Gå til innhold

Glem hurtiglading: Her bytter de hele batteriet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Så et batteribytte skal ta kortere tid enn å fylle bensin/diesel eller hydrogen?

Da skjønner jeg godt at folk skifter til batteri-elektrisk i dag, så trenger de ikke å bruke 5 minutter på å fylle tanken hver 50 mil.

Litt underlig at mange  ( av mangel på hydrogenstasjoner ) kjøper batteri-elektrisk med bensin som rekkeviddeforlenger, men...

Omtrent like kort tid, noen få minutter, men så lenge det er snakk om flåteeiere, f.eks busselskap, kan de plassere batteribyttestasjonene der det måtte tjene dem best. For eksempel på utvalgte busstopp. Det vil si at de slipper å kjøre en omvei og sette av X minutter for hver Y gang man kjører den faste ruta. Batteriet byttes mens folk stiger av og på. Et stopp de uansett ville gjort. Altså 0 minutter sløst bort på omvei og fylletid til for eksempel hydrogen.

 

Og som du sikkert vet er jo også diesel en stor del av kostnadene til et busselskap. Hydrogen er bortimot like dyrt. Strøm er typisk 80% billigere for personbiler så jeg antar det er omtrent like mye billigere for busser.

 

De fleste PHEV er eksosbiler med avgiftsalibi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva ladbare hydrogenbilar var aktuelle?

 

 

Ingen. Ett av kravene til å ha en hydrogenbil er jo å kunne fylle hydrogen, noe jeg ikke kan uten å kjøre halve dagen for å finne en stasjon.

 

Tesla Model X slår jo dei fleste hydrogenbilar på både rekkjevidde og (i praksis) fylletid.

 

Det kanskje den gjør. Men den slår INGEN av bensin-hybridene på det samme.

Lenke til kommentar

Hmm. Her blir det mye for og imot el-bil, som vanlig er.

Jeg skrur stort sett på mine biler selv, og har opp igjennom årene sett at saltlake og støv trenger inn omtrent overalt i understellet på en bil.

Kan med andre ord ikke forstå at dette skal kunne fungere på norske saltede vinterveier.

Kortslutning og brann ser for meg ut til å være en reel fare her.

Lenke til kommentar

Sikkert riktig det, men kablene på bildene er vel ikke elektriske? Det ser ut som fiber?

Tja, jeg jobber ikke med elektro så skal ikke være for påståelig, men er nok en kombinasjon. Men fiber kan du vel ikke tjuv-koble deg inn på  ?

 

Her er et bilde med kun strømkabler fra Shanghai.

cables-electricos-y-transformadores-dana

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde ikke Renault seg med leie av batteriene?

Bilene ble ikke noe særlig billigere, og man fikk høyere faste utgifter enn andre elbileiere.

 

Det bør vel ikke overraske at leverandøren ønsker å sitte igjen med en netto inntekt av en tjeneste de leverer, særlig når det er usikkert hva den kommer til å koste dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe slikt som dette som vil gjøre at batteri faktisk kan konkurrere mot hydrogen til en del av markedet. Selv om enkelte Tesla entuasiaster prøver å overbevise hele verden om at de alle klarer seg med rekkevidden til en Model S/X, så vet man selvsagt at det er tull.

 

Spørsmålet er kostnaden med en slik batteriinnbytte løsning. Hydrogen kommer garantert til å bli billig å produsere med årene. Dessuten er sansynligheten stor for at kjøretøy vil produsere hydrogen mens det er i bruk en gang i fremtiden. Da er det tilstrekkelig med et lite batteri og batteribytte er det ikke behov for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla Model X slår jo dei fleste hydrogenbilar på både rekkjevidde og (i praksis) fylletid.

Det finnes bare en hydrogenbil på markedet som man karakterisere som moderne (Hyundai Nexo). Og den har bedre rekkevidde enn Model X foruten at den er mye rimeligere. Hvis man i tillegg tar med at man gjerne ikke lader elbilen opp 100% på ladere ute, at batteriet vil tape seg noe over tid, at man som regel ikke lar batterikapasiteten komme under 20% og at hydrogenbilen ikke har samme rekkeviddetapet på vinteren, så blir forskjellen enda større. Men selvsagt trengs det langt flere fyllestasjoner enn hva det er i dag.

