Jump to content
steinjarle

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen

Recommended Posts

Forskning sier generelt 6timer for en voksen.

Påstanden om 8timer gjelder for barn og unge.

Generelt 8timer på jobb med en 30min pause.

Mange ser på serier på vei til og fra jobb om de tar dødens kjedelig kollektivtransport.

4K på mobil er det kun 2 mobiler som har skjerm til å vise så.

Og på PC er det godt forståelig om man har 4K skjerm siden full hd ofte kan bli knapt om skjermen er litr størrelse på siden man sitter gjerne nærmere den enn en TV.

Nå er det slik at ikke alle har rask nok linje (om de engang får bredbånd eller fiber) hjemme til å streame og da er mobilt ofte eneste alternativ...

Vurderte en liten stund å prøve Chilimobil, men pga dette lar jeg det være.

 

Nå sier de:

"Med Chili Fri Data får du ubegrenset datamengde i Norge og 19 GB i EU/EØS (fra 1. januar 2019). Du kan dele data til dine egne enheter."

Du "kan dele data med egne enheter". Dette ville vel de aller fleste tolke som at man kan kjøre Chromecast mot Tv'en. Dvs da blir det helt innenfor å streame i 4K.

 

Her er Chilimobil på svært gyngende grunn. Håper NKOM ber dem endre vilkår og/eller navn.

 

Edit:

Ser også at de avbilder både pad og det som ser ut som en TV eller dataskjerm som enheter man kan dele data med.

Da må man kunne forvente mye streaming med høy bitrate.

Edited by KalleKanin
  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest mrpc

Dem leier jo nettet hos rådyre semimonopolisten Telenor så de har nok gapet for høyt med å tilby "fri data".

Eneste reelle konkurrenten Tele2 ble jo kjørt i grøfta av Telenor og Stoltenberg regjeringen og nå betaler vi prisen, Telia er jo bare med på morroa å drar nytte av de høye prisene.

Edited by mrpc

Share this post


Link to post

 

Ja, det skal bli interresant å se hva forbrukertilsynet sier.

Men det eneste Chili sier om aboet på sine sider om mengden data, er at du har ubegrenset med data (i Norge), og at du kun kan dele med egne enheter, + at du må svare på sms etter 5GB + hver 3Gb etter det pr. døgn.

 

De detaljerte vilkårene ligger også på nettsidene til Chili:

 

https://www.chilimobil.no/media/1078/vilkaar_01012019.pdf

 

Jeg er enig i at de kanskje kunne ha nevnt noe om begrenseningene for tjenesten, også i introen til tjenesten, om ikke annet så som en fotnote som sier noe om at man forutsetter et "normalt mobilt bruksmønster", og at man ikke har anledning til å koble abonnementet opp mot en fast router, eller å benytte det som fast hotspot som erstatning for vanlig bredbånd hjemme.

De reklamerer jo med at du kan dele med egne enheter, så hotspot er helt innafor

  • Like 2

Share this post


Link to post
Annonse

Så hva i all verden klager du over Chili for da?

40gb for 524kr er jo rådyrt. Bruker du 5gb hver dag i 8 dager er dataen din brukt opp.

 

Hvis du ikke ser det selv er det ikke rart vi har såpass dyre abonnementer i Norge. Og du er rimelig sær om du ikke skjønner det selv.

Klager over alle selskap som driver falsk reklame og svindler kundene sine.. Men dette så jeg komme før jeg ble kunde hos de heldigvis.

