Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Styreformann sier brannvesen har kommet med parkeringsregler


Toobig

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg leier i en blokk og har fått et lite problem med en styreformann, for noen måneder siden ble det stiplet opp en linje hvor jeg har parkeringsplassen min, og jeg måtte rygge inn. Jeg ønsket ikke å rygge inn ettersom jeg syntes det kunne være vanskelig. Dette er en singel parkeringsplass som er noe nærme en inngangsdør. Jeg spør da styreformann om hvorfor det har blitt sånn, dette var på grunn av at brannvesenet har kommet med slike parkeringsregler som vi må følge.

 

Han forklarer videre at brannvesenet har kommet med en muntlig advarsel og at han har et dokument fra dem liggende inne, jeg har ikke fått lov til å se det, siden kun eiere av leilighetene har lov til det. 

 

Jeg er 100% sikker på at dette dokumentet ikke finnes, noe som jeg har jeg fått bekreftet av brannvesenet, så disse parkeringsreglene er noe som bare har blitt funnet på.

 

Det har nå endt med at jeg har måttet byttet plass, til en mindre gunstig en, fordi jeg ikke rygget inn.

 

 Bryter han noen lover her? Ved å si at brannvesenet har kommet med slike regler, når det er usant? Isåfall, hvilke? Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/11/v/11-17/

Krav til byggverk og tilkomst iht. den nye TEK17. Ellers er det FOB som gjelder for din del, siden det er en eksisterende bygningsmasse. Og på toppen av det hele kommunale vedtekter. Og potensielt en og annen avklaring med tidligere brannsjef under byggesak før 1997. 

 

Brannvesen har krav på oppstillingsplass for å kunne drive slokke- og redningsinnsats i et byggverk. De må ha plass til stigebil dersom bygget er på 4 etasjer eller mer. Stigebilen krever ganske stor plass, Oslo tror jeg har krav om 14x6,5 meter plass, og minst 3m fra fasade i tillegg. 

 

Kan da umulig være så vanskelig å rygge litt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen ganger kan det være svært vanskelig å rygge inn, på grunn av at det er smalt og andre store biler står parkert, nedoverbakke, skarp sving, dårlig sikt osv. Dette er ikke poenget, poenget er at styreformannen har lyget om at brannvesenet har kommet med regler. Dette er en ganske komplisert sak, siden den strekker seg langt tilbake og styreformannen ønsker nå å lage kvalm fordi han har hatt uenigheter med bekjente av meg tidligere og ønsker å ta igjen. Der bilen stod var det ikke til noe hinder for brannvesenet, siden de hadde hatt oppstillingsplass et helt annet sted. Er dette greit? Å "utnytte" brannvesenet sin makt for å få igjennom sine egne regler?

Lenke til kommentar

Du (trådstarter) har vel ikke noen rettigheter mot blokka eller styret der.

 

Du leier av en som eier der. Siden denne p-plassen fulgte leiligheten, og den plutselig er blitt innskrenket, er det nok mest riktig å ta dette opp med leilighetseier (som også kan sjekke dette dokumentet med brannvesenet). Om du må rygge inn eller parkere lengre unna, vil du kanskje har rett på en (mikroskopisk?) reduksjon i leie.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har da rett til å se et offentlig dokument? Eller å få vite et saksnummer? Jeg kjenner eier av leiligheten svært godt, og han har ikke mottatt noe som gjelder angående parkeringsregler. Dette er fordi dokumentet ikke finnes, det har jeg fått bekreftet av brannvesenet selv. Så det at han har et dokument, er bare løgn, for å få igjennom sine regler. 

 

Jeg har tatt opp dette med eier, og vi er på samme side. Denne saken er litt komplisert. Poenget mitt er bare, kan han si til beboere at brannvesenet har kommet med regler? Når jeg VET at dette ikke er sant og at brannvesenet selv sier at de ikke bryr seg om noen rygger eller kjører vanlig inn på en parkeringsplass?!

Lenke til kommentar

Du er sikker på at du ikke blander to forskjellige ting, her, da?

At 1) er at plassen du hadde har blitt noe endret etter pålegg fra brannvesenet, og at

2) er at Styret ønsker at biler av trafikksikkerhetshensyn rygges inn mot husvegg (kanskje særlig de som har parkeringsplass nærme inngangsdør), da det er langt sikrere av hensyn til særlig små barn å kjøre ut av en parkeringsplass enn å rygge ut?

