Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 hours ago, oOF said:

Det ble Norgeshvit. 12000 for annen farge gidder jeg ikke betale for. 

Jeg synes den hvitfargen er lekker. Men som du sier alle har den så blir seende ut som en veldig kjedelig bil. 

Slo meg når jeg var i London for noen uker siden at Model 3 er en veldig stilig bil, når man ser den i trafikk med alle de andre kjedelige bilene, så skiller den seg virkelig positivt ut. Designet har holdt seg bra.

Men her i Norge når 80% av bilene man ser er Model Y eller Model 3 slik det er her jeg bor, så virker bilen kjedelig, og man legger ikke merke til den i det hele tatt.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (12 timer siden):

Med "pillar delete" så blir den griselekker!

Model 3 er vel ikke akkurat den mest linjelekre bilen. Ei heller X. 

Skrevet
7 hours ago, oOF said:

Model 3 er vel ikke akkurat den mest linjelekre bilen. Ei heller X. 

Tenker du av Tesla sine eller generelt? 
Model S er jo det klart mest vellykkete designet til Tesla

Når det gjelder Model 3 så er min subjektive mening at den er på andreplass i «missekonkurransen» 

Jeg synes i4 er penere. 

Med mindre det er en annen elbil jeg ikke kommer på, jo Taycan da, men den koster 3 ganger så mye. RR Spectre er jo også kul liksom men blir litt teit å sammenligne

  • Liker 1
Skrevet
oOF skrev (7 timer siden):

Model 3 er vel ikke akkurat den mest linjelekre bilen. Ei heller X. 

Neivel? Vel, mange gir uttrykk for at de syns det. Men ikke om Model X nei.

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (9 timer siden):

Litt mann med hatt kanskje?

  Skjul innhold

4d2080d5-bc1c-4658-8141-69025b4e5f5e

 

Det der er vel en Model Y, men jeg syns at den også kler "pillar delete". Den blir visuelt litt "lenger" og "lavere".

Men det er kun min personlige smak/mening. Du skal få lov til å mene at det er litt "mann med hatt". 🤠

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Hvilket setback?:p

De har vel ikke akkurat hatt de beste salgtallene i Europa i år...
Men antar du egentlig var klar over det...

😉😎

Endret av Snowleopard
Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

De har vel ikke akkurat hatt de beste salgtallene i Europa i år...
Men antar du egentlig var klar over det...

😉😎

Neida, bare påpeker at de ikke er alene:) de er fortsatt enorme i Europa, selv om det er noe ned i år. Helt naturlig med den kommende konkurransen tenker jeg. 

  • Liker 1
Skrevet

Kor ofte har folk service på sin Tesla? Tesla operer (meg bekjent) ikkje med noko spesiell serviceavtale/intervall, så då berre lurte eg litt på ka andre tenker/gjer rundt dette med oppfølging av helsetilstand på bil.

Har no sjøl køyrt lenge uten at bilen har vore innom verksted. Ikkje noko spes i veien med bilen, men det føles rart mtp tidligere regimer med fossilbil og slikt.

Skrevet

Når jeg tenker over hva som var servicepunktene på min siste fossilbil så føles det ikke rart:

De fleste punkten det ble tatt service på denne gangen finnes ikke i min bil i dag.

Og de som fortsatt finnes - skifte viskerblad, kabinluftfilter - er ikke kritiske og lett å gjøre selv.

Unntaket er bremseservice. Men med godt utstyrt garasje og det faktum at man skifter hjulene 2 x årlig uansett så er dette riktignok litt krevende sammenliknet med fossilene men det går an. Kontroll av bremsevæske er da så langt det eneste som verksted fikk gjort av service.

  • Liker 1
Skrevet
Whiteshit skrev (1 time siden):

Kor ofte har folk service på sin Tesla? Tesla operer (meg bekjent) ikkje med noko spesiell serviceavtale/intervall, så då berre lurte eg litt på ka andre tenker/gjer rundt dette med oppfølging av helsetilstand på bil.

Har no sjøl køyrt lenge uten at bilen har vore innom verksted. Ikkje noko spes i veien med bilen, men det føles rart mtp tidligere regimer med fossilbil og slikt.

Er vell stort sett bremse service og hjulstilling/sjekk. Om en skifter hjul oss tesla kan det kombineres. Ellers er det lett å skifte filter og slikt selv og tesla har til og med instrukser på det. Når bilen blir litt eldre er det vell noen punkter som oljeskifte på gir osv. Men så langt kommer jeg ikke med mine enn så lenge iallefall 😛

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Salvesen. said:

Hvor ble det av waymo? I starten utvidet de også men nå ser det ut som de har gitt opp.

