Gå til innhold

AP ønsker konstant satelittovervåkning av alle biler i Norge


Anbefalte innlegg

AP ønsker få utredet forslag om konstant satelittovervåkning av samtlige biler i Norge. AP ønsker bruke informasjon om vilken type bil det er og når og hvor den kjører til å lage tilpasset betalling for absolutt all bilbruk i Norge.

 

Og et slikt system vil også kunne oppdage biler som forflytter seg for fort slik at man automatisk vil kunne straffe folk for fartsoverskridelser.

 

https://www.nettavisen.no/na24/krf-nestledere-og-ap-representanter-med-forslag-mot-bompenger/3423557832.html

 

Høres dette ut som et godt forslag og kan det gi utfordringer for personvern og rettssikkerhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ikke bare kan, det vil garantert gi utfordringer og krenke personvernet her til lands. Vedtas i tillegg forslaget om at etterretningstjenesten kan overvåke nettrafikken er det nesten komplett. Det vil ikke finnes noe personvern lenger.

 

Tilpasset betaling er en dårlig unnskyldning for å innføre overvåking av alle biler her til lands. Trenger ikke se lenger enn til kontinentet for hvordan man kan løse det uten å ty til masseovervåking. Det er nesten i klasse med forsvarsministerens uttalelse i går om at vi trenger masseovervåking for å beskytte personvernet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

AP ønsker få utredet forslag om konstant satelittovervåkning ...

 

Høres dette ut som et godt forslag og kan det gi utfordringer for personvern og rettssikkerhet?

Jeg synes vi bør få 24/7 live streaming fra samtlige politikeres liv, hvor alle uttalelser og gjøremål må med. Deretter bør vi ha månedlige avstemmninger om de fortsatt er egnet.

 

Forslag som overvåkning av bilparken og at e-tjeneste skal kunne tappe alt digitalt får meg til å lure på om den politiske maktelite er i ferd med å gå fra forstanden.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dette kan løses like enkelt ved å lese av kilometeretelleren en gang i året, og fakturere etter kjørelengde. Eller f.eks. gjøre det sammen med EU-kontrollen. Satelittovervåking trenger ikke å inkluderes.

Men også en slik taksering av veibruk vil være veldig usolidarisk ovenfor distriksnorge. På bygda (og i nord) har folk lange avstander. Er det da rettferdig at en som må kjøre 50.000 km årlig til og fra jobben (og ikke har kollektivtilbud) skal betale 5 ganger mer enn en som bor sentrumsnært og kjører 10.000 km i året?

I distriktene kjører man også ofte på smale, svingete og dårlig vedlikeholdte veier. Mens man i byene kan flotte seg med 4-felts motorvei. Hva koster mest å bygge og vedlikeholde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Dette kan løses like enkelt ved å lese av kilometeretelleren en gang i året, og fakturere etter kjørelengde. Eller f.eks. gjøre det sammen med EU-kontrollen. Satelittovervåking trenger ikke å inkluderes.

 

Dette gjøres allerede. Hvis du søker opp et kjøretøy på vegvesen.no så vil du se at kilometerstand er registert ved hver EU-kontroll.

Lenke til kommentar

Dette kan løses like enkelt ved å lese av kilometeretelleren en gang i året, og fakturere etter kjørelengde. Eller f.eks. gjøre det sammen med EU-kontrollen. Satelittovervåking trenger ikke å inkluderes.

PKK (EU-kontroll) foretas bare annethvert år, og gir kun opplysning om kjørt distanse. Det ønskes ulik avgift alt etter hvilken veg en har brukt og når på døgnet en kjørte.

Det burde være mulig å installere en liten boks i hver bil som registrerer og lagrer GPS-data. Etter overføring til  stormaskin regnes ut ovennevnte opplysninger samt skyldig avgift. Også hastighet når og hvor er da registrert, og fartsbøter kan automatisk skrives ut. 