Når det er sagt - siden du har postet dette på Juss-forumet, så blir det jo "som vanlig" å spørre om hva som står i din kontrakt for leie av p-plass?
Står det definert hvilken p-plass du skal ha?
Dersom du mener at du i følge kontrakten har rett til akkurat den parkeringsplassen så får du jo bare stå på ditt, men om det ikke står der så er jeg redd du må føye deg etter hva Styret v/Formannen sier, om det da ikke er helt urimelig.


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1) Plassen her har ikke blitt endret etter pålegg fra brannvesenet, det har jeg fått bekreftet av brannvesenet selv. De bryr seg ikke om hvordan biler står parkert på den plassen. 

 

2)  Jeg spurte styreformann om dette, begrunnelsen var da at dette var noe brannvesenet hadde sagt, "for at det skulle være lettere å komme inn og ut med båre"(Hans ord, ikke mine), og derfor var jeg nødt til å rygge inn. På denne plassen er det ikke så trangt at de må løfte båren over bilen, dersom bilden skulle vært lavere foran. Denne parkeringsplassen er ganske ganske unik og du finner nok ikke mange lignende, om man rygger inn eller ut spiller svært lite rolle. Hadde du sett så hadde du nok forstått det, men såklart, det kan diskuteres om det er sikrere med tanke på barn osv. Men det var jo ikke det styreformannen forklarte seg med, han begynte å dra inn brannvesenet, og de har ikke hatt noe med dette å gjøre. Altså han har kommet med rene løgner og prøvd å "skremme" meg og huseier med "Brannvesenets regler".

 

Jeg har ingen kontrakt for leie av p-plass, det er det huseier som har. Plassene kan rokeres, men da må det være en grunn til at de skal rokeres, altså et brudd på reglene, deretter 3 skriftlige advarsler, om vi har brutt reglene er en annen sak. Jeg har nå flyttet bilen min til en annen p-plass, noe som er greit nok. 

 

Men kan en person si at han har mottatt dokumenter fra brannvesen/politi, hvor det står spesifikke regler for en situasjon og kreve at andre skal følge disse? Når i realiteten så har han ingenting fra brannvesen/politi og bare bruker dette for å skremme og for å få igjennom sin egen vilje?

 

Det er dette som er det store spørsmålet mitt, ettersom jeg VET at han ikke har noe fra brannvesenet og har fått bekreftet det av dem.

Er ikke dette å utnytte brannvesen?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet her.

Få eier til å etterspørre dokumentasjon for avgjørelsen.

Det er den ENESTE måten å bevise om det er finnes en avgjørelse fra brannvesenet.

 

(Du "vet" at han ikke har fått noe fra brannvesenet? Kanskje beskjeden kom fra noen andre enn de du har snakket med i brannvesenet? Kanskje den kom fra et annet brannvesen? Kanskje den kom fra en annen, tilsvarende kontrollmyndighet?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kva er det striplalinja er meint å markere?

 

På generelt grunnlag så er det ikkje ulovleg å lyge, men uriktige opplysningar kan gi grunnlag for erstatning .

 

Sjølv om styreleiaren ikkje nyleg har fått eit brev frå brannvesenet direkte, så kan det likevel stemme at han har vært inne på brannvesenets/kommunens heimesider og funnet eit generelt skriv som beskriver teknisk forskrift sine krav som skal sikre brannvesenet nok plass til å komme til.

Bergen brannvesen har utarbeida dette skrivet som viser kor mykje plass brannvesenet treng: https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00263/Veiledning___tilret_263197a.pdf

Andre brannvesen har vanligvis også liknande generelle rettleiingar.

 

 

Det er vanskeleg å gi deg eit betre svar utan å vite meir detaljar om saka.

 

Kommunen eller brannvesenet har heilt sikkert ikkje gitt påbud om å rygge inn på parkeringsplassen, sjølv om det kan være fornuftig å rygge inn så ligg dette utanfor det som kommunen eller brannvesenet kan pålegge. Dersom det er for smalt for brannbilen så blir pålegget å fjerne parkeringsplassen, ikkje pålegg om korleis ein skal parkere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Plassen her har ikke blitt endret etter pålegg fra brannvesenet, det har jeg fått bekreftet av brannvesenet selv. De bryr seg ikke om hvordan biler står parkert på den plassen. 

