Gå til innhold

Hvorfor skal jeg jobbe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei!

 

Det er flere jeg kjenner som sier at jeg bør finne meg en jobb, men jeg har ikke helt forstått hvorfor. Kan dere hjelpe meg med å skjønne?

 

Fordi du skal betale skatt, ha et tak over hode og spise mat. Da må du ha inntekter. Så enkelt er det. 

 

Om du er i stand til å jobbe, dvs. av fysisk og psykisk tilstand, så er det beste at du prøver å finne deg en jobb.

 

Ta kontakt med NAV, og se om de kan hjeple deg ut i arbeidsmarkedet. 

 

Hvor gammel er du egentlig TS? 

 

Hva tenker du det forteller?

 

Han beskriver ganske kort og godt hvordan du framstår når du må spørre om hvorvidt du bør jobbe for å tjene til livets opphold. Til og med jeg som har vært arbeidsledig i snart to år forstår at dersom jeg hadde muligheten så skulle jeg jobbet og. Men når man sliter med enkelte ting så er det ikke alltid like enkelt, selv om jeg har kjempet og kjempet. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Fordi du skal betale skatt, ha et tak over hode og spise mat. Da må du ha inntekter. Så enkelt er det. 

 

Om du er i stand til å jobbe, dvs. av fysisk og psykisk tilstand, så er det beste at du prøver å finne deg en jobb.

 

Ta kontakt med NAV, og se om de kan hjeple deg ut i arbeidsmarkedet.

 

Hei. Takk for svar. Jeg har som sagt inntekter/penger, som dekker de økonomiske utgifter jeg har.

Lenke til kommentar

Hva tenker du det forteller?

 

Forteller at du ikke ser noe galt i at andre jobber så du kan slippe. Det er en ganske privilegert og egoistisk holdning.

 

Noen trenger støtte fordi de fysisk eller psykisk ikke kan jobbe, at man da har igler som utnytter velferden er en uting. Vil du være en igle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei. Takk for svar. Jeg har som sagt inntekter/penger, som dekker de økonomiske utgifter jeg har.

 

Så hvorfor spør du her om hvorfor du skal jobbe når du ikke engang tar inn over deg at oppsparte midler ikke varer for evig? 

Lenke til kommentar

Det er forskjell på "må" og "bør".

 

Dersom du har midlar til å dekke dei mest nødvendige levekostnadane og samtidig heller ikkje har ambisjonar om å skaffe deg fleire materielle goder, så treng du eigentleg ikkje å jobbe.

 

Likevel så bør du jobbe, då det å være med på å bidra til fellesskapet er viktig både for å få stadfesta at du har ein verdi i samfunnet, og for å bli akseptert av andre.

Så i tillegg til at du får betre psykisk helse av å jobbe, så vil du også få betre fysisk helse ved å være i ein eller anna form for aktivitet.

Og i tillegg vil du med å jobbe tene meir enn det du treng til livsopphald åleine, slik at du også har pengar til å realisere eigenintressene dine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forteller at du ikke ser noe galt i at andre jobber så du kan slippe. Det er en ganske privilegert og egoistisk holdning.

 

Noen trenger støtte fordi de fysisk eller psykisk ikke kan jobbe, at man da har igler som utnytter velferden er en uting. Vil du være en igle?

 

Om jeg vil være en igle? Nei, så absolutt ikke. Jeg føler meg ikke som en igle, egentlig. Jeg vil ikke at andre skal jobbe for at jeg skal slippe.

 

Så hvorfor spør du her om hvorfor du skal jobbe når du ikke engang tar inn over deg at oppsparte midler ikke varer for evig?

 

Vel, har man nok oppsparte midler og lave nok utgifter, så kan det jo vare "evig" - eller i hvert fall frem til man dør.

 

Det er forskjell på "må" og "bør".

 

Dersom du har midlar til å dekke dei mest nødvendige levekostnadane og samtidig heller ikkje har ambisjonar om å skaffe deg fleire materielle goder, så treng du eigentleg ikkje å jobbe.

 

Hei. Takk for et utfyllende svar.

 

Er arbeid den eneste måten å bidra til felleskapet på? Jeg føler da absolutt at jeg har en verdi, da jeg både har venner, familie, naboer og til og med en hund som setter pris på meg og mitt selskap.

 

Jeg har også for tiden svært god psykisk helse, men det kan jo selvsagt endre seg.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vel, har man nok oppsparte midler og lave nok utgifter, så kan det jo vare "evig" - eller i hvert fall frem til man dør.

 

Høres ut som du er en arving av en eller annen riking. 

Lenke til kommentar

Hei. Takk for et utfyllende svar.

 

Er arbeid den eneste måten å bidra til felleskapet på? Jeg føler da absolutt at jeg har en verdi, da jeg både har venner, familie, naboer og til og med en hund som setter pris på meg og mitt selskap.

 

Jeg har også for tiden svært god psykisk helse, men det kan jo selvsagt endre seg.

 

Om du ikke vil snylte kan du alltids flytte til utlandet, kanskje et land hvor utgiftene er lavere og du kan leve enda bedre på det du allerede har.

 

Kanskje et klima du liker bedre å.

Lenke til kommentar

Nei, farfar var godt bemidlet, men på ingen måte en riking, og jeg lever som sagt på andre midler også.

 

Det handler ikke bare om hva andre mener om deg heller, jeg opplever at bekjente som faller utenfor jobb sliter mye psykisk fordi de føler seg unyttig og lite deltakende i samfunnet. Om du ikke har det problemet, supert. Jeg tror det problemet øker betraktelig så snart man mottar velferd i tillegg til å være arbeidsløs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Det er flere jeg kjenner som sier at jeg bør finne meg en jobb, men jeg har ikke helt forstått hvorfor. Kan dere hjelpe meg med å skjønne?

 

Hovedsaklig fordi det gir deg helsegevinster, alt det andre er underordnet (penger, karriere og slikt). Dersom jobben ikke er forenlig med helse så skal du ikke jobbe fulltid. Kanskje deltid da er det som gir helsegevinsten av det å være i aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke vil snylte kan du alltids flytte til utlandet, kanskje et land hvor utgiftene er lavere og du kan leve enda bedre på det du allerede har.

 

Kanskje et klima du liker bedre å.

 

Så det du sier, er at den eneste måten å bidra i Norge på, og ikke være en snylter, er gjennom lønnet arbeid?

 

Tenk på alle pengene du har fått. Skole, sykehus osv. Ikke minst støtten du får nå. Føler du ikke for å gjøre opp for deg?

 

Vel, jeg valgte jo ikke å bli født, så det er vel strengt tatt foreldrene mine som skylder felleskapet disse pengene?

 

Hovedsaklig fordi det gir deg helsegevinster, alt det andre er underordnet (penger, karriere og slikt). Dersom jobben ikke er forenlig med helse så skal du ikke jobbe fulltid. Kanskje deltid da er det som gir helsegevinsten av det å være i aktivitet.

 

Jeg har heldigvis god helse! Trener mye, spiser relativt sunt og har mange gode venner.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
Lenke til kommentar

På hvilken måte mener du at du bidrar til felleskapet?

 

Vel, jeg kan ta et eksempel fra denne uken. En god venn av meg gikk gjennom en dyp personlig krise og ble sykmeldt fra jobben. Jeg stilte opp for han hele tirsdagen og onsdagen, både som samtalepartner, turvenn og kokk. Nå regner han med å være tilbake på jobb allerede neste uke. Jeg skal ikke ta all æren for hans friskmelding, selvsagt, men jeg liker å tro at de timene jeg var hos han bidro positivt.

 

 

Endret av Ventril
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...