Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (På 22.3.2024 den 12:57 PM):

Tesla og de fleste andre bare mater på hjulboltene ja.

Om mutterne sitter for stramt så gir det veldig mye press på hjulbolten og strekker dem. Da kan de plutselig smelle av. Tar kansje med seg flere når det skjer og plutselig mangler man ett hjul.

Er kansje skumlere enn å kjøre med løse hjulbolter for da merker man gjerne at bilen oppfører seg merkelig før hjulet detter av.

Her var det mye rart. Nei, de fleste "mater" ikke bare på hjulboltene. En ny muttertrekker kan gi så mye som 2000 Nm, og da snapper de fleste bolter. Veldig mange sjåfører i dag er ikke i stand til å merke at hjulboltene er løse, så løse bolter er potensielt livsfarlig. Av den grunn vil de fleste mekanikere gjerne skru til med iallefall 50Nm mer enn fabrikksspesifikasjoner, da de fleste aldri ettertighter hjulene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Autoline Network har nå begynnt å følge et annet firma som driver med reverse engineering enn Munro & Assosciates. Allerede første episode av en Cybertuck er mer interessant enn de fleste Munroepisodene jeg har sett, så dette lover bra 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Av den grunn vil de fleste mekanikere gjerne skru til med iallefall 50Nm mer enn fabrikksspesifikasjoner, da de fleste aldri ettertighter hjulene sine.

Dette må være noe veldig nytt bransjen har begynt med i såfall. Tidligere trakk de til CA de spesifikasjonene som var oppgitt..

Lenke til kommentar
AL123 skrev (21 timer siden):

Her var det mye rart. Nei, de fleste "mater" ikke bare på hjulboltene. En ny muttertrekker kan gi så mye som 2000 Nm, og da snapper de fleste bolter. Veldig mange sjåfører i dag er ikke i stand til å merke at hjulboltene er løse, så løse bolter er potensielt livsfarlig. Av den grunn vil de fleste mekanikere gjerne skru til med iallefall 50Nm mer enn fabrikksspesifikasjoner, da de fleste aldri ettertighter hjulene sine.

Jeg har sett mye rart hos større dekkverksteder, og momentnøkkel er ikke en av dem. Momentstaver er flittig brukt.

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (1 time siden):

Jeg har sett mye rart hos større dekkverksteder, og momentnøkkel er ikke en av dem. Momentstaver er flittig brukt.

Hvorfor skulle man bruke momentnøkkel på hjul? Inneffektivt og unødvendig. De fleste erfarne mekanikere har det noenlunde i fingrene, og for de som er i tvil finnes momentstaver. Det er ikke overtrekking som gjør at man ikke får løsnet hjulbiltene hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle man bruke momentnøkkel på hjul? Inneffektivt og unødvendig. De fleste erfarne mekanikere har det noenlunde i fingrene, og for de som er i tvil finnes momentstaver. Det er ikke overtrekking som gjør at man ikke får løsnet hjulbiltene hjemme.

Det er så enkelt som at da blir det helt etter spec. Jeg bruker momentnøkkel på alt som har spec på det. 
Jo det er det absolutt. Overtrekking strekker gjengene og i verste fall ødelegger dem og da skjærer det seg når man prøver å løsne. Er mekaniker. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Hvorfor skulle man bruke momentnøkkel på hjul? Inneffektivt og unødvendig. 

Jeg ser mer og mer at verksteder bruker momentnøkkel. I de veldig få tilfellene der det ikke har skjedd har jeg insistert, og ikke fått protester.  På Tesla hvor det er muttere, går det faktisk omtrent like fort å spinne de av og på med hjulkryss og trekke til med momentnøkkel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (30 minutter siden):

Det er så enkelt som at da blir det helt etter spec. Jeg bruker momentnøkkel på alt som har spec på det. 
Jo det er det absolutt. Overtrekking strekker gjengene og i verste fall ødelegger dem og da skjærer det seg når man prøver å løsne. Er mekaniker. 
 

Du hadde ikke klart å strekke gjengene om du så hadde doblet momentet. Har forøvrig aldri sett en mekaniker bruke momentnøkkel på hjul, med mindre det er snakk om senterbolt, men det er det ikke mange biler som har. Og hvis man bruker korrekt moment etter bilens spesifikasjoner, så er det faktisk en viss risiko for at hjulet løsner etter en tids kjøring. Iallefall med alufelg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Du hadde ikke klart å strekke gjengene om du så hadde doblet momentet. Har forøvrig aldri sett en mekaniker bruke momentnøkkel på hjul, med mindre det er snakk om senterbolt, men det er det ikke mange biler som har. Og hvis man bruker korrekt moment etter bilens spesifikasjoner, så er det faktisk en viss risiko for at hjulet løsner etter en tids kjøring. Iallefall med alufelg.

Har du etterstrammet med riktig moment og fått løs mutter/bolt? Har jeg ikke hørt om engang. Uten etterstramming, ja det blir noe annet.