 

2)  Jeg spurte styreformann om dette, begrunnelsen var da at dette var noe brannvesenet hadde sagt, "for at det skulle være lettere å komme inn og ut med båre"(Hans ord, ikke mine), og derfor var jeg nødt til å rygge inn. På denne plassen er det ikke så trangt at de må løfte båren over bilen, dersom bilden skulle vært lavere foran. Denne parkeringsplassen er ganske ganske unik og du finner nok ikke mange lignende, om man rygger inn eller ut spiller svært lite rolle. Hadde du sett så hadde du nok forstått det, men såklart, det kan diskuteres om det er sikrere med tanke på barn osv. Men det var jo ikke det styreformannen forklarte seg med, han begynte å dra inn brannvesenet, og de har ikke hatt noe med dette å gjøre. Altså han har kommet med rene løgner og prøvd å "skremme" meg og huseier med "Brannvesenets regler".

 

Jeg har ingen kontrakt for leie av p-plass, det er det huseier som har. Plassene kan rokeres, men da må det være en grunn til at de skal rokeres, altså et brudd på reglene, deretter 3 skriftlige advarsler, om vi har brutt reglene er en annen sak. Jeg har nå flyttet bilen min til en annen p-plass, noe som er greit nok. 

 

Men kan en person si at han har mottatt dokumenter fra brannvesen/politi, hvor det står spesifikke regler for en situasjon og kreve at andre skal følge disse? Når i realiteten så har han ingenting fra brannvesen/politi og bare bruker dette for å skremme og for å få igjennom sin egen vilje?

 

Det er dette som er det store spørsmålet mitt, ettersom jeg VET at han ikke har noe fra brannvesenet og har fått bekreftet det av dem.

Er ikke dette å utnytte brannvesen?

Du vet jo absolutt ikke at dette brevet ikke finnes. Du har en formening om at det ikke finnes.

Det finnes ikke en felles instans for brannvesenet som du kan ringe og spørre om de har utstedt et brev angående parkeringsplass X. 

 

Det kan være alt fra misforståelser til andre avdelinger og lignende.

 

Du må forholde deg til din leiekontrakt og styrevedtekter.

Om han sier noe er endret, så ber du om dokumentasjon på dette. Gir han deg ikke dokumentasjon på dette, enten via styrevedtekter eller brev fra korrekt etat, så ville jeg valgt å ignorere hans beskjed om endring frem til dette ble fremlagt.

 

Men til syvende og sist, så er spørsmålet ditt "har han lov til å si dette" og "er ikke dette å utnytte brannvesenet?"

 

Til det svarer jeg. Det at han sier dette er ikke ulovlig. Og nei, han utnytter ikke brannvesenet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er mye uvitenhet blant borettslag, sameier, styrer og vaktmestere, og de forsøker følge nye retningslinjer selv om bygg er gammelt osv. og omfattes av andre regler. Brannvern-foreninger med mer kan komme med råd som tolkes som påbud.

Lenke til kommentar

Du vet jo absolutt ikke at dette brevet ikke finnes. Du har en formening om at det ikke finnes.

Det finnes ikke en felles instans for brannvesenet som du kan ringe og spørre om de har utstedt et brev angående parkeringsplass X. 

 

Det kan være alt fra misforståelser til andre avdelinger og lignende.

 

Du må forholde deg til din leiekontrakt og styrevedtekter.

Om han sier noe er endret, så ber du om dokumentasjon på dette. Gir han deg ikke dokumentasjon på dette, enten via styrevedtekter eller brev fra korrekt etat, så ville jeg valgt å ignorere hans beskjed om endring frem til dette ble fremlagt.

 

Men til syvende og sist, så er spørsmålet ditt "har han lov til å si dette" og "er ikke dette å utnytte brannvesenet?"

 

Til det svarer jeg. Det at han sier dette er ikke ulovlig. Og nei, han utnytter ikke brannvesenet. 

Kanskje ikke, men dette har blitt sjekket opp i arkivet de har, ingenting funnet. Brevet/dokumentet finnes ikke hos brannvesen, det kan ikke sendes ut på mail, det kan ikke sendes en kopi, en eier av en leilighet er nødt til å gå inn i leiligheten for å se dette brevet, før det må hele styret samles og det må bli innkalt til styremøtet. Jeg sier at dette er greit for utleier, deretter begynner han å bable om at han har måttet rydde hjemme og at brevet ligger et annet sted. Det er jo greit nok det, det er lov å flytte på ting, men hvorfor skal jeg vite det?

