Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med å diagnostisere feil med bilen min


Anonym55

Anbefalte innlegg

Svar til @Complexity

 

Oisann, jeg har skrevet feil.

 

Registreringsnummer CF43818 Merke og modell FORD MONDEO Kjøretøygruppe Personbil (M1) Registreringsår 2007 Antall seter 5 Farge Blå

Legger ved Registreringsnummeret, så kan dere gå inn på veivesen sine kjøretøyopplysninger. Beklager så mye for skrivefeilen, Complexity! Mener den er førstegangsregistrert i 2007, og er en 2008 modell.

Endret av Anonym55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå håper jeg virkelig ikke det er noe av det du skrev ovenfor, Zanta. Det høres veldig dyrt og alvorlig ut.

 

Hvor mye vil det koste å fikse "Et lager i dynamo, Servopumpe eller løpehjul"? 

Multiremmen er ikke det samme som registerremmen. Slik du beskriver lyden vil jeg anse det som usannsynlig at den kommer fra registerremmen. Multiremmen kalles av mange for vifteremmen, og går utenpå motoren for å drive tilbehør som servopumpe, dynamo, A/C-kompressor og annet. Registerkjedet/remmen går inni motoren, og trekker kamakslene rundt synkront med veivakselen.

 

Hva det koster å fikse kommer helt an på hva som er feil.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke multireim/viftereim når lyden forsvinner når bilen står stille. Er det multireim/viftereim vil lyden være der så lenge motoren er i gang. Samme om det er dynamo, AC-kompressor, servo, etc.

 

Jeg tipper det har med bremser å gjøre. Husk at metall utvider seg under varme, så noen lyder kan f.eks. bare oppstå når bremsene er blitt varme. Kan f.eks. være en rustkant på bremseskiven som, når kald, er akkurat liten nok til at den ikke skraper borti, men skraper når den er blitt varm.

 

Nå har vel denne bilen neppe speedometer-wire, men har opplevd at speedometerwiren kan skrike. dette skjer da bare når bilen er i bevegelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svar til @Complexity

 

Oisann, jeg har skrevet feil.

 

Registreringsnummer CF43818 Merke og modell FORD MONDEO Kjøretøygruppe Personbil (M1) Registreringsår 2007 Antall seter 5 Farge Blå

Legger ved Registreringsnummeret, så kan dere gå inn på veivesen sine kjøretøyopplysninger. Beklager så mye for skrivefeilen, Complexity! Mener den er førstegangsregistrert i 2007, og er en 2008 modell.

Da er det en "Volvo v70" du har. Har inga peiling på de bilene, men understellet, drivverk og bremser er son oftest ganske lik mellom biler i samme klasse.

 

Ta med deg en kompis å jekk opp bilen så kanskje du ser noe åpenbart. Husk å sikre bilen godt før du kryper under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal gjøre det! Stor takk til alle dere bilkyndige mekanikere der ute. Om dere ikke er mekanikere, så vet jeg ikke hvorfor dere ikke er det, for dere vet bil! Skal til verksted tidlig neste uke. Mulig jeg får heist opp bilen hos en kamerat, hvis det lar seg gjøre skal jeg sende noen bilder / skrive status på hva vi finner ut :D 

 

Svar til @Kajak

Dro opp panseret nettopp for å se etter viftereima, og den så kjempefin ut, ikke lagde den noen ulyd heller. Så vi kan utelukke alt som styrer motoren, i og med at lydene ikke er der når motoren er på og står stille! :D 

 

Første gang jeg har brukt denne diskusjon.no siden, og gud så fort jeg fikk svar av kompetente folk! Skal søren meg bruke denne siden mer når jeg er står stille med "life problems" :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svar til @mobile999

 

Riktig! Men først etter bilen er kjørt litt, blitt varmet opp. På E6 hører jeg den inn i bilen med lukkede ruter, og i lav fart ( alt fra 50kmt til 10km t) lukker jeg opp vinduene og blir nærmest døv av lyden.

Hva skjer etter at bilen er stanset (altså ikke skrudd av motoren)? Begynner lyden igjen umiddelbart når du kjører bilen igjen? Begynner lyden igjen dersom du dreier på rattet og bilen fremdeles er stanset?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Svar til @mobile999

Om bilen fortsatt er varm som du sier, og jeg begynner å kjøre igjen, kommer den sakte men sikkert tilbake ja. Det hender at den ikke er konstant med en gang, men så fort jeg øker fra 10kmt til 40-50, så er den der konstant igjen. Tenker du at det kan være noe annet et bremsene?

