Gå til innhold

Derfor banker vi Sverige på elbiler


Joachim Seehusen

Anbefalte innlegg

Så de som går fra dyre fossile biler, til elbil som er neste gratis å eie, samt svært billig å kjøre med, kjører ikke mer bil enn de gjorde før?

 

Ja takk, hjelp meg gjerne litt, for det høres usannsynlig ut?

Personlig har jeg nesten doblet kjørelengden når jeg gikk fra diesel til Tesla. Men samtidig har jeg tatt noe sånt som 4-6 færre flyreiser per år. CO2-messig kommer jeg nok betraktelig bedre ut nå enn før.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke at dette er vanskelig? Jeg trodde at de fleste hadde fått med seg at den norske handelsflåten fremdeles er en av verdens største, både i bruttotonnasje og antall skip.

 

Justert for antall innbyggere, så er nok Norge sannsynligvis helt på topp, dersom man ser på eierskap, ikke flaggstat. 

 

Norske rederier eier uhorvelig mange gamle skip, og driver fremdeles med strandsetting på lugubre steder i Afrika for å bli kvitt dritten sin.

 

Man skulle tro dette var allmenn viten, etter alle nyhetsartiklene de siste årene, og det faktum at Norge har hatt en enorm handelsflåte i snart hundre år?

 

Handelsflåten består av ca 1500 skip. Du må gjerne vise til at det ikke stemmer. 

 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/handelsfl/aar/2017-01-27

 

 

 

Så de som går fra dyre fossile biler, til elbil som er neste gratis å eie, samt svært billig å kjøre med, kjører ikke mer bil enn de gjorde før?

 

Ja takk, hjelp meg gjerne litt, for det høres usannsynlig ut? 

 

Det høres gjerne usansynlig ut, men som sagt du finner all info på SSB sine sider. Elbiler ligger på ca 12 000 i snitt, en god del under snittet totalt. Diesel ligger på rundt 15 000. Bensin er ganske lav, på rundt 9 000 men de har størst andel av eldre eiere som statistisk sett kjører lite. 

 

Jeg oppfordrer igjen til å bruke SSB sine tall innimellom, så slipper du å skrive så mye tøys som du finner på. 

Lenke til kommentar

Det høres gjerne usansynlig ut, men som sagt du finner all info på SSB sine sider. Elbiler ligger på ca 12 000 i snitt, en god del under snittet totalt. Diesel ligger på rundt 15 000. Bensin er ganske lav, på rundt 9 000 men de har størst andel av eldre eiere som statistisk sett kjører lite.

 

Jeg oppfordrer igjen til å bruke SSB sine tall innimellom, så slipper du å skrive så mye tøys som du finner på.

Denne statistikken er helt ubrukelig, ettersom den er basert på tall fra EU kontroll. Da er altså ingen elbiler nyere enn fire år med i statistikken. Mye har skjedd på fire år.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja den ligger jo ganske midt i blnken den, brorparten mellom 8-16 000. Men det blir jo spennende å se utviklingen etterhvert som flere biler havner på EU kontroll. Men at elbiler plutselig kjører enormt mye lengre enn resten har jeg ingen tro på(som var årsaken til hele diskusjonen). At folk kjører litt mer med elbil ser jeg dog ikke bort i fra, men det var ikke poenget til diskusjonen. 

Lenke til kommentar

Ja den ligger jo ganske midt i blnken den, brorparten mellom 8-16 000. Men det blir jo spennende å se utviklingen etterhvert som flere biler havner på EU kontroll. Men at elbiler plutselig kjører enormt mye lengre enn resten har jeg ingen tro på(som var årsaken til hele diskusjonen). At folk kjører litt mer med elbil ser jeg dog ikke bort i fra, men det var ikke poenget til diskusjonen.

Jeg kommer fram til omkring 16740 km/år i snitt. (Antar 6k for <8k, midt i området for de andre, og 40k for >30k.) Jeg vil forvente at de som kjøper elbil kjører mer, men det vil være mange årsaker.

