Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Butikk med god utvalg LED-pærer


Anbefalte innlegg

Leter etter en butikk som har 2 forskjellige typer LED pærer, men også generelt en billig og god butikk for LED pærer i alle former.

 

Jeg har på badet ett armatur for lite lysrør med GR8(2-pin) sokkel og jeg har i stua noen dimmbare spotter med G9 sokkel, jeg ønsker å disse over til LED-pærer men lokalbutikken har det ikke og søk på nettet gjør meg bare forvirret. Har ikke klart å finne noen butikker som har begge deler, og flere av sidene som har en av de er jeg usikker på om selger til privatpersoner.

 

Så lurer litt på om noen har noen gode tips til hvor jeg kan kjøpe LED-pærene mine?

 

(og før noen spør så leier jeg og har ikke mulighet til å bytte lysarmatur på eget initiativ)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dimbare G9-saken blir ikke dimbar lenger hvis du går over til LED. Det er (nesten) garantert at dimmeren ikke er designet for LED, og du vil enten få ekstrem flimmer eller ingen dimmefunksjon pga for høy bunnlast. 

 

Og hvorfor skal du bytte ut det GR8-lysstoffrøret? Besparelsen er neglisjerbar. Den pæra du har yter litt over 1000 lumen og bruker 16W, mens eneste LED-variant jeg fant hadde 6,5W forbruk og 770 lumen. I tillegg koster den GE-pæra over 300kr. Så den må jo stå på kontinuerlig i flere år før du har spart inn innkjøpsprisen, og i mellomtiden må du akseptere over 20% lavere lysutbytte

 

 

G9-pærer finner man her tydeligvis:
https://www.lampedirekte.no/philips-corepro-ledcapsule-mv-g9-1-9w-830-erstatter-25w?qcd=1&utm_gst=82edbb79b59e64e8df73851c266777dad32cb1a2&gclid=CjwKCAiAiarfBRASEiwAw1tYvzw1NQ94aLeP7-em5rQexLXiojCbQLOHygtZHaYwe1aL4q8in3M-qhoCmd8QAvD_BwE

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Den dimbare G9-saken blir ikke dimbar lenger hvis du går over til LED. Det er (nesten) garantert at dimmeren ikke er designet for LED, og du vil enten få ekstrem flimmer eller ingen dimmefunksjon pga for høy bunnlast. 

 

Og hvorfor skal du bytte ut det GR8-lysstoffrøret? Besparelsen er neglisjerbar. Den pæra du har yter litt over 1000 lumen og bruker 16W, mens eneste LED-variant jeg fant hadde 6,5W forbruk og 770 lumen. I tillegg koster den GE-pæra over 300kr. Så den må jo stå på kontinuerlig i flere år før du har spart inn innkjøpsprisen, og i mellomtiden må du akseptere over 20% lavere lysutbytte

 

Forstår jeg deg riktig at for eksempel denne vil ikke fungere med mindre dimmer er laget for LED-lys?

(dette er for så vidt en av butikkene jeg er usikker på om selger til privatpersoner)

 

Grunnen til at jeg vil bytte ut lysstoffrøret er hovedsakelig levetid og ikke strømbesparelsen da den er relativt liten, de 2 siste Philips PL-Q lampene jeg har kjøpt har begge stoppet å fungere på under ett år(1 år er levetiden har jeg blitt fortalt) så det blir ~100,- NOK per år så uansett om den koster 300 blir den billigere i lengda. Det lavere lysutbyttet er det ikke så farlig med da jeg har andre lys rundt speil som er eneste sted jeg ser at det er nødvendig med sterkere lys.

Lenke til kommentar

ledlyskilder.no kjøpte jeg noen led-lysrør som tok over for lysrør på kjøkkenet. Ganske fornøyd, men kunne vært enda mer lysstyrke. (90cm 1800 lumen de jeg kjøpte for et år siden)  Fulgte med "ballast" som som man bytter ut ballasten med også.  Valgte å beholde fullfarge lysrør på bad pga litt varmere lys og bedre spredning. (Led lysrør har fortsatt svakhet at det blir en stripe med lys som ikke lyser 360 grader.

 

Finnes også noen adaptere, hvis det er plass nok fysisk, for å kunne bruke vanlige led pærer med E27 el E14 sokkel, men vil også ofte trenge bortkobling av trafo for opprinnelig lysrør (elektrikerjobb) 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ledlyskilder.no kjøpte jeg noen led-lysrør som tok over for lysrør på kjøkkenet. Ganske fornøyd,(...)

 

Takk for tipset, de hadde begge deler jeg leitet etter på den siden så jeg bestilte derifra. Da det ikke var på laget tok det da nesten 2 uker før de var i posten her men det er levelig.

 

GR8 lampa ble en 12w som var mer lyssterk enn PL-Q som jeg har brukt tidligere, men med 3x levetiden blir dette billigere i lengden uansett.

 

De dimmbare g9 lampene fungerer greit nok, de er mer lyssterke enn de jeg hadde tidligere når jeg dimmer helt ned til laveste nivå, men får justert lyset til de nivåene jeg ønsker så det går greit. Det er ikke noe flimmer å spore heldigvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...