Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

ikke minst, hvorfor drar hen inn "pressemeldingen"? 

Her er det bare en som har bommet, og det er ikke broom de har helt rett. 

Hele artikkelen er jo skrevet slik art man skal kunne missforstå, og tilbudet ser tilsynelatende bedre ut enn det først hørtes ut som. Selvsagt bør man sjekke alt slik før man trykker bestill, men jeg mener det her var lagt opp til at man skulle missforstå hvor godt tilbudet var.

Jeg får ut fra at mesteparten, om ikke hele artikkelen, var skrevet for broom, altså basert 90-100% på en pressemelding fra Tesla.

Innrømmet glatt at jeg gikk 5 på her, og ikke sjekket skikkelig. Det burde jeg selvsagt gjort.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Hele artikkelen er jo skrevet slik art man skal kunne missforstå, og tilbudet ser tilsynelatende bedre ut enn det først hørtes ut som. Selvsagt bør man sjekke alt slik før man trykker bestill, men jeg mener det her var lagt opp til at man skulle missforstå hvor godt tilbudet var.

Jeg får ut fra at mesteparten, om ikke hele artikkelen, var skrevet for broom, altså basert 90-100% på en pressemelding fra Tesla.

Innrømmet glatt at jeg gikk 5 på her, og ikke sjekket skikkelig. Det burde jeg selvsagt gjort.

Du peker på feil person, og du burde peke mer på deg selv. Broom er 100% korrekt med tallene sine her, og pressemeldingen du stadig refererer til har ingen sett og tenker det ikke trengs heller da broom sine tall er korrekte... 

At det var gratis vinterhjul og farge var noe du lurte deg selv med, dessverre. 

• Innsiktsfullt 1

Fant ut en kjip ting i dag, men kun min egen feil. 

Om en merger kontoer, så mister en credits en har på den gamle kontoen. 

Jeg måtte gjøre dette i dag da jeg med feiltagelse skrev inn epost til ny jobb ved ny bestilling. Da hadde jeg plutselig biler på to kontoer, og en kunne ikke endre epost på hovedkonto pga en nå på en måte hadde to. Så alternativet var å merge. Jeg fikk epost med all info som jeg måtte bekrefte, leste den såklart ikke tydelig nok og mistet 5000 NOK.

Kjipt men min egen feil, så ikke vær dust som meg og les denne posten skikkelig slik du unngår det i fremtiden 😛

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Hva er det du misforstod?

Jeg vil si alt som ble fremstilt i artikkelen er 100% korrekt og forstår ikke helt hva som kan misforstås🤔

Hva så bedre ut enn det var, denne?

«Kampanjen gjelder altså kun Model Y Long Range med firehjulsdrift, som har en kjøpspris 535.813 kroner. »

En bil har alltid en pris og eventuelle tillegg koster jo alltid ekstra uavhengig av fabrikat.

Tenkte du at alle tilvalg var gratis og ikke kostet noe ekstra?

• Liker 2
KriZZ skrev (1 minutt siden):

Hva er det du misforstod?

Jeg vil si alt som ble fremstilt i artikkelen er 100% korrekt og forstår ikke helt hva som kan misforstås🤔

Hva så bedre ut enn det var, denne?

«Kampanjen gjelder altså kun Model Y Long Range med firehjulsdrift, som har en kjøpspris 535.813 kroner. »

En bil har alltid en pris og eventuelle tillegg koster jo alltid ekstra uavhengig av fabrikat.

Tenkte du at alle tilvalg var gratis og ikke kostet noe ekstra?

De tok utgangspris i bilpris uten vinterhjul og med standardfarge, og så presenterer månedspris med vinterhjul. Misforståelsen lå altså i at det virket som vinterhjul da var inkludert i den prisen som først ble presentert, når man brøyt det ned i månedskostnaden. De burde altså vist til hva kjøpsprisen var med vinterhjul, eller presentert månedskosten både med og uten vinterhjul.

I farten virket det som det det og var rabatt på alternativ farge, men at det selvsagt var en merkostnad, slik de skrev det i artikkelen. Ja, jeg gikk altså 5 på her, som jeg og innrømmet over.

Men jeg mener dette er skrevet på en måte slik at man skulle oppfatte tilbudet som bedre enn det egentlig var. Og det er jo ikke uvanlig at artikler gjør det, når de skrives av de som står bak nyheten, og pressen er kjempeglad for å slippe å skrive artikkelen selv, men kan legge den ut tilnærmet uendret.

Og da mener jeg de blir brukt av de som står bak pressemeldingen. Jeg har jo selvsagt ikke sett hva Tesla her faktisk har sendt ut, men dette er velkjent taktikk, og journalistene ser gjerne heller ikke dette, og legger da gjerne ut denne helt uredigert, annet enn at de setter sitt eget navn som artikkelforfatter, slik at vi lesere skal tro de faktisk har forfattet dette selv.

Igjen, jeg er fullstendig klar over at dette skjer, men jeg trodde at man etter å ha fått fokus på dette en stund nå, hadde lagt bort slik praksis. Men jeg antar det rett og slett har vært en pause lang nok til at man kanskje ikke lengre er like var for dette, og her har latt seg bruke igjen.

Og jeg gikk som sagt rett i baret og ble lurt her.

• Innsiktsfullt 1

Ser Motor sin artikkel er veldig mye mer tydelig her, slik at det ikke kan misforståes!

