Gå til innhold

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen


Anbefalte innlegg

Beffa1 og Merko. - interesante synspunkter og kanskje noe jeg ikke helt tenkte over - at det nødvendigvis ikke bare skal brukes av en person, og som du sier - unge som bruker flere av tingene på samme tid.

Ang 15 gb om dagen; ville dette "trigga" en reaksjon fra dem? Hørt andre har spekulert i at med 30 så reagerer dem, men at det som brukes under ser ut til å passere.

 

Og så har dere bare konkludert det selvsagte, jeg begynner tydeligvis å bli så gammel at jeg ikke lengre følger med i tiden (i hva angår dataforbruk) :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt morsomt at alle som står fram etter å ha blitt kasta ut av Chili har maksimert forbruket med torrents, delt nett eller helt usannsynlige mengder streaming? Det er ikke en eneste en med "normalt" forbruk eller forbruk som passer inn i noe annet enn fastinstallert bredbånd. Det forteller meg at disse utkastelsene treffer slik de skal.

 

ikke en torrent, aldri delt til fremmede men kun mitt eget.

xbox, playstation, pc, tablets. alt eiet av meg.

bruker lett 20 gig pr dag , men normalt var mitt forbruk på ca 8 giga pr døgn. så kryp hjemover og hold munn

  • Liker 6
Lenke til kommentar

222 GB over 18 dager er unormalt for folk som faktisk bruker dette abonnementet med intensjon om at det skal være mobilbruk, og ikke erstatning for annen typer nettverk som bredbånd. Jeg driver selv med 3d modellering, sender store 3d filer, filer, bilder og whatnot frem og tilbake gjennom måneden flere timer om dagen - men er ikke i nærheten av å kunne nå slike grenser (har ikke chili abonnement engang); så da blir spørsmålet, hva slags forbruk skaper 222 GB på 18 dager? Er dette normalt? I så fall vil jeg se et regnestykke som viser at dette ikke er data som enten er a) Benyttet til å streame 4k videoer timer ut og inn (som da ikke er vanlig mobilbruk men går over til vanlig bredbåndsbruk), b) Torrent eller nedlastninger av filer, i så fall hvilke typer filer og mengder må til for å nå over 200GB på 18 dager og som igjen ikke faller inn under kategorien bruk som gjøres fra normalt bredbånd og ikke mobil.

 

Når det er sagt, Chili må faktisk begynne å skrive et sted at 200GB faktisk er en slags grense, slik at dette kommer klarere frem. Det er ikke akseptabelt å operere med ca, her må det faktisk være noe konkret.

220Gb data over 18 dager er faktisk ikke så unaturlig mye for mange.

Og fri data betyr FRI DATA.. Dvs ingen begrensning.. Ergo er det falsk reklame.

Men du godtar vel kanskje å kjøpe en bil til 10.000kr for så å få regning på 1mill også du da eller??

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har jeg sagt fra dag 1.. Dette kommer til å bli begrenset.

Men dette ville ikke de som skrytte så voldsomt av Chili høre noe av?

Også litt merkelig at de har skiftet navn på abonnementet fra "fri data" til "1000Gb" til fri-data igjenn. Men hele tiden har de hatt diverse begrensninger som f.eks antall Gb pr dag osv. så det har faktisk aldri vært ekte fri data.. men "fri" data innenfor deres egne unike betingelser og vilkår.

Så at de nå har satt den på 200Gb var absolutt ingen overraskelse. Flere som er misfornøyd med Chili så derfor valgte jeg å styre langt unna de og heller ta en tlf til operatøren jeg har å heller få rabatt istedenfor å skifte operatør.

 

Jeg skjønte også at Chili’s tilbud var for godt til å være sant når det kom, og valgte å holde meg til Telia hvor jeg får rabatt. Kjempefornøyd med de. Jeg visste at det bare var ett tidsspørsmål før det gikk dårlig med Chili og fri data- abonnementet deres. Det er nok ikke lenge før hele abonnementet er borte, og kanskje hele Chili også. Men det var en god tanke de hadde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Er det ikke litt morsomt at alle som står fram etter å ha blitt kasta ut av Chili har maksimert forbruket med torrents, delt nett eller helt usannsynlige mengder streaming? Det er ikke en eneste en med "normalt" forbruk eller forbruk som passer inn i noe annet enn fastinstallert bredbånd. Det forteller meg at disse utkastelsene treffer slik de skal.

 

ikke en torrent, aldri delt til fremmede men kun mitt eget.

xbox, playstation, pc, tablets. alt eiet av meg.

bruker lett 20 gig pr dag , men normalt var mitt forbruk på ca 8 giga pr døgn. så kryp hjemover og hold munn

Hvis du tror at "delt nett" handler om å dele nett med fremmede og ikke om å dele nett til andre enheter skjønner jeg at det kan gå litt i ball her og der.

Lenke til kommentar

Beffa1 og Merko. - interesante synspunkter og kanskje noe jeg ikke helt tenkte over - at det nødvendigvis ikke bare skal brukes av en person, og som du sier - unge som bruker flere av tingene på samme tid.