 

- Mange kjøper ny bil når behov for bil endrer seg, f.eks økt pendlervei eller familieforøkelse.

- Noen vil bytte ut fly med elbil.

- Noen vil bytte ut kollektivt med elbil. (Og som nevnt kan det være helt greit miljømessig.)

- Noen vil gå/sykle mindre.

- Osv.

 

Det er en komplisert problemstilling.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Jeg kommer fram til omkring 16740 km/år i snitt. (Antar 6k for <8k, midt i området for de andre, og 40k for >30k.) Jeg vil forvente at de som kjøper elbil kjører mer, men det vil være mange årsaker.

 

- Mange kjøper ny bil når behov for bil endrer seg, f.eks økt pendlervei eller familieforøkning.

- Noen vil bytte ut fly med elbil.

- Noen vil bytte ut kollektivt med elbil. (Og som nevnt kan det være helt greit miljømessig.)

- Noen vil gå/sykle mindre.

- Osv.

 

Det er en komplisert problemstilling.

 

Joda, men dette er jo forsikring. Mange tar nok godt i og andre gjør gjerne omvendt osv. så litt vanskelig å si. Men jeg tror nok den vill øke jeg også, det er ikke det jeg prøvde å si. Men her prøvde adno eller hva han heter å skylde en økning på 50% i kjørelengde siden 1990 fordi vi har satset på elbiler. Som blir for teit. I tillegg så jeg nettopp at den undersøkelsen var fra 2015, som er greit innenfor SSB sine tall egentlig.

 

En annen ting er unge folk, de kjører gjerne lengre og er ofte de som går over på ny teknologi. Motsatt av bensinbilene som mange gamle enda holder på da det ikke lot seg "lure" under diesel hysteriet og beholdt de gamle traverne. 

 

Absolutt komplekst!

Lenke til kommentar

Nei, vi bør heller bruke midlene der de gir best resultat uavhengig av om det er innen samferdsel eller industri, om det er i Norge eller i utlandet.

Vi er nok ganske enige i at vi bør få best mulig klimaeffekt for pengene, men ikke fremgangsmåten som du sier. Jeg tror en av feilene ved CO2-prising er at man ser for ensidig på tiltaksprisen og glemmer kickback-effekter som lavere kostnader til helsevesenet. Jeg tror en annen feil er at man kun måler den direkte forskjellen i CO2 og ikke den indirekte effekten som følge av at vi drar med oss en hel verden.

 

I en annen tråd ble det hevdet at norske elbilincentiver har fremskyndet elbiler globalt med 5 år. Det er sikkert litt drøy pynting av sannheten, men jeg tror det ligger noe i det. Vi har nok bidratt til å fremskynde elbilismen andre steder enn i Norge også.

 

Vi kan også gjøre grep for å gjøre det enklere å tilby kortreist mat og dyrere å tilby fisk som er sendt tur/retur Kina med fly.

Siden Norge er del av et europeisk kraftsamarbeid vil vi kunne eksportere mer strøm ved å ikke bruke strømmen selv. Det gjør igjen at vi i realiteten støtter oppunder kullkraften i Europa ved å bruke mer strøm lokalt i Norge.

Jada, dere kan kjøpe såkalt grønn strøm hvis dere vil. La dere gjerne lure, strømmen blir ikke grønn av at man kjøper en opprinnelsesgaranti og det påvirker ikke miksen i det samme markedet.

Enig i at flyfrakt og reiser bør betale mer for sine klimautslipp. De er antagelig kraftig underpriset bevisst på grunn av frykt for internasjonal konkurranse.

 

Det er klart at bussen må gå på ruter der de har best mulig kundegrunnlag. Pussig nok er det ofte slik at det er hyppigere avganger på dagtid enn søndag kveld.

Det er også andre typer kollektivtransport elbilene konkurrerer med, dette inkluderer både trikk, t-bane og tog.

Eksempelvis i Oslo er nå en del av bussene over på biodiesel, biogass og hybriddrift. Etter hva jeg har forstått har man prioritert å få busser i nettopp boligområder over på annet enn konvensjonell diesel først.

