Gå til innhold

– Bruddskadene er enorme: Skadeekspert tviler på at fregatten blir båt igjen


Anbefalte innlegg

Regner med forsvaret sender regninga (4 mrd. + utgift til berging) til den som leverte for svake wire.

 
Blir jo et spørsmål hva man faktisk bestilte i forhold til hva man mottok da. Staten - og kanskje helt særlig Forsvaret - har foretatt en del underlige bestillinger gjennom tidene fordi den som bestilte var i stillingen pga lang og tro tjeneste og dermed mange nok striper på skuldrene, ikke pga kompetanse for stillingen - som kjent forfremmes enhver i et byråkrati til de har passert sitt inkompetansenivå,. 
 
- * - 
 
Ellers er ikke det å redde et skip som ligger “ustabilt nedoverbakke” akkurat lettste oppgave i verden, og siden dette også er et militært fartøy vil det være en del hensyn å ta hva gjelder “bedriftshemmeligheter” som man ikke trenger ta i forhold til sivile fartøy. Samtidig er ikke det offentlige byråkratiet og dets ansatte akkurat av dem som snur seg rundt på femøringen og handler i kritiske situasjoner, for da kunne man jo - skrekk og gru - bli sittende igjen med ansvar om man gjør noe galt. Neida, best å få skrevet noen utredninger og innkalt til et komitemøte eller tre før man gjør noe, slik at ansvaret blir passe pulverisert først - og gjør man ikke noe har man jo heller ikke gjort noe galt man kan nagles for etterpå 
 
Ikke glem at strengt tatt skulle kommandanten til Oscarsborg Festning også vært naglet for tjenesteforsømmelse fordi han 9. april brukte hodet og gav kommandoen “fyr” da Blücher nektet å sidentifisere seg, i stedet for å følge instruksen og konferere pr telefon med sin overordnede hva han nå skulle foreta seg. 
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På små hull som de får tettet brorparten på, som med trekilene, eller på små flenger så funker smør som en nødløsning. Du kunne sikkert tydd til grease (et smøremiddel også), da det ofte er en tykk fettholdig substans. Eller bokser med vaselin..

 

Fordelen med smør er jo at det herdes litt ved kuldepåkjenning. Og det er ofte kulde nok i vannet ved et skipsforlis.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 
Blir jo et spørsmål hva man faktisk bestilte i forhold til hva man mottok da. Staten - og kanskje helt særlig Forsvaret - har foretatt en del underlige bestillinger gjennom tidene fordi den som bestilte var i stillingen pga lang og tro tjeneste og dermed mange nok striper på skuldrene, ikke pga kompetanse for stillingen - som kjent forfremmes enhver i et byråkrati til de har passert sitt inkompetansenivå,. 
 
- * - 
 
Ellers er ikke det å redde et skip som ligger “ustabilt nedoverbakke” akkurat lettste oppgave i verden, og siden dette også er et militært fartøy vil det være en del hensyn å ta hva gjelder “bedriftshemmeligheter” som man ikke trenger ta i forhold til sivile fartøy. Samtidig er ikke det offentlige byråkratiet og dets ansatte akkurat av dem som snur seg rundt på femøringen og handler i kritiske situasjoner, for da kunne man jo - skrekk og gru - bli sittende igjen med ansvar om man gjør noe galt. Neida, best å få skrevet noen utredninger og innkalt til et komitemøte eller tre før man gjør noe, slik at ansvaret blir passe pulverisert først - og gjør man ikke noe har man jo heller ikke gjort noe galt man kan nagles for etterpå 
 
Ikke glem at strengt tatt skulle kommandanten til Oscarsborg Festning også vært naglet for tjenesteforsømmelse fordi han 9. april brukte hodet og gav kommandoen “fyr” da Blücher nektet å sidentifisere seg, i stedet for å følge instruksen og konferere pr telefon med sin overordnede hva han nå skulle foreta seg. 

 

 

Sånne fortellinger som har kommet fram etter fryktelig mange år etter krigens dager, så får en jo inntrykk av at Norge var styrt av tyskervennlige eller sveklinger i styre og stell. De hadde veldig mange anledninger til å ødelegge for en relativt svak tysk invasjonsstyrke viser det seg i ettertid. Kanskje nok til at allierte kunne fått tid til å komme til unnsetning?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noterte meg følgende fra artikkelen: 

 

“– Forsvaret har ikke kompetanse på bergingsarbeid, vi er ikke et bergingsselskap. Det er derfor naturlig å hente inn kompetanse på dette området, sa Stensønes.”