Ang 15 gb om dagen; ville dette "trigga" en reaksjon fra dem? Hørt andre har spekulert i at med 30 så reagerer dem, men at det som brukes under ser ut til å passere.

 

Og så har dere bare konkludert det selvsagte, jeg begynner tydeligvis å bli så gammel at jeg ikke lengre følger med i tiden (i hva angår dataforbruk) :(

Trenger ikke mer enn en person som streamer som f når muligheten byr seg (jeg var fornøyd med å få tilbake hjemmenettet selv om dette er elendig (5Mbit). Så jo at hu passerte 200GB, men siden dette kun var til hennes egne enheter regnet jeg med at det var godt innafor nå som de har åpnet opp helt. (Brukte forøvrig i overkant av 400GB på en mnd i sommer uten at jeg fikk noe varsel på mitt eget abb. (da delte jeg tilogmed ulovlig til datteras iPad)

 

ikke en torrent, aldri delt til fremmede men kun mitt eget.

xbox, playstation, pc, tablets. alt eiet av meg.

bruker lett 20 gig pr dag , men normalt var mitt forbruk på ca 8 giga pr døgn. så kryp hjemover og hold munn

Blir litt dumt at de påstår man har brutt vilkårene og delt til annet enn personlig bruk med litt over 10GB pr dag, da får de slutte å reklamere for fri bruk og fjerneing av 1TB grensa

 

220 GB med mobildata på 18 dager er ekstremt. Han har jo allerede brutt avtalevilkårene når han bruker dette som erstatning for vanlig bredbåndlinje han ikke kan få.

2200 på 18 dager er ekstremt, i overkant av 10GB pr dag er slett ikke mye for tenåringer og andre med bruk av streaming

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

222 GB over 18 dager er unormalt for folk som faktisk bruker dette abonnementet med intensjon om at det skal være mobilbruk, og ikke erstatning for annen typer nettverk som bredbånd. Jeg driver selv med 3d modellering, sender store 3d filer, filer, bilder og whatnot frem og tilbake gjennom måneden flere timer om dagen - men er ikke i nærheten av å kunne nå slike grenser (har ikke chili abonnement engang); så da blir spørsmålet, hva slags forbruk skaper 222 GB på 18 dager? Er dette normalt? I så fall vil jeg se et regnestykke som viser at dette ikke er data som enten er a) Benyttet til å streame 4k videoer timer ut og inn (som da ikke er vanlig mobilbruk men går over til vanlig bredbåndsbruk), b) Torrent eller nedlastninger av filer, i så fall hvilke typer filer og mengder må til for å nå over 200GB på 18 dager og som igjen ikke faller inn under kategorien bruk som gjøres fra normalt bredbånd og ikke mobil.

 

Når det er sagt, Chili må faktisk begynne å skrive et sted at 200GB faktisk er en slags grense, slik at dette kommer klarere frem. Det er ikke akseptabelt å operere med ca, her må det faktisk være noe konkret.

220Gb data over 18 dager er faktisk ikke så unaturlig mye for mange.

Og fri data betyr FRI DATA.. Dvs ingen begrensning.. Ergo er det falsk reklame.

Men du godtar vel kanskje å kjøpe en bil til 10.000kr for så å få regning på 1mill også du da eller??

Rar sammenlikning. En mer reel sammenlikning ville vært hvordan det reklameres for SMS og taletid, kalles "bruk så mye du vil nå", men det er en faktisk grense der.

Når det er sagt, er ikke uenig i at de må oppdatere vilkårene, men man må nok møtes på midten her; Folk kan ikke få fritt forbruk pga. prisene Telenor / Telia og andre tar for å leie ut sine nett til andre operatører. Dette er faktisk også noe av grunnen til at de fleste andre operatørene også har så små kvoter - det er ikke lønnsomt for dem pga. hvordan de nevnte overordnede aktørene bruker (misbruker?) sin makt og posisjon. Så ja - tyn skal gis til Chili for mangelfulle vilkår, men mesteparten av kritikken burde faktisk rettes mot de store som med vilje holder prisene oppe og kvotene nede.

Lenke til kommentar

Jeg skjønte også at Chili’s tilbud var for godt til å være sant når det kom, og valgte å holde meg til Telia hvor jeg får rabatt. Kjempefornøyd med de. Jeg visste at det bare var ett tidsspørsmål før det gikk dårlig med Chili og fri data- abonnementet deres. Det er nok ikke lenge før hele abonnementet er borte, og kanskje hele Chili også. Men det var en god tanke de hadde.

Ja, mye bedre å få rabatt hos Telia? Koster trossalt bare en liten rask samtale å prate med de å få ordnet bedre pris eller mer data inkl i prisen også så? Og sykt hyggelig kundeservice hos de om det er noe man lurer på

Lenke til kommentar

Hva er greia med folk?