 

Så det er greit å forfalske kilder fra brannvesenet mener du?

Lenke til kommentar

Du vet jo absolutt ikke at dette brevet ikke finnes. Du har en formening om at det ikke finnes.

Det finnes ikke en felles instans for brannvesenet som du kan ringe og spørre om de har utstedt et brev angående parkeringsplass X. 

Jo, det heter <kommune> Brannstasjon (evt <bydel> Brannstasjon).

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på å rygge inn og kjøre med snuten inn først?

Begge måter vil ta opp like mye plass

Skjønner bare ikke poenget

Når bilen står parkert, så bør ikke dette være noe problem nei.

 

. Denne styreformannen er "kjent" for å være ganske tett, svært mange personer har reagert på oppførselen hans, både der vi bor og i andre foreninger som vi begge har kjennskap til. Det har alltid blitt jobbet mot av tidligere styrer at denne personen skulle inn i styret, men med store utskiftninger og at andre eiere ikke ønsker å ta på seg verv, så har denne mannen klart å komme seg til toppen av dette styret. Han har alt for mye fritid og har da mulighet til å legge seg oppi alt mulig, det er flere tilfeller hvor han har gjort svært rare ting.

 

For flere år tilbake har den personen jeg leier av jobbet hardt imot nåværende styreformann(han var ikke styreformann da), og fått han til å miste "stolthet". Det er nok derfor han nå ønsker å lage ugang for utleier og vise at "han er boss", noe som er greit nok, sålenge han ikke lager en ukultur, noe som han har gjort. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har aldri hørt at det finnes restriksjoner eller regler som definerer om man skal parkere med fronten fremover eller ikke. Jeg trodde årsaken var at om man ikke rygget inn så kom man ikke ut av bilen eller tilsvarende og derfor måtte stå litt på utsiden skravert område.

Det at du har byttet parkeringsplass gjør vel at noen andre tar opp like stor plass på denne spesifikke parkeringsplassen?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om disse selv.  For min del så har jeg liten bil og er ganske liten selv, så jeg kommer meg fint ut uansett hvilken vei jeg står. Null problem å stå innenfor oppmerket parkeringsplass. Det var jo dette jeg fortalte til styreleder, og spurte hvorfor jeg må rygge inn. Han hadde ikke noe godt svar på dette selv, men forklarte at branntilsynet/brannvesenet hadde gitt retningslinjer om dette på et dokument som han har liggende inne, sa han. At brannvesenet har sagt dette er ren løgn og brukt for å skremme, sånn at han kan true med å taue bort bilen som står der, dersom dette ikke blir fulgt. 

 

Nei, jeg skrev vel litt dårlig. Jeg mente at jeg har fått en ny plass som har stått ledig, den "gamle plassen min" er nå ikke i bruk av noen beboere. 

Lenke til kommentar

Jeg har lest over svarene dine etter mitt forrige innlegg og jeg sliter fortsatt med å forstå hva du egentlig spør om, samtidig som jeg sliter med å forstå hva du egentlig vil. 

 

Om utfordringen din er at du har en styreleder som vil lage trøbbel for deg, så kommer du til å ha trøbbel i overskuelig fremtid. Ikke for at han har rett, men for at slitsomme mennesker er villige til å gjøre mye for å få rett - og du må uansett igjennom ei mølle av kjedelige situasjoner før vedkommende holdes ansvarlig for noe.

 

Mer konkret til ditt svar til meg: Om jeg eller du mener det er greit å forfalske kilder fra brannvesnet har jo ingenting å si? Ønsker du å dømme han i en sosial kontekst til å fremstå som en løgner?

 

Jeg kan jo når som helst si til naboen min at søppeltømmerene sa at han måtte parkere annerledes om jeg vil. Det er ingen juridiske konsekvenser for meg å si det. Så er det jo opp til søppeltømmerene/naboene på hva som skjer videre.

 

Om du er så sikker i din sak på at styrelederen finner på dette, så gi faen i hva han sier og parker der. Det som kommer til å skje er at enten gir han seg, eller så eskalerer han. 

Om du vil politianmelde han for å angivelig fortelle løgner på vegne av brannvesenet, så kan du gjøre det. Men det kommer aldri til å bli noe annet enn henlagt. 

