Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Botox mot migrene


InfectedExo

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Sliter veldig med hyppige og sterke migreneanfall, og har nå vært under utredning hos nevrolog. Har blitt søkt inn, og fått godkjent botox via Helfo, som igjen vil si at jeg oppfyller de kriterier som er nødvendige, før jeg eventuelt får lov til å prøve Botox.

 

Har uansett hørt at botoxen blir plassert som en alminnelig botoxinjeksjon, dvs at den plasseres i og rundt panne-området? Dermed vil jo botoxen bli fullt synlig? Har ingen rynker i en alder av 18 år, så her vil den nok ikke hjelpe noe særlig.

 

Ble plutselig veldig overrasket over behandlingen og det kosmetiske, og revurderer nå om jeg heller burde finne andre løsninger, fremfor botox.

 

Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at dine spørsmål tyder på at du ikke har fått tilstrekkelig infomasjon om hva behandlingen egentlig innebærer. Dette er noe du har krav på fra helsepersonell.

Hvis du nå fyller kriteriene for behandlingen, bør du stille dine spørsmål i et møte med legen, ikke på et forum.

 

Nei, du har rett. Har nok ikke fått tilstrekkelig med informasjon fra nevrolog, nei. Likevel kan det alltids være greit å høre med andre med tilsvarende erfaring, noe som i stor grad var tanken bak dette innlegget :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Etter hva jeg har skjønt er denne behandlingen mest ment for de med Clusterhodepine, mulig at de nå har begynt å behandle migrene på samme måte. Noen med clusterhudepine får effekt, andre ikke. Det meldes også at virkningen avtar over tid samt at noen opplever sterkere smerter etter endel behandlinger.

I utlandet feks. Australia har man behandlet på denne måten i ti-år. Du kan jo søke litt på nett derfra. Etter hva jeg har forstått så er dette under utprøving i Norge, og langtfra alle får tilbud om dette.

Ps. Mener jeg har hørt om en ny migrenemedisin som skulle komme nå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter hva jeg har skjønt er denne behandlingen mest ment for de med Clusterhodepine, mulig at de nå har begynt å behandle migrene på samme måte. 

 

 

'Standard' Botox-behandling mot migrene etter preempt-rutinen er for de med kronisk migrene. Siden 2013 har behandlingsmetoden vært godkjent i Norge, og HELFO dekker utgiftene på blå resept, etter visse kriterier.

Her settes 30 - 40 injeksjoner b.la. i trigeminusnerven, som sprer seg fra ansiktet, bakover langs hodeskallen.

 

 

Botox mot klasehodepine er fortsatt på utprøvingsstadiet.  Bl.a. på St. Olavs hospital i Trondheim. 

Dette er en litt annen metode, hvor Botox injiseres direkte i en nerveknute bak øynene.   

Lenke til kommentar

Ps. Mener jeg har hørt om en ny migrenemedisin som skulle komme nå.

 

a! Dette er spennende.  Den er allerede tilgjengelig i Norge, men kun på hvit resept - dvs. at man selv må betale de ca. 5.000,- det koster for en sprøyte som varer i en måned.

 

I løpet av våren ventes det en avgjørelse fra legemiddelverket på om den kommer på blå resept. 

 

Migrenepasienter har for mye av proteinet CGRP, sentral i smertesignaleringen i hjernen.  Den nye medisinen er en CGRP-hemmer.  Den som er tilgjengelig her nå, heter Aimovig  

 

Det er flere på vei, nr. 2 i rekka av CGRP-hemmere heter Ajovy

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
InfectedExo skrev (På 11.12.2018 den 3.34):

Heisann!

 

Sliter veldig med hyppige og sterke migreneanfall, og har nå vært under utredning hos nevrolog. Har blitt søkt inn, og fått godkjent botox via Helfo, som igjen vil si at jeg oppfyller de kriterier som er nødvendige, før jeg eventuelt får lov til å prøve Botox.

 

Har uansett hørt at botoxen blir plassert som en alminnelig botoxinjeksjon, dvs at den plasseres i og rundt panne-området? Dermed vil jo botoxen bli fullt synlig? Har ingen rynker i en alder av 18 år, så her vil den nok ikke hjelpe noe særlig.

 

Ble plutselig veldig overrasket over behandlingen og det kosmetiske, og revurderer nå om jeg heller burde finne andre løsninger, fremfor botox.

 

Hva tenker dere? 

Det har faktisk kommet en helt ny migrenemedisin på markedet.

Den kom for noen uker siden :)

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/12/05/--ny-migrenemedisin-tilgjengelig-fra-mandag/

Endret av Mangelfull
Lenke til kommentar

Dette er desverre en ekstrem gatekeep post av meg, så beklager på forhånd og skammer meg:

Men hvis du er redd for botox og hvordan det ser ut kosmetisk, fremfor å muligens slippe å få/redusere migrene anfall.

Ja da har du ikke migrene, for det er helt forferdelig på ett smertenivå og funksjonelt nivå i livet generelt.

Uansett, botox settes primært i nakkepartiet, rundt ørene og i pannen. Du kan feks vente med pannen hvis det skulle være helt fryktelig flaut, og du må fornye botox etter noen måneder uansett. Fordi nervenere lager nye tråder, så vil botox i pannen virke i ca 3 mnd.

Så prøv det i det minste ut når du har fått tilgang til livsendrende behandling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Botox er jo gift, så det er noe jeg personlig aldri hadde vurdert, jeg vil tro sjansen er stor for å bli verre over tid med det. Men migrene er forferdelig, så jeg skjønner at man blir desperat etter å bli kvitt det.
Jeg kjenner noen som har blitt kvitt migrene med Medical Medium, og jeg har selv blitt kvitt mange plager med informasjonen hans, så det er absolutt noe å sjekke ut. Det handler om å ta bort enkelte matvarer (melkeprodukter, gluten, egg etc.) og innføre andre (frukt og grønt), og også enkelte tilskudd. Verdt å prøve før man gjør noe drastisk tenker jeg.

https://soundcloud.com/medicalmedium/true-cause-of-migraines

https://www.medicalmedium.com/thyroid-healing-medical-medium/headaches-migraines

https://www.medicalmedium.com/blog/healing-from-migraines

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (6 timer siden):

Botox er jo gift, så det er noe jeg personlig aldri hadde vurdert, jeg vil tro sjansen er stor for å bli verre over tid med det. Men migrene er forferdelig, så jeg skjønner at man blir desperat etter å bli kvitt det.
Jeg kjenner noen som har blitt kvitt migrene med Medical Medium, og jeg har selv blitt kvitt mange plager med informasjonen hans, så det er absolutt noe å sjekke ut. Det handler om å ta bort enkelte matvarer (melkeprodukter, gluten, egg etc.) og innføre andre (frukt og grønt), og også enkelte tilskudd. Verdt å prøve før man gjør noe drastisk tenker jeg.

https://soundcloud.com/medicalmedium/true-cause-of-migraines

https://www.medicalmedium.com/thyroid-healing-medical-medium/headaches-migraines

https://www.medicalmedium.com/blog/healing-from-migraines

Botox brukes med god effekt for mange nevrologiske lidelser, som både migrene og for pasienter med spasititet (ettervirkninger av slag eller følgetilstand av CP). Barn kan bruke botox (hvis dette er indikert). Ikke alt som er gift er dårlig for en for en. Til og med en type hjertemedisin er basert på gift fra frosk, faktisk. 

 

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...