Nei, det er ikke klart. Det er bare en konsekvens av at bussene er for store og jobber etter gammeldagse statiske ruter. Trikk og t-bane gjelder bare en brøkdel av befolkningen. Jeg tenker nasjonalt.

 

Bio-ditt og bio-datt. Det er like mye svindel som grønnvaskingen du omtalte i forrige innlegg. Akkurat like mye CO2-utslipp som sine fossile varianter. Like mye partikler, NOx, støy osv. Såkalt hybrid-drift er som regel helt uten lademulighet, altså 100% dieseldrift for det som grønnvaskes med merkelappen el-hybridene.

 

Men gir det flere kjørte kilometer og større belasting totalt sett?

Ja, definitivt mer klimautslipp enn å kjøre elbil. Samlet kjørestrekning er litt verre å beregne siden mange ikke kan eller vil kjøre. Folk uten seritifikat, uten råd til bil etc. Hvis disse hadde vært passasjerer i elbiler i stedet for kunne det kanskje blitt mindre total kjørelengde, men det tror jeg ikke vi får noen fasit på.

 

Så nå skal du bruke ulovligheter som argument mot de? Her må heller gjeldende regelverk følges opp.

Jepp, det burde det. Og som sagt burde de betalt for sin miljøbelastning slik at vi ikke fikk "gratisutslipp" fra en type kjøretøy og ikke en annen.

 

Kollektivtransport har andre oppgaver enn biler også, det skal være et tilbud for alle inkludert de som ikke har lov til å kjøre motoriserte kjøretøy, for de som ikke har råd eller av andre grunner ikke kan kjøre selv. Det er også et tilbud for de som ikke har anledning til å gå mange kilometer for å komme seg frem.

I byene er det et godt konsept å tilby denne typen transport, tenk deg situasjonen hvis alle skulle benyttet hver sin bil i stedet.. Tenker det hjelper lite med elbil om alle skal stå i uendelig kø.

Man ser i Oslo hvordan det er full stans i hele byen ved problemer på trikk eller T-bane, det er beskrivende for hvor viktig kollektivtransporten er.

Bare en brøkdel av befolkningen bor i Oslo og der er de bortskjemt med FIRE ulike kollektivtransport-systemer. Jeg er enig i at kollektivtransporten er til for de som ikke kan eller vil kjøre bil. Men det bør ikke være subsidiert av den grunn. Da får man heller gi målrettet økning i trygden til de som trenger støtte for å betale for kollektivtransporten. Sånn som det fungerer i dag så får vi en markedsvridning fra blant annet elbil til kollektivtransport (som stort sett betyr dieselbusser). Det er åpenbart uheldig.

 

Wow. Bare wow.

Mener du at man bør få slippe ut CO2 gratis om man velger buss, men ikke når man velger bil? Og gratis NOx, gratis partikkelutslipp, gratis å slite ut bærelaget i veiene osv?

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Veitransporten står for ca 50% av verdens oljeforbruk. Når Norge da har ganske ubetydelig forbruk av kull og gass er det stort sett kun på veitransporten at Norge kan kutte meningsfullt i innenlands CO2-utslipp. Å få veitransporten over på strøm er helt essensielt for at Norge skal kunne møte sine internasjonale forpliktelser.

Her treffer du selve problemet.

Problemet er at man forutsetter at kuttene skal tas innenlands, med slike forutsetninger vil man ikke få optimalt resultat og kuttene vil nødvendigvis bli mindre enn de kunne vært.

Man bør gå etter de lavthengende fruktene først, det vil si at Norge kunne støttet kutt i andre land og på denne måten oppnådd mer enn vi kan oppnå ved å kutte innenlands. Problemene er globale og må løses globalt.

Lenke til kommentar

Her treffer du selve problemet.

Problemet er at man forutsetter at kuttene skal tas innenlands, med slike forutsetninger vil man ikke få optimalt resultat og kuttene vil nødvendigvis bli mindre enn de kunne vært.