 

Har dere ikke jobb, eller annet å finne på enn å presse disse grensene til Chili hele tiden? Jeg er forsåvidt enig i at det er teit å sette en 1000GB grense når dette egentlig er uoppnåelig, men ikke kom her å si at du bruker 222 gb på 18 dager kun på streaming av Netflix og Viaplay :rofl: Men ikke det, ser man kun på 4K oppløsning går dataen fort, 12,3 GB vil si ca 1-2 filmer i 4K oppløsning hver ENESTE dag... men er dette normal bruk? :nei:

 

Jeg skjønner godt at mange av dere ser deres snitt til å si opp bredbånd og andre merkostnader for å kun streame, laste ned, dele osv fra din mobil, for mobilnettet vårt er faktisk raskt nok til dette. Men det å så klage når du blir utestengt for å bryte retningslinjene er for meg helt bak mål, og det er virkelig på tide å ta seg selv et tak i nakken å finne på noe bedre å gjøre.

 

Jeg skjønner også at Tek.no har lite å skrive om, når et eller annet om Chili Mobil har vært headline så mange ganger nå at jeg har mistet tellinga på dette. Men det drar kanskje mange klikk, så fair enough.

 

Spent på hva neste "klagestorm" fra "ærlige kunder" er altså.

Takk for meg :tease:

Er du full? 220Gb på 18dager er faktisk bare 12Gb om dagen altså?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Hva er greia med folk?

 

Har dere ikke jobb, eller annet å finne på enn å presse disse grensene til Chili hele tiden? Jeg er forsåvidt enig i at det er teit å sette en 1000GB grense når dette egentlig er uoppnåelig, men ikke kom her å si at du bruker 222 gb på 18 dager kun på streaming av Netflix og Viaplay :rofl: Men ikke det, ser man kun på 4K oppløsning går dataen fort, 12,3 GB vil si ca 1-2 filmer i 4K oppløsning hver ENESTE dag... men er dette normal bruk? :nei:

 

Jeg skjønner godt at mange av dere ser deres snitt til å si opp bredbånd og andre merkostnader for å kun streame, laste ned, dele osv fra din mobil, for mobilnettet vårt er faktisk raskt nok til dette. Men det å så klage når du blir utestengt for å bryte retningslinjene er for meg helt bak mål, og det er virkelig på tide å ta seg selv et tak i nakken å finne på noe bedre å gjøre.

 

Jeg skjønner også at Tek.no har lite å skrive om, når et eller annet om Chili Mobil har vært headline så mange ganger nå at jeg har mistet tellinga på dette. Men det drar kanskje mange klikk, så fair enough.

 

Spent på hva neste "klagestorm" fra "ærlige kunder" er altså.

Takk for meg :tease:

Er du full? 220Gb på 18dager er faktisk bare 12Gb om dagen altså?

Hehe, vet ikke hvem som er full jeg, når du ikke klarer å lese innlegget mitt engang før du kommenterer. Jeg skriver om bruken man må ha for å oppnå dette, og det er ikke normal bruk.

 

Utifra alle kommentarene dine rundt dette så er jeg veldig usikker på om du er arbeidsløs med lite å gjøre, eller en telia ansatt som gjør jobben sin... hva er greia liksom?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette må jo være grei skruing å få gitt Chilli Mobil en kraftig smekk på fingeren her?

1000gb i mnd tilsvarer 32gb om dagen.
-hvordan de kan nekte sine kunder å bruke den data mengden de selv har satt som grense, og kaller den bruken "unormal" henger ikke på greip.

At de aksjonerer mot brukere som bruker mer enn 1000gb/32gb dag er i og for seg greit nok, men det er en annen sak.

Jeg er chilli bruker, og ligger ikke på mer enn litt over 100gb i mnd i snitt, så håper ikke at alt dette gjør at chilli går nedenom og hjem, det vil jeg tape på, men allikevel så støtter jeg fult ut de som ikke får den tjenesten de betaler for.
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis du tror at "delt nett" handler om å dele nett med fremmede og ikke om å dele nett til andre enheter skjønner jeg at det kan gå litt i ball her og der.

Har du lest markedsføringen til Chilli? De har med deling til egne enheter

FRI DATA

TaleFri

SMSFri

MMSFri

19 GB i EU/EØS inkludert

(fra 1.1.2019)

Inkludert deling til egne enheter

Inkludert TV 2 Sumo i 60 dager

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hehe, vet ikke hvem som er full jeg, når du ikke klarer å lese innlegget mitt engang før du kommenterer. Jeg skriver om bruken man må ha for å oppnå dette, og det er ikke normal bruk.

 

Utifra alle kommentarene dine rundt dette så er jeg veldig usikker på om du er arbeidsløs med lite å gjøre, eller en telia ansatt som gjør jobben sin... hva er greia liksom?

Leste hele kommentaren din jeg.. Skal ikke mye til å bruke 12Gb om dagen skal jeg fortelle deg? Så det er helt innenfor NORMAL bruk.

 

Jaha? Så fordi jeg er ferdig på jobb og jeg foretrekker å heller ringe operatøren min å få bedre pris enn å hoppe på luretilbud så må keg altså være arbeidsløs eller jobbe for Telia?? Du bør nok roe ned alkoholinntaket ditt nå altså. Morsomt når folk ikke bruker hodet og tenker seg om i 2 ussle sekund før de spyr ut slikt vissvass og latterlige antagelser som du kommer med

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...