banken her.

 

Altså ingen grunn til at jeg hadde trengt hverken Pass eller Førerkort i så måte.

Visa-kortet mitt har så langt også fungert i så godt som alle minibanker, uansett hvilken bank den tilhørte.

Dog mot et gitt gebyr ved uttak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regelen om at du må ha med deg førerkort er rett og slett en form for arroganse i fra Staten? Eller nok en måte å håve inn bøter på..

Litt kjedelig hvis datasystemet er nede under kontroll. Kjøring uten gyldig førerkort tas veldig alvorlig og da er det fint å ha det fysisk for å slippe bryet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplevde for noen år siden en gøy sak der jeg måtte fikse meg nytt pass, bankkort med oppdatert bilde og førerkort på én gang. Først tok jeg med mitt gamle bankkort og bestilte meg pass, da jeg fikk passet en uke senere, tok jeg det med for å oppdatere id i bank siden pass er påkrevd, og i samme slengen fikk jeg ut førerkortet. Dette var i 2011. :p

 

At førerkortet nå kan bli digital er genialt, men førerkortet mitt blir uansett med i lommeboka der jeg befinner meg, da det er påkrevd å ha legitimasjon med seg. Og jeg har ikke bankkort med bilde lenger i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At førerkortet nå kan bli digital er genialt, men førerkortet mitt blir uansett med i lommeboka der jeg befinner meg, da det er påkrevd å ha legitimasjon med seg. Og jeg har ikke bankkort med bilde lenger i dag.

Tror ikke det er bøteleggingsmuligheter om du på torget i byen blir stanset og ikke klarer å identifisere deg som fotgjenger.

 

Og dersom du ikke er gammel og skrukkete i huden, så tipper jeg de ikke tar kontakt med forskjellige sykehjem, dersom du ikke klarer å gjøre rede for deg. Muligens du ender på glattcelle midlertidig om du har inntatt for mye alkohol.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ikke akkurat smart å bruke dette hvis du må låse opp telefonen for å vise førerkortet ditt. Da foretrekker jeg heller ulempen med å ha med meg førerkortet i fysisk form.

 

Hva er "ulempen" med å ha med seg et lite plastikk kort i lommeboka eller hvor du har det da? du har jo med deg bankkort så å ha med et kort til ser jeg ikke på som noen ulempe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hva er "ulempen" med å ha med seg et lite plastikk kort i lommeboka eller hvor du har det da? du har jo med deg bankkort så å ha med et kort til ser jeg ikke på som noen ulempe i det hele tatt.

 

Bankkortet blir også snart digitalt......

 

1 finger/1 øye og 1 mobiltelefon er framtidens IDbrikke, førerkort, bankkort, pass osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...