Gå til innhold

Et lite spørsmål angående egenkapital til boliglån


After8

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Når man søker boliglån krever de at man har 15% i egenkapital av lånesummen. Jeg kom over en leilighet med følgende prisantydning:

 

3A09vRw.png

 

 

Vil det da si at prisen på selve leiligheten er kr 845 000,- og at jeg da ikke trenger mer enn kr 126 750,- i egenkapital? Jeg regner med at jeg ikke betaler hele fellesgjeld-beløpet på én gang, men heller betaler et månedlig beløp? Kommer felleskostnadene i tillegg til de 1 500 000,- ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt av de andre må du stille med 15% av "pris med fellesgjeld", i tillegg må lønnen din overstige "pris med fellesgjeld"/5 gitt at du ikke har noen adre lån. 

Det kommer an på inntekten. Har man veldig lav inntekt får man kanskje maks 3x årsinntekten, eller kanskje ikke lån i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar! 

 

Som nevnt av de andre må du stille med 15% av "pris med fellesgjeld", i tillegg må lønnen din overstige "pris med fellesgjeld"/5 gitt at du ikke har noen adre lån. 

 

Så hvis jeg forstår riktig, så må jeg altså ha 351 750,- i egenkapital, pluss en årslønn på minimum 469 000,- for å få lån til denne leiligheten?

 

 

Det kommer an på inntekten. Har man veldig lav inntekt får man kanskje maks 3x årsinntekten, eller kanskje ikke lån i det hele tatt.

 

Finnes det noe sted man kan få oversikt over sånt? Litt kjipt å spare opp masse penger til en leilighet, for å så få beskjed om at man ikke har nok inntekt til å få lån til den leiligheten. Hvordan er det om man har andre lån i tillegg, f.eks. billån? 

Endret av After8
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar! 

 

 

Så hvis jeg forstår riktig, så må jeg altså ha 351 750,- i egenkapital, pluss en årslønn på minimum 469 000,- for å få lån til denne leiligheten?

 

 

 

Finnes det noe sted man kan få oversikt over sånt? Litt kjipt å spare opp masse penger til en leilighet, for å så få beskjed om at man ikke har nok inntekt til å få lån til den leiligheten. Hvordan er det om man har andre lån i tillegg, f.eks. billån? 

 

Ja det stemmer, du må ha minimum dette i inntekt for å kjøpe leiligheten. Har du andre lån må du tjene mer. I tillegg skal du klare å dekke alle kostnader innenfor SIFO sitt budsjett osv. 

 

Ta kontakt med banken, de har alle svar du trenger :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar! 

 

 

Så hvis jeg forstår riktig, så må jeg altså ha 351 750,- i egenkapital, pluss en årslønn på minimum 469 000,- for å få lån til denne leiligheten?

 

 

 

Finnes det noe sted man kan få oversikt over sånt? Litt kjipt å spare opp masse penger til en leilighet, for å så få beskjed om at man ikke har nok inntekt til å få lån til den leiligheten. Hvordan er det om man har andre lån i tillegg, f.eks. billån?

Andre lån påvirker ikke egenkapitalen, men går stort sett til fratrekk i lånesummen krone for krone når banken vurderer hvor mange ganger inntekten du kan låne. Det kan også gi større fratrekk (fordi det koster mer å betjene enn tilsvarende boliglån pga. typisk kortere løpetid og høyere rente)

 

Det finnes ikke noe felles sted du kan få oversikt, fordi banker har forskjellig kredittpolicy. Du kan stort sett spørre banken din hvor mye du kan låne med din inntekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...