Hvilket verksted har du jobbet på som ikke gjør det? Muttertrekker først og over med moment etterpå. Det var vanlig prosedyre når jeg jobbet på verksted.

Har du prøvd? Prøv å å dra til med 350 NM på noen godt brukte muttere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (2 timer siden):

Har du etterstrammet med riktig moment og fått løs mutter/bolt? Har jeg ikke hørt om engang. Uten etterstramming, ja det blir noe annet.

Den tiden jeg jobbet hos et (seriøst) dekkverksted så var det minimalt med tilbakemeldinger på at hjulbolter løsnet. Og skulle det skje ble det fort sporet opp hvem som hadde gjort den jobben og utstyret ble sjekket for feil, da det i all hovedsak var kunder som kom igjen med en gang og klagde. Og jeg tviler folk flest faktisk etterstrammer boltene sine.

I høysesong ble muttertrekkere og momentstaver sjekket ukentlig og utstyret som vi sjekket i ble alltid kalibrert før sesongstart av leverandøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 timer siden):

De fleste erfarne mekanikere har det noenlunde i fingrene, og for de som er i tvil finnes momentstaver.

Innen man har jobbet nok med muttertrekker til å vite når man strammer 120nm, så er nok fingrene så ødelagt av vibrasjoner og slag at man ikke lengre kjenner dette i fingrene. Så en mekanikker som påstår at han har dette bra i fingrene er gjerne den som overstrammer fordi han egentlig ikke vet hva han driver med.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (2 timer siden):

Har du etterstrammet med riktig moment og fått løs mutter/bolt?

Vel, nå er det gjerne kundens oppgave å etterstramme bolterettersom det skal gjøres etter noen km, men det blir så og si aldri gjort, derfor tar man gjerne i litt ekstra. At en bolt har løsnet med oppgitt moment har jeg sett flere ganger.

Randeboy skrev (2 timer siden):

Hvilket verksted har du jobbet på som ikke gjør det? Muttertrekker først og over med moment etterpå. Det var vanlig prosedyre når jeg jobbet på verksted.

4 forskjellige merkeverksteder og et uavhengig verksted fordelt på 3 byer.

Randeboy skrev (2 timer siden):

Har du prøvd? Prøv å å dra til med 350 NM på noen godt brukte muttere. 

Hvorfor 350NM? Går du ut fra at fabrikksspec er 175Nm? Det er de så og si aldri, og i såfall snakker vi M16. Typisk verdi for personbiler i dag er 90 til 120-130Nm, og det er ikke særlig mye. Artig at du nevner 175Nm, for den momentstaven jeg bruker mest er 180Nm, og det var den jeg siktet til når jeg nevnte "iallefall 50Nm over fabrikksspec". Den bruker jeg uansett bare til batteritrekker, stort sett. Med luft har jeg 150-200Nm i fingerene. 

Ellers er det er par ting som får meg til å tro at det er en stund siden du var mekaniker . En ting er at "godt brukte" hjulmuttere ikke er noe svakere enn helt nye, heller tvert imot. Dersom man ikke har strekt dem eller skadet gjengene så blir de heller sterkere. En annen ting er at det ikke er gjengene det går utover dersom man overtighter. Gjengepartiet er den sterkeste delen av bolten. Forøvrig har en typisk hjulbolt rundt 900Mpa i E-modul. Dvs at 300-350Nm er ca det en typisk hjulbolt bør tåle, galvanisert og usmurt.

 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (16 minutter siden):

Innen man har jobbet nok med muttertrekker til å vite når man strammer 120nm, så er nok fingrene så ødelagt av vibrasjoner og slag at man ikke lengre kjenner dette i fingrene. Så en mekanikker som påstår at han har dette bra i fingrene er gjerne den som overstrammer fordi han egentlig ikke vet hva han driver med.

Hvis erfaringen din er fra dekkverksted, så har du nok ikke noe kompetanse på hva en mekaniker kan og ikke kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (18 minutter siden):

Hvis erfaringen din er fra dekkverksted, så har du nok ikke noe kompetanse på hva en mekaniker kan og ikke kan.

Erfaringen min med muttertrekker kommer fra både et dekkverksted, utdannelsen min som bilmekaniker og arbeid der man hyppig bruker muttertrekker og skal holde seg innenfor spesifikke verdier gitt i instrukser. Det hjelper heller ikke på at leverandører av utstyr og verktøy har vist hvor mye forskjell det er på samme serie muttertrekkere, både flere nye ut av boksen, brukte i ymse tilstander med og uten momentstaver fra samme serie. Det var nok ikke helt uten grunn at dekkverstedet jeg jobbet for hadde såpass "omfattende" og hyppige tester av utstyret sitt.

Så ja, jeg tror jeg med trygghet kan si at jeg har kompetanse nok til å forklare en erfaren mekanikker at han mest trolig skryter på seg ting med påstanden: "Jeg har 120 nm i fingrene på muttertrekkeren."

