Gå til innhold

– Bruddskadene er enorme: Skadeekspert tviler på at fregatten blir båt igjen


Anbefalte innlegg

En løsning! Åpne all informasjon etter hvert for media. Hold åpne høringer, som kanskje ikke nødvendigvis skal og bør slippes i sanntid ut til folket. Slik at de ansvarlige kan få beskyttelse i mot rabiate folk som ikke kan la lovens lange arm ta seg av ting.

 

I lengden så tror jeg at hele nasjonen er tjent med det.

 

Selv i ABB-saken på Utøya så tok det lang tid før informasjon om landets folkevalgtes handlinger kom ut.

 

Morsom? Slikt er imot alle byråkratiets prinsipper - for da kunne noen utenfor få vite noe man ikke var klar over selv en gang? Hvordan skal man da kunne beskytte seg mot å bli trukket til ansvar? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Hadde du turt å dykke i dette ustabile vraket?

 

Annet enn at det er jævli trang med fullt dykkerutstyr på burde det ikke være så farlig ? Om skipet flytter på seg er innsiden intakt, så det er ikke allverdens skummelt som kan skje. Grottedykkere og redningsmenn på helikoptere gjør langt drøyere ting.

Grotter beveger seg ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

G, vet du ikke at “intern granskning” er byråkratinorsk for “tildekke saken mest mulig og sørge for at fakta som stiller noen til ansvar ikke kommer ut”? I slike saker har man eksterne granskninger dersom man vil til bunns i saken og ikke bare senke saken til bunns så stille som mulig ut fra forholdene? Hele poenget med interne granskninger - hvor man selv kan håndplukke sine granskere - er å kamuflere alt som ennå er mulig å kamuflere. 

Der kom den jeg ventet på.

Lenke til kommentar

Hullet er jo ikke på toppen.

 

Men båten lå jo på kant mot siden en stund, eller hadde den helning i feil retning? Uansett så kunne vel noen i fra en båt skjøvet personen inn nærmere i mot hullet. Må man gjøre det så ekstremt komplisert alt?

 

 

 

Grotter beveger seg ikke.

 

Nei, men de er fryktelig mørke ofte. Så da sliter du litt om å belyse på riktig sted, og det å fikle med dette hersens lite samarbeidsvillige hoppeslottet samtidig da :wee: (om du rigger hoppeslott i grotte)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spare på bergningsarbeidet, for heller å tape "alle de fire milliardene". Smarte folk de der statlig ansatte! :)

 

https://www.tu.no/artikler/det-ser-ut-som-de-har-bruk-sytrad-bergingseksperter-mener-det-var-feil-a-sikre-fregatten-med-vaiere/451073

 

Årsaken til "feilene" bunner muligens i at sjøforsvaret er selvassurandør, mens et scenario hvor det gjaldt et kommersielt skip og erfarne forsikringsselskaper med i bildet, ville disse mobilisert ekspertisen med det tunge skytset med engang.

 

Men har vel gjort så godt de kunne under rådene forhold. Litt for lettvint å kritisere i alle retninger med "fasit" i hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er i Bergens-distriktet fullt av supply-selskaper. Er lov å tenke litt praktisk noen ganger. Er sikker på at noen har noe. Du kunne sikkert gått hen og hentet en drøss med stålsiloer, bare du fikk tettet disse. Også pumpet ut en del av luften inni der for å skape enda mer oppdrift (uten å overdrive da). Også kan du ha elastiske "blåse"-likende ting som du må gjøre motsatt med, altså holde fulle av luft for å skape oppdriften (likevel ikke fullt like effektivt som vakuum)..

 

Om du så måtte opp i bygda og revet nærmeste grassilo av stål hos en bonde for formålet.. Men det er sannsynligvis helt unødvendig, da det nok finnes et og annet å fylle mye mye nærmere ulykkeslokasjonen.

 

Faktisk om det ikke hadde vært et gapede hull, så er det en kjent sak at selv noen bokser med smør kan holde en flenge tett lenge nok til å berge en båt.

Så er det nå slik at de har søkt hjelp og kunnskap hos de selskapene i Norge som har best kunnskap på akkurat dette, berging av skip. Jeg anser det sannsynlig at de har gjort det de kan innenfor sikkerhetsrammene og det har rett og slett ikke vært nok, det er ikke nødvendigvis at alt skal skyldes inkompetanse.

 

Det er en massiv båt som ligger i nedoverbakke, synsing om ballonger og smør tror jeg vi skal la ekspertene forholde seg til.

Prosedyrer ved bergning av skip/ubåter osv skulle vært utredet på forhånd sånn at marinen ihvertfall hadde litt peiling på hva de bør gjøre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tykke fiberarmerte presenninger med spiler for å holde formen og kraftige neodym-magneter burde klart å tette rimelig bra uten å bli dratt inn i hullet. Det finnes slike på markedet, ment for å nettopp å tette skrog provisorisk. Det forutsetter kun at skroget er ferromagnetisk, noe jeg antar dette skroget er. Slike "skipsplaster" kommer i størrelser fra arkstørrelse til mange kvadratmeter. De kan fint overlappe hverandre og monteres fra utsiden, for eksempel heist ned med wire og deretter dyttet mot hullet. De har vært helt innpå skroget med diverse losbåter og annet så det burde ikke være noe problem å komme nært nok med lav nok risiko.

Normalt så bruker man neoprene/gummimatter og stålplater/kryssfiner som skytes fast over hullene eventuell sveises nye plater midlertidig over skadene hvis de er for omfattende og skummes rundt kantene med egnet skum/gummi.