IMG_2632.jpeg

Spent på om Tesla legger inn motorvei kjøring i nær fremtid. Da blir det "game over" alle andre. 

Men først og fremst må Tesla få sikkerhetspersonen ut av bilen tenker jeg, før de kan være "breiale" 

1 hour ago, Whiteshit said:

Kor ofte har folk service på sin Tesla? Tesla operer (meg bekjent) ikkje med noko spesiell serviceavtale/intervall, så då berre lurte eg litt på ka andre tenker/gjer rundt dette med oppfølging av helsetilstand på bil.

Har no sjøl køyrt lenge uten at bilen har vore innom verksted. Ikkje noko spes i veien med bilen, men det føles rart mtp tidligere regimer med fossilbil og slikt.

Korte svaret er : Aldri

Hadde en model 3 I 4 år, og byttet kun kupefilter, hjul og vinduviskere, og alt det gjorde jeg selv. Smurte også bremser 1 gang selv.

Akkurat det med bremseservice kan være viktig avhengig av hvor man bor. Men en ting å tenke på er at det koster ganske mye, så man kan også bare kjøre så lenge det går, og bytte bremsene når de blir ødelagte. 

Hva som lønner seg avhenger av kjørelengde og kjørestil, hvor mye man bremser rett og slett. Bremseservice fikk akkurat en jeg kjenner pris på 3300,- hos Tesla. Så hvis man gjør det 1 gang i året, så kommer man til et punkt der man kan kjøpe nye skiver og klosser for samme summen.

 

Endret av bzzlink
Skrevet
trikola skrev (56 minutter siden):

Unntaket er bremseservice. Men med godt utstyrt garasje og det faktum at man skifter hjulene 2 x årlig uansett så er dette riktignok litt krevende sammenliknet med fossilene men det går an.

"Går ann"? Vil påstå at det er så enkelt at omtrent hvem som helst kan gjøre det. Jeg gjør det 1 gang å året. Tar noen minutter ekstra bare ved hjulskift. Kupefilter like så. enkelt penkelt.

Sitat

Kontroll av bremsevæske er da så langt det eneste som verksted fikk gjort av service.

Enig! Det overlater jeg til verksted, men det må ikke være et Tesla-verksted.

  • Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Spent på om Tesla legger inn motorvei kjøring i nær fremtid. Da blir det "game over" alle andre. 

Men først og fremst må Tesla få sikkerhetspersonen ut av bilen tenker jeg, før de kan være "breiale" 

Korte svaret er : Aldri

Hadde en model 3 I 4 år, og byttet kun kupefilter, hjul og vinduviskere, og alt det gjorde jeg selv. Smurte også bremser 1 gang selv.

Akkurat det med bremseservice kan være viktig avhengig av hvor man bor. Men en ting å tenke på er at det koster ganske mye, så man kan også bare kjøre så lenge det går, og bytte bremsene når de blir ødelagte. 

Hva som lønner seg avhenger av kjørelengde og kjørestil, hvor mye man bremser rett og slett. Bremseservice fikk akkurat en jeg kjenner pris på 3300,- hos Tesla. Så hvis man gjør det 1 gang i året, så kommer man til et punkt der man kan kjøpe nye skiver og klosser for samme summen.

 

Jeg tror nok ikke de slipper unna uten X antall mil på highway med sikkerhetssjåfør. 

Skrevet
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

"Går ann"? Vil påstå at det er så enkelt at omtrent hvem som helst kan gjøre det. Jeg gjør det 1 gang å året. Tar noen minutter ekstra bare ved hjulskift. Kupefilter like så. enkelt penkelt.

Enig! Det overlater jeg til verksted, men det må ikke være et Tesla-verksted.

Off ikke start den evigvarende "kontroll av bremsevæske" diskusjonen igjen da 😛 Trollene er på vei i full fart inn for å forklare dere at det er helt umulig å måle om bremsevæsken er god og den må skiftes minst en gang i timen for å være bombesikker på at den funker, kanskje oftere! 😛  

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
22 minutes ago, Hanhijnn said:

"Går ann"? Vil påstå at det er så enkelt at omtrent hvem som helst kan gjøre det. Jeg gjør det 1 gang å året. Tar noen minutter ekstra bare ved hjulskift. Kupefilter like så. enkelt penkelt.

Enig! Det overlater jeg til verksted, men det må ikke være et Tesla-verksted.

Nja hvis du har alt utstyret, og har gjort det før, så tar det ikke så lang tid, men hvis man følger "boka" til Tesla så tar det litt tid da, og caliperboltene skal ikke gjenbrukes.

- og ordtaket "any 20 minute job is 1 broken bolt away from a weekend" er definitivt dekkende for bremsejobber.

https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/GUID-6701FBB8-A353-4C47-85E5-322A7F6B1313.html

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...