Gå til innhold

Chili-kunder frustrert: Må skru av og på telefonen for hver gang de skal be om mer data


Anbefalte innlegg

Høgreklikk på landet og velg operatør. Det er delt opp i land, så du må kan høgreklikke på norge, .se og .dk og velge dei forskjellige operatørene.

Dyrt med data på skip, da trur eg det er billigere og drikke seg full enn å sjå netflix f.eks...  eller last ned filmene på forhånd!

Tja tviler på telenor taper på mobildata på sjøen i så fall hadde de aldri solgt det.

Faktisk tror jeg de tjener rått også på det. Er jo dyrt av en grunn men de mister jo kjøpere da.

Hvor dyrt er en 10 TB harddisk for colorline er jo mye data det, man får mye filmer på serveren hos colorline.

Problemet selv om man har 256 GB eller 512 GB på mobilen og har lastet det ned er det mange spill og apper som må være koble opp mot internett uansett så man klarer seg ikke uten mobildata til særlig mye, google play kan ikke fjerne apper uten internet tilkobling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nett til havs er dyrt fordi det går via satellitt. Skipene har avtaler for greie priser for nett om bord. Skal du til sammenligning bruke f.eks. Iridium privat, blir prisene astronomiske.

 

Man bør forøvrig være forsiktig med å roame når man drar offshore, for mobilene kan koble seg til både det ene og det andre som måtte befinne seg i nærheten. Når man passerer offshoreplattformer og enkelte skip, roamer man via dem:

https://www.seilmagasinet.no/innhold/havner-og-farvann/?article_id=50805

 

Det beste er å laste ned mest mulig offline før man drar. Eller kose seg med turen i stedet.

post-128804-0-39454300-1545223256_thumb.png

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Chili fikk seg nok en lærepenge da de annonserte ubegrenset.

Når man ser at folk har for vane å bruke 30 GB daglig på mobiltelefonene sine, sprakk nok budsjettet til Chili ganske fort.

 

Det mystiske er hvordan folk som bruker nærmere 1 TB i måneden med mobildata greide seg før Chili kom på banen.

 

 

 

 

- Hva er det som er så mystisk med det?

 

Det er et velkjent fenomen at har man lite så bruker man lite.

Har man mye så bruker man mer...

 

Før Chili kom med 1TB-kvote så var der folk som brukte mye Data, men det kostet adskillig mer enn Chili's alternativ gjor/gjør.

 

For de med god råd så var/er det ofta leverandøren av det gitte abonnementet som satt/setter en stopper for bruken ved å legge til en øvre grense for hvor dyrt det skulle/skal bli totalt sett for en enkel kunde pr. måned.

Slik at dem med mindre god råd ikke skulle/skal blakke seg helt.

 

Har man lite penger så er det veldig lett å leve over evne, og det er som kjent ikke en bra ting.

 

Har man derimot masse penger så kan man gå litt nuts uten at det har et alt for stort negativt utfall.

Siden man kan la det gjevne seg ut igjen over de påfølgende månedene, om det da trengs.

Så er man tilbake til normalen igjen.

Det fungere i prinsipet likt for folk med lite penger, men det tar ofte langt mer tid å komme seg tilbake til normalen.

Så da er man normalt sett mer påpasselig med pengebruken om man vet at man har lite penger å rutte med.

 

På lik linje som med Penger så er det lett å gå litt nuts om man plutselig har tilgang til 1TB-kvote eller "Ubegrenset Data" som det nå heter.

 

Selv om man helt i starten går litt nuts, så vil nok bruken av Data stabilisere seg over tid og holde seg nok så stabilt på dette nivået.

Det vil alltid finnes dem som bruker mer, men for mesteparten av brukerne så vil nok forbruket ligge ved eller godt under dette punktet.

 

Husker selv da jeg gikk over til "Bredbånd" etter flere år med "Dial-Up".

Med "Dial-Up" så lastet jeg ned kun høyst nødvendige ting, med noen få unntak.

 

Når jeg fikk "Bredbånd" så gikk jeg en smule nuts og lastet ned ting i hytt og pine.

Jeg fikk faktisk sperret abonnementet og måtte ringe å snakke med en kundebehandler for å få linjen åpnet igjen.

Og med løftet om å roe meg litt ned i så måte.

 

Så jeg kjenner meg godt igjen her med tanke på Databruk.

For noen så vil trangen etter/behovet for Data overstige leverandørenes tekniske kapasitet og/eller økonomiskevne.

Og det er jo trist med tanke på at vi står på trappene til 2019.

Men kravene for Data, Båndbredde og Hastighet har jo tross alt eksplodert de siste årene, så dette setter jo naturligvis ekstra press på leverandørene.

 

-----

 

Side Note...

Uttrykket "Ubegrenset Data" er et noe feilaktig uttrykk universelt sett, og med tanke på Data og Databruk så er dette intet unntak.

 

Der finnes 3 typer(/grenser)...

Nr.1. "Fysisk Mulig"

Nr.2. "Teknisk Mulig"

...og...

