Gå til innhold

Måtte skifte 16.973 sviller etter togavsporing. Nå krever Bane Nor millionerstatning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske vi kunne satse mye mer på jernbane, men man må investere for å få alle vogntogene fra veiene og flere dobbelt spor for persontrafikk, samt bedre spor og traseer for hurtigere tog type 250km/t mellom de store byene. Har stått på ønskelisten siden Egon Olsen sa at man kunne stille klokken etter NSB...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle ønske vi kunne satse mye mer på jernbane, men man må investere for å få alle vogntogene fra veiene og flere dobbelt spor for persontrafikk, samt bedre spor og traseer for hurtigere tog type 250km/t mellom de store byene.

La oss se på statsbudsjettet 2018:

Jernbane: 23,1 milliard (opp 6 prosent)  https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Jernbane/#artikkel

Vei: 35,9 milliard (opp 7,7 prosent) https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Vei/#artikkel

Gitt alle problemene vi har med jernbanen, er det kosteffektivt å bruke mer på jernbanen?

Lenke til kommentar

 

Skulle ønske vi kunne satse mye mer på jernbane, men man må investere for å få alle vogntogene fra veiene og flere dobbelt spor for persontrafikk, samt bedre spor og traseer for hurtigere tog type 250km/t mellom de store byene.

La oss se på statsbudsjettet 2018:

Jernbane: 23,1 milliard (opp 6 prosent)  https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Jernbane/#artikkel

Vei: 35,9 milliard (opp 7,7 prosent) https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Vei/#artikkel

Gitt alle problemene vi har med jernbanen, er det kosteffektivt å bruke mer på jernbanen?

Svaret er forholdsvis enkelt. Ja.

For å erstatte ett dobbeltspor, måtte man bygget 2-3, 4-felts motorveier for å ta unna samme mengde trafikk. Selv ikke en 4-felts motorvei reservert for busser ville klart å holde unna. For ikke å snakke om kaoset på busstasjonene langs veien.

Lenke til kommentar

Svaret er forholdsvis enkelt. Ja.

For å erstatte ett dobbeltspor, måtte man bygget 2-3, 4-felts motorveier for å ta unna samme mengde trafikk. Selv ikke en 4-felts motorvei reservert for busser ville klart å holde unna. For ikke å snakke om kaoset på busstasjonene langs veien.

Kilder?

 

En kikk på SSB antyer at pris per personkilometer er vesentlig høyere for jernbane enn for vei:

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/transpinn/aar

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svaret er forholdsvis enkelt. Ja.

For å erstatte ett dobbeltspor, måtte man bygget 2-3, 4-felts motorveier for å ta unna samme mengde trafikk. Selv ikke en 4-felts motorvei reservert for busser ville klart å holde unna. For ikke å snakke om kaoset på busstasjonene langs veien.

Ulempen med jernbane er at den sjeldent stopper utenfor huset ditt, så da må man belage seg på og bruke opptil flere typer transportsystemer avhengig av hvor man bor.

Lenke til kommentar

Ulempen med jernbane er at den sjeldent stopper utenfor huset ditt, så da må man belage seg på og bruke opptil flere typer transportsystemer avhengig av hvor man bor.

Det er jo litt tankefeil. Problemet per dags dato er flerdelt. F.eks er det ikke nok jernbane, nok spor, og kollektivtraffiken er ikke utbygd.

På en annen side så kommer ikke godstraffiken til å gå på jernbanen før kapasiteten er der.

Jernbanen vil heller ikke konkurrere med fly før enn høyhastiighetstog er en realitet. Og jernbanen vil i allefall ikke konkurrere mot fly så lenge det blir snakk om en strekning i stede for full pakke.

 

Noe så enkelt som å koble Nordlandsbanen på Ofotbanen har nok tjent seg inn jo før jo bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en annen side så kommer ikke godstraffiken til å gå på jernbanen før kapasiteten er der.

 

I vår tid der "just in time" er så viktig, er pålitelighet langt viktigere enn kapasitet, og pålitelighet er ikke god nok. I et intervju (jeg ikke finner nå) var dette grunnen til at speditører tok transport av skinner og til lastebil. Se også denne:

https://www.mtlogistikk.no/artikler/64-av-100-godstog-forsinket/353481

Lenke til kommentar

Det er jo litt tankefeil. Problemet per dags dato er flerdelt. F.eks er det ikke nok jernbane, nok spor, og kollektivtraffiken er ikke utbygd.

På en annen side så kommer ikke godstraffiken til å gå på jernbanen før kapasiteten er der.

Jernbanen vil heller ikke konkurrere med fly før enn høyhastiighetstog er en realitet. Og jernbanen vil i allefall ikke konkurrere mot fly så lenge det blir snakk om en strekning i stede for full pakke.

 

Noe så enkelt som å koble Nordlandsbanen på Ofotbanen har nok tjent seg inn jo før jo bedre.

Er ikke imot jernbane, men pr.dags dato er det ikke godt nok. Og bygge ut i stor nok målestokk vil bli for dyrt eller ta evigheter.

 

Her jeg bor skal det komme dobbelspor, det skulle vært her i 2014 men har blitt utsatt flere ganger siste til 2029. det er mye lobbyvirksomhet innblandet og får kommunene gjennomslag for sine forslag skal jernbanen innom 3 byer før den drar videre mot Sverige, det fornuftige hadde vært og lagt hovedjernbanen utenom byene og heller brukt det gamle sporet til intercity-jernbane med mange stopp og et knutepunkt mot hovedjernbanen, men kommunene vil at jernbanen skal innom byene og da tar det fort en drøy time lengre reisetid. Idag stopper jernbanen kun i de 3 byene mot i gamledager da toget stoppet på alle mindre tettsteder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skulle ønske vi kunne satse mye mer på jernbane, men man må investere for å få alle vogntogene fra veiene og flere dobbelt spor for persontrafikk, samt bedre spor og traseer for hurtigere tog type 250km/t mellom de store byene. Har stått på ønskelisten siden Egon Olsen sa at man kunne stille klokken etter NSB...

Problemet er jo at disse togene ikke kan gå på sporene vi har i Norge. Vi har for smale spor. Om du vil ha noe hastighet og ikke vil bytte helt teknologi må du ha viere spor som de har på høyhastighetslinjer i andre land. Da må ruta legges på nytt og tidligere eksisterende utstyr vil ikke lenger være kompatibelt.

Lenke til kommentar

 

Skulle ønske vi kunne satse mye mer på jernbane, men man må investere for å få alle vogntogene fra veiene og flere dobbelt spor for persontrafikk, samt bedre spor og traseer for hurtigere tog type 250km/t mellom de store byene. Har stått på ønskelisten siden Egon Olsen sa at man kunne stille klokken etter NSB...

Problemet er jo at disse togene ikke kan gå på sporene vi har i Norge. Vi har for smale spor. Om du vil ha noe hastighet og ikke vil bytte helt teknologi må du ha viere spor som de har på høyhastighetslinjer i andre land. Da må ruta legges på nytt og tidligere eksisterende utstyr vil ikke lenger være kompatibelt.

Wikipedia om Standard-gauge railway: "All high-speed rail lines use standard gauge except those in Russia, Finland, Portugal and Uzbekistan."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...