 

De skulle sagt ja til tilbudet fra Ardent Global så hadde de hatt materiell og personal på plass i løpe av noen få timer og cowboyene "dykkerne" fra Ardent Global i vannet og tettet skadene. Istedenfor skal byråkratene analysere og innhente anbefalinger fra andre byråkrater som er såkalte "spesialister" på maritimt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skuffa over mangelen på effektiv bergingsteknologi fra forsvaret og sjønasjonen norges side. Burde være fint mulig å unngå dette?

 

Hva med å pumpe skroget fullt med glasopor eller leca kuler ?

Mythbusters klarte jo å berge en båt med pingpong kuler, vi burde klare å finne på noe like lurt ?

Vi "Norge" har kompetente firmaer innen berging som er endel av internasjonale selskaper og som også har mye nødvendig utstyr plassert strategisk langs Norskekysten, men sålenge marinen har takket nei til disse firmaene gjør de ikke jobben.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Noterte meg følgende fra artikkelen: 
 
“– Forsvaret har ikke kompetanse på bergingsarbeid, vi er ikke et bergingsselskap. Det er derfor naturlig å hente inn kompetanse på dette området, sa Stensønes.”
 
Det jeg da lurer på er hvordan det samme Forsvaret har tenkt å vinne en mulig krig - faktisk den oppgaven som er Forsvarets hovedoppgave, i hvert fall i siviles øyn. Ser de for seg å sende en SMS til et bergingsselskap da også? 
 
Det er helt fint at bergingsselskapene har litt bedre og mer oppdatert kompetanse, siden de tross alt driver med slikt oftere enn Forsvaret. Er man derimot blank på den kompetansen selv at man må hyre inn et bergingsselskap for å foreta seg noe fornuftig er jeg alvorlig bekymret for norsk forsvars status! 

 

Og når forsvaret hyrer inn et selskap som ikke innehar den rette kompetansen men synes det er fint at de var billige hjelper ikke det så mye på situasjonen. På den annen siden så ha forsvaret ikke behov for kompetansen siden marinen er bortimot borte vekk. Karljohansvern i Horten hadde kompetanse i berging i gamledager med er nedlagt som så mye annet innen forsvaret.

Lenke til kommentar

På mange småskjær langs Norskekysten ser man mystiske striper i berget. Dekkhistorien er at det er skurestriper fra istiden. Men i virkeligheten er det MTB'er som har rapa over småøyer i 35 knop så gnistfokket har spruta under kjølen. Gjennom flere tiår har de drevet navigasjonstrening med svarte søppelsekker for vinduene på brua, stoppeklokke i handa, linjal og sjøkart med inntegnede punkt for å endre kurs....... full fart og vi håper vi svinger på rett tidspunkt.....

Også her er det flust med dekkhistorier...og mange MTB'er som måtte slepes løs i smug.

 

Men forskjellen er at dette har foregått i ØDE fjorder....ikke utenfor Sture terminalen.

Det er sånn de skal læres opp, ihvertfall i gamledager.

Lokalkjennskap er et alfa omega i kritiske situasjoner under press for å kunne forflytte seg fort fra a til b uten at fienden skal følge med. Bare se under 2 verdenskrig hvor MTB'er dro fra England og langt inn i Norske fjorder om natten i stup mørke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser man det - må sannelig ha vært derfor Forsvaret aldri fikk gjort noe med hevingen av panskerskipene Eidsvold og Norge i 1940 da de trenges mer enn noen gang - ikke engang da området igjen var på norske hender. 

Panserskipene var jo utdaterte lenge før krigen begynte, så de gjorde seg nok best på bunn.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn det er litt rart med handlingsmønsteret på redning som har skjedd til nå. Jeg har absolutt ikke greie på dette. Men sånn helt fra sidelinjen så synes jeg at det burde gå an før skadene av gnuring mot skjær hadde skjedd å holde den flytende med noe oppblåsbart rundt (bare det er nok ballongvolum så må det jo gå). Så kunne den taues og blitt satt i en tørrdokk.

 

Heilt enig med deg. Jeg tror den kunne vært berget med nok pumper. Det var jo kansje ikke hull under vannlinjen. Slepebåtene trødde jo fregatten oppi Storberget så heile skroget måtte bli perforert og propeller ødelagt. Derfor kom jo den plutselige slagsiden nå skroget ble ødelagt og fyltes med vann. Merkelige greier..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ref. NRK.no: Marinesjef Rune Andersen:

"Han benyttet også anledningen til å skryte av dem som var om bord da fregatten natt til torsdag traff «Sola TS» i Hjeltefjorden.

– Dette er en besetning som samlet sett har oppnådd svært gode resultater, både i operasjoner, øvelser og treningssituasjoner, både i utlandet og hjemme, sier Andersen"

 

Hvis besetningen som resulterte i kollisjonen mellom Helge Ingstad og Sola TS er av marinens beste....???.....Ble egentlig helt satt ut nå..... Så hva befinner seg da på ved rattet på marinens øvrige skip????

 

Tror jeg skal holde meg unna havet i årene som kommer.....Slutte å padle kajakk, dra småbåten så langt fra fjæra som jeg klarer og håpe det er langt nok...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis besetningen som resulterte i kollisjonen mellom Helge Ingstad og Sola TS er av marinens beste....???.....Ble egentlig helt satt ut nå..... Så hva befinner seg da på ved rattet på marinens øvrige skip????

 

Tror jeg skal holde meg unna havet i årene som kommer.....Slutte å padle kajakk, dra småbåten så langt fra fjæra som jeg klarer og håpe det er langt nok...

Jo blankere sko og skarpere buksepress du jo høyere stjerne får du av admiralen, så da er du et eksemplareksempel av en soldat, kunnskapene er ikke like viktige.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...