Nr.3. "Praktisk Mulig"

 

Avstanden mellom disse kan være stor, men siden kravene etter mer Data, bredere Båndbredde og høyere Hastigheter blir bare større og større så blir dette skillet bare mindre og mindre.

 

En ting som alle disse 3 har tilfelles er "Hastighet".

 

Som jeg har vært inne på tidligere...

Målet bør være "Praktisk Talt Ubegenset Data".

Selv det viser seg å være en utfordring for leverandørene pr. dags dato.

 

Slik det er i dag så ligger sørgelig nok grensen for "Teknisk Mulig" under kravet til "Praktisk Talt Ubegenset Data" med tanke på "Hastighet"

 

Siden forskjellige tredjeparts leverandører av diverse tjenester har ulike krav til "Båndbredde" og "Hastighet" så er det umulig å nå "Praktisk Talt Ubegenset Data" pr.dags dato, med mindre man har et ekstremt lavt forbruk.

Så det er noe storforbrukeren kan se langt etter.

 

Tøyer jeg strikken vel lang så ligger faktisk grensen for "Praktisk Talt Ubegenset Data" på 744,200kByte pr. måned (1MByte for at det skal se finere ut på papiret.) ved "1bit/s<->1bit/s".

 

Det høres ikke mye ut, men straks man øker "Hastigheten" så har man kjapt et stort problem.

Man skal ikke langt opp i hastighet før alt av ordinære Data-kvoter ikke lenger holder mål i så måte.

Selv Chili's tapre forsøk med 1TB-kvote faller til kort da.

 

Med tanke på hos OneCall så har kundene en Hastighetsgrense på opp til 100Mbit/s og Chili reklamere med opp til 350Mbit/s.

Så her trengs det definitivt forbedringer...

 

Faktisk opplevd Hastighet varierer naturligvis etter forholdene, som Støy, Trafikk og tredjeparts tjenester med ulike krav til Båndbredde og Hastighet, og tid på døgnet.

Men det trengs som sagt forbedringer, det er det ingen tvil om.

 

Når vi "Praktisk Talt Ubegenset Data" så kan ingen klage teknisk eller praktisk talt.

Dog pris blir fort et problem, fordi en slik løsning blir neppe billig, i alle fall i starten.

 

Folk hyler jo allerede på pris når det kommer til Chili's konkurenter.

Skillet er naturligvis så stor fordi Chili underpriser seg selv, i motsetning til konkurentene som til dels overpriser sine produkter i større eller mindre grad.

 

Det er en velkjent sak at profit er levebrødet til leverandørene.

De som overpriser frotser, men de som underpriser sulter og om de ikke passer seg så vil de ved tiden dø ut, so to speak.

 

Alle har vi ulike tanker, tolkninger og meninger om ting.

Dette var mine "10 cents" om akkurat dette.

 

En ting er i alle fall sikkert...

SMS-påfyll av Data vil alltid være et irritasjonsmoment, dog større plage for noen enn andre, med eller uten restart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir jo klager uansett! Kan ikke bare folk være fornøyd med mye data til en billig penge, og høre på de få vilkårene Chili må ha??

Klart folk klager på falsk reklame.. Jeg har 40Gb mnd foe 524kr og kam bruke dataen helt fritt slik JEG vil. Uten begrensning. Chili har ikke bare noen få vilkår.. Der er mange helt unike vilkår som ikle hører hjemme noen plass

Lenke til kommentar

Hvorfor må du streame 4k film på mobilen??? er du på en av de stedene i verden der det ikke er bredbånd?

Skjønner godt at ikke chili vil gi deg noe kundeservice. Eg er superfornøyd med abbonementet som det er og kundeservicen er helt topp.

Han streamer ikle 4K på mobilen men VIA mobilen. Og hvirfor skulle ikke Chili gi han kundeservice? Tilbyr de fri data så tilbyr de fri data og må forholde seg til det. Men dette er bare svindel og lureri fra Chili. Noe jeg har vist hele tiden og derfor er de totalt uaktuelle for meg å slifte til. Og begrensning på antall Gb pr dag burde være første bjellen som ringer.. Falsk markedsføring og RÆVA kundeservice i tillegg. Håper jaggu de går konkurs
Lenke til kommentar

Klart folk klager på falsk reklame.. Jeg har 40Gb mnd foe 524kr og kam bruke dataen helt fritt slik JEG vil. Uten begrensning. Chili har ikke bare noen få vilkår.. Der er mange helt unike vilkår som ikle hører hjemme noen plass

 

Hvor har du den avtalen? Går ut i fra at du selvsagt mener 40 GB og ikke 20 GB med rollover..

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Nuvel...

Sitte og godta at de tar deg bakfra er nok det du gjør om du benytter andre abonnement med lite data og dyre priser.

 

Chili gjør ihvertfall ett forsøk på glidemiddel, men så er det noen som ikke synes det er godt nok eller skal utnytte og ødelegge for alle andre...

Chili gjør ett forsøk på å kapre kunder med falsk reklame heter det.. Man får retr og slett mer hos andre operatører som ikke har de syke begrensingene Chili har

Lenke til kommentar

Hvor har du den avtalen? Går ut i fra at du selvsagt mener 40 GB og ikke 20 GB med rollover..

