Gå til innhold

Hvorfor skal jeg jobbe?


Anbefalte innlegg

Det at du hjelper vennen din frarøver jo arbeidet til en som har tatt en lang utdanning og jobber med slike folk til vanlig. Synes du det er greit?

 

Absolutt. Vi vil jo helst at psykologer ikke skal ha noe å gjøre, fordi det betyr jo at folk har det godt med seg selv.

 

 

Når du skriver at du tar jobben fremfor disse 39 andre, så legger jeg selvfølgelig til grunn at arbeidsgiver da har valgt den som er best egnet for stillingen av det utvalget han har å velge blant. Nå kommer du med nye opplysninger som tilsier at arbeidsgiver ved å velge deg har blitt lurt eller valgt feil? Da blir selvfølgelig saken en helt annen.

 

Hvordan kan en arbeidsgiver vite at han eller hun har valgt den beste? Jeg kan jo bare lyve og skryte i et forsøk på å få jobben. Et jobbintervju sier svært lite om et menneskes arbeidsevne og vilje.

 

 

I et fritt marked vil ressurser omfordeles dit hvor de utnyttes på en slik måte at de er til størst mulig nytte for individene i samfunnet.  Hvorvidt det er ønskelig eller ei med flere arbeidsplasser, og eventuelt hvilke arbeidsplasser som er ønskelig, slipper du å tenke på. Med mindre du ønsker planøkonomi.

 

Og det er best for individene i samfunnet at de mest motiverte til enhver tid jobber. Det var en av de fine tingene med å avvikle verneplikten. Man slapp alle slappfiskene som ikke ville være i Forsvaret, og tar nå inn kun de mest motiverte.

 

Du er også et primeksempel på hvorfor jeg flytter ut av Norge. Du er definitivt ikke alene om din mentalitet, og sånne ubrukelige mennesker som deg er nøyaktig en av grunnen til at jeg ikke tolererer og betale skatt på det nivået vi har i Norge og heller da vil bo i et annet land for å slippe.

 

Du må gjerne forklare meg hvorfor det er bedre for samfunnet at en umotivert arbeidstaker (meg) tar jobben til en motivert arbeidstaker (en av de 39). Det har du enda ikke klart.

 

Endret av Ventril
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) På hvilken måte?

 

2) Det er helt riktig at jeg har en dårlig utdannelse (dvs. ingen utdannelse). Har du noen anbefalinger til interessante yrker? Jeg har en liten liste, men det virker som om disse aldri utlyses. (du tar feil om modenheten og letejobben, jeg leter nesten hver dag). 

 

3) Den store forskjellen er at jeg signaliserer mine antagelser, ved å skrive ting som "mest sannsynlig". Og jo, det er mest sannsynlig at en bedrift som Rema 1000 får inn søknader fra folk i forskjellig alder, med ulik bakgrunn og kompetansenivå. Hvem mener du de får søknader fra?

4) Angående punkt B) så har jo jeg modenhet nok til å si at nei, jeg har ikke noe å tilby en arbeidsgiver som en butikksjef i Rema 1000. Det er bedre om noen mer kompetente enn meg tar den jobben. 

 

5) Dette her gir ikke så mye mening. Jeg snakker om samfunnet som helhet, ikke hver enkelt arbeidsplass. Hvis du sjekker SSB sine hjemmesider vil du se at vi har mangel på arbeidsplasser, ikke arbeidere.

 

6) Hvis du har noen forslag på slikt arbeid, tar jeg hjertelig i mot!

 

 

1) Det er arbeid som er med på å gi livet verdi. Det skjønner man straks man har modenhet over en fjortis på en dårlig dag. Skjønner man det ikke har man ennå ikke nådd modenhet over en fjortis på en dårlig dag. Skulle det siste gjelde deg overlater jeg deg selv til å fortsette å være umoden inntil plaskedammene tørker bak ørene - for jeg er ikke faren din med ansvar for å oppdra deg. 
 
2A) Jeg kan nevne en mengde yrker jeg selv ville se på som interessante: Gårdbruker, arkitekt, ingeniør innenfor mange (ikke alle)områder, lærer (i en skole hvor man IKKE hadde selvskrevet rett til å være og derfor var motivert både for å få og beholde plassen!), reiseansvarlig (altså ansvaret for å pakke og lede gruppereiser), bilmekaniker, bilkonstruktør (da blir det neppe i Norge...), skipsoffiseer, bare for å ta noen. Faktisk vil jeg påstå tilnærmet alle yrker (kanskje alle) har noe interessant med seg, spørsmålet er om hvor hver enkelt av oss med ulike legniner og holdninger SER noe interessant. Ser du ingenting selv vil jeg be deg våkne og koble surstoff til hjernen. Når det kommer av at noen yrker aldri utlyes skyldes det to ting. 1) Det er ikke etterspørsel i det yrket. 2) Det yrket ahr så mange som i hvert fall noenlunde tilsfredsstilelr kravene i romanen jeg linket til at arbeidsgiver ikke trenger utlyse - noe en privat arbeidsgiver bare gjør om ikke lettere måter å rekruttere på fører frem. 
 
