Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slettet-xCi4gw skrev (2 minutter siden):

Ett spørsmål til, jeg har hjemmelader fra Easee. Er det et problem for å la bilen stå med lader i mens borte? 

Nei. Du kan styre lading både i Easee-app og Tesla-app om du ikkje vil at den skal stå klar for lading konstant.

Jotun skrev (2 timer siden):

La smøret lese manualen og vurdere ut fra den. Hvis han fortsatt mener han har rett så er det en tapt sak.

Å ha den plugga i er greit nok, men det kunne godt stått anbefalt batteriprosent i den tilstanden.

Om ein absolutt skal ha 80-90% på batteriet så er det kanskje best å la den tappe batteriet ned til rundt 50% før den blir lada opp igjen, i staden for å grensa på 80% så den heile tida lader til grensa.

vegaast96 skrev (19 minutter siden):

Har noen tro på et enda bedre rentetilbud eller priskutt før Juniper lanseres? Ser at noen Bilnytt spekulerer i dette.
http://bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=12893

I Kina selges nå utgående modell av Model Y med nullrente-kampanje.

 

Ikke lett å vite. Per nå er 2.99% kampanjen fortsatt. Det er fortsatt trolig det beste kjøpet nå. Det er jo mulig at de kjører på med en 0,99%, men det er ikke lett å vite. 

Tradisjonelt sett, for andre produsenter er den "gamle" varianten til salgs med gammel pris og rentekampanje, og så er den nye til full pris (typisk 20-30 000 dyrere) og ingen rentekampanje. Hva Tesla gjør er stort sett bingo, men jeg ser ingen grunn til å gjøre noe annet.

Nå ryktes det vel at det er både mange biler i Drammen havn, og mange biler i Berlin, og kanskje og andres steder. Så om de ikke får disse unna før det begynner å komme Juniper ut fra samlebåndene, så er det temmelig stor sannsynlighet for at de vil droppe priser eller gi rentekampanje og/eller andre goder for en periode, dersom du tar levering av en ikke-Juniper-modell.

Det kan jo være gratis superlading, gratis FSD i en lengre periode (3-12 mnd) og/eller gratis 4G/5G connectivity i tilsvarende lang periode. Dette kan altså komme i tillegg til rentekampanje og/eller redusert pris, alt etter hvor desperate de blir på å få ut de siste ikke-Juniper-bilene.

Kan jo og hende de gir en større partner (taxi-eiere, bilutleieselskaper, Posten eller tilsvarende) gode priser for å ta unna en bunke biler.

13 minutes ago, Slettet-xCi4gw said:

Hvor ofte lader dere bilen og hvor langt ned i prosent før dere lader? 
Står bilen deres med lader i om dere er hjemme noen dager? 
 

(Sorry, men når jeg får svar fra folk som vet, så kommer det en skokk spørsmål IMG_9288.gif.307dc2132282da3870eccfec58bda7f6.gif )

Lader til 60% i hverdagen. Ender som oftest dagen med rundt 40%. Alltid plugget i når jeg er hjemme.

I helgene kjøres det mere og da blir det ofte en 80-90% ned til rundt 20%.

Gjest Slettet-xCi4gw
14 hours ago, Complexity said:

Lader til 60% i hverdagen. Ender som oftest dagen med rundt 40%. Alltid plugget i når jeg er hjemme.

I helgene kjøres det mere og da blir det ofte en 80-90% ned til rundt 20%.

Har bilen plugget inn nå, til 60%, og kommer til å la bilen stå plugget inn. Har det noe å si at bilen før har vært plugget til 80% og så blir plugget til 60%? 
Hva gjør det med batteriet å la bilen være plugget til? Kan man varme opp bilen med lader plugget i? Bør jeg altså plugge inn uansett når jeg har vært ute? 

Blir det et problem om jeg så lader til 90% og lar bilen stå når vi drar om ca 1 uke?

(I fjor gikk batteriet ned til 65-70% fordi jeg sjekket to ganger i løpet av de to ukene). 
 

(Har sett flere som har Tesla i omegn her og de har aldri bilen stående plugget inn).

25 minutes ago, Slettet-xCi4gw said:

Har bilen plugget inn nå, til 60%, og kommer til å la bilen stå plugget inn. Har det noe å si at bilen før har vært plugget til 80% og så blir plugget til 60%? 
Hva gjør det med batteriet å la bilen være plugget til? Kan man varme opp bilen med lader plugget i? Bør jeg altså plugge inn uansett når jeg har vært ute? 

Blir det et problem om jeg så lader til 90% og lar bilen stå når vi drar om ca 1 uke?

(I fjor gikk batteriet ned til 65-70% fordi jeg sjekket to ganger i løpet av de to ukene). 
 

(Har sett flere som har Tesla i omegn her og de har aldri bilen stående plugget inn).

Nei det har ikke noe å si.

Ja det er mye bedre å varme opp bilen når den er plugget i for da kan den ta strøm fra laderen istedenfor batteriet til oppvarmingen. Den vil varme seg opp raskere og da.

Nei det vil ikke være noe problem men annbefaler deg å heller ha den på 80% eller lavere for å ikke skade batteriet. 

Om du slå av sentry mode og alt slikt vil du ikke miste så mye strøm. Har vel kommet en 12-14 oppdateringer eller noe siden forrige gang du parkerte bilen og noen av dem har minket strømforbruket ved parkering.

Men er bedre å la bilen stå plugget i som nevnt tidligere.

Endret av Complexity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...