Gå til innhold

Japan i juli


TinaR

Anbefalte innlegg

Har planer om å dra til Japan neste år, men foreløpig ser det ut til at jeg kun har mulighet til lengre ferie i juli. Vi har tenkt å ha rundt 14 dager i Japan, og da ta tog fra by til by (blant annet Kyoto, Osaka, Nara og Tokyo).

 

Er det noen som har erfaringer med hvordan det er i Japan på denne tiden av året? Både i forhold til vær og klima, og om det er noen spesielle begivenheter som er verdt å få med seg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juli i Japan? Vått og klamt, men du kan jo berolige seg om at august er enda verre.

 

Japan er ikke en sommerdestinasjon.

 

Det jeg var redd for. Når er det egentlig best å dra? :)

 

Japan må kanskje vente litt da, om ikke muligheten til å dra tilbyr seg på et annet tidspunkt. Ellers får vi finne et annet spennende land vi kan oppleve neste år  :hmm:

Lenke til kommentar

Har vært der selv i juli. Til tider vått og klamt, men langt fra noe uutholdelige greier sett med norske øyne.

 

Jeg var i Japan fra ca 20. juli til litt uti august for 3 år siden.

Det er rett og slett ubeskrivelig jævlig, relativt fuktighet på rundt 95% hele tiden og temperaturer rundt 40 grader er ikke noe for meg.

Jeg var i området rundt Hiroshima.

 

 

Blir ikke Japan i juli ser jeg. Vi får ta den turen en annen gang på året en gang det måtte passe. Noen forslag til hvor det er bra å reise i Juli som ikke er sånn typisk "sydenferie"? 

Lenke til kommentar

De fleste japanere drar til feriekolonier eller landsbyer ved kysten på sommeren, fordi det blir så hinsides varmt og fuktig i storbyene deres. Men kler man seg etter forholdene, altså bruker løse linklær som puster, ikke dongeri, så går det sikkert greit å reise rundt et par uker.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Blir ikke Japan i juli ser jeg. Vi får ta den turen en annen gang på året en gang det måtte passe. Noen forslag til hvor det er bra å reise i Juli som ikke er sånn typisk "sydenferie"?

 

Island? Absolutt ikke typisk syden men muligheter for både storbyliv og naturopplevelser. Jeg ha dog aldri vært der selv.

 

De fleste japanere drar til feriekolonier eller landsbyer ved kysten på sommeren, fordi det blir så hinsides varmt og fuktig i storbyene deres. Men kler man seg etter forholdene, altså bruker løse linklær som puster, ikke dongeri, så går det sikkert greit å reise rundt et par uker.

Da jeg var i Japan ca 3 uker var vi først i Hiroshima en stund, det var varmt men til å overleve.

Så dro vi til et sted som heter noe slikt som Yamaguchi Kirara der de siste to ukene ble tilbrakt.

Hiroshima var til å leve med men dette stedet ved sjøen var helt forferdelig, null skygge er ikke en bra ting.

 

Jeg testet trikset med løse linklær som puster, det førte bare til at man ikke svettet fullt så mye mens man satt stille.

Lenke til kommentar

Ærlig talt så vet jeg ikke om dere overdriver for argumentet sin skyld eller bare er pysete. Dere har rett i at det både er varmt og fuktig i store deler av Japan i disse månedene, men selv da jeg var der i Juli så var det ytterst sjeldent at jeg ble direkte plaget av vær og temperatur, og vi var både på tur opp i fjellene og på lange ekskursjoner. Sommeren er nok ikke den beste perioden, men jeg hadde ikke avlyst turen pga. vær og klima, om det er så lite som et snev av ønske om å reise til Japan.

