Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Creep er jo 1 pedals kjøring.

slipp opp for å gasse, brems (trykk inn) for å stoppe.

Det er for de fleste tryggere enn trykk for å gasse, slipp opp for å stoppe. Ikke minst når man rygger og trykket på gassen vil opprettholdes av g kreftene hvis man trykker for hardt på gassen.

Når man skvetter skikkelig fordi man plutselig legger merke til en 2åring bak bilen er det lett å klemme til for å bremse.

Kroppen vår gjør generelt veldig mange dumme ting når den blir redd. Noe av det kan avlæres, men det krever usannsynlig mye mengde trening. Mye mer enn man kan forvente at de fleste gjør.

Fikserer på det man vil unngå
Stivner
 

Jeg mener creep er i sterk kontrast til 1-pedal, det er overstyring av poenget med å slippe opp pedalen. Bilen skal ikke bevege seg fremover eller bakover når man slipper gassen helt. Det blir helt feil. Da skal den stoppe helt opp, dog ikke momentant og med blokkerte hjul uansett utgangshastighet slik noen tolker meg...

Skal man fremover, så må man ha bilen i gir og tråkke på pedalen, revers og litt gass for å gå bakover. Da er det giret og gasspedal-bruken som bestemmer om kjøretøyet beveger seg eller ikke, og i hvilken retning.

Med trening vil man ikke i den situasjonen tråkke til med høyrefoten for å bremse, men venstrefoten. Som sagt, det er en grunn for at man skal trene på dette, slik at man reagerer korrekt, også når man blir overrasket om noe dukker opp  som ikke skal/bør være der for videre ferd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
J-Å skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke helt fått inn det med å bruke venstrefot på brems, men jeg ser at det kan være en god løsning, Det jeg liker dårlig med 1-pedal løsningen til Tesla("hold"), er at parkeringsbremsen kommer på i det bilen stopper, og det blir gjerne et lite rykk når den skal av igjen. Jeg synes det fungerer dårlig hvis jeg trenger å flytte bilen nøyaktig, for eksempel innunder en tilhengerkrok. Creep fungerer til en viss grad for det formålet, men blir for svak i bratte bakker. Derfor bruker jeg altså "roll", hvor regenerering kobles ut rett før bilen stanser. Da kan jeg for eksempel også snu bilen i en bakke, mens den forsatt står i D.

Ja, det avhenger selvsagt av hvordan bilen oppfører seg. Bremsene bør ikke komme på om man ikke setter bilen i P eller tråkker på bremsen, for at det skal være "ren 1-padal-kjøring". Men jeg ser jo at bilprodusentene ikke helt klarer å bli helt enige om hvordan dette skal fungere.

Jeg tenker det etterhvert må komme en standard på hvordan dette skal fungere, så lenge det er mennesker som skal operere bilene. Er mindre vesentlig hvordan det rent ut praktiseres når bilene blir 100 % full-autonome.

Da er det mer viktig hvordan det kommuniseres mellom bil og passasjer hvorvidt man kan gå inn eller ut av bilen på en trygg måte, uansett om man er frisk rask og førlig, eller er noen som trenger bistand på en eller annen måte.

F.eks. bør jo ikke bil dra avgårde før man har fått med seg alt. Bil bør og scanne interiøret for å verifisere at intet er blitt etterlatt, og i tilfelle sier fra til kunde før denne stikker av. :thumbup:

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

 

Med trening vil man ikke i den situasjonen tråkke til med høyrefoten for å bremse, men venstrefoten. Som sagt, det er en grunn for at man skal trene på dette, slik at man reagerer korrekt, også når man blir overrasket om noe dukker opp  som ikke skal/bør være der for videre ferd. 

Her er fagfolk uenig med deg (med rette). Som @bzzlink er inne på så går dette skeis i noen situasjoner pga reflekser ol. og en gang med feil er en for mye. Det er en grunn til at man er tydelige på i opplæringen at dette er feil pedal bruk. 

Endret av minim
Skrevet (endret)
frohmage skrev (15 minutter siden):

Det er en grunn for at man IKKE trener på dette 🙂

Hadde du kjøreopplæring med bil med automatgir, eller bare manuelt gir? Hvordan skulle du ha lært deg å kjøre bil uten manuell clutch, og uten å tilpasse deg denne nye, ukjente og endrede måten å gire på?

Hvordan lærte du å bruke Cruise Control eller den enda nyere advanced Cruise Control, uten å gjøre ting du ikke ble opplært til da du lærte å kjøre bil?

Jo, ved å tilpasse deg og oppdatere deg på hvordan du skulle bruke ny og endret funksjonalitet. Så hvorfor så negativ til å tilpasse seg 1-pedalkjøring slik at man utnytter fordelene?

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Hadde du kjøreopplæring med bil med automatgir, eller bare manuelt gir? Hvordan skulle du ha lært deg å kjøre bil uten manuell clutch, og uten å tilpasse deg denne nye, ukjente og endrede måten å gire på?