2B) Modenheten hos andre bedømmer jeg på hva ser av resultater, ikke på hva store munner selv hevder.  Letejobben vurderer jeg på bakgrunn av resultatene du (ikke) viser frem, sammenholdt mine egne erfaringer. 
 
3) Og det er nettopp der jeg vil hevde du tar feil, det er IKKE “mest sannsynlig” at disse søkerne har ulik bakgrunngrunn og kompetansenivå. Statistisk er det mest sannsynlig at det både svært likt mht bakgrunn og kompetansenivå, likeså klart mest av enten det middelmådie eller det dårlige, deretter motsatt og til slutt (kanskje) 1-2 stk som vil utgjøre en forskjell i forhold til å taue inn en tilfeldig fra gaten. 
 
4) Dersom du ikke har noe å tilby en butikksjef i REMA 1000 så er din modenhet lavere enn den jeg forventer hos en oppegående 14-åring... 
 
5) Jeg gjentar meg selv: “Tallet på antall jobber en arbeidsgiver kan tilby er nemlig ikke statisk, det utvikles positvt ved å ha gode ansatte, mens dårlige tar livet av sin egen arbeidsplass.” 
 
6) Gi meg 10 forslag først, så skal jeg fylle på med 30 til. Kan du ikke gi meg 10 forslag selv er din modenhet for lav til at du pr dato vil ha noe å bidra med som gjør en forskjell i en slik jobb, enn si for umoden til å etablere din egen arbeisplass.
 
Edit: Rettet upresis formulering i nr 1) 
Endret av *NORGE*
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

1) Det er arbeid som gir livet verdi. Det skjønner man straks man har modenhet over en fjortis på en dårlig dag. Skjønner man det ikke har man ennå ikke nådd modenhet over en fjortis på en dårlig dag. Skulle det siste gjelde deg overlater jeg deg selv til å fortsette å være umoden inntil plaskedammene tørker bak ørene - for jeg er ikke faren din med ansvar for å oppdra deg. 
 
2A) Jeg kan nevne en mengde yrker jeg selv ville se på som interessante: Gårdbruker, arkitekt, ingeniør innenfor mange (ikke alle)områder, lærer (i en skole hvor man IKKE hadde selvskrevet rett til å være og derfor var motivert både for å få og beholde plassen!), reiseansvarlig (altså ansvaret for å pakke og lede gruppereiser), bilmekaniker, bilkonstruktør (da blir det neppe i Norge...), skipsoffiseer, bare for å ta noen. Faktisk vil jeg påstå tilnærmet alle yrker (kanskje alle) har noe interessant med seg, spørsmålet er om hvor hver enkelt av oss med ulike legniner og holdninger SER noe interessant. Ser du ingenting selv vil jeg be deg våkne og koble surstoff til hjernen. Når det kommer av at noen yrker aldri utlyes skyldes det to ting. 1) Det er ikke etterspørsel i det yrket. 2) Det yrket ahr så mange som i hvert fall noenlunde tilsfredsstilelr kravene i romanen jeg linket til at arbeidsgiver ikke trenger utlyse - noe en privat arbeidsgiver bare gjør om ikke lettere måter å rekruttere på fører frem. 
 
2B) Modenheten hos andre bedømmer jeg på hva ser av resultater, ikke på hva store munner selv hevder.  Letejobben vurderer jeg på bakgrunn av resultatene du (ikke) viser frem, sammenholdt mine egne erfaringer. 
 
3) Og det er nettopp der jeg vil hevde du tar feil, det er IKKE “mest sannsynlig” at disse søkerne har ulik bakgrunngrunn og kompetansenivå. Statistisk er det mest sannsynlig at det både svært likt mht bakgrunn og kompetansenivå, likeså klart mest av enten det middelmådie eller det dårlige, deretter motsatt og til slutt (kanskje) 1-2 stk som vil utgjøre en forskjell i forhold til å taue inn en tilfeldig fra gaten. 
 
4) Dersom du ikke har noe å tilby en butikksjef i REMA 1000 så er din modenhet lavere enn den jeg forventer hos en oppegående 14-åring... 
 
