Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To nettverk fra samme fiberlinje.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg holder på å bygge meg nytt hus som nærmer seg ferdig.

 

Boligen er sokkel + hovedetasje.

I sokkel disponerer heh noe i tillegg til en utleieleilighet på 65 kvm.

 

Jeg tenker å dele min Internett med leietaker. Jeg vil få fiber inn til min hovedetasje med god kapasitet (300/300).

 

Jeg ønsker at det skal være et separat nettverk i utleiedelen slik at vi slipper å bruke det samme.

 

Hvordan løse dette best i praksis?

 

Jeg har lagt opp rør for å trekke nettverkskabel fra inntak i min del til både kontor og tv-krok i min del og et rør til leiligheten.

 

Jeg tror at min plassering av ruter i hovedetasje vil gi min del tilstrekkelig signalkapasitet. Det er ikke støpt etasjeskille.

 

Jeg har søkt litt uten å finne helt tilfredstillende svar.

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger.

 

Mvh Nils Helge

Endret av Kirkbakk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ruter fra før? Har du noe erfaring/interesse innen datanettverk? Da kan du vurdere litt mer avanserte løsninger en det jeg nevner nedenfor.  

 

Jeg vil i hvert fall anbefale en enkel form for port-isolasjon. Den billigste formen duger til hjemmebruk. Denne støtter port-isolasjon (mer info her) og bandwidth limits per port. 

Du kobler da ruteren i den du setter som "uplink"-port og alle de andre portene vil være isolerte fra hverandre.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å bruke en router med gjeste-nett som blokker mot ditt nett men gir tilgang til internett.

Som regel lar dette seg enkelt gjøre over trådløs, men har du har en avansert nok router/firmware er det vel som regel mulig å portseparere med vlan. Bruker selv en Jensen Skandinavia Air Link 7000 AC med AdvancedTomato custom firmware som har denne funksjonaliteten. Boksen er tilsvarende en Tenda W1800R for nedlasting og installering av firmware. HW ble lansert i 2012 så det er ikke råfersk funksjonalitet.

 

Plenty med andre nyere routere som burde ha denne funksjonaliteten. Lønner seg som regel å kjøre custom firmware for ekstra avansert funksjonalitet om dette ikke eksisterer originalt i routeren.

 

Vil du gå Tomat-ruten kan du shoppe en Netgear R8000 og legge inn AIO-varianten av firmware, men tipper denne har funksjonaliteten du trenger innebygget fra før av.

 

https://advancedtomato.com/downloads/router/r8000

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det høres jo ut som en veldig enkel løsning. Men er kanskje litt bekymret for at signalet ikke vil være bra nok i hele leiligheten (jeg var litt upresis i innlegget) . Er det mulig å legge en kabel fra "sentralen" min til leiligheten for så å koble på en ny ruter der?

Det enkleste er å bruke en router med gjeste-nett som blokker mot ditt nett men gir tilgang til internett.

Som regel lar dette seg enkelt gjøre over trådløs, men har du en avansert nok router/firmware er det vel som regel mulig å portseparere med vlan. Bruker selv en Jensen Skandinavia Air Link 7000 AC med AdvancedTomato custom firmware som har denne funksjonaliteten. Boksen er tilsvarende en Tenda W1800R for nedlasting og installering av firmware. HW ble lansert i 2012 så det er ikke råfersk funksjonalitet.

 

Plenty med andre nyere routere som burde ha denne funksjonaliteten. Lønner seg som regel å kjøre custom firmware for ekstra avansert funksjonalitet om dette ikke eksisterer i original i routeren.

 

Vil du gå Tomat-ruten kan du shoppe en Netgear R8000 og legge inn AIO-varianten av firmware, men tipper denne har dette innebygget fra før av.

 

https://advancedtomato.com/downloads/router/r8000

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Jeg har originale ruteren fra Eidsiva fra før. Er forberedt på å bytte denne.

Jeg er nok over snittet interessert selv om jeg her inne nok er under snittet på kunnskap.

 

Løsning du skisserer. Jeg setter altså min ruter i Port 1 og strekker en kabel fra feks port 2 til utleiedelen og setter opp en ny ruter der?

 

Hva kan en annen løsning være?

Jeg vil ha en løsning som er stabil og god over tid. Om jeg bruker litt tid og kostnader på å sette det opp første gangen er det ok.

 

Har du ruter fra før? Har du noe erfaring/interesse innen datanettverk? Da kan du vurdere litt mer avanserte løsninger en det jeg nevner nedenfor.

 

Jeg vil i hvert fall anbefale en enkel form for port-isolasjon. Den billigste formen duger til hjemmebruk. Denne støtter port-isolasjon (mer info her) og bandwidth limits per port.

Du kobler da ruteren i den du setter som "uplink"-port og alle de andre portene vil være isolerte fra hverandre.