Lenke til kommentar

PKK (EU-kontroll) foretas bare annethvert år, og gir kun opplysning om kjørt distanse. Det ønskes ulik avgift alt etter hvilken veg en har brukt og når på døgnet en kjørte.

Det burde være mulig å installere en liten boks i hver bil som registrerer og lagrer GPS-data. Etter overføring til  stormaskin regnes ut ovennevnte opplysninger samt skyldig avgift. Også hastighet når og hvor er da registrert, og fartsbøter kan automatisk skrives ut. 

 

Konstant overvåking med andre ord. Ikke noe noen bør ønske velkommen.

 

Og forresten, hva forhindrer meg å fjerne denne boksen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

AP ønsker få utredet forslag om konstant satelittovervåkning av samtlige biler i Norge. AP ønsker bruke informasjon om vilken type bil det er og når og hvor den kjører til å lage tilpasset betalling for absolutt all bilbruk i Norge.

 

Og et slikt system vil også kunne oppdage biler som forflytter seg for fort slik at man automatisk vil kunne straffe folk for fartsoverskridelser.

 

https://www.nettavisen.no/na24/krf-nestledere-og-ap-representanter-med-forslag-mot-bompenger/3423557832.html

 

Høres dette ut som et godt forslag og kan det gi utfordringer for personvern og rettssikkerhet?

 

De har foreslått at alle biler skal ha en egen GPS ombord som teller antall passeringer av tidligere bomstasjoner. Det har såvidt jeg kan se ikke vært snakk om å straffe fartsoverskridelser eller at myndighetene skal få lese all historikk fra denne GPS'en.

 

Dette er altså et forslag for å spare penger på utbygging og drift av bomstasjonene.

 

Høres ut som om det er Fjotolf sjøl som har laget overskriften på denne tråden.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette er altså et forslag for å spare penger på utbygging og drift av bomstasjonene.

Flere hundre-tuser av slike GPS bokser må jo koste en del.

 

Bomstasjon sted må jo uansett skiltes/merkes etc. så hvor er innsparingen ? Slipper å legge nettlinje dit ?

 

Hvordan hånderes da alle utlendinger uten boks ?

Lenke til kommentar

De har foreslått at alle biler skal ha en egen GPS ombord som teller antall passeringer av tidligere bomstasjoner. Det har såvidt jeg kan se ikke vært snakk om å straffe fartsoverskridelser eller at myndighetene skal få lese all historikk fra denne GPS'en.

 

Dette er altså et forslag for å spare penger på utbygging og drift av bomstasjonene.

 

Høres ut som om det er Fjotolf sjøl som har laget overskriften på denne tråden.

 

Hehe er det noen som tror myndighetene kommer til å varsle at de vil lese all historikk fra GPS'en?

Lenke til kommentar

AP ønsker få utredet forslag om konstant satelittovervåkning av samtlige biler i Norge. AP ønsker bruke informasjon om vilken type bil det er og når og hvor den kjører til å lage tilpasset betalling for absolutt all bilbruk i Norge.

 

Og et slikt system vil også kunne oppdage biler som forflytter seg for fort slik at man automatisk vil kunne straffe folk for fartsoverskridelser.

 

https://www.nettavisen.no/na24/krf-nestledere-og-ap-representanter-med-forslag-mot-bompenger/3423557832.html

 

Høres dette ut som et godt forslag og kan det gi utfordringer for personvern og rettssikkerhet?

 

Du glemte Krf som vil det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ikke bare kan, det vil garantert gi utfordringer og krenke personvernet her til lands. Vedtas i tillegg forslaget om at etterretningstjenesten kan overvåke nettrafikken er det nesten komplett. Det vil ikke finnes noe personvern lenger.

 

Tilpasset betaling er en dårlig unnskyldning for å innføre overvåking av alle biler her til lands. Trenger ikke se lenger enn til kontinentet for hvordan man kan løse det uten å ty til masseovervåking. Det er nesten i klasse med forsvarsministerens uttalelse i går om at vi trenger masseovervåking for å beskytte personvernet. 

