Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To nettverk fra samme fiberlinje.


Anbefalte innlegg

Skal se litt nærmere på det etter jobb.

Her er svaret jeg fikk av Eidsiva:

For å kunne dele opp nettverket og ha routere som jobber uavhengig av hverandre må du ha et abonnement som støtter flere adskilte IP-adresser. Dette er teknisk mulig men da kan det ikke være et privatabonnement.

 

 

Det stemmer nok hvis en virkelig skal skille de to nettene fra hverandre. Dette er for å få forskjellig IP-addresse sett utenfra, med den sikkerheten det gir. Dette er totalt overkill for å skille hybel-nettverket fra resten av nettverket.

 

synsing:

Jeg tror "router -> switch (port isolation) -> to routere/switcher" vil være veldig sikkert.

Jeg tror "router -> switch (VLAN) -> to routere/switcher" vil være ganske sikkert.

Jeg tror "Internett -> PC(pfsense) -> to routere" vil være veldig sikkert og billig hvis du har en gammel pc og litt tid/interesse. 

Router (guest wifi til hybel) vil være enklest, men vil gi dårligst ytelse/sikkerhet/rekkevidde.

 

 

Jeg gjorde et par google-søk på tema'et, men fikk ikke opp noen enklere bruksanvisninger enn den jeg linket til lengre opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for godt svar.

Jeg prøver nok en av disse to løsningene du skissere her. Mulig jeg er naiv, men sikkerheten har jeg trua på.

 

synsing:

Jeg tror "router -> switch (port isolation) -> to routere/switcher" vil være veldig sikkert.

Jeg tror "router -> switch (VLAN) -> to routere/switcher" vil være ganske sikkert.

 

Lenke til kommentar

Jeg syns likevel det ville vært fint å unngå minst kr 5.000 i tilkobling + kr 500 pr mnd i kostnad for Internett. Dette er penger jeg heller ønsker i høyere husleie.

Det er kr 6.000 i året jeg ikke får tilbake.

Det er mange som heller vil ha eget nett enn å dele nett de ikke har noe kontroll over. Som leietaker ville jeg heller hatt eget ADSL-abonnement enn å ha 500/500 fiber som går gjennom huseiers router.

 

Det blir bare 5000 i tilkobling. Leietaker tegner abonnement selv, så du slipper å bekymre deg for de siste 500,-. Du vil tjene på dette i lengden, siden leiligheta blir mer attraktiv å leie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg tror "Internett -> PC(pfsense) -> to routere" vil være veldig sikkert og billig hvis du har en gammel pc og litt tid/interesse.

Kommentar;

 

pfsense er en brannvegg/router. En trenger bare den. Dersom en skal ha trådløs enheter tilkoblet kan en kjøpe aksesspunkt (til hvert nett).

 

Jeg mener at i scenario'et presentert i denne tråden er det best med;

1) Kabel inn til modem levert av ISP.

2) pfsense kobles til modem.

3) fra pfsense går så kabel ut til tilknytningspunkt på passende sted for hvert av nettene.

 

Leietager kan da kjøpe eget aksesspunkt dersom denne ønsker det eller bare bruke en switch i sitt tilknyttningspunkt om alt er kablet. Evt. begge deler.

 

pfsense kan så styre load balancing, scheduleing, NTP, DHCP, WoL, DynDNS, SNMP, VPN...

  • Skal huseier ha 70% av internett kapasitetet ved full last fra begge nett, mens leietager får 100% når huseier ikke bruker nettet? Ikke noe problem. (load balancing)
  • Skal en annen fordeling gjelde tirsdager mellom 02:00 og 09:00? ok. (scheduled balancing)
  • Skal ungene miste nettet senest kl 23:00? ok. (sceduled rules)
  • Skal ungene miste kun WorldOfWordcraft og Battlefield senest kl 23:00? ok. Eller alle Electronic Art's servere, kanskje. (sceduled rules)
  • Se NRK.no fra hvorsomhelst i verden ? ok (=VPN+DynDNS)
  • Ønsker en backup WAN (internett) ? f.eks. et 4G nett/modem om primært WAN faller ut? ok. (multiple WAN's + load balancing)
  • Eller gjøre som jeg gjør hjemme: lage et nett til nabo med annen ISP, så når jeg mister mitt nett så bruker jeg automatisk hans og motsatt. (=pfSense + AirMax Nanostation).

