Gå til innhold

GUIDE: Bli kvitt blendende undertekster på Netflix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gult er mye verre enn hvit synes nå jeg. Det samsvarer også med hvordan øyet til mennesket er oppbygget. Det oppfatter nemlig gult lys mye mer enn andre bølgelengder. Sannsynligvis fordi solen avgir dette lyset til øynene våre via atmosfærens påvirkning.

 

Jeg husker for halvannet år siden eller noe sånn, så var det vel bare hvit og gul undertekst som var aktuelle valg. Hva med en gråaktig hvit eller grå, når får man det på Netflix som valg på undertekster? Måtte jo vært mye bedre.

Lenke til kommentar

På AppleTV 4K så kan man endre teksten ved å gå inn i Innstillinger -> Generelt -> Tilgjengelighet. Her kan faktisk velge en del forskjellige innstillinger som blir gjeldende på alt om man vil. Antar det er det samme på iPhone, siden Netflix sine globale innstillinger ikke gjøre noen endring på AppleTV/iPhone.

Forøvrig helt enig med de som liker å se på TV-serier/filmer med engelske subs. Hjernen min er dårlig på å for eksempel oppfatte navn når de bare blir verbalt gjengitt, mens når jeg i tillegg kan lese navnet, da er det mye enklere å huske navnene på de forskjellige karakterene for eksempel. Samtidig synes jeg handlingen er mye enklere å følge med på med subs. Man får med seg flere detaljer som man kanskje ikke ville gjort ved å bare få de verbalt, dog antar jeg dette er veldig forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar

Ser ut som en XF-serie. Enten 7, 8 eller 9-serien kanskje? 

Vet du hvilken av disse Sony modellene det kan være: https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/reflections-screen-finish-matte-and-glossy

 

Irriterer meg at det bare er toppmodeller som er full glossy uten skittent AG-filter som ødelegger bilde med pikselforringelse, dårlige farger og dårligere opplevd kontrast på grunn av at filteret fanger lys. 

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Vet du hvilken av disse Sony modellene det kan være: https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/reflections-screen-finish-matte-and-glossy

 

Irriterer meg at det bare er toppmodeller som er full glossy uten skittent AG-filter som ødelegger bilde med pikselforringelse, dårlige farger og dårligere opplevd kontrast på grunn av at filteret fanger lys. 

 

Hørtes da forferdelig ut, jeg har en enkel Sony (XE9005 65") og har ofte solen faktisk lysende direkte på store deler av skjermen uten at det forringer bildekvaliteten i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hørtes da forferdelig ut, jeg har en enkel Sony (XE9005 65") og har ofte solen faktisk lysende direkte på store deler av skjermen uten at det forringer bildekvaliteten i det hele tatt.

Det har ingenting med gjenskinn å gjøre, men at lys blir fanget i filteret både fra lyset utenfra og innenfra, noe som vasker ut bilde og gjør det skittent med dårlig opplved kontrast. Dette er ikke allemanns kunnskap. Selv ikke folk som anmelder skjermer vet hvor utrolig mye dette har å si på bildekvaliteten. Det er nettopp denne kunnskapsløsheten som gjør at vi nesten har ett ekslusivt matt filter PC monitor marked. 

Lenke til kommentar

Det har ingenting med gjenskinn å gjøre, men at lys blir fanget i filteret både fra lyset utenfra og innenfra, noe som vasker ut bilde og gjør det skittent med dårlig opplved kontrast. Dette er ikke allemanns kunnskap. Selv ikke folk som anmelder skjermer vet hvor utrolig mye dette har å si på bildekvaliteten. Det er nettopp denne kunnskapsløsheten som gjør at vi nesten har ett ekslusivt matt filter PC monitor marked. 

 

 

Vi har matte pc-skjermer på grunn av kunnskapsløshet? Er det en bra ting - matt overflate i stedet for blank med AG filter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...