5) Jeg gjentar meg selv: “Tallet på antall jobber en arbeidsgiver kan tilby er nemlig ikke statisk, det utvikles positvt ved å ha gode ansatte, mens dårlige tar livet av sin egen arbeidsplass.” 
 
6) Gi meg 10 forslag først, så skal jeg fylle på med 30 til. Kan du ikke gi meg 10 forslag selv er din modenhet for lav til at du pr dato vil ha noe å bidra med som gjør en forskjell i en slik jobb, enn si for umoden til å etablere din egen arbeisplass.

 

 

1) Personlig synes jeg det er veldig umodent å kalle andre umodne og fjortis, fremfor å argumentere for sine synspunkter. Du skriver: arbeid er det som gir livet verdi. Da spør jeg deg: er arbeid det eneste som gir livet verdi?

 

2) Takk for lang liste. Alle disse yrkene krever dessverre ferdigheter, utdannelse eller evner jeg ikke besitter.

 

3) Det virker som om du har et nesten litt nedlatende syn på folk som sitter i kassa på Rema. Mest sannsynlig er dette studenter, innvandrere, voksne uten utdannelse, unge som har et friår fra skole, sikkert en eller annen slappfisk i bønsjen, så klart, men stort sett mennesker med OK ferdigheter.

 

4) Jeg sier ikke at jeg ikke har noe å tilby, jeg sier bare at jeg mest sannsynlig har mindre å tilby enn mange andre søkere. Å jobbe i Rema 1000 krever nemlig få eller ingen usedvanlige ferdigheter. Ergo handler det å gjøre en god jobb i Rema 1000, først og fremst om motivasjon. Siden jeg har svært lav motivasjon for å jobbe i Rema 1000, er det bedre for Rema 1000 å ansatte noen med høy motivasjon. Enig?

 

5) Nettopp derfor bør ikke Rema 1000 ansette umotiverte arbeidere, som meg.

 

6) Jeg kan gi deg fem: postmann, rydde søppel i parker og gater, kunstmaler, tilsynsvakt, lokomotivfører.

Endret av Ventril
Lenke til kommentar

Per definisjon så er jo det en psykolog gjør? Vil du vi skal ha færre av disse gode menneskene?

 

Jeg vil ha flere mennesker som er gode uten å ta betalt for det, så vi slipper å betale psykologer for å gjøre jobben. Det er bra for samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ha flere mennesker som er gode uten å ta betalt for det, så vi slipper å betale psykologer for å gjøre jobben. Det er bra for samfunnet.

Vil du si at menneskene du mottar penger fra i form av stønad er gode mennesker? I så fall vil det være de aller fleste som jobber i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil du si at menneskene du mottar penger fra i form av stønad er gode mennesker? I så fall vil det være de aller fleste som jobber i Norge.

 

Jeg kan dessverre ikke si noe om disse menneskenes godhet utifra så lite informasjon. Mest sannsynlig er det både gode og onde mennesker som betaler skatt.

Lenke til kommentar

Ja. Det er bedre enn alternativet.

Alternativet er at det kommer et godt menneske ut i arbeid som er godhjertet og snill med sine kolleger, som hjelper til at mange andre har det bra i stedenfor å begrense seg selv til sin nærmeste vennegjeng.

 

Har du vurdert teater? Her kan du spre masse glede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativet er at det kommer et godt menneske ut i arbeid som er godhjertet og snill med sine kolleger, som hjelper til at mange andre har det bra i stedenfor å begrense seg selv til sin nærmeste vennegjeng.

 

Har du vurdert teater? Her kan du spre masse glede.

 

Vel, hvis et godt menneske kommer seg i en kjedelig og monoton og lite givende jobb, vil jeg påstå at dette gode mennesket mest sannsynlig blir et dårligere menneske over tid. Og vice versa, så klart, hvis vedkommende kommer seg ut i en god og givende jobb.

 

Så spørsmålet blir da; er det flest gode og givende jobber der ute, eller det dårlige og meningsløse? Et kjapt søk på Finn hinter om det siste (les: telefonselger, kassearbeider, gateverver). 

 

Og takk for tipset, men det lokale teateret ville neppe ansatt en så dårlig skuespiller som meg.

Endret av Ventril
Lenke til kommentar

Vel, hvis et godt menneske kommer seg i en kjedelig og monoton og lite givende jobb, vil jeg påstå at dette gode mennesket mest sannsynlig blir et dårligere menneske over tid. Og vice versa, så klart, hvis vedkommende kommer seg ut i en god og givende jobb.

