Gå til innhold

EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer

 

Helt OK. Hvis EU dekker kostnaden til innkjøp og montering så kan jeg bytte ut Pioneer DEH-P8300UB-spilleren jeg har idag.

 

Skjønt, det har aldri vært så fredelig å kjøre bil siden FM-nettet ble stengt, da musikken - fra både CD, radio og USB - ble overstyrt av trafikkmeldinger fra et sted jeg hverken hadde hørt om eller skulle dra til.

 

Forøvrig holdt jeg på å kjøre av veien en vinter, fordi jeg skvatt da en radiodame plutselig brøt inn i musikken med MYE høyere volum enn musikken jeg hørte på.

 

Hum-di-dum-dum-VI MELDER OM GLATTE VEIER [wtf!!]

 

Når man kjører bil om morgenen - på glatte veier - er lydanlegget det siste stedet jeg venter overraskelser fra. Så jeg er bare glad for at jeg ikke har radiosignaler i bilen i det hele tatt nå.

Endret av PaladinNO
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det finnes INGEN forslag om å forby FM i biler.

 

 

Ehm, en liten vennlig påminnelse: om du leser hele artikkelen før du klikker i vinkel, så hadde det vært fint. :)

 

Du har helt rett i at det ikke er noe forslag om å forby FM, fordi det står ikke i artikkelen. Det står bare at det skal være påbudt med DAB (eller digital radiomottaker).

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Helt OK. Hvis EU dekker kostnaden til innkjøp og montering så kan jeg bytte ut Pioneer DEH-P8300UB-spilleren jeg har idag.

 

Skjønt, det har aldri vært så fredelig å kjøre bil siden FM-nettet ble stengt, og musikken - fra både CD, radio og USB - ble overstyrt av trafikkmeldinger fra et sted jeg hverken hadde hørt om eller skulle dra til.

Psst! Jeg tror kanskje påbudet vil gjelde produsenter av nye biler. Ikke forbrukere. :p

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Med det første er jeg enig i at bilprodusenter blir pålagt å installere DAB i NYE biler, å kunne nå folk i bilen er viktig for trafikkmeldinger og i verste fall krise.

Det er utrolig hva noen bilprodusenter ekskluderer fra standardmodeller i 2018. Feks Bluetooth, Aux, USB.

Mekanisk luksus som El-vinduer og seter forstår jeg da noen kun ønsker ett rimelig bare-bones verktøy og mekanikk er dyrt, men overnevnte tekniske ting har vært vanlig i 10-20 år, og standard hos mange produsenter.

 

Det er nesten komisk at min bestemors 2017 Mercedes GLA har BT tilkobling for telefoni, men ingen mulighet for å bruke dette til musikk.

 

 

Helt OK. Hvis EU dekker kostnaden til innkjøp og montering så kan jeg bytte ut Pioneer DEH-P8300UB-spilleren jeg har idag.

 

Skjønt, det har aldri vært så fredelig å kjøre bil siden FM-nettet ble stengt, og musikken - fra både CD, radio og USB - ble overstyrt av trafikkmeldinger fra et sted jeg hverken hadde hørt om eller skulle dra til.

Det blir nok aldri tvang om å installere DAB i bruktbil, kun nyproduserte, og det er noen ting som burde være lovpålagt i nye biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forrige innlegg var naturligvis bare tull, selv om det faktisk kom dårlig frem hvem påbudet skulle gjelde for. :)

 

Men en ting som jeg ikke fikk med meg...hva er hensikten med et slik påbud? Hva er det dem ønsker å oppnå? Og hvorfor er EU involvert i det hele tatt?

Var det ikke EU som sa at å konvertere til DAB var frivillig - og Norge var ett av 5 eller så land i verden som faktisk valgte å gå over til DAB?

 

Helt ærlig, så leser jeg et slikt forslag som "Vi kan ikke innrømme at vi gjorde feil ved å innføre DAB/stenge ned FM! EU, plz halph!" ~ Sincerely, Staten.

 

Dessuten så er fabrikk-enheter, vel, stort sett bare møkk, så de fleste som ønske god lyd i bilen vil vel oppgradere spilleren uansett, med mindre vi snakker mer high-end biler med Bang & Olufsen etc. anlegg som ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Det er ikke påbud om Dab som kommer, men påbud om digitalt mottak. Tviler uansett på om Dab vil vinne spesielt mange nye lyttere om Dab ble standard i alle nye biler. Interessen for Dab i Europa er minimal blant folk flest. Nå kommer 5G for fullt, så radio over nett vil være fremtiden, sammen med verdensstandarden FM.

Skuffende artikkel av TU, men de har lenge ført en ukritisk Pro Dab linje.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Men en ting som jeg ikke fikk med meg...hva er hensikten med et slik påbud?

