Gå til innhold

Den tidligere Opel-sjefen vil bygge elbiler på en ny måte


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da Mercedes lanserte den første A-klassebilen i 1997, så var den basert på en såkalt sandwich, der alt det tekniske lå i et dobbelt gulv i hele bilens lengde. Denne strukturen skulle også gi bilen en bedre kollisjonssikkerhet. Resultatet var et helt flatt gulv, men det ga også en større innstegshøyde. Det at man satt høyt gjorde dog at man fikk en god oversikt over trafikkbildet.

 

post-51414-0-85259400-1551008488_thumb.jpg

 

I dagens A-klasse har Mercedes gått bort fra dette konseptet, noe som har gitt en lavere bil med lavere luftmotstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt den store fordelen med å bygge basen helt flat, for "oppstikkerne" har jo viktige funksjoner og de går jo ikke mye ut over overbygget.

 

Nerowulf: Mulig de klarer å kompensere litt for det hvis de ikke flytter setene veldig langt frem.

 

Rent prinsipielt burde det være et bagasjerom foran, beregnet for ting med stort volum og lite vekt. Og et mindre bagasjerom helt bak. Med tanke på sidekollisjoner tror jeg trippelseter (2. rad) er på vei ut (forbudt?) til fordel for bedre sidekollisjonsbeskyttelse og bedre setekomfort. Mulig en 3. seterad blir mer vanlig når dette skjer. Altså en generell økning i antall seter på 20%. Samtidig regner jeg med at lengre biler gir lavere luftmotstand. Altså flere sete-km per drivstoffmengde, spesielt ved motorveihastighet.

 

Abonnementsmodellen som Opel og Volvo dytter, tror jeg skyldes at de har en klar formening om at vedlikeholdskostnadene er på vei ned og at leasing er en stadig mer populært. Det kan også hende at de ser et stort marked i oppussing av eldre modeller til nyere standard a la refurbished elektronikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper de ser mere industrielt på det når det kommer til servicevennlighet med tanke på at de skal leie ut bilene og mest sansynlig må koste dette selv eller integrere det i leien.

Om en produsent begynner med mere servicevennlige løsninger kan man jo håpe at de andre følger etter.

Motorbytte på en Leopart stridsvogn tar 14 minutter mens cluthbytte på en Citroen Jumpy tar 1 1/2 dag.

Dette svarer seg ikke om prodeusenten er ansvarlig for det tekniske på bilene.

Lenke til kommentar

Dessverre ser jeg ikke den politiske viljen

De gir seg egentlig katta i om folk eier eller abonnerer på bil, men bilavgiftene og kostnadene generelt gjør det fordelaktig om flere deler på bilen som i et bilkollektiv eller med leiebil. Abonnementsordningen er også en modell som åpner for tidvis bruk av bil uten å måtte eie eller ha en hele tida. Mange klarer seg for eksempel fint 10 måneder i året med kollektivløsninger, sykkel etc, mens de likevel er avhengig av bil de helgene de drar til hytta eller på bilferie. Da er det greit å kunne abonnere eller leie. Dvs. staten støtter allerede delt eierskap/leie etc indirekte ved å gjøre heltids eierskap dyrt.

 

jeg ser ikke noen vilje fra industrien,

Både Volvo og Opel er tydeligvis interessert

 

og jeg ser heller ikke noen vilje hos publikum til å bevege seg i denne retningen.

Før i tida enten eide man bil eller så hadde man ikke bil. Det har blitt stadig mer populært å leie, lease og bruke bilkollektiver. Løsninger som hadde null markedsandel før. Med andre ord tar du feil her også. Folk ER interessert i abonnementsmodellen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

GM viste i 2002 elbilkonseptet Autonomy, som var basert på et slags surfebrett med all teknikk, som man kunne bygge ulike biler på. Så intet nytt under solen, altså, heller ikke denne gangen.

 

post-51414-0-56442900-1551009078_thumb.jpg

 

Ja, kem “Sminker ikkje Brura”..., og så leggier media på litt ekstra. Mange flere kan nevnes (særlig innen sport + segmentet der midten er bærende modul), men den her er litt artig, og el krev det på sett og vis.

 

 

Noe søtt fra GMC

 

 

Men joda, som forventet ligger China forran I løypa. Eig Brødrene Aa, EKORNES, og snart Kongsberg og Oslo Børs vil eg tru.

 

Neida, Ikke først (Tesla Semi er rammebygd, rullestoler osv, osv), men ad-hock og effective:

https://m.youtube.com/watch?v=kbFB-874lrE

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Er enig i at hovedbagasjeplassen burde være foran mht. sikkerhet. Uforståelig av Mercedes EQC og Audio eTron har klart å bruke opp ALL plassen under det lange (fossile) panseret til elmotor ++.

Det er da mykje rart man skal lese. Du meiner vel at togføreren skal sitte I bakerste vogn og du p.g.a. fare potensialet.

 

Dette med air-bag kan jo bli aktuelt i front på autonome kjøyretøyer, for å spare lengd på enkelte av dei.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...