Lenke til kommentar

Har du ruter fra før? Har du noe erfaring/interesse innen datanettverk? Da kan du vurdere litt mer avanserte løsninger en det jeg nevner nedenfor.  

 

Jeg vil i hvert fall anbefale en enkel form for port-isolasjon. Den billigste formen duger til hjemmebruk. Denne støtter port-isolasjon (mer info her) og bandwidth limits per port. 

Du kobler da ruteren i den du setter som "uplink"-port og alle de andre portene vil være isolerte fra hverandre.

Jeg ville anbefalt noe slikt som skissert over.

Jeg har ingen erfaring med det, men det virker som en solid og stabil løsning. I tillegg vil leier ha en egen kabel (med perfekt signal, aldri problemer) som h*n kan koble til eget utstyr på. Alternativt kan du kjøpe en billig router og sette inn i hybelen.

 

Noen over nevner wifi gjestenettverk. Hvis leier bruker en del internett, eller flytter filer mellom to av sine enheter, vil ditt nett bli betydelig tregere. Jeg vil anbefale å ha færrest mulig aktive brukere på hver trådløse router.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvordan løse dette best i praksis?

pfsense på hardware med flere nettverkskort (min 3 stk her: internett, eget, utleiedel).

 

Jeg kjører alltid minst 4 separate nett, uansett om jeg setter opp nettverk hjemme hos folk eller hos bedrifter: WAN, LAN, WLAN, BACK.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Bare vær obs på at port isolation og client isolation forhindrer bruk av for eks Chromecast og lignende løsninger. Dette er fordi at det i routeren da ligger blokker for at to enheter på samme nett snakker sammen, noe som da betyr at telefonen for eks ikke kan snakke med Chromecasten eller lignende.

Lenke til kommentar

pfsense på hardware med flere nettverkskort (min 3 stk her: internett, eget, utleiedel).

 

Jeg kjører alltid minst 4 separate nett, uansett om jeg setter opp nettverk hjemme hos folk eller hos bedrifter: WAN, LAN, WLAN, BACK.

 

Kan du utdype litt hvordan du pleier å sette dette opp? Både med tanke på detaljene rundt nettene og hvilket utstyr som er greit å bruke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke problemet, som jeg beskrev over: Internettt modem->Swiitch->2 stykker routere fra hver sin switch port. Hva har port isolation med dette og gjøre? Det blir to forskjellige nett Chromecast  fungerer fint for begge samtidig. Har brukt denne løsningen før. Eller hadde jeg bare flaks?

Lenke til kommentar

Synes det er greit at en vil ha kontroll over sitt eget nett men hvorfor ikke la leieboere selv også ha denne muligheten? Der vi bodde før tenkte jeg først at det var ganske greit i og med at det ble rimeligere å dele kostnaden, men til slutt bestilte vi en egen fiberlinje inn og tok hele kostnaden selv.

 

De jeg vet av som har hatt den løsningen hvor de har delt nett med andre, om så det er huseier eller andre leieboere så har det alltid endt med at de har bestilt seg eget nett, eller at de ønsket de kunne det. Der vi leide tidligere hvor det var 3 utleie leiligheter hadde alle mulighet til å dele. Det startet med en hjemmesentral. En hjemmesentral ble til 2. Så ble det til 2 hjemmesentraler + adsl gjennom Telenor. Så alle endte opp med eget abbonement.

 

Løsningen jeg ville kjørt var å beholde eget abbonement til internett og latt leieboer også hatt eget. Nettverkskabelen mellom etasjene ville jeg brukt til å dele TV abbonement hvis noe slikt er aktuelt.

 

 

Det var ikke svar på det du spurte om men kun en tanke på hvordan jeg ville løst det.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke problemet, som jeg beskrev over: Internettt modem->Swiitch->2 stykker routere fra hver sin switch port. Hva har port isolation med dette og gjøre? Det blir to forskjellige nett Chromecast  fungerer fint for begge samtidig. Har brukt denne løsningen før. Eller hadde jeg bare flaks?

Dette fordrer at man får mer enn en IP-adresse fra ISP. Ikke alle (de færreste?) ISPer gir dette.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Jeg føler meg ikke helt sikker enda her.

 

Ser jo at 2 fiberlinje inn vil være den aller enkleste måten.

 

Jeg syns likevel det ville vært fint å unngå minst kr 5.000 i tilkobling + kr 500 pr mnd i kostnad for Internett. Dette er penger jeg heller ønsker i høyere husleie.

Det er kr 6.000 i året jeg ikke får tilbake.

 

Ettersom jeg skal bruke chromecast, koble til Sonos lydanlegg ++ over nettverket ønsker jeg uansett ikke ha samme nettverk som leieboer.

 

Jeg kan sjekke med Eidsiva om de gir mer enn én IP-adresse pr ISP om dette løser problemet?

