Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp -ny- bil, ikke brukt. 

Ærlig talt, ikke presenter møkk som gull - å kjøpe ny bil har aldri noensinne vært fornuftig, den taper seg flere titusener i det du kjører ut døra, og ca 20% det første året.

Ønsker man garanti/reklamasjonstid kjøper man en som allerede har tatt dette tapet, altså en årsgammel bil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er grovt overvurdert hvor mye man faktisk sparer på å kjøpe brukt. Det er ofte snakk om rundt 10-15% det første året. For den prisen får man bilen som man vil, og ingen andre har brukt den før. Du slipper å bytte bil like ofte. I tillegg får man ofte forhandlerrente og andre gunstige avtaler. I tillegg til litt goodwill om det skulle være noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er grovt overvurdert hvor mye man faktisk sparer på å kjøpe brukt. Det er ofte snakk om rundt 10-15% det første året. 

Nei, 20%.

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall

 

Ser man etter en modell det går mye av er det ingen problem å finne en med det utstyret du vil ha - du vil sågar ofte få mer utstyr, fordi mye utstyr koster endel fra fabrikk, men gir langt mindre merverdi brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er klar over at mange bruktbiler fortsatt er dekket av nybilgarantien?

 

Gjelder det hvis det viser seg at forrige eier har herpa bilen og/eller på noen måte ikke gjort ting som det skulle vært gjort? Man løper alltid en risiko. Jeg kan tenke meg at det er milevis mellom gode bruktbilkjøp og de går sikkert mest mellom bekjentskaper.

 

 

Dummeste jeg har lest her inne.

 

Elsker slike konstruktive svar.

 

 

Ærlig talt, ikke presenter møkk som gull - å kjøpe ny bil har aldri noensinne vært fornuftig, den taper seg flere titusener i det du kjører ut døra, og ca 20% det første året.

Ønsker man garanti/reklamasjonstid kjøper man en som allerede har tatt dette tapet, altså en årsgammel bil.

 

Ærlig talt - Kjøper man brukt, så får man den psykologiske lasten med på kjøpet om at ting kan være ødelagt. Man vet aldri. Ærlig talt.

 

Og et poeng er at en ny bil behøver ikke koste 500 000. Man får nye biler til 150 000 - 200 000. En god investering for sikkerhet.

 

Ærlig talt.

Lenke til kommentar

Nei, 20%.

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall

 

Ser man etter en modell det går mye av er det ingen problem å finne en med det utstyret du vil ha - du vil sågar ofte få mer utstyr, fordi mye utstyr koster endel fra fabrikk, men gir langt mindre merverdi brukt.

Har du lest din egen kilde? Det er prisen en forhandler vil gi en privatperson ved salg. Det er ikke nødvendigvis markedsverdi, som kjent. Du forutsetter man jakter på en bil som er solgt i mange eksemplarer, med det mest vanlige utstyret. At mye utstyr koster en del fra fabrikk stemmer heller ikke. Det du presenterer som fakta er det samme som Ola Dunk, men det stemmer ikke. Denne ideen som henger igjen fra 90 tallet, gjør at bruktbil er uforholdsmessig dyrt i Norge. Det er på tide å slutte å late som ganske nytt og helt nytt er nesten det samme. Det er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjelder det hvis det viser seg at forrige eier har herpa bilen og/eller på noen måte ikke gjort ting som det skulle vært gjort? Man løper alltid en risiko. Jeg kan tenke meg at det er milevis mellom gode bruktbilkjøp og de går sikkert mest mellom bekjentskaper.

 

Jeg har 7 bruktbilkjøp bak meg og kjenner meg ikke igjen i skrekkscenarioene dine. Ingen i familie/bekjentskapskrets har heller opplevd noe lignende. Men det kommer kanskje an på hvilke kretser man ferdes i og hvilke typer biler man snakker om? 6 av mine kjøp har vært hos forhandler og bilene har vært dekket av en eller annen form for garanti. Noen ganger har jeg benyttet meg av den.

 

Hva slags nybil får man for 150000,- ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...