 

Testen under viser hvor dårlig rekkevidden er for en Model X i praksis når man også holder litt høy hastighet. Og den hadde vært enda lavere dersom man skulle fulgt rådene om kun å lade til 80%.

https://www.tv2.no/a/10102444/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm. Her blir det mye for og imot el-bil, som vanlig er.

 

Jeg tror nok ikke det er så mange som er imot *el-bil*. De (vi) er imot alle ulempene vi ser ved å *eie og bruke* en el-bil. Stor forskjell. For ulempene er det mulig å gjøre noe med. De fleste forsvinner nok også i løpet av noen år / generasjoner (altså bilgenerasjoner). Så om kanskje ... tja (jeg gjetter nok litt positivt her) ... 10 - 15 år så bil nok de fleste ulempene være borte; og samtidig endelig bli fornuftig og smart å kjøpe en el-bil. 

Endret av Brukernavn I Forum Og Diskusjonsfelt
Lenke til kommentar

Siden TU har lagt seg på den redaksjonelle linje å bruke det negativt ladede ordet "eksosbil" om biler med forbrenningsmotor så foreslår jeg at de benytter "mineralsvin" om elbiler.

 

Ja sånn for å ikke skjule at det er uheldige sider også ved elbiler altså :-)

Begrepet fossilbil ble brukt en stund, men sablet ned fordi ikke alle biler med forbrenningsmotor bruker fossilt drivstoff. Knottmotor, biodiesel og bioetanol ble brukt som argument. Er ikke eksos en grei fellesbetegnelse som også inkluderer disse? Eksosbil kan til og med brukes om hydrogenbiler selv om de har en veldig ren og miljøriktig type eksos. Engelske ICE kan oversettes til forbrenningsmotor, som forsåvidt også inkluderer hydrogendrevne vankelmotorer (Mazda hadde noen sånne tidligere). Og oksidasjons-reaksjonene i en brenselcelle er jo også en slags forbrenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og fossilbil i dine øyne er et nøytralt ord? Du får ingen tanker om noe foreldet og utdødd der :-D

 

Språk er makt, valg av ord har betydning både for indoktrinering av lesere og kommunisering av forfatters personlige meninger. Det er slik dårlig skjult moralisme jeg finner helt unødvendig.

 

Gi meg dekning av elbiler, hydrogenbiler og prosessene rundt de. Kjempeinterressant! Men ikke gi meg dårlig skjult aktivisme hvis det er ønskelig at teksten tas seriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og fossilbil i dine øyne er et nøytralt ord? Du får ingen tanker om noe foreldet og utdødd der :-D

 

Språk er makt, valg av ord har betydning både for indoktrinering av lesere og kommunisering av forfatters personlige meninger. Det er slik dårlig skjult moralisme jeg finner helt unødvendig.

 

Gi meg dekning av elbiler, hydrogenbiler og prosessene rundt de. Kjempeinterressant! Men ikke gi meg dårlig skjult aktivisme hvis det er ønskelig at teksten tas seriøst.

 

Fossilbiler er et godt navn da det dekker både diesel, bensin og gassbiler så lenge brenselet er fossilt. Eneste problemet er at vi med fossilt forbinder ordet med noe gammelt, veldig gammelt og dermed negativt (uten grunn)!

 

Men har du et annet navn på slike biler, så gjerne det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg et system for batteriskifte som ikke er basert på å leie batteriet. En robot kunne ta ut batteriet (som vist her), hente et nytt og sette det på plass. Dette vil forutsette en nær plant område slik at det er lett for roboten å bevege seg, et lageropplegg der batteriene lagres vertikalt og gjerne i flere etasjer. Det vil nok kreves at bilen løftes opp ca 20 cm, men noe av poenget må være å ha minst mulig installasjoner på/i bakken og samle det meste av funksjonalitet i roboten som bør kunne ta seg av alle store, flate batterier av ulikt format. Slike roboter kan da masseproduseres.