 

Lurer du på typisk vær og klima så anbefaler jeg Yr sin statistikk.

https://www.yr.no/place/Japan/Tokyo/Tokyo/statistics.html

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar :)

 

Har veldig lyst til å oppleve Japan så det er kjedelig om det er vær og klima som skal sette en stopper for turen. Jeg må prøve å undersøke litt selv hvordan det er i de ulike byene. Så har jeg jo heldigvis litt tid til å tenke og planlegge før den tid :) 

Lenke til kommentar

Ærlig talt så vet jeg ikke om dere overdriver for argumentet sin skyld eller bare er pysete. Dere har rett i at det både er varmt og fuktig i store deler av Japan i disse månedene, men selv da jeg var der i Juli så var det ytterst sjeldent at jeg ble direkte plaget av vær og temperatur, og vi var både på tur opp i fjellene og på lange ekskursjoner. Sommeren er nok ikke den beste perioden, men jeg hadde ikke avlyst turen pga. vær og klima, om det er så lite som et snev av ønske om å reise til Japan.

Du må gjerne kalle meg pysete, det tåler jeg fint.

Det kan nevnes at både japser, nigerianere og noen fra Egypt sleit heftig med kombinasjonen av høy relativ fuktighet og temperatur.

Lenke til kommentar

Det er nok lurt å bli med på turer i fjellene og slikt ikke bare slenge rundt nede i en glovarme byer når man først er der. Så får man litt forskjellige klimatyper også. Det er sikkert trendy å være "anti-turist", men man går glipp av jævlig mye kult ved å late som man ikke er turist. Tror ikke det er så lurt å bare bli på ett sted i 2-3 uker og dra hjem igjen, da får man liksom ikke med seg ALT som er Japan, bare en liten del av det. Reis med tog mellom storbyene, da opplever man masse kult, og stopp i småbyene rundt om kring der man kommer mere i kontakt med lokalbefolkningen. Vi ble invitert inn på te-selskap sammen med masse andre japanere i en liten landsby, det var veldig stort og kult husker jeg. 

Tokyo er litt som Las Vegas, det er kult noen dager å suge til seg all neonskiltene og "galskapen", men man blir fort mett av det.

 

Livet utenfor storbyene er lite tilrettelagt for engelsk-talende, så det er greit å ha med seg en god ordbok man kan slå opp ting i. Ikke for å snakke, men å lese skilt og slikt. Prøver man seg på noen japanske fraser man har lært, vil de bare svare kjempefort og man skjønner ikke bæret uansett. Men tegnspråk og kroppsspråk er universalt over hele verden heldigvis så man kommer langt med fakter. Og ikke tenk på alle de "sinnssyke" etikettereglene, det er mest selvjustis blant japanere, turister inngår ikke i det reglementet, men sitter du og prater i mobilen på tog eller t-bane vil det nesten garantert komme noen bort og prøve å forklare at det er "forbudt".

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg var redd for. Når er det egentlig best å dra? :)

 

Japan må kanskje vente litt da, om ikke muligheten til å dra tilbyr seg på et annet tidspunkt. Ellers får vi finne et annet spennende land vi kan oppleve neste år  :hmm:

Jeg har vært i Japan på mange tider av året, men våren med kirsebærblomstring er jo en kalssiker. Begynner i slutten av januar helt nede på Okinawa-øyene og i mars/april i Tokyo.  Opplevde engang starten på blomstring i Tokyo i slutten av februar.

 

Om du ønsker noe annerledes, mye natur, litt eksotisk, lite turisme og optimalt for besøk i juli så er mitt tips Azorene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok lurt å bli med på turer i fjellene og slikt ikke bare slenge rundt nede i en glovarme byer når man først er der. Så får man litt forskjellige klimatyper også. Det er sikkert trendy å være "anti-turist", men man går glipp av jævlig mye kult ved å late som man ikke er turist. Tror ikke det er så lurt å bare bli på ett sted i 2-3 uker og dra hjem igjen, da får man liksom ikke med seg ALT som er Japan, bare en liten del av det. Reis med tog mellom storbyene, da opplever man masse kult, og stopp i småbyene rundt om kring der man kommer mere i kontakt med lokalbefolkningen. 