Lenke til kommentar

Vi hadde en ulyd fra venstre hjul fremme på mondeoen vi hadde tidligere, men den var ikke så høy som du beskriver og mer enn gnisselyd. Tok av hjulet og skvatt litt da jeg fant ut at det var den fleksible delen av bremserøret som går ut til calipperen som hadde løsnet fra festet oppe på støtdemperen og lå inntil hjulet. Heldigvis hadde det bare slitt hull i den ytre slangen som lå utenpå så det holdt å tape den og feste opp igjen.

 

Men din lyd høres mest ut som utslitte breseklosser der stålet på klossen gnisser mot bremseskiva.

Lenke til kommentar

Svar til @mobile999

Om bilen fortsatt er varm som du sier, og jeg begynner å kjøre igjen, kommer den sakte men sikkert tilbake ja. Det hender at den ikke er konstant med en gang, men så fort jeg øker fra 10kmt til 40-50, så er den der konstant igjen. Tenker du at det kan være noe annet et bremsene?

Jeg tenkte kanskje det kunne være servopumpa. Jeg har ikke flere ideer. Det er vanskelig å diagnostisere uvanlige ulyder over et internettforum.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lenge siden nå karer. Har vært stort sett opptatt med forsikringsselskap og diverse, ettersom jeg ble rygget inn i en lastebil. Måtte få fikset karosseriet før jeg fikk fikset dette andre. Hadde bilen på verksted for å sjekke bremsene, og ingenting tydet på noe galt med bremsene. I det jeg er 10 minutter ute på veien så oppstår den syke hylelyden igjen. Har ikke kjørt bilen mye i det siste i og med at jeg har hatt tilgang til en annen bil til jobb og diverse. 

 

Noen ting jeg har funnet ut av mens jeg har kjørt er at lyden forsvinner når jeg svinger på rattet, altså når jeg kjører i rundkjøringer for eksempel, men når bilen er på rett kurs (altså rett frem) så begynner hylinga - i alle slags hastigheter. Den stopper vagt når jeg småbremset, og i det jeg gir litt gass igjen kommer den tilbake. Blir ikke klok av det, men jeg skal ta og så ringe verkstedet i morgen og fortelle dem akkurat det jeg har skrevet her, så kanskje de får en anelse. Hvis ikke så får jeg bare kjøre opp til dem, peke på en av mekanikerne og si " Du, inn i bilen, nå skal du få høre med dine egne ører". Og bare rulle ned vinduene og la mekanikeren høre for seg selv. 

 

Helvete at bil bringer mystiske problemer. Noen som har noen gjetninger til det som er skrevet ovenfor?

Lenke til kommentar

Viste seg at det nogenlunde var bremsene allikevel - en liten stein satt fast i bremseskiva. Mekanikeren viste meg steinen, og tror du ikke den var finpolert? Heldigvis sa at jeg ikke trengte å skifte noen bremsedeler, i og med at de fortsatt var i god stand. For en fryd det var å kjøre hjem i ettermiddag!

 

Svar til @Taurean

NY bil kjøpes når økonomien tilsier det :D Neste bil blir nok en mye nyere en, det er sikkert. Takk igjen for alle gode svar. Dyktigere internett-mekanikere skal man F. se lenge etter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men ingen diagnostiserte feilen ^^ Og du hadde brukt dagevis på å finne ut av det. Med mindre man har tenkt å bli halvveis mekaniker selv, bruke tid, penger på spesialverktøy, og kjenne bilen inn og ut, så er det best å ha jevnlig service. Bra det ordna seg, da er det bare å glede seg til neste problem ;) Beklager sarkasmen, min erfaring med bruktbil er særdeles uheldig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Men ingen diagnostiserte feilen ^^ Og du hadde brukt dagevis på å finne ut av det. Bra det ordna seg, da er det bare å glede seg til neste problem ;) Beklager sarkasmen, min erfaring med bruktbil er særdeles uheldig.

Trekker frem min gjetning, siden bremsene er i orden.

:)

 

erf... Sitatpyramiden kom ikke med...

 

Kommer lyden fra begge forhjul, eller bare det ene? Gjetter på slitte klosser, eller en stein som ligger mellom skjold og skive.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Viste seg at det nogenlunde var bremsene allikevel - en liten stein satt fast i bremseskiva.

Det var det jeg sa, i to innlegg. Den satt neppe fast i selve skiva, men mellom skiven og skjoldet på baksiden. Svært vanlig at dette skjer.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha ja @Zanta du hadde riktig. Mekanikeren sa at han hadde typ. 3 liknende situasjoner per dag nesten. Så forekommer mye! Frykter allerede at jeg vet hvordan jeg havnet i denne grøten. Var en parkeringsplass som var strødd så sykelig mye med strøsand, og det er en liten mulighet for at jeg kanskje har vært litt for hard på gasspedalen :D Skal ikke gjentas noensinne - orker ikke det styret at de små steinej...ene huker seg i fast i understellet på bilen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...