 

Det ville ha vært enklere å betalt inn etter kilometerstanden på bilen, om de først skal rigge til kjipe nye avgiftsordninger.

 

Nå er det på tide å bytte ut noen politikere på Stortinget merker jeg. De er blitt passe store i kjeften om avgifter.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det positive med et slikt system oppveier personvernsproblematikken og vel så det. Er det egentlig en privatsak hva man gjør på veiene? De er offentlig områder i felles eie. Dette dreier seg ikke om menneskerettene bevegelsesfrihet og privatliv, men privilegiet å føre motorvogn. Dette innvilges på visse betingelser. Disse betingelsene er ikke meislet i sten.

 

Det er derimot en brutal urett at lavinntektsfamilier skal beskattes regressivt for å bruke noe de ikke har mulighet til å velge bort. På sikt burde vi ta sikte på et samfunn der man kan klare seg uten bil, men for mange er dette per dags dato urealistisk.

 

(inb4 Benjamin Franklin, som ikke er relevant her).

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en detalj som en får se på. Men folk er stort sett lovlydige. Hva hindrer deg i å kjøre uten å ha lappen? Nesten ingen ting – ytterst få gjør det likevel.

Hvordan definerer du «ytterst få»? Folk er stort sett ikke lovlydige. Erfaring fra eksempelvis skatteunndragelse viser at over 80% unndrar penger fra beskatning om de er sikre på at de ikke blir tatt. Kjører du i 60-sona på Ring3 på morgenen ligger absolutt 100% av alle biler i minst 80 km/t Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg synes det positive med et slikt system oppveier personvernsproblematikken og vel så det.

Jeg ser ingen fordeler med et slikt system.

Er det egentlig en privatsak hva man gjør på veiene? De er offentlig områder i felles eie. Dette dreier seg ikke om menneskerettene bevegelsesfrihet og privatliv, men privilegiet å føre motorvogn.

At veier og utmark er offentlige betyr at alle kan benytte dem, men det medfører ikke at all ferdsel (eller oppførsel) skal registreres. Ingen offentlig etat (eller privat selskap) bør ha mulighet til å følge enkeltpersoners bevegelser i det offentlige rom. Din lokasjon er like privat som dine meninger.
Lenke til kommentar

Ikke når jeg fører motorvogn.

Jeg ser ingen fordeler med et slikt system.

Bortsett fra det du valgte å ikke sitere.

 

Jeg sier ikke at et slikt foreslått system er uproblematisk, men jeg mener det kan løse et større problem hvis det kan gi proporsjonal, eller til og med progressiv, beskatning av bilbruk.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det positive med et slikt system oppveier personvernsproblematikken og vel så det. Er det egentlig en privatsak hva man gjør på veiene? De er offentlig områder i felles eie. Dette dreier seg ikke om menneskerettene bevegelsesfrihet og privatliv, men privilegiet å føre motorvogn. Dette innvilges på visse betingelser. Disse betingelsene er ikke meislet i sten.

 

Det er derimot en brutal urett at lavinntektsfamilier skal beskattes regressivt for å bruke noe de ikke har mulighet til å velge bort. På sikt burde vi ta sikte på et samfunn der man kan klare seg uten bil, men for mange er dette per dags dato urealistisk.

 

(inb4 Benjamin Franklin, som ikke er relevant her).

 

Hva er det som er positivt ved det, om det ikke er positivt å heve betalingen på denne måten?

 

Og selvsagt handler det om bevegelsesfrihet. Det er en enorm forskjell på at noen tilfeldigvis ser at du beveger deg når dere begge er på samme sted, mot at det finnes en komplett logg på alle steder du har vært via veinettet. Jeg vet ingenting om 99.99% av folk jeg kjører forbi, bak eller foran på veiene, og selv om jeg skulle bestemme meg for å følge etter noen dag og natt for å finne ut av det, så vil jeg bare klare å finne ut av akkurat dem. I en liten stund før jeg blir arrestert for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...