Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutes ago, bzzlink said:

Ser Tesla har tatt FSD supervised ett steg videre. 

Man kan nå «text and drive»

Argumentet er at slik FSD supervised har funket til nå, så har folk slått av FSD for å kunne svare på tekstmeldinger, og det er bedre at de svarer på tekstmeldinger med FSD slått på.

Tesla tar selvfølgelig ikke ansvaret for lovligheten av dette, og lar det være opp til sjåføren. Så kan man debattere om dette gjør veiene sikrere eller ikke.

Om tesla kan detektere en distrahert sjåfør er det eneste riktige å gjøre tiltak for å få tilbake oppmerksomheten* , enten adas systemene er aktivert eller ei. Å oppfordre til distrahert kjøring med å si at det er 'greit' å kjøre med mens du tekster med bare du har adas på er for å være ærlig totalt uansvarlig.

*) Alarmer, redusere fart, pulsere bremser, nødblink etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sverreb skrev (5 minutter siden):

Om tesla kan detektere en distrahert sjåfør er det eneste riktige å gjøre tiltak for å få tilbake oppmerksomheten* , enten adas systemene er aktivert eller ei. Å oppfordre til distrahert kjøring med å si at det er 'greit' å kjøre med mens du tekster med bare du har adas på er for å være ærlig totalt uansvarlig.

Ja egentlig burde slike systemer brukes helt motsatt, altså om en detekterer at en fikler med ting en ikke skal fikle med så får en ikke kjøre. Ikke la de kjøre på ett "selvkjørende" system som ikke er godkjent for bruken. 

Jeg er ofte pro Tesla og FSD og alt slik, men her synes jeg de går feil vei og bør heller være forkjemper for sikkerhet med å ikke la oss kjøre(uansett modus) om vi ikke er oppmerksomme. Det bør også inn som fremtidige krav til alle bilmerker såklart når en har teknologi tilgjengelig for slik deteksjon. 

Skrevet
7 minutes ago, sverreb said:

Ja det er dette de har gjort til nå. Det var nok at man hadde et solbrilleetui i hånda, så begynte bilen å ule og si «device detected in hand»

Men det er jo et argument for at folk må ta ansvar selv her. Lager man systemer for restriktive så slår jo folk bare de av. Ser det når jeg sitter på med kompiser som kjører henholdsvis MG og id4. Det første de gjør når de setter seg inn i bilen er å slå av alle sikkerhetssystemer. 

Jeg gjør det samme når jeg setter meg inn i Skodaen min.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...