Telia.

Tok bare en tlf og snakket med de i ca 2min og fikk 25% rabatt. Har vært kunde endel år forøvrig men de kan tilby bedre priser siden de trossalt vil beholde kundene sine fremfor å tape kunder.

Mener 40Gb pr mnd uten noe data rollover ja.

Før det hadde jeg 12Gb og fikk 6Gb ekstra uten tillegg i prisen så der ble 18Gb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chili gjør ett forsøk på å kapre kunder med falsk reklame heter det.. Man får retr og slett mer hos andre operatører som ikke har de syke begrensingene Chili har

Siden alle som har blitt kastet ut har tilsynelatende hatt ett forbruk over 200gb, hvilke annen operatør henviser du til som gir i nerheten av det for 499,-?

 

At du får 40gb for tilsvarende pris er faktisk ikke ett bedre tilbud. Joda, du kan bruke 40gb på en dag om du vil, men da har du 0gb de neste dagene. Du hadde nok fått lov til å bruke samme mengde data hos Chili også, har ikke hørt om noen som har blitt kastet ut etter totalforbruk under 50gb enda...

Endret av Spoki0
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk litt rabatt for bedriften siden det er snakk om en del tusen kroner hver måned.

 

Du viser til at daglig grense bør vøre minimum 30 GB. Dette gir da 900 GB per måned. Jeg har tidligere påpekt at med billigste tilgjengelge abonnement blir dette ca. 23000 kroner per måned.

La oss si at du har en ekstremt god avtale med selskapet du har og du får 90% rabat på datamengden din. Dette er likevel ca 2300 kroner per måned, noe som er langt over det dobbelte av det jeg betaler for bredbånd med 60 GB/s og mobilabonnement med 6 GB per måned til sammen. Selv med 95% rabat blir det mer enn 1000 kroner måneden.

Personlig tviler jeg sterkt på at det finnes et selskap som gir 90% rabatt på abonnement. Jeg tror du har gravd deg ned i den egen bullshit og er livredd for å innrømme at du tar feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er ikke dette bare det samme som Netflix gjør når de spør om du fortsatt er der?

 

Det er jo for å forhindre tomgangstreaming o.l og er til det beste for de fleste i nettet.

Nei.. Dette er for å forhindre at kundene bruker så mye data som de har blitt lovd..

Hvordan er det forskjellig?

 

Netflix lover meg ubegrenset streaming men krever en aktiv handling etter X antall minutter.

Chilli lover (tilnærmet)ubegrenset bruk men krever en aktiv handling etter X antall GB.

 

Mener du at Netflix også gjør dette for å ikke gi meg den strømmingen de har lovet?

Kanskje 3GB er litt lav grense (tilsvarer vel en drøy time streaming) men det er jo til det beste for alle andre i nettet (og selvsagt en økonomisk motivasjon for både chilli og Netflix).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det forskjellig?

 

Netflix lover meg ubegrenset streaming men krever en aktiv handling etter X antall minutter.

Chilli lover (tilnærmet)ubegrenset bruk men krever en aktiv handling etter X antall GB.

 

Mener du at Netflix også gjør dette for å ikke gi meg den strømmingen de har lovet?

Kanskje 3GB er litt lav grense (tilsvarer vel en drøy time streaming) men det er jo til det beste for alle andre i nettet (og selvsagt en økonomisk motivasjon for både chilli og Netflix).

Netflix gjør dette i tilfelle du sovner så du slipper å ha sett en hel serie i søvne og ikke huske hvor du datt av..

 

Chili gjør dette fordi de er livredd for noen skal bruke datamengden de lover kundene sine..

2 ganske forskjellige ting det du?

 

Data SKAL nemlig kunne gå uavbrutt innenfor den kvoten man betaler for.

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke at jeg brukte 30 GB. Jeg skrev at 30 GB bør være absolutt minimum for en daglig cap på enn slik tjeneste i motsetning til de 5 GB som er implementert. Det var også snakk on nedlasting. Jeg bruker nesten ikke nedlasting, 4/5 eller mer er upload da jeg er innholdsskaper. Det er snakk om mobilt bredbånd. Venter på fiber, men det drar ut i tid. Har allerede ventet i to år, så jeg holder ikke pusten selv om de "jobber med saken". Bruker ikke mobilt bredbånd av glede men av nødvendighet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Vell det er i tos at sånn vanligvis gjelder til 20 000 sms / min i mån. oss telenor og 10k os telia og deres underlevrandører. men da forventer jeg å faktisk kan bruke 10 000 sms til personlig formål om jeg trenger akkurat som i første vilkårene av fri data på 1tb. Nå er det ubegrenset å jeg forventer å kunne fylle på så mye jeg trenger til et personlig forbruk om det så er 2tb i månden. men di har jo altig had et problem med at folk bruker det

Og hva tror du hadde skjedd med den prismodellen om alle kundene hadde sendt 20.000 SMS i måneden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...