Gå til innhold

Saksøker Apple for å markedsføre iPhone Xs som «kun skjerm»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmmm..... en som synes iPhone'n sin ble for dyr når kredittkortregninga / kontoutskriften rullet inn i postkassa?

 

Sorry, klarte bare ikke å dy meg. Synd at de føler seg svindlet da, og er vel kanskje noe missvisende i teksten i markedsføringskampanjen til Apple, men jeg syntes nå det kommer svært klart frem at den har busslomme / skjermleppe. Men det er nå min oppfattelse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Om jeg går på komplett.no og baserer kjøp etter spesifikasjoner og bilder av telefonen, så ville jeg følt meg lurt. Det står at skjermen skal være 5,8 tommer og at oppløsningen skal være 2436 x 1125. Det står ingen ting der om at frontkameraet tar deler av skjermen.

Produktbildet viser veldig godt at det er en "busslomme" der.

 

Angående størrelse på skjerm, så kan jeg se problemet. Skjermen som er brukt, er kanskje 5.8", men hele skjermen er kanskje ikke synlig, eller kanter/hjørner har blitt fjernet under produksjon. Uten at det rettferdiggjør å reklamere med en 5.8".

 

Edit: Produktbildet på komplett's sider viser busslommen godt. Tommel opp. Men hvis en butikk ikke har bildet av busslommen, og ellers ikke informerer om den, så... :\

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glad vi bor i Norge hvor vi har gode lover som beskytter forbrukere og egen nemnd som kan klages til. Ikke sikkert man hadde vunnet fram i Norge heller med en sånn sak. Men helt sykt at man i usa må belaste rettssystemet og bruke tusenvis og kanskje hundretusenvis av kroner for å kunne klage på produkter som koster småpenger i forhold.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke akkurat noen stor fan an Apple til alle tider, men mye av dette søksmålet er bare helt søkt. Litt mindre tommer og pixler pga avrundede hjørner og busslomme, selv om det rent teknisk sett er riktig, er meningsløst å henge seg opp i.

 

Ikke bare er det veldig tydelig og godt kjente faktum, men spesielt størrelsen på skjermen er viktig å opprettholde som et diagonalt mål av skjermen som gir en indikasjon av skjermflatens størrelse. Hvis man skal begynne å trekke fra så blir denne bare misvisende når formålet er å visualisere størrelsen.

 

Det samme gjelder pixlene. Størrelsen på den firkantede skjermen sett opp mot antall pixler sier noe om skjermen skarphet. Om man trekker fra de sorte områdene vil disse kalkulasjonene bli helt feil. Formålet med å vite pixlene er å vite hvor skarp skjermen er, og da må man regne basert på størrelsen til den firkantede diagonalen og det totale antallet pixler man får plass til.

 

Om Apple derimot "jukser" med teknologien og ikke har fullgode pixler, og bruker pixler som ligger side om side for å skape de nødvendige fargene så betyr dette også at man eksempelvis må ha to eller flere pixler for å gjengi hele fargespekteret. I praksis vil da dette minst medføre at den reelle pixeltettheten på en måte halveres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple skriver følgende på sine nettsider i forhold til skjermstørrelse på Xs og Xs Max:

 

"Skjermen på iPhone XS har avrundede hjørner som følger de myke linjene i designen. Disse hjørnene er innenfor rektangelet som brukes som mål. Målt som et rektangel er skjermen 5,85 tommer diagonalt (den faktiske synlige skjermflaten er mindre)."

 

"Skjermen på iPhone XS har avrundede hjørner som følger de myke linjene i designen. Disse hjørnene er innenfor rektangelet som brukes som mål. Målt som et rektangel er skjermen 6,46 tommer diagonalt (den faktiske synlige skjermflaten er mindre)."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke akkurat noen stor fan an Apple til alle tider, men mye av dette søksmålet er bare helt søkt. Litt mindre tommer og pixler pga avrundede hjørner og busslomme, selv om det rent teknisk sett er riktig, er meningsløst å henge seg opp i.

 

Ikke bare er det veldig tydelig og godt kjente faktum, men spesielt størrelsen på skjermen er viktig å opprettholde som et diagonalt mål av skjermen som gir en indikasjon av skjermflatens størrelse. Hvis man skal begynne å trekke fra så blir denne bare misvisende når formålet er å visualisere størrelsen.