...pfsense stuff.

 

Slikt krever jo at en veit hva en bedriver, men spes vanskelig er det ikke. Det ble forespurt etter den beste løsningen, ikke enkleste eller billigste. Jeg menes pfsense er best i et slikt scenario.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er mange som heller vil ha eget nett enn å dele nett de ikke har noe kontroll ove

...

Du vil tjene på dette i lengden, siden leiligheta blir mer attraktiv å leie.

Jepp, enig i den. Huseier på ferie og noe går galt der inne, etc.... dritt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Takk for fin forklaring.

Nå forstod jeg grunnprinsippene her. Ser at dette er et veldig godt oppsett. Skal vurdere dette. Ingen ekstra pc tilgjengelig nå så kostnadene blir jo noe høyere.

 

Kommentar;

 

pfsense er en brannvegg/router. En trenger bare den. Dersom en skal ha trådløs enheter tilkoblet kan en kjøpe aksesspunkt (til hvert nett).

 

Jeg mener at i scenario'et presentert i denne tråden er det best med;

1) Kabel inn til modem levert av ISP.

2) pfsense kobles til modem.

3) fra pfsense går så kabel ut til tilknytningspunkt på passende sted for hvert av nettene.

 

Leietager kan da kjøpe eget aksesspunkt dersom denne ønsker det eller bare bruke en switch i sitt tilknyttningspunkt om alt er kablet. Evt. begge deler.

 

pfsense kan så styre load balancing, scheduleing, NTP, DHCP, WoL, DynDNS, SNMP, VPN...

  • Skal huseier ha 70% av internett kapasitetet ved full last fra begge nett, mens leietager får 100% når huseier ikke bruker nettet? Ikke noe problem. (load balancing)
  • Skal en annen fordeling gjelde tirsdager mellom 02:00 og 09:00? ok. (scheduled balancing)
  • Skal ungene miste nettet senest kl 23:00? ok. (sceduled rules)
  • Skal ungene miste kun WorldOfWordcraft og Battlefield senest kl 23:00? ok. Eller alle Electronic Art's servere, kanskje. (sceduled rules)
  • Se NRK.no fra hvorsomhelst i verden ? ok (=VPN+DynDNS)
  • Ønsker en backup WAN (internett) ? f.eks. et 4G nett/modem om primært WAN faller ut? ok. (multiple WAN's + load balancing)
  • Eller gjøre som jeg gjør hjemme: lage et nett til nabo med annen ISP, så når jeg mister mitt nett så bruker jeg automatisk hans og motsatt. (=pfSense + AirMax Nanostation).
...pfsense stuff.

 

Slikt krever jo at en veit hva en bedriver, men spes vanskelig er det ikke. Det ble forespurt etter den beste løsningen, ikke enkleste eller billigste. Jeg menes pfsense er best i et slikt scenario.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan du utdype litt hvordan du pleier å sette dette opp?

En kommentar her, i tillegg til hva jeg nevnte tidligere (ad. hardware). pfsense konfig blir jo forskjellig etter behov. Jeg bruker alltid flere nett og et fast ip kart (dhcp) alle steder, men det er personlige preferanser.

 

Så;

 

Det beste er å ta en gammel maskin/PC og bare øve seg. Finn en med et par/tre nettverksporter (evt. kjøp et par nettverkskort). Installer pfsense. Koble den nettverksporten til nettverket ditt (eller rett til ISP modem). Så kan du koble opp en browser og leke deg.

 

Jeg vil ikke anbefale første møte med pfsense et nytt sted hvor en må få ting til å fungere i løpet av en halvtime. Sannsynligvis vil det også gå bra, men det er fort gjort å taste feil på et spørsmål under installasjonen, hvilket fort kan lede til stress og frustrasjon.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jepp, enig i den. Huseier på ferie og noe går galt der inne, etc.... dritt.