 

Så spørsmålet blir da; er det flest gode og givende jobber der ute, eller det dårlige og meningsløse? Et kjapt søk på Finn hinter om det siste (les: telefonselger, kassearbeider, gateverver).

 

Og takk for tipset, men det lokale teateret ville neppe ansatt en så dårlig skuespiller som meg.

Mange vil si at så lenge de får lønn og kan fø familien sin så er det en god og givende jobb. De fleste synes at å gå på nav er lite givende. Er det derfor du kompansere så ved å være lite på pcen og styrer med å hjelpe venner? Det er mange som er ute etter omtenksomme mennesker som deg i arbeid.

 

Du kan begynne med å utdanning da, hvis du kunne tenkt deg å være skuespiller, som ofte kan være like givende som å jobbe. Eneste forskjellen er da at du ikke får betalt for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan en arbeidsgiver vite at han eller hun har valgt den beste? Jeg kan jo bare lyve og skryte i et forsøk på å få jobben. Et jobbintervju sier svært lite om et menneskes arbeidsevne og vilje.

 

Hvis alle lyver og skryter går det vel opp i opp?

 

Til å ha så lite utdannelse og arbeidserfaring har du ganske bastante meninger. Hvis du tror et jobbintervju ikke sier mye om en person er det tydelig at du aldri har vært i en posisjon hvor du skal ansette noen. Det funker, ellers hadde man ikke gjort det.

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ha flere mennesker som er gode uten å ta betalt for det, så vi slipper å betale psykologer for å gjøre jobben. Det er bra for samfunnet.

 

Så bort med tryggheten om at taushetsplikten ivaretas. Godt fyllstoff til å spe på med til sladderbørsen på bygda denne løsningen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alle lyver og skryter går det vel opp i opp?

 

Til å ha så lite utdannelse og arbeidserfaring har du ganske bastante meninger. Hvis du tror et jobbintervju ikke sier mye om en person er det tydelig at du aldri har vært i en posisjon hvor du skal ansette noen. Det funker, ellers hadde man ikke gjort det.

Nei, alle lyver eller skryter ikke. Og selv om alle skulle gjort det, vil ikke alle være like flinke til å lyve eller skryte. Selv det er en ferdighet.

 

Det er også svært tvilsomt om jobbintervjuer i det hele tatt fungerer, og om det i noen tilfeller faktisk kan gjøre ting verre for å finne den beste kandidaten. Så hvorfor driver vi med jobbintervjuer? Vel, fordi alle andre driver med det, mest sannsynlig, og det er blitt en del av kulturen.

 

Mange vil si at så lenge de får lønn og kan fø familien sin så er det en god og givende jobb. De fleste synes at å gå på nav er lite givende. Er det derfor du kompansere så ved å være lite på pcen og styrer med å hjelpe venner? Det er mange som er ute etter omtenksomme mennesker som deg i arbeid.

 

Du kan begynne med å utdanning da, hvis du kunne tenkt deg å være skuespiller, som ofte kan være like givende som å jobbe.

Eneste forskjellen er da at du ikke får betalt for det.

 

Vel, det mange i så fall mener er at resultatet av jobben er god og givende, fordi de da kan fø menneskene de er glad i. Selve jobben kan jo være dørgende kjedelig. Jeg mener mange av disse menneskene blir svindlet, fordi de har blitt lurt til å tro at den eneste måten de kan være anstendige samfunnsborgere er ved å slave bort livet sitt i en meningsløs jobb. Men så dypt sitter propagandaen...

 

Jeg er dog helt enig i at det å gå på NAV er lite givende. Men hvis man er smart, gjør man noe ved siden av det å gå på NAV. På den måten kan livet bli ganske så givende, vil jeg tro.

 

Så bort med tryggheten om at taushetsplikten ivaretas. Godt fyllstoff til å spe på med til sladderbørsen på bygda denne løsningen din.

Jeg tror du misforstår, kanskje med vilje.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
Lenke til kommentar

Hvis du tror et jobbintervju ikke sier mye om en person er det tydelig at du aldri har vært i en posisjon hvor du skal ansette noen. Det funker, ellers hadde man ikke gjort det.

 

Vil man ha jobben så overser man det vel glatt. Men husker et jobbeintervju jeg var på til en ganske enkel jobb. Daglig leder (muligens eier) hadde fått det for seg med slik "dyp" personlig utspørring som er blitt så populært i større bedrifter. Jeg ble nokså satt ut husker jeg fordi det hadde jeg ikke forventet. Og jeg hadde heller ikke vært borti slik uttesting før.

 

Jeg hadde kanskje forsøkt meg. Men, det å pendle i kombo buss + tog var største årsaken til at jeg ikke orket tanken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...