 

Det jeg da lurer på er hvordan det samme Forsvaret har tenkt å vinne en mulig krig - faktisk den oppgaven som er Forsvarets hovedoppgave, i hvert fall i siviles øyn. Ser de for seg å sende en SMS til et bergingsselskap da også? 

 

Det er helt fint at bergingsselskapene har litt bedre og mer oppdatert kompetanse, siden de tross alt driver med slikt oftere enn Forsvaret. Er man derimot blank på den kompetansen selv at man må hyre inn et bergingsselskap for å foreta seg noe fornuftig er jeg alvorlig bekymret for norsk forsvars status! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

....

 

Forsvaret har innsett hvor flaut dette nå er blitt. De vil til bunns i saken kanskje? De påstår det.

 

https://www.tu.no/artikler/forsvaret-vil-ha-svar-pa-det-alle-lurer-pa-iverksetter-intern-gransking/451039

 

G, vet du ikke at “intern granskning” er byråkratinorsk for “tildekke saken mest mulig og sørge for at fakta som stiller noen til ansvar ikke kommer ut”? I slike saker har man eksterne granskninger dersom man vil til bunns i saken og ikke bare senke saken til bunns så stille som mulig ut fra forholdene? Hele poenget med interne granskninger - hvor man selv kan håndplukke sine granskere - er å kamuflere alt som ennå er mulig å kamuflere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jo jeg mistenker at så kan komme til å skje. Men, det er ikke alltid det går an å tildekke ting, selv om det i seg selv også kan lykkes. Denne saken er jo et skikkelig åpent sår. Montro om det er så mye å tildekke. Regner med at befolkningen i Norge har gjort sine vurderinger og sitter å rister på hode samstemte. Ihvertfall de med noen rester logisk resonneringegenskaper kan klare det.

 

 

 

 


Noterte meg følgende fra artikkelen:
 
“– Forsvaret har ikke kompetanse på bergingsarbeid, vi er ikke et bergingsselskap. Det er derfor naturlig å hente inn kompetanse på dette området, sa Stensønes.”
 
Det jeg da lurer på er hvordan det samme Forsvaret har tenkt å vinne en mulig krig - faktisk den oppgaven som er Forsvarets hovedoppgave, i hvert fall i siviles øyn. Ser de for seg å sende en SMS til et bergingsselskap da også?
 
Det er helt fint at bergingsselskapene har litt bedre og mer oppdatert kompetanse, siden de tross alt driver med slikt oftere enn Forsvaret. Er man derimot blank på den kompetansen selv at man må hyre inn et bergingsselskap for å foreta seg noe fornuftig er jeg alvorlig bekymret for norsk forsvars status!

 

Helt enig.

 

Når man ser f.eks. krigsromantiske og krigsalvorsfilmer som "Das boot". Veldig engasjerende film i grunn:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Das_Boot

 

Så ser man hvor vanskelige forhold tyske ubåtsmannskap måtte jobbe under. Jeg regner med at materiale brukt i filmen er relativt autentisk eller tiltenkt å kunne være realistiske nok hendelser. Man får ihvertfall inntrykk av et meget godt filmskaperarbeid.

 

Så ja de bør jo være i stand til å drive med berging av skip selv i marinen. Liv, seier og tap avhenger helt og holdent av sånn.

 

Alle parter i den andre verdenskrig fikk jo til mange helt utrolige bragder når man virkelig måtte trø til med innsats. Når det ikke var noen andre valg igjen. Briter, russere, tyskere, spanjoler, japanere, amerikanere og mange flere nasjoner med. De måtte gjøre viktige valg for å kunne få til alle de voldsomme ting de fikk til. Enten det dreide seg om å pøse på med flere menn, eller om det var andre strategier i bruk.. Garantert på begge sider i konflikten, motstandsfolk og medløpere.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jo jeg mistenker at så kan komme til å skje. Men, det er ikke alltid det går an å tildekke ting, selv om det i seg selv også kan lykkes. Denne saken er jo et skikkelig åpent sår. Montro om det er så mye å tildekke. Regner med at befolkningen i Norge har gjort sine vurderinger og sitter å rister på hode samstemte. Ihvertfall de med noen rester logisk resonneringegenskaper kan klare det.

 

....