40Gb i mnd for 524kr er det bare Chili som kan matche igrunn. Og siden man ikke har fri data hos Chili og man må sende sms når man har brukt opp 5Gb er det ett unødvendig hinder. Ikke får jeg kjøpe mobil gjennom de heller.. Så hvorfor spare 25kr mnd på selve abo på å ha data jeg ikke bruker (eller får lov å bruke) når jeg sparer 3-4000kr på mobilen istedenfor? Totale regnestykket gjør at jeg da heller fortsetter hos Telia.. Så du er rimelig sær om du ikke kan å regne ut såpass. Dyre abonnement har vi bl.a pga det koster endel å bygge nett i Norge kontra f.eks ett pannekakeland som Danmark. Og prisene vil sybke uansett etterhvert så hvorfor velge en dårligere operatør for å få masse data jeg ikke trenger når jeg sparer penger på de andre fordelene Chili ikle engang kan tilby?🤔

  • Like 2

Share this post


Link to post

Ikke kjipt i det heletatt Har mobil gjennom Telia til redusert pris, umulig å få overfakturering på databruk, har litt data til overs nesten hver mnd og er kunde med en seriøs operatør og slipper svindelopplegget Chili driver med. Utenom chili er der heller ikke noen som matcher prisen så.. Og som du selv sier.. Man må sende sms etter 5Gb Hvor latterlig er ikke det da? Heller kunde hos ett selskap som ikke kjører seg selv konkurs med falske løfter Hjemme har jeg forøvrig 500/500 fiberlinje så ingen krise der heller.

Og så flott at du ikke forsto det var snakk om 40Gb for 524kr mnd var bedre enn 16Gb for 499kr som en tulling nevnte....

Så bra løsning for deg, du som bruker 30gb på en dag og ikke har nok data til resten av måneden. Hadde du vært litt oppegående ville du forstått at dette abonnementet er bra for deg som forbruker, fordi det kan gjøre at Telia sitt abonnementet må endres til det bedre.

Share this post


Link to post

Klager over alle selskap som driver falsk reklame og svindler kundene sine.. Men dette så jeg komme før jeg ble kunde hos de heldigvis.

40Gb i mnd for 524kr er det bare Chili som kan matche igrunn. Og siden man ikke har fri data hos Chili og man må sende sms når man har brukt opp 5Gb er det ett unødvendig hinder. Ikke får jeg kjøpe mobil gjennom de heller.. Så hvorfor spare 25kr mnd på selve abo på å ha data jeg ikke bruker (eller får lov å bruke) når jeg sparer 3-4000kr på mobilen istedenfor? Totale regnestykket gjør at jeg da heller fortsetter hos Telia.. Så du er rimelig sær om du ikke kan å regne ut såpass. Dyre abonnement har vi bl.a pga det koster endel å bygge nett i Norge kontra f.eks ett pannekakeland som Danmark. Og prisene vil sybke uansett etterhvert så hvorfor velge en dårligere operatør for å få masse data jeg ikke trenger når jeg sparer penger på de andre fordelene Chili ikle engang kan tilby?

Du motsier deg selv til de grader. Helt latterlig å lese.

Share this post


Link to post

Så bra løsning for deg, du som bruker 30gb på en dag og ikke har nok data til resten av måneden. Hadde du vært litt oppegående ville du forstått at dette abonnementet er bra for deg som forbruker, fordi det kan gjøre at Telia sitt abonnementet må endres til det bedre.

Hva snakker du om? Har ALDRI sagt jeg bruker 30Fb på 1 dag😂

Hadde du vært oppegående hadde du fått med deg det og også at Chili er dårlig for kundene siden de bedriver svindel og falsk reklame😉

Telia (og andre) sine priser går nedover og nedover hele tiden og ingen av de ser på Chili som en trussel siden de ikke gidder å bry seg med de. De vet at Chili ikke kan tilby det de lover siden Chili må leie nett hos enten Telia eller Telenor uansett...

Share this post


Link to post

Du motsier deg selv til de grader. Helt latterlig å lese.

