Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
minim skrev (5 minutter siden):

Det havner I båsen for å regne på skoslitasje for min del.

Bagatelliserings-båsen altså. Kan ikke vi som vil sette tall på det få lov til å gjøre det i fred og ro uten å bli forsøkt latterliggjort?

Hva er det mentale behovet for å bagatellisere, latterligjøre og bortforklare? Du kunne for eksempel scrollet forbi disse innleggene om de ikke var interessante for deg.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Bagatelliserings-båsen altså. Kan ikke vi som vil sette tall på det få lov til å gjøre det i fred og ro uten å bli forsøkt latterliggjort?

Hva er det mentale behovet for å bagatellisere, latterligjøre og bortforklare? Du kunne for eksempel scrollet forbi disse innleggene om de ikke var interessante for deg.

Jeg har jo svart deg at det er en konstruert kostnad. Du kan for all del få lov å finne på kostnader, men du må tåle at noen svarer på svartmaling din. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
minim skrev (18 minutter siden):

Det her må være tekst bok eksempel på å male fanden på veggen :D

Jepp. Når det gjelder Tesla så kan absolutt ALT problematiseres til det hinsidige. 😂

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil egentlig anta man vil i de fleste tilfeller spare penger på usatt levering. Det fører til at mer av verditap havner på gammel bil i stedet for ny bil, og som regel vil økt verditap på gammel bil være mindre enn redusert verditap på ny bil. Dette er fordi en eldre bil allerede har hatt et betydelig verditap og den bratteste delen av verditapskurven er tilbakelagt. Man tilbringer rett og slett noen flere måneder med mer rimelig bil.

(Så klart, det kan slå ut feil også, hvis det f.eks fører til en ekstra nødvendig reparasjon på gammelbilen.)

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Ingen som snakker om S\X refresh som ble vist frem i dag?

Ikke så store endringer men noen er der:

Frost Blue paint color

Up to 410 miles of range (Model S Long Range – our longest range Tesla yet) (660km)

Even quieter inside: less wind + road noise & more effective Active Noise Cancellation

New wheel designs & improved aerodynamics = more range

Front fascia camera for better visibility

Dynamic ambient lighting that brings unique animations along the dash & doors upon entry

An even smoother ride thanks to new bushings & suspension design

Adaptive driving beams

New exterior styling for Model S Plaid, optimized for high-speed stability

More space for 3rd row occupants & cargo (Model X)

Screenshot-2025-06-13-at-1.43.46 PM.webp

Screenshot-2025-06-13-at-1.43.53 PM.webp

Screenshot-2025-06-13-at-1.45.16 PM.webp

Screenshot-2025-06-13-at-1.45.21 PM.webp

Endret av Complexity
  • Liker 4
Skrevet
minim skrev (14 minutter siden):

Jeg har jo svart deg at det er en konstruert kostnad.

Verditap, inflasjon osv er ikke konstruerte kostnader. De er reelle kostnader selv om du ikke får en konkret regning med beløpet.

Å bagatellisere en reell kostnad ved å kalle den konstruert er en form for selvfornektelse. Jeg må spørre atter en gang, hvorfor er det psykologiske behovet for å lage slike fornektelser så inn i granskauen stor? Hvis det er lite interessant for ens egen privatøkonomi så er det jo bare å scrolle forbi denne diskusjonen i stedet for å gå hardt til verks med latterliggjøring, bagatellisering osv.

Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Jepp. Når det gjelder Tesla så kan absolutt ALT problematiseres til det hinsidige. 😂

Beklager at dette havnet i Tesla-tråden. Det kunne skjedd med hvilket som helst bilmerke. Eneste grunn til at det havnet her var et konkret innlegg i denne tråden om en Tesla som hadde fått 1,5 måneder utsatt levering. Så det var jo relevant for den ene Tesla-kjøperen i hvert fall. Men som sagt, det kan skje med alle bilmerker.

Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Jeg vil egentlig anta man vil i de fleste tilfeller spare penger på usatt levering. Det fører til at mer av verditap havner på gammel bil i stedet for ny bil, og som regel vil økt verditap på gammel bil være mindre enn redusert verditap på ny bil. Dette er fordi en eldre bil allerede har hatt et betydelig verditap og den bratteste delen av verditapskurven er tilbakelagt. Man tilbringer rett og slett noen flere måneder med mer rimelig bil.

Godt poeng. Det var derfor jeg presiserte verdi på gammelbilen i regnestykket. Man bør selvsagt sette inn sine egne tall for en individuell utregning.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (58 minutter siden):

Ingen som snakker om S\X refresh som ble vist frem i dag?

Ikke så store endringer men noen er der:

Frost Blue paint color

Up to 410 miles of range (Model S Long Range – our longest range Tesla yet) (660km)

Even quieter inside: less wind + road noise & more effective Active Noise Cancellation

New wheel designs & improved aerodynamics = more range

Front fascia camera for better visibility

Dynamic ambient lighting that brings unique animations along the dash & doors upon entry

An even smoother ride thanks to new bushings & suspension design

Adaptive driving beams

New exterior styling for Model S Plaid, optimized for high-speed stability

More space for 3rd row occupants & cargo (Model X)

Screenshot-2025-06-13-at-1.43.46 PM.webp

Screenshot-2025-06-13-at-1.43.53 PM.webp

Screenshot-2025-06-13-at-1.45.16 PM.webp

Screenshot-2025-06-13-at-1.45.21 PM.webp

Vet ikke helt hva det er men det de har gjort i fronten med logoen liker jeg ikke. Likte det bedre på sist versjon. 

Skrevet
Simen1 skrev (53 minutter siden):

Verditap, inflasjon osv er ikke konstruerte kostnader. De er reelle kostnader selv om du ikke får en konkret regning med beløpet.

Å bagatellisere en reell kostnad ved å kalle den konstruert er en form for selvfornektelse. Jeg må spørre atter en gang, hvorfor er det psykologiske behovet for å lage slike fornektelser så inn i granskauen stor? Hvis det er lite interessant for ens egen privatøkonomi så er det jo bare å scrolle forbi denne diskusjonen i stedet for å gå hardt til verks med latterliggjøring, bagatellisering osv.

Beklager at dette havnet i Tesla-tråden. Det kunne skjedd med hvilket som helst bilmerke. Eneste grunn til at det havnet her var et konkret innlegg i denne tråden om en Tesla som hadde fått 1,5 måneder utsatt levering. Så det var jo relevant for den ene Tesla-kjøperen i hvert fall. Men som sagt, det kan skje med alle bilmerker.

Godt poeng. Det var derfor jeg presiserte verdi på gammelbilen i regnestykket. Man bør selvsagt sette inn sine egne tall for en individuell utregning.

Jeg og flere andre har svart  deg på dette flere ganger og jo slik du fremstiller det så er det konstruert. Verditap f.eks kan ikke regnes fra et bilmerke eller modell oppstår. Infalsjon går i mitt favør siden jeg kjøper til en lavere pris enn ved leveringstidspunkt. 

Jeg bagatelliserer det fordi det som nevnt er en konstruert kostnad eller ingen kostnad overhode. Som Espen er inne på over så sparer en gjerne pengerpå det avhengig av hvordan man regner og gjør byttet. Som sagt for min del er det ingen kostnader knyttet til at forventet levering ble utsatt 1.5 mnd som fortsatt er svært kort leveringstid på en bil der man ikke velger standard spec. Jeg må legge til at jeg fikk valg i appen om å velge mellom lagerbiler som var klare for umiddelbar levering like etter bestilling, men da ikke med min spec. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg vurderer sterkt å slå til på en MY eller M3 nå, men er litt usikker på denne rentekampanjen.