Hvordan lærte du å bruke Cruise Control eller den enda nyere advanced Cruise Control, uten å gjøre ting du ikke ble opplært til da du lærte å kjøre bil?

Jo, ved å tilpasse deg og oppdatere deg på hvordan du skulle bruke ny og endret funksjonalitet. Så hvorfor så negativ til å tilpasse seg 1-pedalkjøring slik at man utnytter fordelene?

Venstre brems har vært en greie i evigheter i racing og mulig på bil leeeenge. Grunnen til at det ikke blir lært ved kjøreopplæring er at det er ikke trygt enkelt å greit.

Dette har ikke noe med å være negativ til endring, men opptatt av sikkerhet. Man kan ha 1 pedals kjøring med creep også helt uten problem som er det beste av to verdener. 

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Så hvorfor så negativ til å tilpasse seg 1-pedalkjøring slik at man utnytter fordelene?

Jeg er ikke negativ til en-pedal-kjøring i seg selv, men det å kjøre med venstrefoten på bremsen på offentlig vei.

Skrevet
frohmage skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke negativ til en-pedal-kjøring i seg selv, men det å kjøre med venstrefoten på bremsen på offentlig vei.

Men nå har jeg sagt flere ganger at man ikke skal kjøre langs veien på den måten! Hvorfor gjentas dette gang på gang? Er det så vanskelig å fatte at det kun er snakk om ved finmanøvrering på et lite område, og i svært lav fart? Altså på svært begrenset område og i svært begrenset omfang!

Ser jo stadig folk kjøre med alt for stor fart på parkeringsplasser og andre trange steder med masse folk og biler. Er det så sabla mye tryggere fordi man kan bremse med høyrefot? Eller med ice-bil som ikke har regenerativ bremsing i det hele tatt?

Skrevet
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Men nå har jeg sagt flere ganger at man ikke skal kjøre langs veien på den måten! Hvorfor gjentas dette gang på gang? Er det så vanskelig å fatte at det kun er snakk om ved finmanøvrering på et lite område, og i svært lav fart? Altså på svært begrenset område og i svært begrenset omfang!

Ser jo stadig folk kjøre med alt for stor fart på parkeringsplasser og andre trange steder med masse folk og biler. Er det så sabla mye tryggere fordi man kan bremse med høyrefot? Eller med ice-bil som ikke har regenerativ bremsing i det hele tatt?

Det er på parkeringsplasser man fort kommer i situasjoner med små barn osv som skissert tidligere. Hadde lagt bort denne uvanen før det går liv. 

Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Creep er jo 1 pedals kjøring.

slipp opp for å gasse, brems (trykk inn) for å stoppe.
 

Creep i bratt bakke: 

Slipp brems, bil går ikke oppover, kanskje den går nedover mot "creep" retning. Trykk inn brems for "hill hold". Flytt fot til gasspedal, beveg bilen forover, Husk å flytt fot tilbake til bremsepedal. Skift til R for å bevege deg nedover. Men behold nå fot på bremsepedal, slipp opp for å komme nedover. Ny bevegelse oppover. Trykk brems hardt for "hill-hold", skift til D, flytt fot til gasspedal osv. 

"Roll" i bratt bakke:

Hold bilen stille med gasspedal, gi litt gass for å bevege deg oppover, slipp opp litt for å stå stille, slipp opp litt mer for å bevege deg bakover. Eventuelt venstre fot klar på bremsepedal.  

Skrevet
J-Å skrev (34 minutter siden):

Creep i bratt bakke: 

Slipp brems, bil går ikke oppover, kanskje den går nedover mot "creep" retning. Trykk inn brems for "hill hold". Flytt fot til gasspedal, beveg bilen forover, Husk å flytt fot tilbake til bremsepedal. Skift til R for å bevege deg nedover. Men behold nå fot på bremsepedal, slipp opp for å komme nedover. Ny bevegelse oppover. Trykk brems hardt for "hill-hold", skift til D, flytt fot til gasspedal osv. 

"Roll" i bratt bakke:

Hold bilen stille med gasspedal, gi litt gass for å bevege deg oppover, slipp opp litt for å stå stille, slipp opp litt mer for å bevege deg bakover. Eventuelt venstre fot klar på bremsepedal.  

Ikke mye som minnet om 1-pedal der, nei!

Men herregud-da-mann! Du kan jo ikke foreslå å bruke venstrefoten til bremseberedskap. Ekspertisen her inne har jo fortalt hvor farlig det er. Kan jo komme en unge uforvarende bak, og i overraskelsen, så tramper du inn gasspedalen ved en feil!

Dritfarlig. Den uvanen må du legge av deg før det det går menneskeliv! 🙃

Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Ikke mye som minnet om 1-pedal der, nei!

Men herregud-da-mann! Du kan jo ikke foreslå å bruke venstrefoten til bremseberedskap. Ekspertisen her inne har jo fortalt hvor farlig det er. Kan jo komme en unge uforvarende bak, og i overraskelsen, så tramper du inn gasspedalen ved en feil!

