Gå til innhold

Tegn på at harddisken snart tar kvelden?


Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk verdiene for (05) Reallocated sector count og (C5) current pending sector count. Disse er ofte gode tegn på om disken er på vei til å ta kvelden. D.v.s. er de på null så betyr ikke det nødvendigvis at disken er i 100% orden, men hvis disse øker bør du ta backup av viktige ting ASAP.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Sjekk verdiene for (05) Reallocated sector count og (C5) current pending sector count. Disse er ofte gode tegn på om disken er på vei til å ta kvelden. D.v.s. er de på null så betyr ikke det nødvendigvis at disken er i 100% orden, men hvis disse øker bør du ta backup av viktige ting ASAP.

 

Reallocated sector count står på 100/100 og status OK. 

Current pending sector count står på 100/100 og status på OK (Always passing)

Lenke til kommentar

 I 99 av 100 tilfeller så dør dei brått.

 

OK, men er det ikke nettopp derfor vi trenger SMART data? Hvis de bare dør uten noe forvarsel, er det jo fint lite vits i SMART data.

 

Jeg får samme resultat som Betroz når jeg kjører CrystalDiskInfo på mine egne disker. Den ene viser 200/200 på disse feltene. Den andre, som er halvparten så stor, viser 100/100. Raw values står i alle tilfelle til 0. Jeg regner med at Raw values skal vise noe annet når disken skal ta kvelden, men du får meg til å tvile.

Lenke til kommentar

100/100 og 200/200 i value data er null feil.

 

Value (byte): the current relative "health" of the attribute.

This number is calculated by the algorithm, using the raw data (see above).

On a new hard disk, this number is high (a theoretical maximum, for example 100, 200 or 253) and it is decreasing during the lifetime of the disk.

https://www.hdsentinel.com/smart/index.php

Lenke til kommentar

Kan legge til at den maskina som har den disken i bruker også lang tid på bootup. Kom på nå at det kan ha noe å gjøre med denne disken.

 

Slik det er nå kan jeg ikke helt stole på den disken lenger, for den kan jo feile når som helst. Når jeg laster ned torrents til den så høres den ut som en eldgammel 10K SCSI disk fra den tiden slike disker virkelig laget lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...