 

Det samme gjelder pixlene. Størrelsen på den firkantede skjermen sett opp mot antall pixler sier noe om skjermen skarphet. Om man trekker fra de sorte områdene vil disse kalkulasjonene bli helt feil. Formålet med å vite pixlene er å vite hvor skarp skjermen er, og da må man regne basert på størrelsen til den firkantede diagonalen og det totale antallet pixler man får plass til.

 

Om Apple derimot "jukser" med teknologien og ikke har fullgode pixler, og bruker pixler som ligger side om side for å skape de nødvendige fargene så betyr dette også at man eksempelvis må ha to eller flere pixler for å gjengi hele fargespekteret. I praksis vil da dette minst medføre at den reelle pixeltettheten på en måte halveres.

 

Hadde det bare vært småtteri skulle jeg ikke sakt no men på det de kaller 6.5 tommer telefonen juger de på seg 10 prosent størrelse å det blir tull....

Synes det er på sin plass jeg giganter ikke skal få lov å jukse.

Jeg husker jeg så lanseringsbildet iphone xc max og vurderte å kjøpe den pga den så helt kantløs og fin ut, fant fort ut på andre bilder at den ikke var kantløs men hadde busslomme samt litt bådd topp og bunnfyll. Så missvisende bilde for å lokke folk til å kjøpe og når de finner ut den har busslomme kjøper mange likevel men ikke jeg.

Så er litt lureri.

Er helt enig i at det bør måles i kvaderat firkant men synes likevel at hjørner og busslomme bør trekkes ifra da disse aldri utgjør en aktiv skjermflate du kan bruke til noe busslomma er jo bare kameraer og sensorer. Og for å kunne se forskjell på skjermer med liten og stor busslomme eller kanter og skille fra fremtiden 2019-2020 da det kommer trolig ekte kantløse telefoner så bør tallene være korrekte så kunde kan skille de forskjellige tlf på faktisk skjermstørrelse ikke bare det visuelle en ser.

 

Alle mobiler får salgstall nå utifra hvem som har størst skjerm og høyest oppløsning og da må talla være reelle og ikke løgn og triksing. 5.8" skjermen var rejelt 5.68" burde vært markedsført som 5.7" og ikke 5.8" verre er det med 6.5 tommern som rejelt er 5.85," da snakker vi hele0.65 tommer eller 10 prosent juks. Det kan kansje høres ut som bagateller men å markedsføre det som skulle vært avrundet til 5.9 " men som reklameres for som 6.5"gir noen helt andre salgstall og blir feil for her skryter apple av en mega skjerm som skulle vært apples største også er det rejelt ikke stort større enn Apple sin gamle traver iPhone 8 plus som har 5.8 tommer skjerm.

Lenke til kommentar

Som valotunk skriver. Stor forskjell på markedsføring og teknisk beskrivelse. Hva fikk deg til å tro at apple hadde fjærnet leppa? Så du ikke release og fremvisning av mobilen? S versjonene er vel alltid lettere oppdateringer av foregående model, så om et bilde er alt som skal til for å lure deg, tror jeg du må skalke alle luker og holde deg innendørs. Godt du tok til vettet og så på et bilde til og fant ut at oj... her var fortsatt lomme ja.. Jesus..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glad vi bor i Norge hvor vi har gode lover som beskytter forbrukere og egen nemnd som kan klages til. Ikke sikkert man hadde vunnet fram i Norge heller med en sånn sak. Men helt sykt at man i usa må belaste rettssystemet og bruke tusenvis og kanskje hundretusenvis av kroner for å kunne klage på produkter som koster småpenger i forhold.

 

Er ikke snakk om småpenger når alle iPhonene X modellene har feil oppgitt informasjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om den har skjermleppe vil ikke det forandre størrelsen, dette er på lik linje med en perforert stålplate, man trekker ikke fra hullene, det ville blitt for dumt. Om man nå hadde produsert en skjerm på 5,6..... ville ikke rammen passet til skjermen, men setter man inn en på 5,8" vil den mest sannsynlig passe perfekt. Såvidt jeg vet kjøper de skjermer av Samsung, så jeg lurer da på hva de oppgir i dataarket? Dette er bare et tullete søksmål som ender opp med at telefoner blir enda dyrere og at kyniske saksøkere skal øke formuen. Om du skulle kunne saksøke hvilket som helst firma kun pga. et bittelite avvik i form og størrelse, så hadde det vært håpløst å produsere noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...