Gå til innhold

De første microSD-kortene på én terabyte har ankommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved 100 MegaByte per sekund skrivehastighet så tar det fortsatt 10.000 sekund eller nærmere tre timer å fylle opp et slikt 1 TB kort. [MB/TB, ikke MiB/TiB]

 

Slike lagringsstørrelser som dette blir vel ikke praktisk brukbar før Secure Digital grensesnitt erstattes med SD Express, med PCIe 3.1 og NVMe arkitektur inkludert. 

 

 

 

Ser samtidig at Universal Flash Storage er basert på M-PHY fra MIPI Alliance, som opprinnelig står bak MIPI Camera Serial Interface (MIPI CSI-2) og MIPI Display Serial Interface (MIPI DSI-2) for bruk i mobiltelefon. Bare at MIPI etterhvert har est ut til å omhandle det meste av intrakommunikasjon på mobiltelefon.

 

Som arkitektur benytter UFS seg av SCSI, ikke NVMe. Og selv om jeg er glad i SCSI, så er den protokollen utgått på dato. MIPI derimot, har jeg sterke reservasjoner mot. Prøv å få ut noe som helst av dokumentasjon på MIPI CSI-2 med det formål å koble opp en av de mange mobilkameramodulene, og man oppdager fort at det vil koste blod. Og med ikke-sprednings-klausuler.

 

Da velger jeg heller SD Express med PCIe og NVMe. UFS er DOA…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

3,75 MB harddisk fra 1956. For å lagre 1 TB behøver du bare 265.000 (!) slike.

 

harddrive2.jpg

 

Herlig bilde !

 

For øvrig ser man umiddelbart på bildet at kapasiten er langt større ;-)

5MB !

(neida, men fant mer om bildet, etter at du publiserte det)

https://www.snopes.com/fact-check/computer-storage-1956/

 

Og denne:

https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_305_RAMAC

 

Spesielt fant jeg dette avsnittet underholdende:

"According to Munce, the storage capacity of the drive could have been increased beyond five megabytes, but IBM's marketing department at that time was against a larger capacity drive, because they didn't know how to sell a product with more storage."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Undrer på om GoProen min støtter dette, eller om 1 tb blir dyrt eller virkelig dyrt.

Jeg  regner med at du har en nyere utgave av GoPro?

 

Her er et bilde av GoPro 0.1 fra rundt 1960

10-91.jpg

 

Det er muligens ikke så enkelt å få øye på kameraet i grillen, men "halen" består av IBM 305 disker, som samlet gir en kapasitet på rundt 100MB ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

…..

 

Slike lagringsstørrelser som dette blir vel ikke praktisk brukbar før Secure Digital grensesnitt erstattes med SD Express, med PCIe 3.1 og NVMe arkitektur inkludert. 

 

…..

 

 

Jeg har et 200GB kort i mobilen og et 400GB i nettbrettet. Begge fungerer helt fint og er veldig praktiske for å kunne ha med mye data. Kommer sikkert til å bytte til et 1TB kort i nettbrettet når prisene får roet seg litt og forstår overhodet ikke hvorfor det ikke skulle være praktisk brukbart. Jeg vil mye heller ha en halv eller en hel TB lagring lokalt enn å måtte bruke skylagring og være online for å aksessere data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da veldig mye teknisk du la ved. Men angående SD Express, kan jeg da spør om det er vilje til å ta det i bruk snart?

Det brygger opp til nok en Betamax/VHS format-kamp. Mine tekniske utbroderinger er ikke uttrykk for annet som argument for i det minste unngå UFS. Dette formatet er dessverre et nærliggende valg for alt av mobiltelefoner. Men et umulig valg for alt annet. Forvent se UFS på mobiltelefon, og bare der.

 

Med hensyn på SD Express, så er saken mer uklar. Mest fordi tradisjonell SD er så innarbeidet som det er, i form av maskinvarestøtte for porten/protokollen på nær sagt alt av mikrokontrollere av i dag. Til gjengjeld finnes der fortsatt nesten ingen støtte for oppgraderte Ultra High Speed II/III (UHS-II/III) grensesnitt.

 

Disse 1TB kortene leveres så vidt jeg kan se fortsatt bare med ren SD pluss UHS-I, der begge deler løper over de samme, opprinnelige pinnene. UHS-II/III trenger en ekstra pinnerad. Noe forsåvidt også SD Express gjør. Og i tilfellet UHS-II har dette vist seg upopulært. Vi får se hva som skjer med SD Express.

 

uhs-i-vs-uhs-ii.pnghttp%3A%2F%2Fmedia.clickblog.it%2F0%2F0f

 

Nå var, og i prinsippet fortsatt er, tradisjonell SD nesten like lukket og låst som UFS definisjonen. Men SD hadde et ess i ermet — SD Association tillot menigmann bruke kortet over mer begrenset SPI uten å måtte årelates for offisiell dokumentasjon. Dermed var lykken gjort. Og Linux fikk etterhvert nok dokumentasjon til å støtte formatet. Men SD standarden spesifiserer patentbelagte exFAT som filsystem.