Man bør gå etter de lavthengende fruktene først, det vil si at Norge kunne støttet kutt i andre land og på denne måten oppnådd mer enn vi kan oppnå ved å kutte innenlands. Problemene er globale og må løses globalt.

 

Så Norge skulle satt ned avgiftene i utlandet? Nei vent, det blir vanskelig! 

 

Men på en mer seriøs side, hvordan tenker du vi skulle gått frem for å oppnå det du tenker på? Vi er jo med i internasjonale avtaler hvor vi gjør vår del mens de bør opprettholde sin. 

Lenke til kommentar

Gjør vi det? Jeg trodde Norge, justert for folketall, var en av de verste på klimagassutslipp, og omtrent dobbelt så ille som våre naboland, men det er mulig jeg tar feil?

Vannkraften gir veldig lite klimagasssutslipp sammenlignet med andre kilder. Norske klimagassutslipp er i grove trekk knyttet til oljeutvinning, tungindustri, skipsfart, jordbruk og kjøretøy med forbrenningsmotor.

 

Det er ikke ofte man treffer på argumentet om at elbiler er mer miljøvennlige enn kollektivtrafikken, selv busser på diesel, sannsynligvis fordi det er totalt feilaktig!

Eller fordi det er en politisk vedtatt folkemyte som er tabu å rokke ved. Ta å regn litt på det du. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Handelsflåten består av ca 1500 skip. Du må gjerne vise til at det ikke stemmer. 

 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/handelsfl/aar/2017-01-27

 

Som altså tilsvarer omtrent 8% av verdens skip, målt i tonnasje, det er litt mer enn "ett par båter" ?

 

... hvilken rolle spiller det når vi bare har ett par båter?

 

Eller fordi det er en politisk vedtatt folkemyte som er tabu å rokke ved. Ta å regn litt på det du.

 

Jeg trenger neppe regne på det, andre har nok satt opp det regnestykket flere ganger, NSB har til og med en kalkulator som viser buss vs elbil osv.

 

På generelt grunnlag tar du feil, å reise kollektivt er i de fleste tilfeller mer miljøvennlig enn å kjøre elbil, men det beror selvfølgelig på antall passasjerer, strekning, drivstoff-forbruk og sikkert en del annet.

 

Tar man med det faktum at elbilen ikke er særlig miljøvennlig å produsere, så vinner den gamle diesel-bussen hver gang.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

Som altså tilsvarer omtrent 8% av verdens skip, målt i tonnasje, det er litt mer enn "ett par båter" ?

 

 

Å herregud, hvor vanskelig er det å ta inn over seg at vi ikke har mange skip? Ja, vi har mange skip ift hvor små vi er. Det er det ingen tvil om. Men ser en på det store bildet så har vi rundt 3% av verdens registrerte båter(flagg.)

 

Skal en se på store, se mot hellas. De har mange båter de! 

 

Men nok om det, kan vi komme tilbake til tema? Og kan du vennligst starte med kilder, nok en gang..

Lenke til kommentar

Ja, da kan du med god samvittighet kjøre rundt i Tesla'en din, samtidig som du redder verden, både i tanke og handling.

Det er helt rett så det behøver du ikke si med et snev av ironi.

 

Så det du altså hevder, er at per i dag så bør folk heller kjøre Tesla, enn å kjøre bussen, det er nemlig langt mer miljøvennlig?

Det stemmer. Og helst samkjøre for å få det ennå bedre.
Lenke til kommentar

Så Norge skulle satt ned avgiftene i utlandet? Nei vent, det blir vanskelig! 

 

Men på en mer seriøs side, hvordan tenker du vi skulle gått frem for å oppnå det du tenker på? Vi er jo med i internasjonale avtaler hvor vi gjør vår del mens de bør opprettholde sin.

 

Norge har tidligere brukt mye penger i utlandet, vi kan fortsatt gjøre det men da kanalisere pengene inn i tiltak som gir større miljøgevinst enn man får til med de samme midlene her.

