Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble til komfyrstøpsel uten elektriker?


Anbefalte innlegg

Har ventet i flere mnd. på at noen elektrikere skal få tid til å installere den nye komfyren min ( https://www.skousen.no/hvitevarer/komfyr/keramisk-komfyr/product/siemens-ha744231u/>) med keramisk topp (bor ute i gokk, så det er vanskelig å få tak i elektriker her), men fikk vite denne uka at jeg fint kan installere støpselet selv. Det er altså støpsel som jeg bestilte hos Power (denne: https://www.power.no/hvitevarer/tilbehoer-til-hvitevarer/tilbehoer-til-komfyr-og-ovn/ezo-elektrisk-stoepsel-25a250v/p-207917/?gclid=Cj0KCQiA_4jgBRDhARIsADezXcgmxkbR8O-tYLWno7KYEDdxRcfv2dAFvWquOJiZqSY682drf9saqN8aAnSxEALw_wcB ) - Komfyren min har altså kabelen på plass, men mangler støpsel i enden av den kabelen. Har jo allerede veggkontakten på plass da, siden jeg har hatt en komfyr med keramisk topp der...

 

Nå er det slik at jeg har et nokså gammalt hus, men med sikringer som kan switches opp og ned. Det står 2x20 ampere, kjøkken i sikringkapet, så det skal vel fungere finfint på Siemens-komfyren min, hva?

 

Vedlagt har jeg et bilde av støpsel (fra Power) + enden av kabelen.

 

Spørsmålet mitt er da: HVORDAN installerer jeg det her selv? Er det noen som har tips/råd å komme med? Kan ikke vente til ut mot nyåret på elektriker heller... spesielt i jula... Takk på forhånd!

post-359922-0-06636100-1543701146_thumb.jpg

Endret av squaddie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet mitt er da: HVORDAN installerer jeg det her selv? Er det noen som har tips/råd å komme med? Kan ikke vente til ut mot nyåret på elektriker heller... spesielt i jula... Takk på forhånd!

 

Fra Skousens webside:

 

"OBS: Det følger ikke med ledning og/eller støpsel til denne modellen. Det vil si at du selv skal skaffe dette og få den montert av en autorisert elektriker. Velger du selv å montere komfyren, og det oppstår en feil, frafaller garantien din."

 

Fargekodingen på lederne i kabelen følger nok en standard, så du finner sikkert ut hvordan støpselet skal kobles på, men som en langsiktig løsning bør en autorisert elektriker gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Kabelen din er feil type for kontakten. Komfyren skal kobles til etter anvisning fra produsent. Dersom komfyren kan kobles til enfas vil hvordan stå i bruksanvisning eller på selve komfyren.

 

Jaha... har du link til hvilken type kontakt jeg må skaffe meg da? Merkelig. Jeg spurte der jeg kjøpte komfyren om støpselet (på bildet) ville passe, og de sa "ja"... 

Lenke til kommentar

Forumtrollet: Må du slutte å tulle da.

 

Aller først sitter det vel et deksel på komfyren over koblingene som kan taes av med 1 eller 2 skruer. 

Det vil stå hvordan dette skal være for 1-fas eller 3-fas koblinger både på IT-nett og TN-nett.

Siden du har støpsel som allerede passer kontakten din hjemme, vil det si at du har en 1-fas IT-nett tilkobling.

Da skal det mest sannsynlig først legges noen lasker (små kobberskinner som lager kontakt over 2 punkter på tilkoblingen) på komfyren sånn at denne er koblet for bruk på 1-fas. Deretter noterer du fargene som er lasket.

 

Så åpner du det støpselet og passer på at de 2 fargene som er lasket sammen, også kobles sammen i støpselet på hver sin kobberfinger av de tynnere.

 

Den tykkeste som er ensom skal KUN ha den gulgrønne jordledningen.

 

Vipps, så har du en kontakt som fungerer mot komfyr, den kan kobles i og du har mange timer med matlaging foran deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Støpsel har du lov til å montere sjølv, også komfyrstøpsel. Det kan være lurt å få ein elektrikar til å gjere det, men det er ikkje påkrevd.

 

Eit bildesøk på "komfyrstøpsel" gir mange eksempelbilder.

 

Dersom du er usikker så kan du opne støpselet og legge ut eit bilde, tilsvarande etter at du har festa leidningane.

Av gode tips på vegen så er det viktigaste at du passer på å teite godt til slik at ledninga ikkje kan løsne og lage kortsluttning eller serielysbue.

Lenke til kommentar
Så åpner du det støpselet og passer på at de 2 fargene som er lasket sammen, også kobles sammen i støpselet på hver sin kobberfinger av de tynnere.

Det er mulig å koble slik så lenge det er plass inni klemmene, men ikke noen ideell løsning. Risikoen for at ledningene løsner er større og det er mye lettere å koble feil.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

(...)

Da skal det mest sannsynlig først legges noen lasker (små kobberskinner som lager kontakt over 2 punkter på tilkoblingen) på komfyren sånn at denne er koblet for bruk på 1-fas. Deretter noterer du fargene som er lasket. 

(...)

Jeg koblet nettopp til komfyren min, den virker å fungere godt. Så at L1 skulle på tre av terminalene og N på to av dem. Jeg fant ingen kobberskinner, så jeg delte kobbertrådene til L1 i tre circa like store tufter og N i to. Satte hver tuft inn i hver terminal som skulle kobles til.

 

Er dette veldig galt, medfører det noen risiko? Nakne kobbertråder L1 og N havnet litt nærme hverandre (f.eks. 3-5 mm basert på øyemål) om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...