 

 

 

 

Når det kommer til SD Express med PCIe v3.1 samt NVMe, så er begge de sistnevnte velkjent og veldokumentert teknologi fra PC og nær sagt alt annet. Maskinvarestøtte finnes i overflod, i hvert fall den vanskelige delen (PCIe buss-bro [Root Complex].) Det samme gjelder programvarestøtte for NVMe, da dette er blitt standard for [M.2] SSD i PC. Og alt annet. Og ytelsen er astronomisk. Valget av disse protokollene er derfor en no-brainer.

 

 

 

 

Skjæret i sjøen for SD Association er derfor ikke UFS men derimot CompactFlash Association. Der CompactFlash (CF) opprinnelig var et IDE/PATA grensesnitt over PCMCIA bus. Der PCMCIA i praksis bare var en ISA buss pluss autokonfigurasjon, og der IDE ikke er annet som adressedekodet ISA. Senere kom CFast 1.0/2.0 som byttet ut PATA med SATA i samme formfaktor kort.

 

Men også CompactFlash Association har sett skriften på veggen og byttet ut SATA med nettopp PCI Express og NVMe. Dog tok de snarveien ved å klaske navnet CFexpress på det eksisterende SONY/Nikon lanserte XQD format minnekort. Forvent at XQD forsvinner eller mer korrekt blir til CFexpress, der CFexpress vil konkurrere mer eller mindre direkte med SD Express.

 

All-cards-compared.jpg

 

Merk at SD Express og CFexpress er bortimot identiske i funksjon når de opererer som PCIe + NVMe. Men der SD Express starter opp som tradisjonelt SD kort, og må forhandles over i SD Express modus, bare er CFexpress PCIe + NVMe av natur. Det meste av systemkamera ender følgelig opp på CFexpress. Hvor har da SD Express markedet sitt?

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med til hørende frekvenser som må tas i bruk for høyere hastighet, så blir det vel også veldig mye varmere på kortet (f.eks. SD Express eller hva man nå vil ha) ?

Nei. Eller, fysikk er fysikk er elektromagnetisme.

 

Vil bare få frem at MIPI er ikke de eneste som kan designe lavstrøms, høyhastighet PHYsicals. Også Intel et. al. har vært i dette gamet ganske lenge nå…

 

«With support for the low-power sub-states (L1.1 and L1.2) of PCIe v3.1, the new cards will actually use less power than classic microSDs, despite being much faster than them.»

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Ved 100 MegaByte per sekund skrivehastighet så tar det fortsatt 10.000 sekund eller nærmere tre timer å fylle opp et slikt 1 TB kort. [MB/TB, ikke MiB/TiB]

 

Slike lagringsstørrelser som dette blir vel ikke praktisk brukbar før Secure Digital grensesnitt erstattes med SD Express, med PCIe 3.1 og NVMe arkitektur inkludert.

Ikke praktisk brukbart? Hvordan har du tenkt å fylle kortet så raskt som på under 3 timer, i praksis?

 

Hvis vi putter minnekortet i et videokamera og tar opp 4K60p med en moderne videocodec så snakker vi uansett om mye lengre tid å fylle opp kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke praktisk brukbart? Hvordan har du tenkt å fylle kortet så raskt som på under 3 timer, i praksis?

 

Hvis vi putter minnekortet i et videokamera og tar opp 4K60p med en moderne videocodec så snakker vi uansett om mye lengre tid å fylle opp kortet.

 

Nå tar det de samme tre timene å tømme kortet igjen. Det er ikke like velkomment.

 

Kan ikke vente tre timer på å få klonet harddisken på en [ny] maskin til labben. Eller, jeg kan om jeg må – har i tidligere år brukt mer tid som det på tapestreamere. Velkommen er det dog ikke. Men mulig, det er det. Til diskkloning har jeg uansett mer passende valgmuligheter som SD kort. 

 

 

 

 

En annen sak er at denne dualistiske natur i SD Express kan vise seg være et salgsargument snarere som en hindring. Det blir fortsatt lenge til mikrokontrolleren i typisk actionkamera får PCIe støtte med på kjøpet. Et PCIe Root Complex kan fort bruke flere transistorer som selve prosessorkjernen i en slik mikrokontroller. Så om brikkeleverandørene klarer implementere både SD og SD Express på disse kortene, uten samtidig å heve prisen eller strømforbruket signifikant, så er denne dualismen en heller velkommen, bakoverkompatibel egenskap.

 

Kan da bruke dashcam og/eller actionkamera på motor-/sykkel en ukes tid, skrevet til sakte over tradisjonell SD, for så koble kortet til datamaskin og lese det ut i en fart over SD Express. Den egenskap kan ikke CFexpress skilte med. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...