Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tollvesenet - Betale toll import - Sykkel (MVA)


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en litt dyr el sykkel fra china for rundt 2000 dollar (16k+) Vi gjorde en avtale med selger å skrive lavere verdi på pakken for å betale mindre mva og de skrev 600 dollar på pakken. I første omgang ville de ha bevis at jeg har betalt 600 fra selger, og selger ordnet noe med stempel. Ok... det gikk gjennom og jeg fikk pakken. Nå har jeg fått ny forespørsel og det er at de vil at jeg skal bevise gjennom bank transaksjon at jeg har overført 600 dollar... Hjelp... hva gjør jeg nå?  :hm:


Anonymous poster hash: 52f01...dc6



Anonymous poster hash: 85ec2...938
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv blitt "tatt" flere ganger i tollen pga dette. Her må du rett og slett bare legge kortene på bordet og betale full sum. Send de kvitteringen for hva sykkelen virkelig koster, så må du betale mva. Det er kjipt, men sånn er det.

 

Tollerne er ikke dumme. De forstår at en elsykkel koster mer en bare 600, og derfor har de tatt pakken din til kontroll.

 

EDIT: Hvilket fraktselskap kom pakken med? DHL, UPS eller noe slikt?

Endret av Vertical^
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva om jeg sier, ja jeg har overført 2000 dollar til selgeren, men har kun mottatt den ene (varen)sykkelen pga treg produksjon av sykkel? 

Ja dokumentforfalskning skal jeg holde meg langt unna...  

 

Noen andre med innspill eller erfaring rundt dette?

 

Anonymous poster hash: 85ec2...938

 

 

Er du sikker på at du vil løyse problemet med å bløffe deg inn i eit enda større forklaringsproblem? Korleis tenker du å forklare at du har kjøpt fleire sykklar for tilsaman 2000 dollar, men at du kun har motteke den eine til 600 dollar? Ved å påstå at du har bestilt 3 og ⅓ sykkel?

 

Skal du prøve å bløffe deg ut av dette så må du vell heller satse på ei historie om at det er avsendaren som har har gjort ein feil ved å føre på feil beløp, og at du sjølvsagt skal betale moms for dei 2000 dollerane som sykkelen faktisk kosta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har allerede begått en straffbar handling. Du kunne ha unnsluppet konsekvenser hvis du hadde kastet kortene med én gang. Det er mulig du vil bli trodd hvis du lyver en gang til og påstår at det som nå er mottatt bare er en del av forsendelsen. Men Vertical og The Avatar har et poeng - tollvesenet har sett dette før. Du er ikke den eneste saken deres.

 

Per nå har du den formildende omstendighet at du har sendt inn papirer selger har sendt deg. Du kan skylde på at du er dum og har forholdt deg til selger.

 

Den unnskyldningen har du ikke hvis du forfalsker din egen betalingsinformasjon. Da går vi fra uaktsom til forsettlig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Så når ungdommen skraper førerkort/bankkort(vi skrapte typ 84 til 81) for å slippe inn på byen, handle øl/snus så er det ikke dokumentfalsk? Ulovlig er det hvertfall så vidt jeg har forstått.

 

Edith: ovennevnte faller selvsagt under "endring av dokumentet" ja..

Endret av toth
Lenke til kommentar

Så når ungdommen skraper førerkort/bankkort(vi skrapte typ 84 til 81) for å slippe inn på byen, handle øl/snus så er det ikke dokumentfalsk? Ulovlig er det hvertfall så vidt jeg har forstått.

 

Edith: ovennevnte faller selvsagt under "endring av dokumentet" ja..

Jo, fordi du endrer dokumentet. Men når du bruker broren din sitt ekte førerkort så er det ikke dokumentfalsk. Det kan imidlertid være bedrageri. Slik det sannsynligvis er i TS' sak. Og du skal ikke se bort fra at det kinesiske dokumentet er forfalsket, ikke bare inneholder feilinformasjon. 

Lenke til kommentar

Og du skal ikke se bort fra at det kinesiske dokumentet er forfalsket, ikke bare inneholder feilinformasjon.

Tja, det spørs hva som regnet som forfalsket? Jeg jobber med import fra Kina, og de setter nærmest av innsikt lavere verdi en reelt om sendingen er mindre enn en container.

Er det dokumentfalsk å opprette en faktura som ikke gjenspeiler det riktige beløpet, hvor alt annet er korrekt? Og er det dokumentfalsk for en mottaker å regnskapsføre/fortolle på denne i prinsippet ekte fakturaen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...