Men de sier jo og at infoen kommer fra Tesla, så tenker det viser godt nok hvem som står bak. Så burde jeg selvsagt husket og skjønt at Broom tar "litt vel lettvint" på det med journalistisk integritet, i motsetning til Motor sin journalist!

Fra Motor sin artikkel:

"– Vi introduserer nå flytende, nominell kampanjerente på 0,00 prosent i 36 måneder for nye Model Y Long Range Firehjulsdrift, skriver den norske Tesla-avdelingen i en pressemelding.

Kampanjen gjelder for biler som leveres innen 30. juni

For en fullfinansiert nedbetaling på ti år, alt inkludert, sier Tesla at den månedlige utgiften er fra 4789 kroner. I tillegg kommer det et depositum på 2500 kroner."

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-med-kampanjerente-pa-nye-model-y/313779

• Innsiktsfullt 1
9 minutes ago, Hansien said:

Screenshot_20250425-195113.png

Jeg og tolket dette til å være med vinterhjul når jeg kjapt så over artikkelen 

Det er med vinterhjul. Du betaler 4789 kr per måned i tre år, eller 172.404 kr, og deretter betaler du de resterende ~402.276 kronene pluss renter over de neste 7 årene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det er med vinterhjul. Du betaler 4789 kr per måned i tre år, eller 172.404 kr, og deretter betaler du de resterende ~402.276 kronene over pluss renter over de neste 7 årene.

Hvordan vet du at vinterhjulene bare betales for over de tre første årene? For meg virker det mer naturlig at prisen går opp etter 3 år, for da tilkommer og renter. Er ihvertfall første gang jeg hører at man priser opp slik at vinterhjul bare tillegges for 3 år, og ikke over hele lånet totale løpetid.

10 år er selvsagt valgt, fordi det gir den laveste månedsprisen, selv om det nok lønner seg å ta kortere nedbetalingstid.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Just now, Snowleopard said:

Hvordan vet du at vinterhjulene bare betales for over de tre første årene? For meg virker det mer naturlig at prisen går opp etter 3 år, for da tilkommer og renter. Er ihvertfall første gang jeg hører at man priser opp slik at vinterhjul bare tillegges for 3 år, og ikke over hele lånet totale løpetid.

!0 år er selvsagt valgt, fordi det gir den laveste månedsprisen, selv om det nok lønner seg å ta kortere nedbetalingstid.

Vinterhjulene betales ikke bare over de først tre årene. Jeg kom frem til at det resterende beløpet er 402k ved å gange 4789 kr med 12 måneder og 7 år. Og jeg sa spesifikt "pluss renter". Kostnaden vil med 6% rente gå opp til ca 5877 kr per måned etter 3 år.

KriZZ skrev (31 minutter siden):

Hva er det du misforstod?Jeg vil si alt som ble fremstilt i artikkelen er 100% korrekt...

...som jo oftest er saken når man misforstår noe😉

Å misforstå gjør jeg stadig vekk! Og nettopp det er langt fremme i pannebrasken til de som skriver reklamer og "tilbud" med nøye utvalgte ord og setningsoppbygging; som gjør at de har ryggen fri, men at ting lett kan tolkes "feil", altså i butikkens favør, når man raskt skummer gjennom...

• Liker 1
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Vinterhjulene betales ikke bare over de først tre årene. Jeg kom frem til at det resterende beløpet er 402k ved å gange 4789 kr med 12 måneder og 7 år. Og jeg sa spesifikt "pluss renter". Kostnaden vil med 6% rente gå opp til ca 5877 kr per måned etter 3 år.

OK, det blir noe annet. Hørtes ut fra det du skrev som at vinterhjulene bare ble finansiert over 3 år. Men da er vi enige! :thumbup:

• Liker 1
Espen Hugaas Andersen skrev (47 minutter siden):

Det er med vinterhjul. Du betaler 4789 kr per måned i tre år, eller 172.404 kr, og deretter betaler du de resterende ~402.276 kronene pluss renter over de neste 7 årene.

Det kan godt hende, jeg har ikke gjort noen grundig undersøkelse. Så bare en diskusjon her inne om hvorvidt et tilbud fra Tesla var med eller uten vinterdekk og tenkte jeg skulle spytte inn min antagelse bassert på kjapp lesing av artikkelen som dukket opp i min feed.

Hva hadde totalprisen med dette å gjøre egentlig?

Hansien skrev (Akkurat nå):

Det kan godt hende, jeg har ikke gjort noen grundig undersøkelse. Så bare en diskusjon her inne om hvorvidt et tilbud fra Tesla var med eller uten vinterdekk og tenkte jeg skulle spytte inn min antagelse bassert på kjapp lesing av artikkelen som dukket opp i min feed.

Totalprisen ble oppgitt uten vinterhjul, mens månedsprisen var altså ut fra en totalpris inkludert vinterhjul.

Det var altså ikke alle nyhetsartiklene som opplyste dette slik at det var soleklart hva som ble oppgitt, og som da gjorde at det ble misforstått, av bl.a. meg!

2 minutes ago, Hansien said:

Når man snakker om at vinterhjul er med, så snakker man altså om at det er med *i prisen*. Altså det blir feil å bruke laveste pris og si at vinterhjul er med, men det ble ikke gjort. Prisen på totalt ca 575k er definitivt høy nok til at vinterhjul er med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...