Lenke til kommentar

Jeg kan sjekke med Eidsiva om de gir mer enn én IP-adresse pr ISP om dette løser problemet?

 

Nå blir det synsing fra min side her, så ta dette med en stor klype salt. Kanskje andre kan godkjenne eller "debunke" hva jeg skriver her?

Men jeg tror ikke du må ha to internettlinjer.

 

Slik jeg tror det må settes opp er:

Internett -> Router/switch (DHCP & port isolation)  - -> Din router -> dine enheter

                                                                                       \ -> Hybel-router -> stuff

 

Evt hvis den ene routeren har VLAN / port isolation:

Internett -> Router (DHCP & VLAN/port isolation)  - -> dine enheter

                                                                                       \ -> Hybel-router -> stuff

 
se f.eks her:
(alle routere har en switch innebygd, men ikke alltids med VLAN eller port isolation funksjoner).
 
 
Edit:
Det er 100 måter å gjøre dette på, avhengig av sikkerhet, kostnad, muligheter, teknisk kompetanse mm. 
Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan du utdype litt hvordan du pleier å sette dette opp? Både med tanke på detaljene rundt nettene og hvilket utstyr som er greit å bruke?

pfsense 2.4 er freebsd 11.2 basert så det impliserer hva en kan bruke, anbefalt hw finnes her.

(ikke vær redd for innstallasjonen, pfsense, gjør alt selv i disse dager. Trenger bare en minnepinne med pfsense på - og så boote fra den. Unntaket er ikke-standard netttverkskort hvor du selv må velge riktig driver- da skal du vite hva du be-driver :wee: )

 

Bruker jeg eldre maskiner bytter jeg disk (vet ikke hva den som sitter i har gjennomgått). dvs. en liten SSD (du trenger 1Gb HDD plass...). Passer på at maskinen har gode / standard nic (nettverkskort), helst intel. Det er nettverkskortene som er det viktigste.

Du må ha et NIC for hvert separat nett på "innsiden".

Eller evt. bruke VLAN om nettverkskortene har støtte for det, men jeg gjør det bare om jeg er nødt. Jeg finner det forvirrende.

 

Bygger jeg router fra scratch bruker jeg f.eks. supermicro SOC's med 4 NIC, evt med flere nettverkskort i tillegg. Kan kjøpes i norge via nextron.no. Har benytta annet også, om jeg ser tilbud på noe som passer.

 

Til trådløst bruker jeg ubiquiti unifi (eller cisco aironet) aksesspunkter, med pfsense som styrer nettverket (routing/segregering, DHCP, dns-cache, VPN, scheduling..., & all that jazz).

Bruker du ordinær PC-hardware til dette?

Kunne man oppnådd det samme med f.eks. en EdgeRouter X konfigurert på riktig vis?

(dvs. ingen ruting mellom "husnett" og "hybelnett".)

Standard hardware, x86, ja.

 

Vet ikke hva UNMS får til med ER-X, har ikke prøvd den. Teoretisk burde det gå, fler enn 2 nett (WAN & LAN) krever ikke akkurat mye cpu kraft. Dog, slikt er vel "avansert" iflg markedsføring så det kan jo være gjort umulig på de minste enhetene av den grunn.

 

 

Edit:

Hvorfor jeg for lenge siden begynte med pfsense:

Det er en enkelt konfigfil. Når ferdig med konfigurering, eller etter endringer, last ned kopi.

Ved bytte av hardware, last opp kopi.... done!

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Skal se litt nærmere på det etter jobb.

Her er svaret jeg fikk av Eidsiva:

For å kunne dele opp nettverket og ha routere som jobber uavhengig av hverandre må du ha et abonnement som støtter flere adskilte IP-adresser. Dette er teknisk mulig men da kan det ikke være et privatabonnement.

 

quote name="Axefjord" post="24768161" timestamp="1548838002"]

 

 

Nå blir det synsing fra min side her, så ta dette med en stor klype salt. Kanskje andre kan godkjenne eller "debunke" hva jeg skriver her?

Men jeg tror ikke du må ha to internettlinjer.

 

Slik jeg tror det må settes opp er:

Internett -> Router/switch (DHCP & port isolation) - -> Din router -> dine enheter

\ -> Hybel-router -> stuff

 

Evt hvis den ene routeren har VLAN / port isolation:

Internett -> Router (DHCP & VLAN/port isolation) - -> dine enheter

\ -> Hybel-router -> stuff

 

se f.eks her:

https://www.tp-link.com/us/faq-788.html

(alle routere har en switch innebygd, men ikke alltids med VLAN eller port isolation funksjoner).

 

 

Edit:

Det er 100 måter å gjøre dette på, avhengig av sikkerhet, kostnad, muligheter, teknisk kompetanse mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...