 

 

Det er nok den klassiske høna og egget situasjonen som ligger i grunn. Det er flere land som har vurdert å innføre DAB, men ikke gjort det på grunn av at det ikke er noen som har DAB. Om det er et grunnlag for innføring, så er det lettere for de folkevalgte.

Lenke til kommentar

Det er ikke påbud om Dab som kommer, men påbud om digitalt mottak. Tviler uansett på om Dab vil vinne spesielt mange nye lyttere om Dab ble standard i alle nye biler. Interessen for Dab i Europa er minimal blant folk flest. Nå kommer 5G for fullt, så radio over nett vil være fremtiden, sammen med verdensstandarden FM.

Skuffende artikkel av TU, men de har lenge ført en ukritisk Pro Dab linje.

 

5G? I biler?

 

Ja, kanskje om ti-tjue år, eller 6G.

 

Vi klarer ikke digital radio på noen fornuftig måte som dekker landet skikkelig, og du drømmer om 5G?

 

bygg ut 4G på samme måte som FM så internett er en pålitelig leverandør for oss utenfor miniland, så er det ok. 5G teknologien pr i dag går ikke gjennom bildøren din engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette ble mer spørsmål enn svar for meg. Jeg er ikke så god på å lese direktiver.

For meg kan det se ut som om direktivet ikke gjelder kun DAB. Det er nevnt "IP-teknologi". Er det mer mot 5G og lignende?

Er direktivet ment for radiolytting eller for digital kommunikasjon med bilen?

 

Analoge signaler forbys ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fascinerende hvor hissige folk blir når det kommer til DAB.

 

Det eneste jeg vil si er, nei, 4G/5G er ikke en likeverdig erstatning til radio (FM eller DAB). De som leser TU må ha fått med seg at 3G nå stenges. Mobildata-teknologi kan ikke regnes med å være stabil over flere tiår, og bra er det, for da kan vi frigjøre disse dyrebare frekvensbåndene til ny og bedre teknologi, som vi nå gjør med 3G til 4G.

 

Det er egentlig det samme vi gjør har gjort med DVB/DAB. Vi har klart å skvise inn mange flere TV-kanaler *og* radio-kanaler på det gamle analoge TV-båndet. Dermed frigir vi etterhvert FM-båndet til fremtidens teknologier. Hvis du mener radio er døende og teit så burde du være ekstatisk for DAB, for nå kaster vi bort færre dyrebare frekvenser på en ting som blir en stadig større nisje.

 

Og ja, radio blir nok i større grad en nisje. Men det er veldig optimistisk (eller pessimistisk?) å tro at det vil dø helt ut på noen tiår. Og bra er det egentlig. Mobildata er ikke pålitelig i nødsituasjon, så vi burde holde DAB og DVB gående så lenge det finnes folk som bruker det. Da er det bra at DAB gir mulighet til drastisk lavere driftskostnader over tid, og gjør det lettere å sende flere kanaler med litt ekstra funksjonalitet, sånn at den lille nisjen som blir igjen til slutt er en robust nisje.

 

Jeg er ikke noen kjempestor fan av DAB. Jeg hadde brydd meg fint lite hvis vi holdt oss til FM. Jeg tror det er grunnen til at det er få forkjempere utenfor radiobransjen selv. DAB er kjedelig. Men det er gode rasjonelle grunner til å få igjennom en overgang. Så det er slående stor kontrast fra denne realiteten, til den realiteten enkelte rabiate motstandere forkynner (alle politikere og ingeniører og radiobransjen er visst komplette idioter som ikke skjønner hvor ÅPENBART hvor elendig DAB er).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har sett litt på saken - og det er snakk om å påby nye biler å kunne motta digitale radiosendinger - IKKE DAB!!!

 

Det betyr at vi like gjerne kan få Carplay fra flere aktører - som DRM+ eller annen digital teknologi.

 

Å tro at EU vil påby en akterutseilt teknologi - fordi stortinget her i landet lukket øyne og ører for fakta - er nok som å tro på julenissen. Vet det er jul snart - men julenissen finnes fortsatt ikke.

 

Tragisk at ikke redaksjonen setter seg bittelitt inn i saken. Det vitner om en reklame - ikke en faktabasert teknologiartikkel dette her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er stort sett projisert tøv og våte drømmer for pådrivere enn sålenge. Dekningsgraden for DAB er i Norge for dårlig på en rekke veisamband, og uten verifisert infrastruktur, ingen tillit - eller nytte!

Dekningsgrada for FM var heller ikkje god. Dersom det var mogeleg å få inn noko i det heile, var det ofte var berre NRK P1 eller P2. Kvaliteten var ofte dårleg. DAB er betre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...