 

Å, det er mengder å tildekke ennå - og der mangler i hvert fall verken Forsvaret eller resten av byråkratiet kompetanse. Ikke erfaring heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan godt hende at noe kan tildekkes. Men katten er voldsomt ute av sekken nå! Så får vi se hva konklusjonen måtte bli her i denne saken. Jeg tror ting siver til overflaten. Jeg tror ikke de klarer å munnbinde alle som har vært involvert.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ryktes at det ligger en steath-ubåt fra fremmed makt rett utenfor Ingstad og napper i vraket for å få det ut på dypt vann...så de kan sende inn dykkere og stjele Nato-hemmeligheter. Koder etc.....:-)

 

Det er derfor wire'rne ryker som om de var sytråd...

 

Forsvaret får et H..... med å passe på vraket nå.....Kan hende det allerede er for seint....:-)

Lenke til kommentar

Når man tror at ...nåå kan ikke mere gå galt...i denne saken.. så blir vi igjen og igjen overrasket....

Man kan bare fantasere om hvordan "soga om Helge Ingstad" fortsetter... Den begynte ytterst i fjorden med de lystige ord på sambandet; "Hei - Det er Helge Ingstad...:-) ....så var det snute mot snute med tankskip....ei stund var vi oppe i fjæresteinene.... nå befinner vi oss på havets bunn....men båten skal jo opp igjen derfra.....så masse kan ennå skje...:-) Vi kan få oljelekkasjer, kanskje starter en rakett opp helt av seg selv når våpnene skal hentes opp... og pulveriserer Sture-terminalen, lekter kan kantre under forsøk på å heve Ingstad ....Det kan bli rettsaker, avskjeder......jeg venter i spenning på hvordan dette ender...

 

Og vi får sikkert bare vite en brøkdel.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En løsning! Åpne all informasjon etter hvert for media. Hold åpne høringer, som kanskje ikke nødvendigvis skal og bør slippes i sanntid ut til folket. Slik at de ansvarlige kan få beskyttelse i mot rabiate folk som ikke kan la lovens lange arm ta seg av ting.

 

I lengden så tror jeg at hele nasjonen er tjent med det.

 

Selv i ABB-saken på Utøya så tok det lang tid før informasjon om landets folkevalgtes handlinger kom ut.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noterte meg følgende fra artikkelen: 
 
“– Forsvaret har ikke kompetanse på bergingsarbeid, vi er ikke et bergingsselskap. Det er derfor naturlig å hente inn kompetanse på dette området, sa Stensønes.”
 
Det jeg da lurer på er hvordan det samme Forsvaret har tenkt å vinne en mulig krig - faktisk den oppgaven som er Forsvarets hovedoppgave, i hvert fall i siviles øyn. Ser de for seg å sende en SMS til et bergingsselskap da også? 
 
Det er helt fint at bergingsselskapene har litt bedre og mer oppdatert kompetanse, siden de tross alt driver med slikt oftere enn Forsvaret. Er man derimot blank på den kompetansen selv at man må hyre inn et bergingsselskap for å foreta seg noe fornuftig er jeg alvorlig bekymret for norsk forsvars status! 

 

Tja. Norsk doktrine for krigstid har alltid bygget på et totalforsvar-konsept. I krigstid rekvirerer man nødvendige sivile ressurser. I fredstid hyrer man dem inn på kommersiell basis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På mange småskjær langs Norskekysten ser man mystiske striper i berget. Dekkhistorien er at det er skurestriper fra istiden. Men i virkeligheten er det MTB'er som har rapa over småøyer i 35 knop så gnistfokket har spruta under kjølen. Gjennom flere tiår har de drevet navigasjonstrening med svarte søppelsekker for vinduene på brua, stoppeklokke i handa, linjal og sjøkart med inntegnede punkt for å endre kurs....... full fart og vi håper vi svinger på rett tidspunkt.....

Også her er det flust med dekkhistorier...og mange MTB'er som måtte slepes løs i smug.

 

Men forskjellen er at dette har foregått i ØDE fjorder....ikke utenfor Sture terminalen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja. Norsk doktrine for krigstid har alltid bygget på et totalforsvar-konsept. I krigstid rekvirerer man nødvendige sivile ressurser. I fredstid hyrer man dem inn på kommersiell basis. 

 

Ser man det - må sannelig ha vært derfor Forsvaret aldri fikk gjort noe med hevingen av panskerskipene Eidsvold og Norge i 1940 da de trenges mer enn noen gang - ikke engang da området igjen var på norske hender. 

Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...