 

Jeg er uenig her.

Å ha eget nett er kjekt. Men jeg synes ikke det er verdt 600kr/mnd (telenor-pris), hvis en kan få ihvertfall 15-20Mbit gratis/for en hundrelapp gjennom leia.

Ja, huseier kan potensielt snoke på internetthistorikken min og evt ukryptert trafikk, men det er løsninger for å skjule sånt med f.eks VPN for de som bekymrer seg.

 

 

 

Folk flest vil se på inkludert internett (minimum "netflix-hastighet") som et pluss. For mange vil det kanskje være et krav, og du mister potensielle kandidater hvis du ikke har det. (5000kr installasjon) + 600kr månedsleie er ikke en bagatell, og folk flest vil ikke sette seg inn i hvordan det skal installeres og settes opp.

 

Om leier vil ha eget nett, så er det bare for leier å betale installasjon og fikse da. 

 

 

Edit: Om installasjonen allerede er gjort, og kablene ligger klar, så er det enklere/overkommelig for den gjennomsnittelige leier. Men det er fortsatt styr med bestilling, levering og oppsigelse for hver leier. Men litt enklere for huseier da.

 

Edit 2: Kostnaden ved å leie blir totalt høyere med eget internettabb. Dvs du må skru ned leia, eller leier på betale mer. Jeg tror de fleste leiere ikke vil betale 5% ekstra for egen nettlinje. Jeg er ganske sikker på at du ikke får mer for leiligheta, slik noen andre skisserte i en post over.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Å ha eget nett er kjekt. Men jeg synes ikke det er verdt 600kr/mnd (telenor-pris), hvis en kan få ihvertfall 15-20Mbit gratis/for en hundrelapp gjennom leia.

Det er nyttig med delt ISP ved kortidsleie, da blir det styrete/komplisert at hver ny leietager skal ordne egen avtale med ISP.

 

Ingenting er gratis selv om beløpet gjemmes i leie. Men jeg er enig i at en egen avtale som oftest er mer kostbar enn å dele med noen (huseier), men det blir jo litt avhengig av hvor mye huseier krever vs andre tilbydere.

 

Teknisk sett er det bedre å ha en egen avtale med ISP.

 

Det er jo også mulig få til begge deler, dvs. slik at kan leietager velge mellom å ha sin egen ISP eller dele forbindelsen som huseier bruker.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bør jeg kjøpe switch managed? Ser de er litt dyrere.

Antar jeg kan styre det mer da?

"Managed" er prinsippielt for å "late som" du har flere små switcher istedenfor en stor. F.eks sette opp 4 stk tolv port's switcher med en 48 port. Kjekt dersom en f.eks har fire ulike nett, men bare plass til en switch i skapet.

Så gjerne litt ekstra dilldall som timeserver, mac-listing, stats, VLAN, SNMP, LLDP etc.

Neppe noe du kommer til å trenge dersom du ikke allerede har behov for det i utgangspunktet.

 

Kjøper du managed så husk at de gjerne bør/må oppdateres (firmware), så ha kontroll på det.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Husk å montere dette et sted leietager kan komme til om noe henger seg opp mens du er på ferie.

Vi har delt nett med huseier en stund, men har nylig fått gravd fiber, og ser frem til at denne blir koblet til. Det er tungvindt å låse seg inn hos huseieren om noe går skjeis og må resettes.

Lenke til kommentar

Noen ganger må utstyr startes i en spesiell rekkefølge.

Nexa har noen greie pakkeløsninger med flere trådløst styrte kontakter som leveres med en fjernkontroll som virker på 433 MHz innom 20-30 meter.

 

F.eks kan et aksesspunkt koblet opp mot modemet være for kjapp til å be om DHCP og time ut i det modemet forsøker å opprette en stabil kontakt mot internet og starte sin DHCP server for å gi ut addresser. Setter en opp PfSense eller egen router bør en vel teste hvordan det fungerer i praksis først.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tillater din ISP at du gir Internett til leietaker?

 

Hvorfor kan ikke leier selv ordne seg Internett i utleiedelen på samme måten som han har mobiltelefonabonnent selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...