Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Nei

Ser noen felg-leverandører opererer med forskjellig liste for Juniper og pre-Juniper. D.v.s. listen for Juniper er TOM enda. Det betyr sikkert bare at de mangler info om Juniper foreløpig.

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Er det bare i California-vær, da? 

Nei ser ut til å være i "altslags" vær, og ikke bare i California :) Dog lite snø enda, men det kommer vell de neste månedene. 

Jeg tenker ikke at de har løst FSD på nivå 5. Men at de nå har fått det så stabilt at de iallefall bør nærme seg nivå 3 godkjenning i diverse områder og nivå 4 etterhvert. Det later til å virke slik, iallefall. 

Kan ikke huske sist jeg så FSD gjøre en feil. Men, dette kan jo også skjules såklart og en er lurt av influenserene. Det er jo en mulighet. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Nei ser ut til å være i "altslags" vær, og ikke bare i California :) Dog lite snø enda, men det kommer vell de neste månedene. 

Jeg tenker ikke at de har løst FSD på nivå 5. Men at de nå har fått det så stabilt at de iallefall bør nærme seg nivå 3 godkjenning i diverse områder og nivå 4 etterhvert. Det later til å virke slik, iallefall. 

Kan ikke huske sist jeg så FSD gjøre en feil. Men, dette kan jo også skjules såklart og en er lurt av influenserene. Det er jo en mulighet. 

Mange av disse influenserne eier nok tesla aksjer. Tviler på om det kommer noe negativt derfra. Må nok vente til myndigheter godkjenner. Har de søkt om nivå 3 eller 4 noe sted?

• Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Mange av disse influenserne eier nok tesla aksjer. Tviler på om det kommer noe negativt derfra. Må nok vente til myndigheter godkjenner. Har de søkt om nivå 3 eller 4 noe sted?

I begynnelsen viste de jo feil, det var så og si på alle videoene. Men kan godt være de skjuler mer nå, vanskelig å si. Men at det har blitt bedre klarer de ikke skjule 😛

Skrevet
14 minutes ago, Trestein said:

Går det an å søke om nivå 3 og 4 i Europa? Noen som vet om testkriterier er laget, og man blir godkjent om man når dem?

Da tenker jeg ikke på sånn «køkjøring på motorvei kl. A i under 60km/t» men faktisk full selvkjøring overvåket og uovervåket

Skrevet
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Går det an å søke om nivå 3 og 4 i Europa? Noen som vet om testkriterier er laget, og man blir godkjent om man når dem?

Da tenker jeg ikke på sånn «køkjøring på motorvei kl. A i under 60km/t» men faktisk full selvkjøring overvåket og uovervåket

Spurte Chat GPT

1. Hvordan Tesla prøver å få godkjenning (og hvorfor det er vanskelig)

Tesla forsøker egentlig ikke å få nivå 4-godkjenning enda. De prøver å få nivå 3 først.

Tesla sin strategi:

• De vil bruke kun kameraer (ingen radar, ingen lidar) → dette gjør godkjenning ekstremt vanskelig.

• De kjører masse data-trening i stedet for klassisk regelbasert sikkerhetsvalidering.

• De mangler i dag:

1. SOTIF-analyse (Safety Of The Intended Functionality) som kreves i EU

2. ISO 26262 ASIL-D dokumentasjon for hele systemet

3. Redundans i sensorer og kontrollsystemer

4. Bevis på at systemet oppdager alle objekter i alle relevante scenarier

Det største problemet:

Nivå 3 krever lovmessig at:

Bilen må ha 100 % pålitelig objekt- og hendelsesdeteksjon (OEDR) for sin ODD.

Et rent kamerabasert system sliter med:

• lave solhøyder

• motlys

• tåke, regn, snø

• mørke uten veimerking

• feilklassifisering av objekter

Tesla FSD oppfører seg som et av de beste sjåførassistansesystemene i verden, men myndigheter godkjenner ikke prestasjon — kun dokumentert sikkerhet.

Tesla har ingen dokumentasjon i godkjent format, kun “se hvor bra dette fungerer i praksis”.

Det holder ikke.

Skrevet
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Det som er kommet er ekstremt uinteressant. Kan kun brukes rett frem, i lav hastighet og en kan bare se noen få plasser.

Jeg vill mye heller ha full fsd der jeg må se hele tiden enn det der.

Elon har jo sagt at folk i USA snart kan bruke mobilen, så hinter jo om nivå 3 uten å si det. Men så var det dette med tidslinjen hans da. Snart kan fort være 10 år for han😅🤣

Skrevet
24 minutes ago, Trestein said:

Bevis på at systemet oppdager alle objekter i alle relevante scenarier

Det blir jo litt vanskelig å bevise ja. 
liste over «alle» objekter er jo ganske lang mener jeg

IMG_4262.jpeg

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Det blir jo litt vanskelig å bevise ja. 
liste over «alle» objekter er jo ganske lang mener jeg

IMG_4262.jpeg

Tror ikke systemet trenger å fortelle deg om det er en katt eller en hare. Bare oppdage den. Det tror jeg min bil ville ha gjort

Skrevet
Trestein skrev (26 minutter siden):

Tror ikke systemet trenger å fortelle deg om det er en katt eller en hare. Bare oppdage den. Det tror jeg min bil ville ha gjort

Men skiller den på katt og Taco?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...