Endret av Hansien
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, AL123 said:

Hvorfor 350NM? Går du ut fra at fabrikksspec er 175Nm? Det er de så og si aldri, og i såfall snakker vi M16. Typisk verdi for personbiler i dag er 90 til 120-130Nm, og det er ikke særlig mye

Rundt 120 nm er hvertfall veldig vanlig. Tesla S hadde oppgitt 170 nm på hjulmutter, syns det var ganske mye. Har skrudd mye selv og det er helt unødvendig å bruke momentnøkkel for de fleste av oss. Man blir ganske god til å kjenne hvor hardt man skrur etterhvert, sånn omtrent hvertfall. Eneste jeg kanskje ville vurdert å bruke moment på kunne vært hvis jeg hadde begynt med banekjøring eller lignende aktivitet, med ekstraordinært mye stress på dekk og felg samt høy fart. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (32 minutter siden):

 

Hvorfor 350NM? Går du ut fra at fabrikksspec er 175Nm? Det er de så og si aldri, og i såfall snakker vi M16. Typisk verdi for personbiler i dag er 90 til 120-130Nm, og det er ikke særlig mye. Artig at du nevner 175Nm, for den momentstaven jeg bruker mest er 180Nm, og det var den jeg siktet til når jeg nevnte "iallefall 50Nm over fabrikksspec". Den bruker jeg uansett bare til batteritrekker, stort sett. Med luft har jeg 150-200Nm i fingerene. 

Ellers er det er par ting som får meg til å tro at det er en stund siden du var mekaniker . En ting er at "godt brukte" hjulmuttere ikke er noe svakere enn helt nye, heller tvert imot. Dersom man ikke har strekt dem eller skadet gjengene så blir de heller sterkere. En annen ting er at det ikke er gjengene det går utover dersom man overtighter. Gjengepartiet er den sterkeste delen av bolten. Forøvrig har en typisk hjulbolt rundt 900Mpa i E-modul. Dvs at 300-350Nm er ca det en typisk hjulbolt bør tåle, galvanisert og usmurt.

 

Du er klar over at du diskuterer i en Tesla-tråd? 175 nm er spec på biler fra Tesla. Så du bommer ganske fælt. 

Jeg jobber som mekaniker/verktøymaker.  Vedlikeholder spesialverktøy til legemiddelindustrien. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (40 minutter siden):

Det er det ingen som har sagt. 

Ingen har sagt konkret nm i fingrene, men du selv skrev dette som tilsier at du mener en momentnøkkel er unødvendig og momentstav for de som er i tvil:

 

AL123 skrev (8 timer siden):

Hvorfor skulle man bruke momentnøkkel på hjul? Inneffektivt og unødvendig. De fleste erfarne mekanikere har det noenlunde i fingrene, og for de som er i tvil finnes momentstaver.

 

AL123 skrev (40 minutter siden):

Og en utdannet bilmekaniker som må ta seg jobb på dekkverksted har jeg faktisk aldri hørt om...

Dette er en morsom setning å se fra en voksen person som nå har blir tatt for bolde påstander. 

Helt feil, jeg måtte ikke. Jeg valgte. Og for ordens skyld jeg kom heller ikke fra et bilverksted da jeg begynte der, og jeg valgte å slutte i hovedsak da jeg ikke syntes 8-16 livstilen var så givende.

Først og fremst tilbydde dette verkstedet langt flere tjenester enn hva som var normalt i dekkbransjen da jeg jobbet der, så det var langt flere spennende oppgaver enn å bare skru av og på hjul. Siden jeg har interessen av detailing, så stod jeg til og med å polerte hjul for et par av entusiast-kunde som hadde sommerdekkene sine på dekkhotellet der. Jeg kjente flere som jobbet der før jeg begynte så jeg viste godt til det gode arbeidsmiljøet der, firmaet hadde så godt som null gjennomstrømning av ansatte og firmaeier kunne kunsten med å verdsette ansatte og vise takknemlighet for innsatsen som ble lagt inn. Både via lønn og andre goder. Verkstedet hadde også et godt rykte på seg for umåtelig kundeservice, så det var ikke bare folk i nærmiljøet som brukte denne plassen men folk og firmaer langveis i fra, trass at de sikkert passerte både 3 og 4 andre dekkverksted før de kom frem.

 

Endret av Hansien
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

Ingen har sagt konkret nm i fingrene, men du selv skrev dette som tilsier at du mener en momentnøkkel er unødvendig og momentstav for de som er i tvil:

Akkurat og innenfor 50-60 Nm toleranse er ikke noe problem med en lufttrekker. Med latmannsarm klarer en mye mer nøyaktig. Med batteritrekker er det vanskeligere. Den har mulighet for preset på 130 Nm, men det er litt lite, så da bruker jeg 180Nm momentstav.

Så får jeg heller beklage at jeg kritiserte ditt yrkesvalg, men i et land med skrikende mekanikermangel, der man ikke engang trenger utdannelse for å få seg jobb som bilmekaniker, så hører det litt rart ut at en mekaniker velger en bransje som omtrent bare østeuropeere er villige til å jobbe i .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...