 

Det er mulig jeg er vrang eller misforstår her, men hele problemstillingen bare oser av at det egentlig ikke er et problem. Hvorfor bare ikke si "Hei Kåre, Det du sier gir ingen mening og jeg tror faktisk ikke på deg. Jeg blir stående her til jeg får se det brevet gitt"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest over svarene dine etter mitt forrige innlegg og jeg sliter fortsatt med å forstå hva du egentlig spør om, samtidig som jeg sliter med å forstå hva du egentlig vil. 

 

Om utfordringen din er at du har en styreleder som vil lage trøbbel for deg, så kommer du til å ha trøbbel i overskuelig fremtid. Ikke for at han har rett, men for at slitsomme mennesker er villige til å gjøre mye for å få rett - og du må uansett igjennom ei mølle av kjedelige situasjoner før vedkommende holdes ansvarlig for noe.

 

Mer konkret til ditt svar til meg: Om jeg eller du mener det er greit å forfalske kilder fra brannvesnet har jo ingenting å si? Ønsker du å dømme han i en sosial kontekst til å fremstå som en løgner?

 

Jeg kan jo når som helst si til naboen min at søppeltømmerene sa at han måtte parkere annerledes om jeg vil. Det er ingen juridiske konsekvenser for meg å si det. Så er det jo opp til søppeltømmerene/naboene på hva som skjer videre.

 

Om du er så sikker i din sak på at styrelederen finner på dette, så gi faen i hva han sier og parker der. Det som kommer til å skje er at enten gir han seg, eller så eskalerer han. 

Om du vil politianmelde han for å angivelig fortelle løgner på vegne av brannvesenet, så kan du gjøre det. Men det kommer aldri til å bli noe annet enn henlagt. 

 

Det er mulig jeg er vrang eller misforstår her, men hele problemstillingen bare oser av at det egentlig ikke er et problem. Hvorfor bare ikke si "Hei Kåre, Det du sier gir ingen mening og jeg tror faktisk ikke på deg. Jeg blir stående her til jeg får se det brevet gitt"

Føler egentlig at jeg har fått svar på dette, om dette er gode holdninger fra en styreformann. Det jeg vil er å se dette brevet fra brannvesenet, men aksjonær skal nå ta kontakt med styret og be om dette brevet, så får vi se hva som skjer. 

 

Neida, jeg skal flytte herfra snart uansett, dette er ikke på grunn av styret eller lignende. Han trenger ikke å bli holdt ansvarlig for noe, jeg ønsker at andre i styret og resten av eierne skal få vite om dette.

 

Ja, dømme han i en sosial kontekst, kan vel si det sånn. 

 

Angående søppeltømmerne, dersom naboen din ikke tror deg, og du sier at du har dokumenter på dette, ville du ikke latt han sett det, om han ville? Du er heller ingen styreformann(Tror jeg?), det blir litt forskjell på en  nabo og en styreformann. Dette blir bare et dårlig eksempel.

 

Ja, jeg er så sikker i min sak, styret har vedtatt på et styremøte at om disse reglene angående hvilken bil veien skal stå osv, dette er greit, det har de nok lov til, også det å kreve at jeg bytter plass, noe de har gjort, så dette må nok følges. Eier av leiligheten har ikke fått noe begrunnelse på hvorfor dette har skjedd, om han har krav på det vet jeg ikke..

 

Men jeg forstår ikke hvorfor han begrunner til meg personlig at det er brannvesenet som har sagt at slik skal det være, da kan han i det minste gi eier dette. I referat har de bare skrevet at styret har vært på brannbefaring og har ment at bilen min ikke har stått innenfor linjene for å sikre fri rømningsvei, noe den har gjort. Dersom den står innenfor linjene eller ikke, så bør det være samma hvilken vei den står, like mye plass som blir tatt opp.

 

Neida, du er ikke vrang, jeg skulle nok bare ønske jeg hadde formulert meg litt annerledes fra starten og forklart alt på en bedre og enklere måte, kanskje det hadde vært lettere å forstå problemstillingen min da.

 

Kort fortalt: Eier synes ikke det er greit at styreformann referer til brannvesenet, om at han har et dokument fra dem og ikke vil gi dette til eier, verken kopi eller mail. Isteden bruker han dette dokumentet som en unnskyldning, for å skremme andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...