Gå til innhold

Da det første NH90-helikopteret skulle leveres, oppdaget Forsvaret over 800 avvik


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta leveringen, sett de på bakken og ta tapet. Gjør som svenskene og kjøp amerikansk. På lengre sikt vil dette uansett bli mer driftsikkert og kostnadsbesparende.

  • Liker 3
Skrevet

 

Hyllevare var ikke noe realistisk alternativ.

– Det er helt nødvendig og riktig å stille strenge krav til maritime helikoptre som skal operere i våre klimatisk krevende nordområder, sa forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen.

 

Ja, Amerikanerene har jo som kjent ikke erfaring med klimatisk krevende områder i det hele tatt. US Navy opererer kun på ekvator, SH-60 helikoptre er derfor ikke testet i det hele tatt fra alle kystvakt og marineskipene som ikke seiler fra Alaska. De er rett og slett amatører som ikke kan å bygge noe som tåler NORSK superklima.

  • Liker 5
Skrevet

 

 

Hyllevare var ikke noe realistisk alternativ.

– Det er helt nødvendig og riktig å stille strenge krav til maritime helikoptre som skal operere i våre klimatisk krevende nordområder, sa forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen.

 

Ja, Amerikanerene har jo som kjent ikke erfaring med klimatisk krevende områder i det hele tatt. US Navy opererer kun på ekvator, SH-60 helikoptre er derfor ikke testet i det hele tatt fra alle kystvakt og marineskipene som ikke seiler fra Alaska. De er rett og slett amatører som ikke kan å bygge noe som tåler NORSK superklima.

Feil - de fungerer da ganske bra ved ishavet omkring Grønland !

Skrevet

Ja, Amerikanerene har jo som kjent ikke erfaring med klimatisk krevende områder i det hele tatt. US Navy opererer kun på ekvator, SH-60 helikoptre er derfor ikke testet i det hele tatt fra alle kystvakt og marineskipene som ikke seiler fra Alaska. De er rett og slett amatører som ikke kan å bygge noe som tåler NORSK superklima.

 

Norsk klima er ikke så supersært som mange vil ha det til.

Skrevet

Hvorfor ha flere typer helikopter?

Hvorfor ikke kjøpe AW101?  (Sea King erstatter)

 

Fordi de er for store og Forsvaret passer på å bygge alle nye helikopterbærende fartøy akkurat for små til å kunne ta ned AW101

  • Liker 2
Skrevet

 

Hvorfor ha flere typer helikopter?

Hvorfor ikke kjøpe AW101?  (Sea King erstatter)

 

Fordi de er for store og Forsvaret passer på å bygge alle nye helikopterbærende fartøy akkurat for små til å kunne ta ned AW101

Liten rettelse.. de kan ta dem ned, men får ikke plass i hangar :)

  • Liker 2
Skrevet

Er vel her som over alt, man er så "spesielle" at man selvsagt ikke kan tilpasse seg en std løsning, alt må endres bittelitt slik at egoene i div bestillerorganisasjoner blir tilfredstillt.

Skrevet

Fartøyene kan bygges ut, sikkert billigere enn å trene folk og ha reservedeler til flere typer

 

Fregattene kan neppe bygges ut nei. Kystvaktens nye helikopterbærende fartøy er vel enda ikke helt ferdig tegnet så de kan, men fregattene kan ikke gjøres bredere og høyere uten omfattende inngrep som ville kostet mye mer. 

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Ja, Amerikanerene har jo som kjent ikke erfaring med klimatisk krevende områder i det hele tatt. US Navy opererer kun på ekvator, SH-60 helikoptre er derfor ikke testet i det hele tatt fra alle kystvakt og marineskipene som ikke seiler fra Alaska. De er rett og slett amatører som ikke kan å bygge noe som tåler NORSK superklima.

Ja, norsk klima er jo helt unikt. Bare noe sentral/sør-europeere kan forstå seg på.

Endret av Uderzo
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...