 

 

 

Planen er å kjøpe railpass å ta tog fra by til by. Og jeg skal absolutt være turist når jeg først er i Japan  :lol:  

 

 

Jeg har vært i Japan på mange tider av året, men våren med kirsebærblomstring er jo en kalssiker. Begynner i slutten av januar helt nede på Okinawa-øyene og i mars/april i Tokyo.  Opplevde engang starten på blomstring i Tokyo i slutten av februar.

 

Om du ønsker noe annerledes, mye natur, litt eksotisk, lite turisme og optimalt for besøk i juli så er mitt tips Azorene.

 

Kirsebærblomstringen hadde jo vært gøy å fått med seg. 

 

Skal sjekke ut Azorene :) Takk for tips!

Endret av TinaR
Lenke til kommentar

Vært i Japan både under blomstringen, på høsten og i slutten av juli. Det er langt fra umulig på sommeren, og vet du at du kan forvente fuktighet og varme så overlever du greit. Men jeg ville nok ikke innstilt meg på å runde Tokyo til fots midt på sommeren, det er litt for slitsomt. 

 

Høsten er nok det mest optimale synes jeg. Du har mye å glede deg til!

Lenke til kommentar

Vært i Japan både under blomstringen, på høsten og i slutten av juli. Det er langt fra umulig på sommeren, og vet du at du kan forvente fuktighet og varme så overlever du greit. Men jeg ville nok ikke innstilt meg på å runde Tokyo til fots midt på sommeren, det er litt for slitsomt. 

 

Høsten er nok det mest optimale synes jeg. Du har mye å glede deg til!

 

Ja nå er jeg i hvert fall forberedt på været i juli så får vi se om det blir da eller en annen gang. Takk for svar! Jeg gleder meg :D  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Planen er å kjøpe railpass å ta tog fra by til by. Og jeg skal absolutt være turist når jeg først er i Japan  :lol:  

 

 

 

Kirsebærblomstringen hadde jo vært gøy å fått med seg. 

 

Skal sjekke ut Azorene :) Takk for tips!

 

Anbefaler også å ordne pocket wifi på forhånd. Brukte selv Ninja Wifi for vi plukket opp på Haneda da vi landet og leverte på Narita (ganske tilfeldig at vi valgte dem, er nok mange gode selskaper). Det kunne ikke blitt mer praktisk. De skrudde den på, vi passet på å lade den, og hadde supert wifi uansett hvor vi var. Ja, det finnes wifi på kafeer og tog og sånt, men å alltid ha tilgang til eget angrer jeg ikke et sekund på.

 

JR pass var også utrolig praktisk. Vi fikk virkelig utnyttet det til det fulle.

 

Var der i november og lengter alt etter å dra tilbake. Kjæresten min visste ingenting om Japan, men han hadde også en utrolig fin tur. 

Lenke til kommentar

Anbefaler også å ordne pocket wifi på forhånd. Brukte selv Ninja Wifi for vi plukket opp på Haneda da vi landet og leverte på Narita (ganske tilfeldig at vi valgte dem, er nok mange gode selskaper). Det kunne ikke blitt mer praktisk. De skrudde den på, vi passet på å lade den, og hadde supert wifi uansett hvor vi var. Ja, det finnes wifi på kafeer og tog og sånt, men å alltid ha tilgang til eget angrer jeg ikke et sekund på.

 

JR pass var også utrolig praktisk. Vi fikk virkelig utnyttet det til det fulle.

 

Var der i november og lengter alt etter å dra tilbake. Kjæresten min visste ingenting om Japan, men han hadde også en utrolig fin tur. 

 

Å ordne wifi har vi allerede bestemt oss for å gjøre, takk for tips! Ser for meg at Japan er en plass hvor du virkelig kan få bruk for å ha internett tilgjengelig overalt :) 

 

Vet ikke så altfor mye om Japan selv, men gleder meg veldig til å reise. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...