Hvordan det? Sliter du med å lese eller forstå noe? Ikke motsagt meg selv på noe desverre så her er det du som roter

  • Like 3

Share this post


Link to post

Eg syns litt synd på dem som sitter på kundeservice som er opplært til og servere kundene løgner. Eg har rådet både Jørgen og Richard på kundeservice og finne seg en jobb dem ikke skammer seg over. Hadde eg sittet i andre enden på kundeservice hadde eg følt meg så langt nede at eg hadde aldri turt og fortelle noen hvor eg jobbet. Her må det inn et tilsyn som ser over hva slags arbeidsforhold det er i dette sirkuset av et selskap. Eg føler med dem, men det må være helt forferdelig og bli møtt daglig av kunder som spør hva i helvete dem driver med, og hvorfor ubegrenset data er nå begrenset data. Eg har fått som svar at noen høyere oppe må ta i mot en klage for at eg skal komme videre, Jørgen har rett og slett ikke autoritet til og hjelpe. Han har ikke svar selv på hva og hvorfor. Steinar derimot, han som har autoritet og makt til og begrense og endre abonnementer, han møter deg med et copy/paste svar fra brukervilkårene som sikter til at forbruket ditt ikke lengre anses som personlig forbruk, fordi ditt forbruk er høyere enn andres forbruk. Og når eg da forklarer Steinar og sender han en oversikt over hva eg har brukt data på, så repeterer han copy/paste svaret sitt fra forgie e-post, du skjønner det at, Steinar er for feig til og prate med deg, han har autoritet og kan bare svare på e-post. Steinar klarer egentlig ikke svare på det du spør om, for kunden har alltid feil, og Steinar har ingen planer om og endre sitt standpunkt, kunden har brukt over 200Gb data, kunden skal straffes og blir fortalt at han er unormal og at kunden burde bruke sitt abonnement på lik linje med Olga på 84 år som bruker sitt fri data abonnement hver fredagskveld for og sjekke lottokupongen sin. Steinar er hyggelig, nesten litt kvalmende hyggelig, Steinar ønsker deg lykke til videre når du sier at du får ta det videre til forbrukerrådet.

 

Kan en god journalist lage enn mer latterlig artikkel om et mobilselskap enn det som er mulig her?

  • Like 4

Share this post


Link to post

Også festlig: 0,2% av kundene blir kastet ut. 1 av 500, altså. De er jo nødt å komme bedre ut av det ved å bare akseptere at disse bruker endel data enn at de nok en gang skal få noen runder pepper i media. Lærer de aldri? Disse 20-30 kundene syns jo knapt i regnskapet, uansett. Spesielt også at 200GB er nok nå, selv etter at prisen har gått opp...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg kan ikke finne dem noen steder på sidene til Chili

Fant de under "kundeservice"-menyen og så "skjema og vilkår", og på den siden en liten "her"-link under "Generelle vilkår", og da ironisk nok i PDF'en under:

"Særlige vilkår for Chili Fri Data" :)

 

Edit:

De kunne i det minste spandert på seg en liten link på bestillingssiden.

Virker som de prøver å gjemme disse "vilkårene".

Lukter dårlig....

Edited by KalleKanin
  • Like 2

Share this post


Link to post

De reklamerer jo med at du kan dele med egne enheter, så hotspot er helt innafor

Ja, jeg tror kanskje du har rett. "Deling med egne enheter" er litt diffust. Men det er ikke urimelig å tenke at man mener hotspot.

 

På den andre siden, så nevner de spesifikt at man ikke skal bruke abonnementet i et fast modem eller en router, så det er tydelig at de ikke ønsker at folk skal bruke dette som en fast erstatning for vanlig bredbånd.

 

Det er uansett litt uryddig, når markedsføringsinformasjonen på nettsiden ikke henger helt sammen med vilkårene i abonnements-avtalen. Det er snev av cowboy-preg over dette firmaet, kan det se ut som...

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

Jeg kan ikke finne dem noen steder på sidene til Chili

Fant de under "kundeservice"-menyen og så "skjema og vilkår", og på den siden en liten "her"-link under "Generelle vilkår", og da ironisk nok i PDF'en under:

"Særlige vilkår for Chili Fri Data" :)

 

Edit:

De kunne i det minste spandert på seg en liten link på bestillingssiden.

Virker som de prøver å gjemme disse "vilkårene".

Lukter dårlig....

De har gjemt den godt ja , stinker rett og slett.

Har de oppdatert den etter at de forandret abonnementet tro?

