Gå til innhold

"Ordinær rente etterskudd" (boliglån)


eplekasse

Anbefalte innlegg

Ser at jeg blir trukket et beløp på ca 1500kr hver måned som heter "ordinær rente etterskudd". Jeg kontaktet banken for å få en forklaring på hva dette var, men jeg forstod egentlig ikke hva det var.

 

Jeg betaler allerede et månedlig avdrag hver måned på boliglånet. Det har flytende rente, og jeg skulle tro at dette innbefattet både avdrag og renter. Så hva betyr da "ordinær rente etterskudd"? Og hvorfor er det på nærmere 1500kr per måned?

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjenværende lån er 886000,-. Effektiv rente 2.4%. Månedlig avdrag ca 3888, + 1640,- i renter. Det utgjør månedlig sum på 5578kr. Gjenværende nedbetalingstid 15 år, 11 måneder. Ordinær rente etterskudd på nesten 1500kr kommer i tillegg til dette. Banken sier at det er prisen på selve lånet. Jeg skjønner det ikke.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Gjenværende lån er 886000,-. Effektiv rente 2.4%. Månedlig avdrag ca 3888, + 1640,- i renter. Det utgjør månedlig sum på 5578kr. Gjenværende nedbetalingstid 15 år, 11 måneder. Ordinær rente etterskudd på nesten 1500kr kommer i tillegg til dette. Banken sier at det er prisen på selve lånet. Jeg skjønner det ikke.

Det er noe som skurrer her. Hva er nominell rente? Effektiv rente er litt vondt å regne med da den nok sikkert ikke er beregnet ut fra dagens dato, men fra startdato.

 

Ellers; 5578 i månedlig terminbeløp høres fornuftig ut. 1500 kroner i tillegg hver måned kan ikke stemme hvis effektiv rente er på 2,4%.

Lenke til kommentar

Det er noe som skurrer her. Hva er nominell rente? Effektiv rente er litt vondt å regne med da den nok sikkert ikke er beregnet ut fra dagens dato, men fra startdato.

 

Ellers; 5578 i månedlig terminbeløp høres fornuftig ut. 1500 kroner i tillegg hver måned kan ikke stemme hvis effektiv rente er på 2,4%.

Nominell rente er 2.25%. Terminomkostning er 50kr. Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Måten banken fører låneregnskapet på er å anse din terminbetaling som en innbetaling på en konto. Dette reduserer da lånesaldoen (altså, den reduserer det negative beløpet, kontoverdien øker strengt tatt) med det fulle beløpet terminbetalingen utgjør. Samtidig anser de renteforfallet som en utbetaling fra den samme kontoen (reduksjon av kontosaldoen)

 

Dette er den mest oversiktlige måten å gjøre det på, og helt riktig. 

 

Edit: TS snek seg inn i mellom her ja. Jaja

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...