 

 

Lager kan være et enkelt rammeverk uten særlig funksjonalitet og kan lages lokalt. Batteriene må ha standardisert teknologi for innfesting til bilen og standard overgang til bilen (strøm, styring og kjøling).

 

 

Om slik bytting av batterier (tar ca tre minuttet og er automatisk) skal lykkes er bare et spørsmål om hva det vil koste (og litt standardisering!).

Lenke til kommentar

 

Kva ladbare hydrogenbilar var aktuelle?

Ingen. Ett av kravene til å ha en hydrogenbil er jo å kunne fylle hydrogen, noe jeg ikke kan uten å kjøre halve dagen for å finne en stasjon.
Slik kjem det nok alltid til å vere. I distrikta vert stadig fleire bensinstasjonar nedlagde, fordi dei ikkje lenger løner seg når eit par av innbyggjarane i bygda kjøper elbil. Ein hydrogenstasjon kjem nok ikkje før alle i bygda har kjøpt hydrogenbil. Ingen som er godt vane med å lade veldig billig drivstoff heime kvar natt kjem til å skifte til ein bil som treng dyrt drivstoff frå spesielle stasjonar.

 

Det er ikkje mogeleg å få kjøpt ladbare hydrogenbilar. men det var ikkje relevant? ;-)

Lenke til kommentar

Og fossilbil i dine øyne er et nøytralt ord? Du får ingen tanker om noe foreldet og utdødd der :-D

 

Språk er makt, valg av ord har betydning både for indoktrinering av lesere og kommunisering av forfatters personlige meninger. Det er slik dårlig skjult moralisme jeg finner helt unødvendig.

 

Gi meg dekning av elbiler, hydrogenbiler og prosessene rundt de. Kjempeinterressant! Men ikke gi meg dårlig skjult aktivisme hvis det er ønskelig at teksten tas seriøst.

 

Du tolket mere ut av artikkelen enn meg. Om du synes uttrykket fossilbil er negativt ladet, sier ikke det at det er du som tolker det negativt?

 

Jeg har ikke noe problem med å argumentere for fossilbiler. Innkjøpspris og utvalg for eks. Jeg synes interiør er viktig og å ha et veldig bredt utvalg når man leter etter bil er viktig for å finne noe som passer. Elbil har langt igjen før de har mettet bruktmarkedet og nybilmarkedet.

 

Fossilbiler er teknologi med lang erfaring. Mange hobby mekanikere som liker å skru og fikse og finner massevis av underholdning i fossilbiler. Veksted har erfaring og delemarkedet er massivt.

 

Mange vil ha lyd og vibrasjoner fra bilen når de kjører. Det får man ikke fra en elbil.

 

Personer som ikke kan lade hjemme eller på jobb vil få ladeproblemer. Hadde jeg ikke kunnet lade hjemme hadde ikke jeg hatt elbil.

 

Romantikere som vil dulle med en fossilbil. Jay Leno er en bilkar. Han sa en gang at elbilen vil redde fosilbilen på samme måte som at fossilbilen reddet hesten. Hest i transport hadde det lite bra. Nå blir de bare dullet med som hobby. Samme vil skje i fremtiden en gang med fossilbilen.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke det er så mange som er imot *el-bil*. De (vi) er imot alle ulempene vi ser ved å *eie og bruke* en el-bil. Stor forskjell. For ulempene er det mulig å gjøre noe med. De fleste forsvinner nok også i løpet av noen år / generasjoner (altså bilgenerasjoner). Så om kanskje ... tja (jeg gjetter nok litt positivt her) ... 10 - 15 år så bil nok de fleste ulempene være borte; og samtidig endelig bli fornuftig og smart å kjøpe en el-bil.

 

Så da er du for el-bil :p

 

Så du mener at el-bil er den eneste teknologien som finnes om, ja 10 til 15 år ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...