Gå til innhold

– Bruddskadene er enorme: Skadeekspert tviler på at fregatten blir båt igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes i grunn det er litt rart med handlingsmønsteret på redning som har skjedd til nå. Jeg har absolutt ikke greie på dette. Men sånn helt fra sidelinjen så synes jeg at det burde gå an før skadene av gnuring mot skjær hadde skjedd å holde den flytende med noe oppblåsbart rundt (bare det er nok ballongvolum så må det jo gå). Så kunne den taues og blitt satt i en tørrdokk.

Endret av G
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Klarer man ikke gjøre noe rett i dette landet lenger.....Har de nå klart å velge feil dimensjon og antall på vire'ne som skal sikre Helge Ingstad. Eller fins det ikke trosser i Norge som er sterke nok til oppgaven? (De har jo tidligere meldt at de har "boltet Ingstad fast i bunnen".....:-) Sjekka værmeldinga og det er frisk bris/liten kuling i området. Så de kan heller ikke skylde på at store bølger og sterk vind gjør det vanskelig å sikre "objektet" (som marinen liker å kalle båter for...)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Klarer man ikke gjøre noe rett i dette landet lenger.....Har de nå klart å velge feil dimensjon og antall på vire'ne som skal sikre Helge Ingstad. Eller fins det ikke trosser i Norge som er sterke nok til oppgaven? (De har jo tidligere meldt at de har "boltet Ingstad fast i bunnen".....:-) Sjekka værmeldinga og det er frisk bris/liten kuling i området. Så de kan heller ikke skylde på at store bølger og sterk vind gjør det vanskelig å sikre "objektet" (som marinen liker å kalle båter for...)

Det finnes tabeller for hvor mye en gitt vaier med gitte mål tåler: https://www.engineeringtoolbox.com/wire-rope-strength-d_1518.html

 

Men i utgangspunktet høres det lite ut å bruke 9 vaiere for å sikre et fartøy som er 130 meter langt og (under normale omstendigheter) veier 5.3 kilotonn, spesielt når det tar inn vann.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn det er litt rart med handlingsmønsteret på redning som har skjedd til nå. Jeg har absolutt ikke greie på dette. Men sånn helt fra sidelinjen så synes jeg at det burde gå an før skadene av gnuring mot skjær hadde skjedd å holde den flytende med noe oppblåsbart rundt (bare det er nok ballongvolum så må det jo gå). Så kunne den taues og blitt satt i en tørrdokk.

 

Helt enig!! Provoserende å se bildet av gapende hull i skrågsiden mens fartøyet fortsatt flyter, uten at noen foretar seg noe som helst for å tette. Her er det åpenbart valgt å gjøre ingenting foran frykt for å bli tatt for å ha gjørt noe galt i ettertid. Bare det å proppe madrasser, dyner å sengetøy inn i hullet, kunne vært nok til å gi pumpene overtaket. Mer "tettemateriale" kunne vært skaffet fra de andre båtene.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

De har en haug med dykkere. Hva med umiddelbart begynt med å tette hullene provisorisk, både fra innsiden og utsiden med tykke presenninger oppblåsbare ballonger etc. Hold pumpene gående på maks og tilført mer pumpekapasitet fra bergingsbåtene.

Hadde du turt å dykke i dette ustabile vraket?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan ikke tette et 15 meter langt hull som er 2 meter høyt med en presenning :-)

Tykke fiberarmerte presenninger med spiler for å holde formen og kraftige neodym-magneter burde klart å tette rimelig bra uten å bli dratt inn i hullet. Det finnes slike på markedet, ment for å nettopp å tette skrog provisorisk. Det forutsetter kun at skroget er ferromagnetisk, noe jeg antar dette skroget er. Slike "skipsplaster" kommer i størrelser fra arkstørrelse til mange kvadratmeter. De kan fint overlappe hverandre og monteres fra utsiden, for eksempel heist ned med wire og deretter dyttet mot hullet. De har vært helt innpå skroget med diverse losbåter og annet så det burde ikke være noe problem å komme nært nok med lav nok risiko.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

og den ballongen kunne de bare dra inn på samvirkelaget på Sture og kjøpe - de har masse slike gamle ballonger liggende.

 

Dette er i Bergens-distriktet fullt av supply-selskaper. Er lov å tenke litt praktisk noen ganger. Er sikker på at noen har noe. Du kunne sikkert gått hen og hentet en drøss med stålsiloer, bare du fikk tettet disse. Også pumpet ut en del av luften inni der for å skape enda mer oppdrift (uten å overdrive da). Også kan du ha elastiske "blåse"-likende ting som du må gjøre motsatt med, altså holde fulle av luft for å skape oppdriften (likevel ikke fullt like effektivt som vakuum)..