Det står at kampanjen kun gjelder for biler levert før 30.06, men jeg får forventet levering i juli når jeg konfigurerer ønsker bil.

Betyr det at jeg ikke får rentekampanje fordi bilen jeg eventuelt bestiller i dag ikke blir levert før i juli, eller gjelder det bestillingsdato og ikke leveringsdato?

Skrevet

I utgangspunktet gjelder leveringsdato, for du "bestiller" ikke bilen, du reserverer den. Men er slik jeg har forstått, mulig å ta opp dette med Tesla, men fremgangsmåte får du neste vente på svar fra noen som har benyttet slike tilbud før.

Så spørs det jo selvsagt an på om Tesla viderefører rentekampanjen. Det spekuleres det jo i om de vil gjøre.

Skrevet
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Jeg vurderer sterkt å slå til på en MY eller M3 nå, men er litt usikker på denne rentekampanjen.

Det står at kampanjen kun gjelder for biler levert før 30.06, men jeg får forventet levering i juli når jeg konfigurerer ønsker bil.

Betyr det at jeg ikke får rentekampanje fordi bilen jeg eventuelt bestiller i dag ikke blir levert før i juli, eller gjelder det bestillingsdato og ikke leveringsdato?

Jeg fikk bekreftet levering 30.06 selv om ved bestilling sto det forventet levering i mai. Jeg har egentlig ikke tid til å hente ut bilen 30.06 så er litt spent på hvordan det løses. Får jeg ikke rentekampanjen så avbryter jeg nok kjøpet og venter på enten ny kampanje eller ser etter noe annet. Tesla har ikke svart skriftlig på hva som skjer med rentekampanjen om de ikke leverer på dato eller jeg henter den en dag over. Nå er det egentlig lite alternativer til Model Y om en skal ha noe som er like bra i den prisklassen og ikke kina døgnflue så det blir vel mest sannsynlig å vente. Kikket litt på BMW i4, Kia ev6 og Skoda enyaq, men det føles så traust i forhold til Tesla og så får en knapt noe for mye ekstra så det sitter langt inne. 

Skrevet
ProphetSe7en skrev (På 14.6.2025 den 9.18):

Det kan det bety ja. Jeg gikk på en minismell selv med 1,5% høyere rente siden jeg endte opp med juli-bil i stedet for.

Skrevet
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Mer og mer data dukker opp, og som forventet er det forhatte tesla fortsatt på topp i verden og Europa tross ekspertene sine spådommer..

IMG_1072.jpeg

Vw selger nesten dobbelt så mange el bile som tesla. Den så jeg komme. At BMW ligger så høyt er mere overaskende-

Ser man på VW grupen er vel utklassingen total 26.5% mot teslas 8%. 

• Liker 2
Skrevet

Det eneste som redder Tesla i tabellen til høyre er at de har så få modeller å velge mellom og at alle de andre modellene er aldrende modeller de har sminket opp for mange ganger nå.

• Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (10 minutter siden):

Vw selger nesten dobbelt så mange el bile som tesla. Den så jeg komme. At BMW ligger så høyt er mere overaskende-

Ser man på VW grupen er vel utklassingen total 26.5% mot teslas 8%. 

Selvfølgelig, jeg refererer til mest solgte bil. Tesla selger mer eller mindre bare to biltyper og begge er på topplistene selv om ekspertene mener alle hater de

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Det eneste som redder Tesla i tabellen til høyre er at de har så få modeller å velge mellom og at alle de andre modellene er aldrende modeller de har sminket opp for mange ganger nå.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
2 minutes ago, Salvesen. said:

Selvfølgelig, jeg refererer til mest solgte bil. Tesla selger mer eller mindre bare to biltyper og begge er på topplistene selv om ekspertene mener alle hater de

Det er egentlig ganske sykt. Ville nesten vært som om VW kun solgte iD.4 og iD.3

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Så 7 biler fra WAG på den listen mot teslas 2. Hvor er MS og MX?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...