"Abonnementet Chili Fri Data kan ikke benyttes i modem/ruter og/eller for maskin - til - maskin kommunikasjon"

De reklamerer jo nå at du kan dele med egne enheter.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Det skal være unødvendig og fortelle folk at dem bruker unormalt mye data. Den store feilen chili gjør her, hvertfall i mitt tilfelle er òg oppfordre kunden til og bruke mye data da det nå er INGEN begrensinger på hvor mye data du ønsker og bruke. Kundeservice fortalte meg en uke før dem kuttet abonnementet mitt at eg ikke trengte og tenke over forbruket mitt lengre, eg kunne bruke mobilen til Hotspot (noe som ikke var innenfor tidligere) og se så mye netflix eg ville. En uke senere så blir eg nedgradert til 25GB fordi eg sluttet og tenke over forbruket. Eg selv har elendig adsl fra Telenor, den laveste hastigheten som er tilgjengelig. Ikke fordi eg er kip, men det finnes ikke andre alternativ her eg bor enda. Gikk da og så på et dekningskart hvor chili lovet meg god 4G dekning og fri data på min adresse. Ikke har eg data lengre, 4G med en strek finnes en plass i hjemmet mitt, i en vinduskarm. Det er da naturlig for meg og sette mobilen i Hotspot og kose meg litt fremfor tv'n med netflix. Dette er nå ikke mulig lengre grunnet min unormale mobilbruk...

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

De reklamerer jo med at du kan dele med egne enheter, så hotspot er helt innafor

Ja, jeg tror kanskje du har rett. "Deling med egne enheter" er litt diffust. Men det er ikke urimelig å tenke at man mener hotspot.

 

På den andre siden, så nevner de spesifikt at man ikke skal bruke abonnementet i et fast modem eller en router, så det er tydelig at de ikke ønsker at folk skal bruke dette som en fast erstatning for vanlig bredbånd.

 

Det er uansett litt uryddig, når markedsføringsinformasjonen på nettsiden ikke henger helt sammen med vilkårene i abonnements-avtalen. Det er snev av cowboy-preg over dette firmaet, kan det se ut som...

Jepp ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hadde folk vært fornøyd dersom tilbudet bare var 200gb for 499,- og uten begrensinger?

Hva dersom det var 100gb for 499,-?

Eller 50gb, eller 30gb, eller... 16gb, 1gb mer enn Telenor...?

 

Ellers tullete at Chili får pes for ett tilbud som i praksis er 499,- for ca. 200GB, når nermeste konkurrent er både dyrere og mindre data. Joda, de reklamerer med 1000gb/fri bruk, men sett bort fra villedende markedsføring er det allikevel det beste tilbudet på markedet.

Share this post


Link to post

De har gjemt den godt ja , stinker rett og slett.

Har de oppdatert den etter at de forandret abonnementet tro?

"Abonnementet Chili Fri Data kan ikke benyttes i modem/ruter og/eller for maskin - til - maskin kommunikasjon"

De reklamerer jo nå at du kan dele med egne enheter.

Dette er nok mest for å sikre seg mot at man ikke bruker dette til annet enn vanlige enheter, og ikke som en "server"-tjeneste.

 

Kanskje litt diffust, men greit nok.

Share this post


Link to post

Hadde folk vært fornøyd dersom tilbudet bare var 200gb for 499,- og uten begrensinger?

Hva dersom det var 100gb for 499,-?

Eller 50gb, eller 30gb, eller... 16gb, 1gb mer enn Telenor...?

Ellers tullete at Chili får pes for ett tilbud som i praksis er 499,- for ca. 200GB, når nermeste konkurrent er både dyrere og mindre data. Joda, de reklamerer med 1000gb/fri bruk, men sett bort fra villedende markedsføring er det allikevel det beste tilbudet på markedet.

Ja, mitt problem er den villedende markedsføringen og at jeg da ikke vet hvor grensen går.

Hadde de satt 100 eller 200 GB hadde det vært helt uproblematisk for min del.

  • Like 3

Share this post


Link to post

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...