 

Om du så måtte opp i bygda og revet nærmeste grassilo av stål hos en bonde for formålet.. Men det er sannsynligvis helt unødvendig, da det nok finnes et og annet å fylle mye mye nærmere ulykkeslokasjonen.

 

Faktisk om det ikke hadde vært et gapede hull, så er det en kjent sak at selv noen bokser med smør kan holde en flenge tett lenge nok til å berge en båt.

 

Og jeg er ikke ingeniør en gang. Jeg er sikker på at en ingeniør hadde hatt noen enda mer geniale planer å servere, bare de hadde blitt engasjert. At staten ikke selv grep inn for å berge stubbene er jo helt ubegripelig. Politiet, Forsvaret pokker heller, de burde jo ha vett til å gripe inn i krisesituasjoner.

 

Når vanlige mannen i gata kan trø til ved krise for å forsøke å berge materielle verdier så lenge det ikke går utover sitt egen og andres sikkerhet, så burde ihvertfall de andre aktørene gjøre det. Taubåtmannskapet også.. Sikkert en og annen gluping på landanlegget nær ulykken. Og sikkert noen glupinger ombord på Sola TS om de hadde turt å blitt engasjert. Var jo masse folk og båter rundt ulykkesstedet der.

 

Det er faktisk betimelig å spørre seg i etterkant hvor mange timer det tok i fra ulykken skjedde til at vannet fikk mer enn nok av overtaket.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Dette er i Bergens-distriktet fullt av supply-selskaper. Er lov å tenke litt praktisk noen ganger. Er sikker på at noen har noe. Du kunne sikkert gått hen og hentet en drøss med stålsiloer, bare du fikk tettet disse. Også pumpet ut en del av luften inni der for å skape enda mer oppdrift (uten å overdrive da). Også kan du ha elastiske "blåse"-likende ting som du må gjøre motsatt med, altså holde fulle av luft for å skape oppdriften (likevel ikke fullt like effektivt som vakuum)..

 

Om du så måtte opp i bygda og revet nærmeste grassilo av stål hos en bonde for formålet.. Men det er sannsynligvis helt unødvendig, da det nok finnes et og annet å fylle mye mye nærmere ulykkeslokasjonen.

 

Faktisk om det ikke hadde vært et gapede hull, så er det en kjent sak at selv noen bokser med smør kan holde en flenge tett lenge nok til å berge en båt.

Så er det nå slik at de har søkt hjelp og kunnskap hos de selskapene i Norge som har best kunnskap på akkurat dette, berging av skip. Jeg anser det sannsynlig at de har gjort det de kan innenfor sikkerhetsrammene og det har rett og slett ikke vært nok, det er ikke nødvendigvis at alt skal skyldes inkompetanse.

 

Det er en massiv båt som ligger i nedoverbakke, synsing om ballonger og smør tror jeg vi skal la ekspertene forholde seg til.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Så er det nå slik at de har søkt hjelp og kunnskap hos de selskapene i Norge som har best kunnskap på akkurat dette, berging av skip. Jeg anser det sannsynlig at de har gjort det de kan innenfor sikkerhetsrammene og det har rett og slett ikke vært nok, det er ikke nødvendigvis at alt skal skyldes inkompetanse.

 

Det er en massiv båt som ligger i nedoverbakke, synsing om ballonger og smør tror jeg vi skal la ekspertene forholde seg til.

 

Nja, oppdrift er smart. Smør duger kun på syltynne flenger. Men det duger da også ofte lenge nok til å ihvertfall redde mannskapet, en og annen viktig ting å redde. Kanskje også en annen type båt kunne ha blitt reddet med smør. Jeg har ihvertfall lest seriøs artikkel om hvor dette har blitt benyttet når behovet har vært størst. Og det har funket. Så jeg tror jeg ville passet meg for å kritisere slike forslag.

 

63499969.jpg?imageId=63499969&x=0&y=0&cr

 

 

- Vi fant ikke «Jotti», en pasta som brukes til å tette slike skader, men som mangeårig dykker visste jeg at margarin kunne være tingen. Hollenderne i Smith hadde aldri hørt om det og dro på smilebåndet, men to kilo Melange margarin ble bestilt. Dykkerne satte i gang med å fylle sprekken med smøret, og etter kort tid ropte de fra innsiden at vannet avtok. Etter kort tid var det helt tett.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/reddet-ms-nordlys-med-smor-og-trekiler/63499965

 

 

 

 

post-30484-0-78635600-1542111200.jpg

 

 

En 49 fot lang seilskute fikk 1. juledag et stort hull i skroget, etter å ha truffet is på vei ut Tromøysund i Arendal. Skuta tok inn vann, men lekkasjen ble stoppet i tide ved hjelp av 17 kilo smør.

 

https://www.nrk.no/sorlandet/17-kilo-smor-reddet-seilskute-1.10853264

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...