Hva med støtteordninger for utrangering av kullkraftverk i U-land? Vi kan bistå U-land med andre klimatiltak også, det vil være effektive og treffsikre tiltak.

 

 

Å herregud, hvor vanskelig er det å ta inn over seg at vi ikke har mange skip? Ja, vi har mange skip ift hvor små vi er. Det er det ingen tvil om. Men ser en på det store bildet så har vi rundt 3% av verdens registrerte båter(flagg.)

 

Skal en se på store, se mot hellas. De har mange båter de! 

 

Men nok om det, kan vi komme tilbake til tema? Og kan du vennligst starte med kilder, nok en gang..

Nettopp dette er jo også et problem, man kan registrere båten under bekvemmelighetsflagg (registrert i annet land enn der den reelt sett hører hjemme) og på denne måten slippe enklere og billigere unna svært mange krav.

En harmonisering av innsynsrett, miljøkrav og skatteregler for bransjen ville nok ført til at færre båter seilte under Bahamas-flagg og slikt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Norge har tidligere brukt mye penger i utlandet, vi kan fortsatt gjøre det men da kanalisere pengene inn i tiltak som gir større miljøgevinst enn man får til med de samme midlene her.

Hva med støtteordninger for utrangering av kullkraftverk i U-land? Vi kan bistå U-land med andre klimatiltak også, det vil være effektive og treffsikre tiltak.

 

Har vi redusert dette til fordel for elbilene? Kilde hadde vært fint :) Etter min kunnskap går det fortsatt mye penger ut av landet. 

 

 

 

Nettopp dette er jo også et problem, man kan registrere båten under bekvemmelighetsflagg (registrert i annet land enn der den reelt sett hører hjemme) og på denne måten slippe enklere og billigere unna svært mange krav.

En harmonisering av innsynsrett, miljøkrav og skatteregler for bransjen ville nok ført til at færre båter seilte under Bahamas-flagg og slikt. 

 

Ja jeg snakker om totale flag, uavhengig av hvor de er registrert. Der eierne går tilbake til Norge. 3%. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det er mye som bør gjøres internasjonalt, men mye er ganske vanskelig å gjennomføre. Det er stort sett bare det man kan gjennomføre innenfor sine egne landegrenser man kan ha kontroll på. Da vet man at pengene f.eks ikke går til privatfly eller slott til korrupte politikere.

 

Samtidig får Norge fordelene ved sysselsetting, kompetansebygging og teknologiutvikling når klimatiltak gjennomføres innenlands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg snakker om totale flag, uavhengig av hvor de er registrert. Der eierne går tilbake til Norge. 3%. 

 

3% av verdens handelsflåte, for en nasjon med noe sånt som 0.06% av verdens befolkning er mye.

 

Nå har vi jo noen flyselskap i Norge også, så hvorfor ikke gjøre mer i forhold til industri og skips- og luftfarten, hadde man faset ut 2-3 av de 500 skipene som er på norske hender med en eller annen miljøvennlig løsning, så ville det gjort mer for miljøet enn alle landets elbiler?

Lenke til kommentar

3% av verdens handelsflåte, for en nasjon med noe sånt som 0.06% av verdens befolkning er mye.

 

Nå har vi jo noen flyselskap i Norge også, så hvorfor ikke gjøre mer i forhold til industri og skips- og luftfarten, hadde man faset ut 2-3 av de 500 skipene som er på norske hender med en eller annen miljøvennlig løsning, så ville det gjort mer for miljøet enn alle landets elbiler?

 

3% av alle båter med flagg, evt registrerte om du vill. Handelsflåten er langt mindre(som jeg viste til tidligere <1500). Og ja, jeg er enig i at vi har mye båter. Vi er rike og avhengig av båter. 

 

Flyselskap skjer det jo ting med der også, SAS feks skifter jo ut det meste av fly og får ned forbruk. Det prøves ut alternative jetfuel osv. Men, for all del skulle gjerne sitt mer gjort der jeg også. 

 

Du må gjerne vise til det regnestykket der. Det blir spennende å se. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...