Dritfarlig. Den uvanen må du legge av deg før det det går menneskeliv! 🙃

Ja det han beskrev var ikke bra og ikke ekte enpedal. Om en pedal ikke stopper deg i en bakke så er det ikke en pedal. Bruker du foten på bremsen stopper du garantert

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Ja det han beskrev var ikke bra og ikke ekte enpedal. Om en pedal ikke stopper deg i en bakke så er det ikke en pedal. Bruker du foten på bremsen stopper du garantert

Der er vi helt enig! :thumbup:

Om man bremser med venstrefot eller høyrefot er dog uvesentlig, så lenge man tråkker ned riktig pedal!

Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Der er vi helt enig! :thumbup:

Om man bremser med venstrefot eller høyrefot er dog uvesentlig, så lenge man tråkker ned riktig pedal!

Man skal bare bruke en fot. 

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Der er vi helt enig! :thumbup:

Om man bremser med venstrefot eller høyrefot er dog uvesentlig, så lenge man tråkker ned riktig pedal!

Ting blir ikke mer riktig om du gjentar feilen mange ganger. En fot på hver pedal blir det advart mot under kjøreopplæring med god grunn. La nå ikke slikt bre seg så vi andre må betale for skadene.

  • Liker 1
Skrevet
minim skrev (1 minutt siden):

Ting blir ikke mer riktig om du gjentar feilen mange ganger. En fot på hver pedal blir det advart mot under kjøreopplæring med god grunn. La nå ikke slikt bre seg så vi andre må betale for skadene.

Det er nok mange andre ting du bør bekymre deg langt mer for. Mobiltelefonbruk, folk som glaner for mye på skjermen f.eks. når man skal legge inn neste mål på navigasjonen eller et mellomstopp på veien, for høy fart i ferietrafikken, uopmerksomhet etc. Og for ikke å snakke, diverse former for kjøring under rus eller tretthet.

  • Liker 2
Skrevet

Rasjonalet bak å ikke lære opp folk til å bruke én fot på gass og en annen på brems, handler i stor grad om muskelminne. Bruker man kun én fot, er det mindre sjanse for å gjøre feil i stressede situasjoner hvor man raskt må tråkke på bremsen.

Når man bruker begge føtter – med hver sin funksjon – øker faren for feil, for eksempel å tråkke på gassen i stedet for bremsen.

Et interessant fenomen knyttet til dette muskelminnet, ser jeg når folk får prøve racing-simriggen min: De flytter automatisk høyrefoten fra gasspedalen over til bremsen når de nærmer seg første sving.

Dette er svært lite effektivt i en racing-sammenheng. Når man forsøker å venne dem til å bruke venstrefoten til bremsing, sliter mange faktisk med å “omprogrammere” hjernen til å gjøre dette, selv i en simulator. 

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Det er nok mange andre ting du bør bekymre deg langt mer for. Mobiltelefonbruk, folk som glaner for mye på skjermen f.eks. når man skal legge inn neste mål på navigasjonen eller et mellomstopp på veien, for høy fart i ferietrafikken, uopmerksomhet etc. Og for ikke å snakke, diverse former for kjøring under rus eller tretthet.

Selvsagt er de på listen også, men to-fots gjengen på parkeringsplasser gir meg frysninger. Tikkende bomber :)

Endret av minim
Skrevet
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Rasjonalet bak å ikke lære opp folk til å bruke én fot på gass og en annen på brems, handler i stor grad om muskelminne. Bruker man kun én fot, er det mindre sjanse for å gjøre feil i stressede situasjoner hvor man raskt må tråkke på bremsen.

Når man bruker begge føtter – med hver sin funksjon – øker faren for feil, for eksempel å tråkke på gassen i stedet for bremsen.

Et interessant fenomen knyttet til dette muskelminnet, ser jeg når folk får prøve racing-simriggen min: De flytter automatisk høyrefoten fra gasspedalen over til bremsen når de nærmer seg første sving.

Dette er svært lite effektivt i en racing-sammenheng. Når man forsøker å venne dem til å bruke venstrefoten til bremsing, sliter mange faktisk med å “omprogrammere” hjernen til å gjøre dette, selv i en simulator. 

Må innrømme at jeg bruker teknikken til å kjøre bremsene rene. Ufattelig dårlig kontroll på bremsen selv og jeg gjerne gjør det en gang pr mnd på helt rett vei uten folk eller parkerte biler. Så mitt muskelminne funker ikke i det hele tatt på dette.

 

Skrevet (endret)

Nå må ikke dere glemme oss gamling som har kjørt ICE biler over 30-40-50 år. Med manuell gir og 3 pedaler.

Overgang til EV blir litt rart med det samme når man bare har 2 pedaler.

Dagens ungdom altså ;)

ps. gjelder ikke meg, har kjørt alt som går på 2-3-4-6-10-12-14-16-18- hjul osv. Giring lav og høy serie, til og med dobbel kløtsj ved giring. Osv.

Og biler med automatgir og 3 pedaler.(gåte)

Endret av Jarmo
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...